Kia Cee’d 1.4 CVVT: vynikající základ

TEST: Když jsem naposledy testoval vůz Kia Ceed, nešetřil jsem chválou. Proto tentokrát, když jsem do Ceedu usedal v jeho aktuální podobě po faceliftu, v pětidveřovém provedení a se základním motorem 1.4 CVVT, jsem byl o to více zvědav, jak setkání dopadne. Bude to i dnes o neskrývaném obdivu, nebo se tentokrát najdou nějaké ty mušky?

Vydáno: 10.2.2010

Když jsem na tomto místě testoval automobil Kia Ceed minule, vlastně jsem jenom chválil. Připomenu-li si, že to byl pohledný třídveřový pro_ceed s nejsilnějším naftovým motorem 2.0 CRDi a nejvyšší výbavou Exclusive, ani se není čemu divit. Auto jelo velmi dynamicky a zachovávalo si přitom vynikající spotřebu mezi 5-6 litry, a nadto mne ještě překvapilo svými kvalitami na silnici.

Ale tentokrát tu máme vůz z druhého konce nabídky: pětidveřový hatchback s nejslabším benzinovým motorem 1.4 CVVT. Jak to dopadne tentokrát?

Snižování výkonu?!

Překvapením hned na začátek bylo zjištění, že Kia Ceed 1.4 CVVT po omlazení má pod kapotou slabší motor, než dřív. Ano, v době, kdy se všichni výrobci uchylují spíše k navyšování výkonu ve stávajících nebo menších kubaturách, se Kia vydává cestou přesně opačnou. Proč proboha? ptám se a trochu mě uklidňuje, že si alespoň Kia za faceliftovaný Ceed se slabším motorem nechá zaplatit méně, než za ten předchozí.

Nově má základní čtrnáctistovka jen 90 koní, což je o celých 19 koní méně, než před faceliftem (66 kW oproti 80 kW). Nejvyššího výkonu ale dosáhne o 200 otáček níž, v rovných 6000 ot./min. Zlepšil se i průběh točivého momentu, jehož maximálních 137 Nm nyní dostanete už ve 4000 ot./min (ve starším motoru to bylo o tisíc otáček výš) a lehce se snížila spotřeba (o 0,3 litru v kombinovaném cyklu). Přitom jsem nějaké zásadní změny v projevu nezaznamenal, naopak mi subjektivně připadala jízda svižnější, díky níž položenému točivému momentu.

Řečí čísel sice dynamika klesla, z původních 11,6 sekund se čas zrychlení 0-100 km/h vyšplhal na 13 sekund, a maximální rychlost se snížila o 7 kilometrů na 180 km/h. V praxi to ale není téměř rozeznatelné a je třeba si uvědomit, že u tohoto motoru se na nějaké okruhové časy nehraje. Bavíme se přeci o základní motorizaci levného auta. Průměrná dynamika bude méně náročným řidičům bez problémů stačit a rozhodně se nedá říct, že by z nich dělala brzdy provozu. Přitom si řekne jen o nějakých sedm litrů na sto kilometrů. Zkrátka a dobře: čtyřválec 1.4 CVVT je jedním z nejlepších základních motorů v nižší střední třídě, a nic na tom nemění ani (sotva znatelné) snížení výkonu.

Nejmenší motor boduje (kromě nízké pořizovací ceny a slušné spotřeby) také kulturou projevu. Motor samotný při volnoběhu prakticky nemáte šanci slyšet a i při jízdě ve městě a mimo něj se projevuje spíše decentně. Potíž nastává jen na dálnici, kdy se nad rychlostmi kolem dálničního maxima projeví nedostatečná zvuková izolace a v autě nastane solidní kravál.

Druhá míza

Ale ani při všem tom ježdění nesmíme zapomenout, že Ceed nám před nedávnem prošel faceliftem. Jeho vzhled byl upraven po vzoru všech nových modelů značky Kia a vůz dostal vlastně zcela nový výraz. Upravený je přední nárazník, maska chladiče a pozměněný tvar mají světla. Byl ovšem facelift jednoznačným krokem kupředu? Je pravda, že naživo vypadá Ceed výrazně lépe než na fotkách, ale osobně i tak váhám. Naštěstí kritérium vzhledu je věcí individuální a každý si jistě na vzhled udělal názor sám.

Délka omlazeného Ceedu se oproti minulosti lehce navýšila o dva a půl centimetru (ze 4235 na 4260 mm), ostatní rozměry zůstávají totožné (šířka 1790 mm, výška 1480 mm), včetně rozvoru dlouhého 2650 milimetrů. Kapacita kufru zůstala i přes nárůst délky stejná (340 litrů) a o padesát litrů dokonce klesl objem po sklopení zadních sedaček (1250 litrů). Naopak v případě tohoto motoru klesla o nějakých osmdesát kilo pohotovostní hmotnost (1188 kg).

Změny k dobrému se ale odehrály hlavně na palubě a k interiéru v dnešní podobě už opravdu nelze mít skoro žádných námitek. Nejenže působí dostatečně kvalitně a převládající černé provedení se stříbrnými dekory vypadá dobře – Korejci se navíc konečně naučili používat měkčené plasty, což je na celkovém dojmu opravdu znát. Nový volant je hezčí než ten předchozí a ke všemu je příjemný do ruky, a od výbavy Comfort je navíc potažený kůží, stejně jako hlavice řadicí páky a ruční brzdy. Výrazně příjemnější než dřív je nová řadicí páka.

Tatáž slova chvály platí o ergonomii. Displeje palubního počítače i rádia mají novou, moderní grafiku a jsou dobře čitelné, přepracovaný přístrojový panel s novým ovládáním audiosystému a (v našem případě) manuální klimatizací je rozložený logicky.

Na slušné prostornosti i pohodlnosti sedaček se nic nemění, auto bez větších potíží sveze čtveřici cestujících i na delší vzdálenosti. Ideální poloha za volantem se nachází o to snadněji, že i v nejnižší výbavě je nyní k dispozici volant stavitelný v obou osách.

Kupecké počty
Kia Ceed nezklamal a opět se ukázal jako dobré auto za dobré peníze. Za 330 tisíc nabízí dostatečně prostornou karoserii, kvalitní interiér, relativně výkonnou i úspornou základní motorizaci a střední výbavu Comfort, která zahrnuje i takové vymoženosti, jako šest airbagů, manuální klimatizaci a slušný CD/MP3 přehrávač se šesti reproduktory, vstupem na USB a ovládáním na volantu.

Jako ideální kompromis se vším podstatným (snad jen kromě ESP, které stejně dostanete až u výbavy Comfort Plus) se mi ale jeví Ceed v nižší výbavě Active Plus, v níž oproti testovanému Comfortu chybí jen volant/řadící páku/ruční brzdu v kůži, vyhřívané přední sedačky a pár nepodstatných drobností (výše zmíněné věci včetně klimatizace tedy má). A přitom stojí ještě výrazně méně: 305 tisíc.

Výsledná známka 1

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Klasický pětidveřový Cee’d hatchback se mi pochopitelně zamlouvá daleko víc, než ta třídveřová kreatura, co jsme tu měli minule. Do tohohle auta už se opravdu nasoukáme třeba ve čtyřech lidech, do kufru se něco vejde – i když 340 litrů není už dnes žádný zázrak – a když bude potřeba, tak se dají skopit zadní sedačky a třeba i převézt lyže. Potud samozřejmě pěji chválu. Ale já bych si stejně radši vzal kombíka SW, nedá se svítit.
Dávám známku 2
Jana Jana: To je přece perfektní auto! Sveze celou rodinu, přitom stojí jenom tři sta tisíc a spotřebu má přijatelnou. Přitom v crashtestech dostal pět hvězdiček a má šest airbagů, a i výbava je docela dobrá. Mezi těmi levnějšími auty je tohle rozhodně jeden z favoritů!
Dávám známku 1
Nikola Nikola: Ten zlatý pro_ceed minule se mi líbil víc! Jasně, chápu, že pro praktičtější lidi, kteří třeba mají děti, se pětidveřák hodí víc (někdo jako můj táta si možná dokonce koupí i kombíka), ale pokud jde jen o otázku vzhledu, je tohle auto výrazně nudnější a usedlejší. Je ale pravda, že facelift mu prospěl, vypadá dospěleji i elegantněji. A to ani nemluvím o interiéru, ten se zlepšil opravdu znatelně.
Dávám známku 2-
Tomáš

Tomáš: Tedy musím přiznat, že mě Ceed 1.4 překvapil. Samozřejmě se nedá srovnávat s nějakým autem, které bych si já koupil, ale na to, že šlo o základní motorizaci, tedy takovou tu šetřivou a dědečkovskou, tak nejel až tak špatně. Tedy samozřejmě v rámci možností, holt 13 sekund z nuly na stovku je furt hodně. Připadá mi ale, že podvozek se od minula naladil ještě lépe, a možná přituhnul i posilovač řízení. Takže ve finále se s tím docela dalo jezdit.
Dávám známku 3

Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková

Konkurence v našich testech
Hyundai i30 Mazda 3 Seat Ibiza

 


PARAMETRY

Základní cena Kia Cee’d 1.4 CVVT: 269.980,- Kč (akční ceník)
Základní cena v provedení Comfort: 329.980,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 12.000,- Kč
Celková cena: 341.980,- Kč

Výbava

ABS s EBD, centrální zamykání, rádio s CD/MP3 přehrávačem, USB portem a ovládáním na volantu, dělená zadní sedadla, palubní počítač, elektrické stahování předních oken, volant nastavitelný ve dvou osách, šest airbagů, výškově nastavitelná obě přední sedadla, kliky dveří v barvě karoserie, klimatizace, dálkový ovladač centrálního zamykání, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka s kryty v barvě karoserie, aktivní opěrky hlavy, bederní opěra na předních sedadlech, vyhřívaná přední sedadla a čelní sklo pod stěrači, přední mlhovky, elektrické stahování zadních oken, kůží potažený volantem a hlavice řadicí páky, komfortní funkce blikačů

Doplňková výbava

Kola z lehkých slitin s pneumatikami 205/55 R16 (+12.000,-Kč)

KIA C’EED 1.4 CVVT 66 kW Comfort
Objem motoru 1396
Maximální výkon 66 kW / 90 koní (6000 ot./min)
Maximální točivý moment 136 Nm (4000 ot./min)
Převodovka manuální pětistupňová
Maximální rychlost 180 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 13.0 s
Udávaná spotřeba město 7.2 l/100 km
Spotřeba mimo město 5.1 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 5.8 l/100 km
Spotřeba během testu 7.1 l/100 km
Pohotovostní hmotnost 1188 kg
Délka / výška / šířka 4260 / 1480 / 1790 mm
Rozvor 2650 mm
Zavazadelník / po sklopení 340 / 1250 litrů

 

Galerie