KTM Adventure 990: na dohled k Dakaru

TEST MOTORKY: Sháníte něco na dlouhé cesty a do drsného terénu? KTM Adventure 990 je jednou z nejlepších variant na takové radovánky. Vychází z motorky, která je určená na závody Dakar, kde nemají méně kvalitní stroje šanci. Vysoké, robustní enduro s výkonným motorem, skvělým podvozkem, brzdami s ABS a výfuky od úpravce Akrapovič, v kombinaci se zajímavým vzhledem dává naději na spoustu zábavy na asfaltkách i mimo ně.

Vydáno: 1.8.2012

Zaměřeno na odolnost

Adventure 990 je klasika, kterou KTM nabízí už od roku 2006 a od té doby se nijak zvlášť neměnil její vzhled. Ten je už od základních křivek poplatný enduráckému naturelu. Vysoká a štíhlá stavba s ostrými rysy a masivní přední vidlice s velkým 21palcovým kolem, na nějž dohlíží typický dvojitý světlomet – to jsou charakteristické křivky které u KTM známe roky. Pohled na kapotáž upoutá dost vysoké plexi, které výborně chrání před veškerým bordelem, který vás v terénu potká, a na rychlejší cestě před nápory větru.

Pod velkým ochranným plexi najdeme přístrojovou desku. Hlavní část tvoří vetší analogový otáčkoměr s digitálním ukazatelem rychlosti, jedná se o klasický panel značky KTM pro letošní modelovou řadu. Přístrojová deska ukazuje vše potřebné na digitálním displeji, nechybí zde kromě rychlosti ukazatel teploty motoru, ujetých celkových a denních kilometrů, hodiny a okolní teplotu. Skvěle vyřešená je kontrolka rezervy, která zobrazí odpočet posledních kilometrů když začně docházet benzín. Takové nápady oceňuji, stejně tak jako nouzové osvětlení a 12V zásuvku. Tyhle detaily mě baví hodně.

Kromě toho má tahle velká KTM plno kvalitních ochranných prvků, jako kryty rukou, padáky nebo robustní kryt motoru. Výrobce nabízí spoustu doplňkové výbavy, kufry a tak dál, což je fajn i pro ty náročnější na výbavu. Krásná jsou víčka na nádržích paliva, přímo lahodí očím. Nádrže mají celkový objemu 20 litrů, což se mi zdálo dost, dokud jsem první den testu nevycucl už za nějakých 220 kilometrů. Ale nepředbíhejme, ke spotřebě se ještě dostaneme.

Silný litr

Rám je trubkový z chrommolybdenu, do kterého je napasován dvouválcový vodou chlazený motor o objemu 999 cm3. Motorka jde rázně už od nízkých otáček motoru, šestistupňová převodovka je dobře odstupňovaná a 115 koní dokáže s 230kilovou motorkou hýbat obdivuhodně, její kombinace s litrovým motorem slibuje spoustu radosti z jízdy.

Na cestách oceníte především sebejistý podvozek a masivní odpružení, Adventure nám slibuje kochat se krajinou, ale i ostřejší jízdu v terénu. Maximální rychlost je, jak jsme si vyzkoušeli, kolem 220 km/h a i v této rychlosti se motorka chová velice klidně a drží perfektně stopu – tu stabilitu v přímém směru by mu mohla závidět leckterá silniční mašina. Plexi dobře chrání a nepřekvapí nás ani boční vítr, je to přeci jen kus motorky, která se nenechá jen tak rozházet.

Velká motorka pro velký chlapy

Adventure je všestranná mašina, nedá se říct, kde se mu líbí nejvíc. Vím ale bezpečně, že zvládne všechno, na co si troufne motorkář, který právě Advíka krotí. Osobně bych se přiklonil k tvrzení, že se hodí spíš na delší cesty po (klidně rozbitém) asfaltu a sem tam na lehčí terén.

Nemůžu říct, že by se mi chtělo s tímhle drobečkem do extrémního terénu – Adventure s kapalinami váží přes 230 kilo a nepatří k těm nižším motorkám, sedlo je 88 centimetrů nad zemí. Je to kus pořádný motorky pro pořádný chlapy. Na asfaltce se mi s ním líbí víc, i když tak na první pohled nevypadá. Musím pochválit zrychlení a rozložení hmotnosti mašiny, motorka drží výborně stopu a díky systému ABS vás nenechá na holičkách při razantním brzdění. ABS se dá i vypnout, stačí jen podržet tlačítko a po pár sekundách se rozsvítí kontrolka na přístrojové desce.

Námi testovaný model měl gumy silničního charakteru, které nabídly dobrou přilnavost a v kombinaci s brzdami 2x 300 mm, 4pístkové na předku a 240 mm vzadu jsme si s Adventurem troufli i docela rychlou jízdu na silnici.

Luxusní stroj a odpovídající cenovka

Motorka je to velká, takže nepatří k těm nejúspornějším, i když jako všude záleží na stylu jízdy. V našem testu se spotřeba pohybovala kolem 7-8 litrů na silnici a když jsme zajeli do lehčího terénu, rychle povyrostla na nějakých 9 l/100 km. Efektní víčka nádrže jsem tak otevíral časteji, než jsem čekal. Na druhou stranu mě uspokojoval krásný zvuk linoucí se ze dvou doutníků od značky Akrapovič.

Adventure 990 mě rozhodně nezklamal, byl přesně takový, jaké jsem si ho představoval. Spolehlivá motorka na delší cesty s velkým pohodlím v sedle i ve stupačkách. Vyzdvihl bych kvalitu zpracování a komfort při jízdě. Mezi mínusy patří snad jen větší spotřeba a cena kolem 360 tisíc, která k top prémiovému modelu bohužel patří.

Výsledná známka 2

Text: Adam Hruška
Foto: Matěj Žovinec


PARAMETRY

Základní cena KTM Adventure 990: 359.000,- Kč
Odkaz na web: http://www.ktm.cz 

KTM ADVENTURE 990
Motor  999 ccm, 4 ventily, DOHC, V2
Maximální výkon  84 kW / 115 koní
Maximální točivý moment  100 Nm při 6750 ot./min.
Převodovka  6 stupňová, řetěz
Chlazení motoru  kapalinou
Maximální rychlost  cca 220 km/h
Spotřeba během testu  8,4 l/100 km
Objem nádrže  20 litrů
Suchá hmotnost  209 kg
Délka / výška / šířka  –
Rozvor  1570 mm
Řidičské oprávnění  A (od 21 let)

 

 

Galerie