Kia Sportage 2.0 CRDi: další krůček k lepšímu

TEST: Kompaktní korejské SUV Kia Sportage je na trhu čtvrtým rokem a už má za sebou dva facelifty. Ten první se na vzhledu téměř neprojevil, napodruhé už byl ale zásah designérů zásadnější. Kromě vnějšího vzhledu se dotkl také interiéru a Sportage zaznamenal i drobnou změnu u jediné naftové motorizace. Co všechno omlazení změnilo?


Vydáno: 16.2.2009

Kia Sportage, jeden z nejprodávanějších modelů korejské automobilky a blízký příbuzný kolegy Hyundai Tuscon, přišel na svět roku 2005, a tak bylo na čase ho trochu inovovat. Sportage, který se vyrábí u našich slovenských sousedů, prodělal drobné omlazení už v roce 2007, a pouhý rok po něm přišel facelift další, tentokrát poněkud výraznější.

Kromě změn vzhledu se ale udála i drobná korekce pod přední kapotou, která se týká naftového motoru. Ale nepředbíhejme a nejprve se podívejme na nový Sportage zvenčí.

Modernější vzezření

Poslední facelift Kie Sportage je nejvíce vidět na přední části vozu. Změnu prodělaly čelní světlomety, které jsou nyní hranatější a dostaly patrné vykousnutí, zasahující do rovněž nového, oblejšího nárazníku. Také maska chladiče dostala nový vzhled a trochu chromu, více vidět je i výraznější logo automobilky.

Změny se samozřejmě dotkly také zadních partií, i když tam nejsou tolik patrné. Upraven byl zadní nárazník a změnu prodělaly i koncové světlomety. Celkově vzhled nyní vypadá moderněji a nová tvář dodala vozu mírně mohutnější výraz.

Přívětivý interiér

Dalších změn si můžete všimnout v okamžiku, kdy usednete za volant. Například právě volant dostal širší věnec, díky němuž se lépe drží. Proměněna byla i středová konzole přístrojové desky, která je nyní lépe a intuitivněji ovladatelná.

Nové je také rádio s osmi reproduktory (pochází od sesterského Hyundaie), které oproti tomu předchozímu znamená výrazný krok vpřed, a v současné podobě jde nejen o jeden z nejpovedenějších prvků interiéru Sportage, ale také je jedním z nejlépe funkčních rádií oproti konkurenci. Navíc už v základní výbavě disponuje Sportage kromě obvyklého AUX audio vstupu i zdířkou pro USB.

Velcí lidé, malý kufr

I přes absenci kůže a při téměř úplně tmavém provedení kabiny působil interiér díky netradičnímu čalounění svěže, v sedačkách se navíc, a to je důležitější, sedělo pohodlně. Sedačky nemají problém pojmout i osoby většího vzrůstu, a to ani ty zadní. Klasické ožehavé body, tedy kolena a hlava, by měly zůstat netknuté.

Od SUV, byť jednoho z nejmenších, bychom čekali štědrý zavazadlový prostor. To Sportage s objemem kufru pouhých 392 litrů zrovna nenaplňuje – na druhou stranu se může pochlubit slušnou přístupností (i přes vyšší nakládací hranu) a otevíratelným zadním oknem, které poslouží pro pohodlné naložení drobnějších věcí. Navíc po sklopení zadních sedaček se objem využitelného prostoru ve voze vyšplhá na dosti příjemných 1442 litrů. To už se využít dá.

O deset koní silnější

Už na začátku článku jsme naznačili, že drobná korekce se udála i pod kapotou. Změna se ale týká jen testovaného motoru, naftového čtyřválce 2.0 CRDi. U něj byl mírně navýšen výkon, stoupl z původních 103 kW na současných 110 kW (150 koní). V praxi ale rozdíl deseti koní znát není a údaje o dynamice se nezměnily ani v technické dokumentaci výrobce.

Charakteristika motoru naznačuje, že zde se rozpohybujeme už odspodu. Maximální točivý moment 304 Nm zaručuje slušný zátah už od nižších otáček, jeho maximum leží mezi 1800-2500 ot./min. Výše ale motor ztrácí dech a výsledkem je, že Kia Sportage 2.0 CRDi zrychlí z nuly na stovku za 12 sekund, což není číslo, které by nás oslnilo. Pro běžný provoz motor bohatě stačí a na žádné závodění se Sportage vzhledem ke své stavbě stejně nehodí.

Fakt, že dvoulitr nepředvádí žádná akcelerační alotria ale autu nezazlíváme, vždyť náš Sportage vážil jeden a tři čtvrtě tuny a navíc byl vybaven pohonem čtyř kol. Naopak nás těší, že korejský turbodiesel je po technické stránce velmi vyspělý. Technologii common-rail vděčí za dosti kultivovaný projev a solidní odhlučnění znamená akustickou pohodu cestujících i v dálničních rychlostech.

Na dálnici je Sportage i přes vyšší stavbu dost jistý, problém mu nedělají ani klikaté okresky, pokud se je zrovna nesnažíte projet výrazně nad rychlostním limitem. Přestože při jízdě po nekvalitním povrchu či nerovnostech nebude řidič ani spolujezdci trpět, mohl by být podvozek vzhledem k výšce auta (a jeho pravděpodobného využití pro klidnější jízdu) malinko měkčí.

U čerpací stanice

K motoru máme jen jedinou výtku a ta se týká spotřeby. Samozřejmě oceňujeme, že Kia k naftovému agregátu přidává šestistupňovou převodovku, ale bohužel ani ta nezabránila jistému zvýšení spotřeby upravené pohonné jednotky. Při dálničních 130 km/h pak motor točí možná zbytečné téměř 3000 ot./min., což spotřebu dolů příliš nesráží. O jízdách městem pak ani nemluvě.

Ve výsledku jsme se dostali na kombinovanou spotřebu 9,1 l/100 km, což není vzhledem k pohonu 4×4 nijak tragický výsledek, ale stále je to o dva litry víc, než slibuje Kia v tabulkových hodnotách kombinované spotřeby.

Výbava tak akorát

Střední výbava Comfort námi testovaného vozu podle nás představuje rozumný kompromis v poměru výbavy a ceny. Nabízí mnoho prvků, které v nejslabší verzi Active nejsou (byť už ta je z hlediska výbavy docela zajímavá), a to co jí oproti nejvyšší výbavě Exclusive chybí, není až tak zásadní. Přitom s dvoulitrovým CRDi začíná na rozumných 640 tisících korun.

Jedinou otázkou bylo, zda se vyplatí investovat dalších padesát tisíc korun do pohonu všech kol u vozu, který se zřejmě do terénu dostane jen zřídka. Po zvažování bychom ho ale vzali, už pro případ, že bychom chtěli jet po náročnějších polních cestách, k čemuž vyšší světlá výška (195 mm) vybízí.

Kia Sportage je kompaktní SUV, které je, stejně jako většina jeho kolegů v kategorii, vhodné spíše na silnici. Uznáváme, že sice nijak zásadně nenadchne, ale v žádném případě neurazí. A po loňském faceliftu má o poznání modernější vizáž a příjemnější interiér, což ho posouvá opět o kus dále.

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Od Kie Sportage jsem nejprve čekal, že mne potěší slušnou prostorností a pohodlím – a v tom jsem se nemýlil. Jaké bylo ale mé překvapení po otevření kufru. Sportage má prý nejmenší zavazadelník v kategorii, a upřímně řečeno, 392 litrů? To se ani nedivím. To je méně, než vám nabídne většina sedanů. Trochu to zachraňuje slušný prostor po sklopení zadních sedaček (1442 litrů), ale stejně…
Dávám známku 3
Jana Jana: Šest airbagů (v základu čtyři), ABS i ESP a robustnost, která je vozům kategorie SUV vlastní – to jsou argumenty, které by mne dokázaly přesvědčit, že je to vhodné auto pro moji rodinu. Už jenom malinko stáhnout cenu (a možná i spotřebu). Za půl milionu, což je také startovní cena nejlevnějšího modelu, by Sportage stál za úvahu.
Dávám známku 2
Nikola Nikola: Když jsem si Sportage po faceliftu porovnávala s tou předchozí, musím uznat že se opravdu podepsal na jejím vzhledu a že pokročila o slušný krok kupředu. A to jak zvenčí, tak možná ještě více uvnitř. Ale bohužel je to pořád takové nějaké kulaté vysoké auto na malých kolečkách, které mne nijak zvlášť neoslovuje.
Dávám známku 2-
Tomáš Tomáš: Kia si zakládá na divných názvech svých aut. Nejdřív jsem se projel povedeným pro_cee’dem plným podtržítek a apostrofů, a teď tady stojí auto, které se jmenuje Sportage, ale přitom se o žádné sportovní auto z podstaty jednat nemůže – vždyť je to malé SUV! Abych byl spravedlivý, se Sportage se jezdí příjemně, ale je to pravý opak sportovní jízdy. A ani pravý offroad to není.
Dávám známku 4
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení 2.0 CRDi 4×4 Comfort: 680.980,- Kč

Celková cena: 680.980,- Kč

Výbava

Exteriér: 6-ti stupňová manuální převodovka (2.0 CRDi), Výklopné zadní okno – rychlý přístup do zavazadelníku, Hliníkové disky kol 235/60 R16, Podélné střešní ližiny, Vyhřívané přední okno v prostoru pod stěrači, Ztmavené zadní okno, boční zadní okna a okna zadních dveří, Tónovaná izotermická skla, Přední mlhové světlomety, Plastové kryty dveří a lemy blatníků, Vnější kliky a zpětná zrcátka v barvě karoserie, Nárazníky v barvě karoserie, Interiér: Úchytná oka v zavazadlovém prostoru se sítí, Výškově stavitelný volant, Vnější zpětná zrcátka – elektrická s vyhříváním, Vnitřní kliky dveří v barvě kovu, Schránka na brýle s bodovým světlem, Kůží potažený volant a hlavice řadicí páky, Elektrické ovládání předních a zadních oken, Palubní počítač, Tempomat, Sklopná opěradla zadních sedadel, zanoření sedáků 60/40, Stavitelný sklon opěradel zadních sedadel, Středová loketní opěra zadních sedadel, Středová loketní opěrka předních sedadel se schránkou, Vyhřívaná přední sedadla, Výškově stavitelné sedadlo řidiče, USB 2.0 + AUX audio port + iPod kabel, Rádio RDS s CD, MP3 + 6ks repro, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním + alarm, Bezfreonová klimatizace elektronická, Bezpečnost: IN KEY imobilizér, Elektronický stabilizační systém ESP s TCS, ABS s rozdělovačem brzdného tlaku EBD, Kotoučové brzdy na všech kolech, Předepínače bezpečnostních pásů, Boční a záclonové airbagy, Airbag řidiče a spolujezdce

Doplňková výbava

základní výbava Comfort

KIA SPORTAGE 2.0 CRDi 4×4 Comfort
Objem motoru 1991 ccm
Maximální výkon 110 kW / 150 koní (3800 ot./min.)
Maximální točivý moment 304 Nm (1800-2500 ot./min.)
Převodovka manuální šestistupňová
Maximální rychlost 177 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 12 s
Udávaná spotřeba město 8,9 l/100 km
Spotřeba mimo město 6,2 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 7,1 l/100 km
Spotřeba během testu 9,1 l/100 km
Provozní hmotnost 1760 – 1842 kg
Délka / výška / šířka 4350 / 1730 / 1800 mm
Rozvor 2630 mm
Zavazadelník / po sklopení 392 / 1442 litrů

Galerie