Pokud máte auto, tak každou chvíli určitě něco vozíte. A každý občas potřebuje převážet větší předměty, jako třeba kolo nebo lyže, které se vám ani nevejdou do kufru auta, a musíte řešit kam s nimi. V takovém případě jsou nejlepší možností střešní nosiče. Ale jak je vybírat? Na to se podíváme dnes.
Nabídka střešních nosičů je dnes obrovská a ukotvit je na střechu je možné také různými způsoby. Obecně si můžete vybrat z klasických, magnetických či podélných nosičů. Klasické střešní nosiče je možné na auto kdykoliv namontovat a opětovně sundat. U podélných střešních nosičů se musí nosič na střechu vozidla namontovat napevno a není možné je z auta snadno sundávat.
Příčníky versus hagusy
Střešní nosiče se dělí podle způsobu upevnění na základní neboli příčníky a střešní nosiče upevnitelné na ližiny, neboli hagusy.
1. Základní střešní nosiče (příčníky) — Je určený pro auta, která nemají na střeše podélné nosiče (ližiny). Upevňují se do upevňovacích bodů, což jsou otvory, které umožňují jejich uchycení. Nejčastěji má podobu závitu na střeše, nebo mají podobu okapových žlábků. Případně se také můžou uchytit pod rám dveří.
2. Střešní nosiče na ližiny (hagusy) — Střešní ližiny vidíme nejčastěji na autech s karoserií kombi nebo SUV. Příčné nosiče se na ližiny upevňuje pomocí stahovacího mechanismu, pro správnou objednávku je potřeba znát rozpětí podélníků a jejich rozměry, především profil.
3. Magnetické nosiče jsou pak speciální kategorií. Na nich se dají převážet lehčí věci: lyže, běžky, snowboardy… Auto musí být vybavené speciální magnetickou střechou, na ni se nosič položí a drží, takže je nejjednodušší ho nasadit i sundat. Proto je ale také nejsnazší ho ukrást.
Nejdřív příčníky, potom box
Když už máte na střeše podélníky, ať už uchycené na ližinách nebo ve střeše, můžete na auto teprve připevnit střešní box, neboli rakev. Do něj pak už bez problémů nasoukáte lyže, snowboardy, ale i jiná zavazadla, třeba kočárky, skříně, cokoliv dlouhého, co se vám nevejde do kufru.
Střešní boxy neboli autoboxy jsou k dispozici v různých velikostech na různě velká auta, ale v nabídce jsou různé barvy i materiály (vedle plastů můžou být třeba látkové), s různým uspořádáním vnitřního prostoru, způsobem uzamykání atd. Nabídka je zkrátka obrovská.
Rozdělení podle materiálu
Klasikou jsou ocelové příčníky s hranatým profilem (tyče). Ty jsou většinou levnější, ekonomickou variantou. Kvůli menší aerodynemice jsou ale obvykle hlučnější.
Kvalitnější možností jsou pak hliníkové příčníky, které jsou lehčí a obvykle mají také aerodinamický tvar, takže jsou tišší a méně auto brzdí, některé z nich mají skutečně minimální odpor vzduchu.
Dnešní moderní hliníkové profily jsou vybavené tzv. T-drážkou, standardizovaným řešením, díky kterému je do nich velmi snadné připnout kterékoli příslušenství, jako jsou nosiče kol, lyží, nebo střešní rakve.
Pozor na homologaci
V České republice jsou poměrně přísné požadavky na bezpečnost nosníků i boxů a vyžadují náročnou homologaci, kterou provází zkouška bezpečnosti a nárazu. Teprve potom dostane příslušenství tzv. Atest 8SD MDČR a může být používán na českých silnicích. Seriózní eshopy nehomologované nosníky samozřejmě prodávat nebudou, ale když budete kupovat třeba z druhé ruky, je dobré se na to zaměřit, protože třeba při poškození by vám potom pojišťovna nemusela proplatit škodu.
Nejlepší je se zeptat
Tápete a nevíte si rady? Nebojte se zeptat. Většina eshopů má online formuláře, kde vám poradí, nebo jim klidně můžete zavolat. Zatímco vy nevíte, pro prodejce střešních nosičů je to denním chlebem a má přehled o tom, co je v nabídce. Takže stačí vědět, co máte za auto (což pravděpodobně víte), a obvykle jsou schopni rychle a kvalifikovaně poradit.
Text: Redakce
Foto: Archiv