Kia Pro_Cee’d 2.0 CRDi: lepší než originál

TEST: Kia Ceed byla a je po právu úspěchem korejské automobilky, a je tedy logické, že její modelová řada se rozrostla o další verzi. Třídveřový Pro_Ceed jde ve stopách svého staršího bratra a nabízí kvalitu za přijatelnou cenu, navíc k tomu ale přidává skvělý design a lepší jízdní vlastnosti. Otestoval jsem ho s nejsilnějším naftovým motorem – a nešetřím chválou.

 

Vydáno: 4.9.2008

Automobil s divným názvem, který v přesném podání zní Kia pro_cee’d (a z nějž jsme z ryze praktických důvodů pro potřebu tohoto testu vypustili alespoň ten apostrof) vychází ze svého staršího sourozence Cee’d, pětidveřového hatchbacku nižší střední třídy.

Už Ceed byl téměř všemi včetně mne považován za povedené auto a sklízel pozitivní kritiky nejen motoristických médií, ale rovněž zákazníků, což bývá pro prodejce většinou důležitější. Pro_Ceed navíc nabízí mnohem atraktivnější design a několik úprav, které v konečném důsledku přináší ještě lepší vlastnosti na silnici.

I přes evidentní příbuznost hlavně v přední části vozu má Pro_Ceed s původním Ceedem společné jen přední blatníky a kapotu motoru. Oproti pětidveřovému hatchbacku je o 15 mm delší (4250 mm), o 30 mm nižší (1450 mm) a také o 20-30 kilo lehčí (1440 až 1499 kilogramů) a to vše se pozitivně projevuje na jízdních vlastnostech. Ale o jízdě až za okamžik.

Zlaté mámení

Design vozu, na nějž jste si pravděpodobně už udělali názor sami z přiložených fotografií, bývá mnohými přirovnáván dokonce k prémiové německé značce Audi. Ne nadarmo, šéf designu Peter Schreyer, jehož první velkou zakázkou u Kie byl právě Pro_Ceed, přešel ke korejské automobilce právě z německého Ingolstadtu.

Z mé strany může k designu Pro_Ceeda také znít jen chvála. Tomuto pravděpodobně nejelegantnějšímu modelu automobilky Kia sluší zejména světlé barvy (osobně z nějakého zvláštního důvodu preferuji čistě bílou), ale ani taková červená vám neudělá ostudu. V našem testu figurovala nepříliš se vyskytující zlatá metalíza, která též z třídveřového Ceeda dělá nepřehlédnutelného fešáka.

Méně změn po nasednutí

Přístrojová deska je převzata z pětidveřového Ceedu se vším všudy. Někomu tak může připadat nudná a plastová (a je pravda, že její design se nese v jednoduchém duchu), na její obranu ale musím vyzdvihnout kvalitní použité materiály a výborné slícování, za něž můžeme poděkovat slovenským dělníkům, kteří ji v Žilině dávají dohromady.

Stejně jako přístrojovka, také sedačky jsou známé z původního modelu, a ani k nim nemám žádných zásadnějších výtek. Jsou příjemně tuhé a nabízejí slušnou boční oporu. Jen je škoda, že při sklopení sedaček kvůli nástupu zadních pasažérů neexistuje polohová paměť pro podélný směr a je tedy nutné je vždy dodatečně nastavovat (sklon opěradla naštěstí zůstává v nastavené poloze).

Místa nabízí Pro_Ceed vpředu stejně, jako pětidveřový sourozenec, tedy dostatek v rámci nižší střední třídy slušný, nastupování navíc usnadňují široké dveře. Na zadních pozicích to už taková sláva není, to ale neznamená, že dva dospělé spolujezdce nesvezete. Jen ať nečekají komfort pětidveřové verze.

Zavazadlový prostor pak nabídne základní hodnotu 340 litrů, tedy stejně, jako v pětidveřovém provedení. Sklopením zadních sedadel se dostanete na 1130 litrů.

Dva litry moderního pohonu

To, co mne ale na Pro_Ceedu opravdu potěšilo, byl motor. Čtyřválcový naftový dvoulitr 2.0 CRDi disponující výkonem 103 kW (140 koní) a točivým momentem až 305 Nm je po všech stránkách moderní a kultivovaný a uděluje Pro_Ceedu akcelerační schopnosti vyvolávající uspokojený úsměv. Ani zvuk, obvyklá slabina dieselových agregátů, mu nedělá ostudu. I když jsem si přečetl i vyslechl kritiky, spílající nad jeho domnělou hlučností, já jsem žádné abnormální hodnoty nepozoroval.

Není sice pravděpodobné, že by nejsilnější nafťák v nabídce v prodejích překonal o něco levnější a slabší motory 1.6 CRDi, ale za vyzkoušení rozhodně stojí (koneckonců cenový rozdíl není zas tak velký, činí rovných třicet tisíc mezi dvoulitrovou (103 kW) a „high power“ šestnáctistovkovou (85 kW verzí). Pro úplnost jen dodávám, že i když je tento motor po všech stránkách skvělý, šestnáctistovka je – vyjma nižšího výkonu – ještě o píď dále.

Jak už bylo řečeno, čtyřválcový dvoulitr uděluje Pro_Ceedu nečekaně dobré akcelerační schopnosti. S akcelerací z nuly na sto za deset sekund sice o opravdovém sportu mluvit nemůžeme, ale pocit za volantem je takový, že auto je skutečně hbité a nenechá vás dlouho se rozmýšlet, zda krátící se rovinku využít k předjetí ploužící se škodovky. Agilita motoru je dobrá nejen pro situace zcela všední, ale ve spojení s jistým podvozkem potěší i při ostřejším průjezdu zatáčkou.

Agregát je svou silou překvapivě srovnatelný s 2,4 litrovým pětiválcem pod kapotou Volva C30, které jsme otestovali nedávno a které konkuruje Pro_Ceedu ve stejné třídě, ale s cenovou hladinou zhruba o dvě stě tisíc vyšší.

S jistotou v zatáčkách

Podvozek původního Ceedu byl a je velmi dobrý, u Pro_Ceedu navíc zapůsobila fyzika a nižší karoserie spolu s tvrdším naladěním podvozku na jízdu působí pozitivně. Tvrdší podvozek potěší právě sportovněji naladěné řidiče, konstruktérům se ale současně podařilo udržet komfort na přijatelné úrovni a Pro_Ceed posádku neterorizuje ani na rozbitějších okreskách.

Ke sportovnějšímu dojmu jistě přispěje kromě tvrdšího naladění podvozku i bezproblémová práce převodovky, neúnavné a účinné brzdy a lineární zátah motoru už od nízkých otáček. Na druhou stranu je škoda přehnaně ochotného posilovače řízení, který v zatáčkách eliminuje informace od kol na minimum. Pokud ale budete častěji brázdit město, účinnější servo oceníte.

V této kategorii potěší také šestistupňová převodovka, která se – pravda – standardně spojuje jen právě s tímto dvoulitrem. Na druhou stranu by řadící páka mohla být o něco přesnější, což je má jediná zásadnější výtka vůči testovanému Pro_Ceedu.

S šestistupňovou převodovkou a naftovým motorem se pojí ještě jeden velmi důležitý otazník, který se týká spotřeby. Jak je na tom Pro_Ceed se schopností šetřit vaši peněženku? Odpověď zní: velmi dobře.

Při běžné jízdě se dá pohybovat kolem pěti litrů na sto kilometrů, dlouhodobá spotřeba testovaného vozu zůstala i přes naši snahu na hodnotě 5,2 litru. Když trochu šlápnete na plyn, dostanete se třeba na šest, na dálnici na necelých sedm litrů. Když navíc vezmeme v potaz akcelerační potenciál motoru, všechny tyto hodnoty jsou výborné.

Samá chvála

Pro_Ceed se korejské automobilce povedl nejen po stránce designu, ale i v téměř všech ostatních ohledech. Slušný prostor a pohodlí, dobrá kvalita zpracování, silný a úsporný motor, rozumná cena – to vše mu hraje do karet a i když patrně nedosáhne takových prodejů jako praktičtější pětidveřové provedení nebo kombi, u mladších zákazníků rozhodně vzbudí zájem. Kia s Pro_Ceedem udělala krok tím nejlepším směrem a já jí k němu gratuluji.

Výsledná známka 1

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Nevím, proč bych si měl za stejné peníze kupovat méně praktické auto. Kia Ceed a hlavně Ceed SW, tedy kombík, je milé, prostorné auto nižší střední třídy. A teď tady máme třídveřáka, který sice vypadá hezky, ale pět lidí nebo pár poliček z Ikey v něm nesvezete. Já bych si to nekoupil.
Dávám známku 4
Jana Jana: Na tomto Pro_Ceedu je sympatické, že ač lépe vypadá, ceny má přibližně stejné, jako Ceed. Pro rodinu by asi bylo lepší pětidveřové provedení a já bych volila slabší motorizaci, protože tato je sice silnější, ale zbytečně drahá, ale jinak v zásadě žádný problém nemám. Bezpěčnost je také prý na slušné úrovni.
Dávám známku 2
Nikola Nikola: Klasický Ceed je docela nudný a nezajímavý, a proto žasnu, jak se designérům podařilo z něj vytvořit tohle docela hezké a dynamicky vypadající autíčko. Chválím. Za jedničku to ale není, to by interiér musel vypadat lépe. Je sice kvalitní na dotyk, ale na vzhledu by se dalo zapracovat.
Dávám známku 2
Tomáš Tomáš: Není to ještě úplně ono, ale náběh je tam slušný. Tvrdý podvozek, silný motor, jistota v zatáčkách – to vše chválím. Bohužel je auto trochu přeposilované a čekal bych lepší vazbu od kol přes volant. Ale jinak? Dobré!
Dávám známku 2
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení pro_cee’d 2.0 CRDi Exclusive: 534.980,- Kč (současná akční cena 519.980,- Kč)
Cena doplňkové výbavy: 10.000,
Celková cena: 544.980,- Kč

Výbava:
Exteriér: Vnější kliky a zpětná zrcátka v barvě karoserie, 6-ti stupňová manuální převodovka, Follow me home, Hliníkové disky kol 17″, pneu 225/45 Michelin, Ztmavená zadní a boční okna, Tónovaná izotermická skla, Hlavní světlomety, celodenní svícení, Přední mlhové světlomety, Vnější kliky a zpětná zrcátka v barvě karoserie
Interiér: Sportovní paket – polokožená sedadla, černý podkres světlometů, 17″ Alu kola, sportovní maska, Al pedály, nerezová lišta prahu, Úchytná oka v zavazadlovém prostoru se sítí, Výškově a podélně stavitelný volant, Posilovač řízení s proměnným účinkem, Kosmetická zrcátka ve slunečních clonách s osvětlením, Vnější zpětná zrcátka – elektrická a vyhřívaná s el. sklápěním, Elektrochromatické zpětné zrcátko, Metalický dekor palubní desky, Metalické vnitřní kliky dveří, Schránka na brýle s bodovým světlem, Kůží potažený volant, hlavice řadicí páky a parkovací brzda, Elektrické ovládání předních oken, Cyklovač stěračů s dešťovým senzorem, Palubní počítač, Tempomat, Nastavení intenzity podsvícení přístrojů, Středová loketní opěrka předních sedadel se schránkou, Vyhřívaná přední sedadla a čelní sklo v prostoru pod stěrači, Opěradla předních sedadel s kapsami, Výškově stavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, Sedadlo řidiče a spolujezdce se stavitelnou bederní opěrou, Ovládání audio na volantu, USB 2.0 + AUX audio port + iPod kabel, Rádio s CD a MP3 + 6 ks repro, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním + alarm + výklopný klíč, Bezfreonová klimatizace elektronická
Bezpečnost: Měřič tlaku v pneu (TPMS), Parkovací asistent vzadu, Elektronický stabilizační systém ESP s TCS a BAS, ABS s rozdělovačem brzdného tlaku EBD, Ukotvení dětské sedačky na zadních sedadlech, ISOFIX, Aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech, Předepínače bezpečnostních pásů, Záclonové airbagy pro přední a zadní sedadla, Boční airbagy předních sedadel, Airbag řidiče a spolujezdce (s možností deaktivace)

Doplňková výbava: metalický lak (+10.000)

 

KIA PRO_CEE’D 2.0 CRDi EXCLUSIVE
Objem motoru 1991 ccm
Maximální výkon 103 kW / 140 koní
Maximální točivý moment 305 Nm
Převodovka manuální šestistupňová
Maximální rychlost 205 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,1 s
Udávaná spotřeba město 7,3 l / 100 km
Spotřeba mimo město 4,4 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba 5,5 l / 100 km
Spotřeba během testu 5,6 l / 100 km
Provozní hmotnost 1440 – 1499 kg
Délka / výška / šířka 4250 / 1450 / 1790 mm
Rozvor 2650 mm
Zavazadelník / po sklopení 340 / 1210 litrů

 

Galerie