TEST MOTORKY: Freeride má jediný účel, a tím je pobavit. Tahle motorka je určená pro všechny, kteří si chtějí vyčistit hlavu v lese nebo na poli. Freeride je kombinací mezi trialovou motorkou a lehkým endurem, váží jenom 95 kilogramů a nabídne výkon pouhých 23 koňských sil. Už na pohled patří do středně těžkého terénu, kde se vyrovná menším kroskám, ale nabídne civilnější projev, výbornou manévrovatelnost a skvělý zážitek z jízdy.
Vydáno: 1.11.2012
Enduro nebo trialbike?
Klíčovým prvkem na KTM Freeride je převodovka. Netradičně poskládaná šestistupňová skříň nabídne pilotovi velmi krátkou jedničku, jednoznačně určenou pro náročné pasáže, kde je vyžadován výkon od nízkých otáček motoru a velká plynulost jízdy. Troufneme si konstatovat, že jedničku využijete hlavně u trialovějších překážek. Ostatní rychlostní stupně jsou delší a na šestku se bez problémů dostaneme na rychlost přes 100 km/h.
Motor je zasazen v trubkovém kombinovaném rámu. Jeho výkon 23 koní je v kombinaci s agilní převodovkou naprosto dostatečný a při hmotnosti 95 kilogramů (s kapalinami o deset větší) se Freeride stává velice mrštným společníkem. Motorka má nízké těžiště a kraťoučký rozvor, který zajišťuje velmi dobrou ovladatelnost v terénu.
Mimochodem, i když na fotkách vidíte Freeride bez registrační značky, KTM nabízí i silniční homologaci.
Pro holku i chlapa…
V terénu jsme ocenili trialové pneumatiky, které pomáhají s překvapivě dobrou stabilitou. Motorka je dobře odpružená a i v továrním nastavení velice dobře pohlcuje nerovnosti terénu – do řidítek tak nejdou žádné nepříjemné nárazy a vibrace.
Stroj rozhodně nepůsobí robustním dojmem (naopak trochu připomíná bicykl), a vzhledem k hmotnosti je tato motorka vhodná pro mladší jezdce i ženy. Což ale neznamená, že by se nezabavil dospělý muž. Vzhled, váha, výkon, převodovka, nízké těžiště, hydraulická spojka, trialové obutí, měkké odpružení a kvalitní brzdy… to jsou všechno prvky, které maximalizují řidičovo potěšení.
…Ale hlavně pro nováčky
Freeride nás hodně zaujal. Je mimořádně svižný, vyvolává pocit, že vyjedete kterýkoliv kopec. Nutí vás testovat jeho možnosti až na samou hranici. Jediné, co bych mohl vytknout, je výška sedadla, které je dost nízko posazené. Na druhou stranu, kdo by seděl při zdolávání terénu a extrémnějších příkrých svahů?
K výhodám patří pro rakouskou značku obvyklé kvalitní zpracování, úžasná kombinace váhy a výkonu a absolutní poddajnost. Problémem ale může být nemožnost zamčení motorky (startér je bez klíče) a cena 185 tisíc korun, která nutí k úvaze, zda není namístě sáhnout po nějakém skutečně dospělém stroji.
Výsledná známka 2
Text: Adam Hruška
Foto: Matěj Žovinec
PARAMETRY
Základní cena: 185.000,- Kč
KTM FREERIDE 350 | |
Objem motoru | 349.7 cm3 |
Maximální výkon | 23 koní |
Maximální točivý moment | – |
Počet válců | 4 válce, čtyřdobý |
Chlazení motoru | kapalinou |
Maximální rychlost | 110 km/h |
Spotřeba během testu | – |
Objem nádrže | 5,5 litru |
Provozní hmotnost | 105 kg |
Délka / výška / šířka | – |
Rozvor | 1 418 ±10mm |
Řidičské oprávnění | A (od 21 let) |