Kia Soul 1.6 CRDi: klame tělem, klame duší

TEST: Ambice posledního počinu korejské automobilky jsou věru vysoké. Zopakovat úspěch populárního Ceedu nebude jednoduché a strhnout na sebe pozornost těch, kteří by si za jiných okolností koupil nějaké italské nebo francouzské stylové auto, bude snad ještě těžší. Přesto se do tohoto nelehkého boje Kia Soul pustil. A my jsme si chtěli ověřit, jaké má šance.

Vydáno: 8.6.2009

Novinka korejské automobilky Kia je malou revolucí v automobilovém světě. To říkám s veškerou vážností, kterou ta slova s sebou nesou. Považte: Soul je korejské auto, které chce oslovit mladé lidi a být stylovým doplňkem jejich osobností. Navíc má tendenci tvořit vlastní kategorii aut. A ještě má tu drzost, pokoušet se o úspěch, jaký se podařil před časem Ceedu. Je tohle vůbec možné?

Ztraceni v určení

Kia Soul není SUV, a to ani malé. Podle svých korejských tvůrců zakládá nový segment Crossover Utility Vehicle, a (ať už je to cokoli) je tedy CUV. Z toho by se mohlo zdát, že zapadá alespoň do kategorie crossoverů (jakkoli se tato s takzvaným „malým SUV“ do značné míry překrývá), ale ani to se nám nezdá – ne u auta, které se ani nenabízí s pohonem všech kol.

Soul je zkrátka docela běžné malé městské auto s vyšší konstrukcí a mírně terénním vzhledem – ovšem to nemá být urážka! Naopak, Soul se nám líbí a vem čert, že stojí na podvozku Hyundaie i20 (a velikostně je tedy srovnatelný s Fabií) a přesto se tváří jako znatelně větší terénní auto. Tím rozhodně není, ale jeho muskulatura mu sluší.

Natvrdo a načerno

Shodli jsme se tedy, že svalnatější vzhled se u nejnovějšího přírůstku do rodiny korejské automobilky vydařil. Budou ale velmi dobré dojmy z vnějšího vzhledu pokračovat i uvnitř? Rovnou můžeme s lítostí konstatovat, že ne tak docela.

Po usazení do kabiny se totiž octnete v plastovém světě, který se snaží zaujmout designem, ale v očích kritického řidiče se mu na rozdíl od karoserie tolik nedaří. Obklopí vás bytelné, ale docela lacině působící plasty, mezi nimiž nemá smysl hledat ani náznak čehokoli měkčeného nebo osazeného dekorem. Ve vyšší výbavě alespoň dostanete atraktivní barevné kombinace, v naší prostřední jménem Comfort jsme si hověli v černočerném interiéru.

Hledání místa

Asymetrický volant nemá střed uprostřed, ale jinak padne do ruky docela příjemně. Bohužel je ale stavitelný jen ve dvou osách, což někomu může dělat problém se v nich ideálně usadit a najít si pohodlnou polohu, byť jsou jinak docela příjemné.

Na druhou stranu Soul potěší v tom, co od něj vzhledem k mohutnému vzhledu očekáváme – je v něm dostatek prostoru vpředu i vzadu a sveze pohodlně čtyři dospělé lidi, nechybí ani dostatečný počet odkládacích prostor. Zavazadlový prostor o objemu 340 litrů neuchvátí, ale velký nákup se do něj vejde.

Upřímné oslavy jízdy

Jestliže jsme při pohledu do kabiny nehýřili superlativy, musíme rétoriku změnit ve chvíli, kdy se se Soulem rozjedeme. Pod kapotou jsme totiž vyzkoušeli výborný naftový čtyřválec 1.6 CRDi s výkonem 128 koní (94 kW), který je známý i ze starších modelů korejské automobilky.

Naftový čtyřválec vyniká dynamikou, která je patrná zejména ve městě, neboť jeho efektivita je patrná už od 1500 otáček za minutu a nejvyšší točivý moment 260 Nm je k dispozici mezi 1900-2750 ot./min, což jsou čísla, v nichž jsme se pohybovali nejčastěji. Hbitost, se kterou se Soul pohybuje je taková, že nás dokonce překvapil čas zrychlení z nuly na stovku: 11,3 sekundy. Pocitově je Soul rychlejší, což je znát hlavně u pružného zrychlení.

Pochválit bychom kromě motoru měli i jízdní vlastnosti. K dobru vysokému Soulu musíme přičíst malé náklony karoserie i urputnost, s níž bojuje s nedotáčivostí. Stabilita vozu je nezlomná i při skotačení v zatáčkách a pokud o Soulu mluvíme jako o autu do města, neznamená to, že by se zalekl dálnice – naopak, stabilitu na ní drží statečně. Jen je potřeba počítat s vyšším aerodynamickým hlukem, což vzhledem k hranatější siluetě není až takovým překvapením. S tím souvisí snad jediná výtka, kterou je možné jízdě uštědřit, a sice nepřesvědčivé odhlučnění kabiny od hlučnějšího naftového motoru.

Příjemná je naopak manipulace s ovládacími prvky, posilovač volantu je nastaven takřka ideálně a samotný volant předává řidiči dostatečné penzum informací, aby věděl, co se děje pod koly. Řadící páka je rovněž povedená a i když není dokonalá, manipulace s ní nám nepůsobila závažné potíže.

Bereme naftu

V nabídce jsou pro Soul sice jen dva motory (tento naftový a druhý benzinový, oba čtyřválce o téměř stejném výkonu), ale oba velmi dobré a odhadujeme si tvrdit, že tento tandem uspokojí drtivou většinu potenciálních kupců. Kia se navíc vytáhla a nabízí celých pět výbavových verzí, což je na korejskou automobilku nebývalé množství. Nelevnější verze navíc začíná na slušných 300 tisících za výbavu Base.

Pokud bychom se rozhodovali, kterou jednotku zvolíme, zůstali bychom s největší pravděpodobností u tohoto nafťáku. Ani druhá motorizace není krokem vedle, my ale preferujeme právě naftu nejen proto, že se lépe hodí do města a má skvělý zátah od nízkých otáček, a navíc stojí jen o 40 tisíc korun víc (ve všech výbavách).

Navíc – a o tom v předchozích glorifikačních pasážích ještě nepadlo ani slovo – nabízí motor 1.6 CRDi velice milou spotřebu, která se během našeho ne-zrovna-laskavého testování pohybovala mezi šesti a sedmi litry na sto kilometrů. Při běžnější kombinované jízdě bude situace ještě lepší, papírová hodnota říká 5,2 l/100 km, my věříme číslovce kolem šesti litrů.

Tělo bez duše

Kia Soul nás v několika bodech příjemně překvapil. Sympatický je nejen vnější vzhled a cenová politika korejské automobilky, ale i některé prvky (zejména bezpečnostní) výbavy, které dostanete už v základu za 300 tisíc. Patří mezi ně třeba šestero airbagů či ABS s EBD a ESP, ale i drobnosti, které potěší – například CD/MP3 přehrávač se vstupem pro USB zařízení.

Ale i když vzpomeneme na všechny klady, které jsme v textu výše vyjmenovali (atraktivní vzhled, prostorný interiér, dobré jízdní vlastnosti i ovládání a výborný motor), nadšeni jsme nebyli. Čím to?

Nedá se říct, že by pro nás Soul byl zklamáním, špatné auto to rozhodně není. Ale po výborné Kii Ceed jsme od nového „evropského“ auta korejské automobilky čekali víc. A od stylového auta, které se navíc jmenuje Soul, jsme čekali i tu duši. Bohužel jsme ji nenašli. 

Výsledná známka 3

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Nemám ve zvyku se příliš ohlížet na vzhled aut, ale Kia Soul mne svým hranatě-módním vzezřením docela potěšila. O to víc se mi zalíbila, když jsem usedl za volant a seznal, že nabízí víc místa, než nakolik bych ji tipoval. A to dokonce i vzadu. Jedinou vadou na kráse je zavazadelník, do kterého bych toho opravdu moc nenacpal. Škoda, jinak by to bylo auto pro mne.
Dávám známku 2
Jana Jana: Šest airbagů, nějací ti elektroničtí asistenti a pět hvězdiček v nových, náročnějších crash testech? A to všechno za tři sta tisíc?? A sveze celou rodinu i se psem??? Božínku, to je auto, na které jsem čekala! To už se dá nějaká ta muška oželet. Jsem nadšena.
Dávám známku 1*
Nikola Nikola: Soul je klasickým příkladem dvou tváří jedné mince. Zvenku bych řekla, že jde o sympatické hezké stylové auto pro mladé lidi, po usazení dovnitř jsem zase jen v obyčejném korejském autě bez nápadu a s viditelnou snahou šetřit, kde se dá. Tohle neomluví ani jaderné testy na sever od Soulu.
Dávám známku 3
Tomáš Tomáš: Kia Soul je pro mne takové malé překvapení. Nabízí se jen se dvěma motory, z nichž rychlejší je ten naftový – a přesto je dost rychlá a hbitá na to, aby mě jízda s ní bavila. Vypadá jako nemotorný teréňák, ale přesto má skvělé jízdní vlastnosti, dobře drží stopu a nenaklání se. Soul není dokonalý, ale docela milý. A to mi na slušné hodnocení stačí.
Dávám známku 2
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení 1.6 CRDi Comfort: 409 980,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 10 000,- Kč
Celková cena: 419 980,- Kč

 

Výbava

Tónovaná skla, nárazníky v barvě karoserie, ocelová 15“ kola, manuální klimatizace, dál. ovl. centrální zamykání, audio s CD a MP3, USB a AUX port, ovládání audia na volantu, výškově stavitelné sedadlo řidiče, elektrické ovládání předních a zadních oken, kosmetická zrcátka, posilovač řízení, výškově stavitelný volant, 6x airbag, aktivní opěrky hlavy vpředu, 4x kotoučové brzdy, ABS s EBD, ESP, imobilizér

Doplňková výbava

Perleťový lak (10 000,-)

KIA SOUL 1.6 CRDi Comfort
Objem motoru 1582 ccm
Maximální výkon 128 koní / 94 kW (4000 ot./min)
Maximální točivý moment 260 Nm (1900-2750 ot./min)
Převodovka manuální pětistupňová
Maximální rychlost 182 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,3 s
Udávaná spotřeba město 6.3 l/100 km
Spotřeba mimo město 4.6 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 5.2 l/100 km
Spotřeba během testu 6.7 l/100 km
Pohotovostní hmotnost 1270 kg
Délka / výška / šířka 4105 / 1610 / 1785 mm
Rozvor 2550 mm
Zavazadelník / po sklopení 340 / 818 litrů

 

Galerie