Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi: když SUV zraje

TEST: Hyundai svému modelu Santa Fe vděčí za mnohé. Tento vůz se stal jedním ze synonym kategorie SUV v minulém desetiletí, a dostal tak značku do širokého povědomí české veřejnosti. I proto, že patřil mezi ty nejdostupnější terénní vozy, kterých tehdy na trhu bylo jen pár. Hyundai nás ale chce přesvědčit, že jeho nejslavnější SUV má stále co nabídnout i v době, kdy se za terénní auta vydávají i mrňavé předokolky. Pomoci mu s tím má facelift – a hlavně nový motor a převodovka.


Vydáno: 1.6.2011

Současná druhá generace Santa Fe je na trhu od roku 2006. I když tento model byl na českém trhu prvním z terénních modelů korejské značky, v současné široké plejádě vozů zapadá mezi velké SUV Hyundai ix55 a crossover Hyundai ix35 (takže by se vlastně mohl prodávat pod pseudonymem ix45). To znamená mimo jiné i to, že to nemá snadné ani v konkurenci svých vlastních sourozenců, a tak není divu, že prodeje klesají.

Boj o zákazníka

Přitom má co nabídnout i šest let po uvedení na trh. Velkou zásluhu na tom má loňský facelift, který stárnoucího Santu vrátil do hry o náročného zákazníka.

Tedy ne ani tolik z vzhledových důvodů, neboť Santa Fe dostal jen nový nárazník a pár kosmetických úprav. Přestože mu to jednoznačně prospělo, design zůstává někde v polovině první dekády 21. století, kdy přišel na svět. Nutno dodat, že tenkrát se korejským designérům podařilo narýsovat dosti nadčasové tvary – ale nijak zásadně se faceliftem neměnily.

Hlavní trumfy: nový motor i převodovka

Ty podstatnější změny se odehrály pod kapotou, a pokud někoho něco přesvědčí ke koupi, bude to jednoznačně nová technika. Hyundai Santa Fe dostal kombinaci nového motoru 2.2 CRDi, který nemá se stejně velkým předchůdcem téměř nic společného, a nové šestistupňové (konečně!) automatické převodovky. 

Papírově to všechno zní nadějně. Common-railový čtyřválec má solidní výkon 145 kW neboli 197 koní při 3800 ot./min a maximální točivý moment 445 Nm mezi 1800-2500 ot./min (což jsou parametry dokonce nejvyšší v dané třídě mezi čtyřválci s jedním turbem).

Pohodlí na prvním místě

V praxi to znamená docela příjemnou souhru. Po nastartování je motor sice hlučnější, ale po ohřátí se rychle uklidní a zapůsobí svým kultivovaným chodem. Potěší plynulý chod od rozjezdu až k přeřazení, nepříjemné není navzdory měkkému odpružení ani popojíždění v kolonách, kde automat necuká. 

Pohon všech čtyř kol funguje spolehlivě a působí jako pomocník při stabilizaci dvoutunového auta, v přímém směru v dálničních rychlostech (i díky tužšímu řízení) i v zatáčkách působí SUV jistě. Brzdy jsou spolehlivé a pro těžké auto víc než dostatečné, odpružení podvozku je nastaveno komfortně a tlumí většinu nerovností, na nerovnostech a při prudkém brzdění ale vůz znatelně houpe. I proto máme za to, že Santa Fe je nejvhodnější pro klidnější jízdu. 

Agregát poskytuje slušný tah už od 1500 ot./min, a síla vydrží do nějakých 3000 ot./min. Kolem tří tisíc automat většinou řadí, a do maximálních otáček mezi 4500 ot./min už vás pustí málokdy. Na dálnici točí na šestku ve 130 km/h asi 2500 otáček a pohodové cestování na dálnici bude i v rychlosti 160 km/h.

Až když budete dupat na plyn hodně, bude vám připadat, že stádo dvou set koní má s dvoutunovým kolosem více práce, než by musel, kdyby se na převodech neztrácelo tolik síly. Přesto si dovolíme konstatovat, že pokud hledáte běžnou, ne zrovna agresivní jízdu (a to s tímto typem auta asi hledáte), budete spokojeni. A to i se spotřebou, která v rámci zákonných rychlostních limitů klesne i pod 7 l/100, ovšem pokud se snažíte jet rychle, dokáže se Santa Fe pohybovat i za 9-10 l/100 km.

 

Starý dobrý a ještě lepší

Pokud jde o to ostatní, vše zůstává při starém.

Hyundai Santa Fe je docela velké auto a i v záplavě dnešních modelů zůstává jedním z těch nejprostornějších ve své třídě. Je pohodlný, místa je vpředu i vzadu podobně, jako v sedanech střední třídy, s vysokým rozhledem jako bonusem. Rozměrným je i kufr, jehož základních 528 litrů po sklopení zadních sedaček naroste na hodnotu 1582 litrů.

Přístrojová deska je poskládána z tvrdých plastů, přesto působí důstojně a v kombinaci s titanovým a karbonovým dekorem je dokonce docela pěkná. Hyundai si v inovované nabídce palubní výbavy dovolil i takové vychytávky, jako parkovací kameru s displejem integrovaným do zpětného zrcátka, což je elegantní, funkční a dosud jsme to jinde neviděli – jen tak dál, taková inovativní řešení přitahují nerozhodnuté zákazníky.

Když SUV zraje

Hyundai Santa Fe nás zásadně nepřekvapil, ale přesto příjemně potěšil. Se svým věkem bojuje s gracií a vedle svých mladších sourozenců má stále co nabídnout. Zda to stojí za 800 tisíc je dobrou otázkou, zvlášť v době, kdy se o zákazníka perou kompaktní SUV a crossovery s cenovkami o třetinu nižšími.

Přesto se dá říct, že tento vůz po šesti letech své produkce dospěl. Dostal výkonný naftový motor se schopnou převodovkou, díky čemuž představuje relevantní volbu pro mnohé zákazníky, kteří stále ještě věří, že SUV má být velké, pohodlné a má umět jezdit v terénu. To všechno Santa Fe dokáže, a k tomu přidá velmi dobré jízdní vlastnosti a důstojný vzhled i kvalitu interiéru. Pokud jste po něm dosud pokukovali, po faceliftu není proč váhat. 

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín

Antonín: Mám rád velká auta a líbí se mi i tohle SUV, přestože jsou na trhu i větší. Sem už se toho vejde dost a dost, místa pro řidiče i spolujezdce i vzadu je habaděj. Auto je to taky pohodlné, to že nemá moc široké boční vedení a že se to houpe mi nijak nevadí, přece jezdíme klidně. A kufr je taky parádní. Já jsem spokojen.
Dávám známku 1-

Jana Jana: Manželovi se taková velká auta líbí, já naopak zrovna nejásám. Dát 800 tisíc za auto, které nám pak bude žrát devět litrů? To si teda myslím, že bychom narazili na lepší poměr cena/užitek. Uznávám, že bude asi bezpečné, ale tohle je vážně pro naší rodinu už zbytečně velké.
Dávám známku 3- 
Nikola Nikola: Na Santa Fečku je znát, že už má něco za sebou. Tuhle masku vídám na silnicích už hodně let a i když se v Hyundai snažili vyměnit pár dílů aby auto vypadalo moderněji, ten hlavní obrys zůstal stejný. Starý. Totéž platí i o interiéru, který vypadá jak před deseti lety. Takže pardón, sice to není nijak strašné, ale taky mě to nijak nenadchlo.
Dávám známku 3 
Tomáš Tomáš: Tohle SUV má vážně dvě stě koní? Při jízdě se mi to fakt nezdálo. Žádné prudké zrychlování jsem nečekal, ale bylo to fakt docela pomalé, houpavé a převodovka laxní. Do terénu asi super, ale na silnici mě to nijak neoslovilo.
Dávám známku 3- 
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Matěj Žovinec


PARAMETRY

Základní cena v provedení 2.4i 4×2 Comfort: 599.900,- Kč
Cena v testovaném provedení 2.2 CRDi 4×4 Premium: 789.900,- Kč  

Cena doplňkové výbavy: 14.000,- Kč

Celková cena: 803.900,- Kč

 

Výbava

Airbag řidiče a spolujezdce, aktivní přední opěrky hlavy, antiblokovací systém ABS + EBD, boční airbagy předních sedadel, elektronický stabilizační systém ESP, okenní airbagyy pro přední a zadní sedadla, protiprokluzový systém TCS, úchyty pro dětskou sedačku, kola z lehkých slitin (pneu 235/60 R18), chromované kliky dveří, plnohodnotné náhradní kolo, pohon 4×4 s aktivním přenosem toč. momentu, přední i zadní zástěrky, přední mlhové světlomety, stešní ližiny, vnější zrcátka v barvě vozu se směrovkami, xenonové světlomety s ostřikovači, zadní spojler, dálkově ovládané centrální zamykaní a alarm systém, dvouzónová automatická klimatizace s kontrolou kvality ovzduší a ionizérem, el. nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, el. ovládaná vnější zpětná zrcátka, el. ovládaní oken vpředu i vzadu, chladicí box v opěrce rukou mezi předními sedadly, kožené čalounění sedadel, kryt zavazadlového prostoru, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky, monitorování tlaku v pneumatikách, obložení palubní desky a dveří karbonovým dekorem, ovládání audiosystému tlačítky na volantu, palubní počítač a ukazatel venkovní teploty, rádio+CD+MP3+USB, samostmívací vnitřní zrcátko, síť v zavazadlovém prostoru, sklopná vnější zpětná zrcátka, solární čelní a přední boční skla, tempomat, tmavá zadní skla, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, vyhřívání předního skla pod stěrači, vyhřívání předních sedadel, výklopné konverzační zrcátko, výškově a podélně nastavitený volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, zadní parkovací kamera s displejem ve vnitřním zrcátku, zadní parkovací senzory

 

Doplňková výbava

Metalický lak (+ 14.000,- Kč)

HYUNDAI SANTA FE 2.2 CRDi A/T Premium 4×4
Objem motoru 2199 ccm
Maximální výkon 145 kW / 197 koní při 3800 ot./min
Maximální točivý moment 445 Nm při 1800-2500 ot./min
Převodovka automatická šestistupňová
Maximální rychlost 190 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,2 s
Udávaná spotřeba město 9,3 l/100 km
Spotřeba mimo město 6,3 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 7,4 l/100 km
Spotřeba během testu 8,2 l/100 km
Pohotovostní hmotnost 1870 kg
Délka / výška / šířka 4660 / 1725 / 1890 mm
Rozvor 2700 mm
Zavazadelník / po sklopení 528 / 1582 litrů

 

Galerie