Hyundai Matrix 1.5 CRDi: letitý společník

TEST: Téměř deset let staré kompaktní MPV stále zůstává v nabídce korejské automobilky Hyundai. Jmenuje se Matrix a k jeho zatraktivnění měl přispět loňský facelift a zajímavý naftový motor. Nakolik se to podařilo a může vůbec tento rodinný minivan zaujmout dnešního zákazníka? Na to jsme hledali odpovědi v redakčním testu.


Vydáno: 13.11.2009

Rodinné MPV na rozvoru 2,6 metru pro Korejce před lety navrhli Italové ze studia Pininfarina. Slovutné italské studio tehdy načrtlo čtyři metry dlouhou karoserii s velkou plochou prosklení, na níž byla nejvíce patrná nadprůměrná výška 168 centimetrů.

Dnes už je na designu Hyundaie Matrix patrný zub času, ale na to, že auto pochází z roku 2002, vypadá dnes stále docela dobře. Od svého uvedení tento Hyundai prošel všehovšudy dvěma facelifty, přičemž v tom posledním vzhled přepracovali sami Korejci, a to především proto, aby současný Matrix zapadl do nové designové rodiny značky Hyundai. A to se povedlo, nová maska dodala Matrixu na mohutnosti a robustnosti.

Klady přežily roky

Hyundai Matrix je na trhu 8 roků, přesto má i v dnešní době několik výhod, kterými překonává řadu konkurentů. Tak třeba se do něj pohodlně nastupuje, je z něj výborně vidět všemi směry a díky vyšší stavbě má řidič lepší přehled o dění okolo sebe.

Stejně tak je nespornou výhodou značná prostornost vpředu i vzadu (v autě se pohodlně usadí i čtveřice vzrostlých jedinců), a určitá variabilita – zadní sedačky se dají posouvat v rozsahu dvaceti centimetrů a je možné je nejen sklopit, ale i překlopit, čímž vznikne rovná plocha o délce 118 centimetrů. Základní hodnota zavazadlového prostoru 354 litrů není největší, kufr je ale dobře přístupný a sklopením sedaček se dá rozšířit na 1284 litrů.

Postarší vzhled cílová skupina zřejmě příliš řešit nebude a dokonce se může stát určitou výhodou. Nenápadnost auta nebude dráždit lupiče ani závistivého souseda.

Navíc potěší bohatost základní výbavy, čítající třeba klimatizaci. Bohužel ale není na výběr skoro žádná příplatková výbava. Je sice hezké, že už v základu dostane zákazník moderní detaily, jako CD/MP3 přehrávač se vstupem USB, na druhou stranu bychom ale raději viděli ve výčtu výbavy stabilizační systém ESP, který by přispěl k bezpečnosti posádky. Právě v této kapitole má Matrix asi nejdůležitější nedostatky: kromě dvojice předních airbagů totiž nedostanete boční nebo hlavové, které se už dnes stávají standardem.

Úsporný pohon

Naftový čtyřválec 1.5 CRDi VGT se vstříkováním common-rail je sice starší konstrukce, ale v nejnovější podobě s výkonem 110 koní (81 kW) při 4000 ot./min a točivým momentem 235 Nm mezi 1900 a 2750 ot./min jde o poměrně kultivovaného společníka (byť někdy trochu hlučnějšího). Výkon 110 koní přitom vysokému a 1300 kilogramů těžkému Matrixu uděluje jen dostatečnou dynamiku.

To ale starší pár, který o víkendu rád vyrazí na chatu a nikam přitom nespěchá, tolik řešit nebude. Stejně tak nebudou překážkou věci, které bychom jinak kritizovali: zrychlení z nuly na stovku za 14 sekund a nepříliš přesvědčivé jízdní vlastnosti, projevující se značnou nedotáčivostí. S Matrixem se zkrátka nebude závodit.

Takové uživatele naopak potěší nízká spotřeba naftového motoru, která se při našem užívání ustálila na 5,8 litrech na sto kilometrů (výrobce uvádí 6,3 / 4,5 / 5,2 l/100 km). A to jsme rozhodně nepraktikovali žádné economy-run. Plná nádrž s objemem 55 litrů tak zaručí, že na jedno natankování urazí Matrix i vzdálenost velmi se blížící hranici tisícovky kilometrů.


Rozhoduje cena

Je pochopitelné, že celkové hodnocení se dá zakončit kladným doporučením jen s ohledem na příznivou cenovku. Současná zvýhodněná cena znamená částku 260.420 korun bez DPH, respektive 309.900 korun koncové ceny. To není mnoho: cena 300 tisíc za prostorné malé MPV s úsporným naftovým motorem dnes není běžná a konkurence začíná o desítky tisíc dráž – před námi přitom stojí auto se smysluplnou výbavou.

Je nesporné, že Matrix se skvěle hodí právě pro starší páry, které nikam nespěchají a spíš než vzhled řeší cenu a úsporný motor. Takovým má 8 let stará konstrukce stále co říct. Ale všem ostatním tohle auto nedoporučujeme.

Výsledná známka 2-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Nevím jak vám, ale mně se Hyundai Matrix líbí! Ne že by se v něm sedělo nějak extra pohodlně, ale na tu cenu, za kterou se dá koupit, je to auto velice velice prostorné a je z něj výborně vidět. Ostatně, to se píše i v recenzi. Kufr samotný není zas tak velký, ale bohatě to vyvažují posuvné a skládatelné sedačky a velký rovný prostor po jejich sklopení. A nízká nakládací hrana.
Dávám známku 1
Jana Jana: Hyundai Matrix, to je výborná cena, úsporný naftový motor, a to vše dohromady s prostorným interiérem a milou výbavou. Co víc si přát? Jediné, co mi na tom autě vadí, je zjevná horší bezpečnost posádky, a to nejen kvůli mnoho let staré konstrukci, ale i kvůli absenci ESP a jen dvěma airbagům. Jinak bych dala 1.
Dávám známku 2-
Nikola

Nikola: Jediná věc, kterou můžu na Matrixu pochválit, je ta změna masky oproti předchozímu vzhledu před faceliftem. Předtím to auto vypadalo strašně, teď vypadá jenom převážně strašně. To je fakt všechno, co můžu autu přidat k dobru, protože ten zbytek je hrozný. Je to zastaralé ošklivé korejské auto s hrozným zevnějškem a tvrdým ošklivým nepohodlným interiérem.

A s Matrixem, přelomovým filmem plným elegantních lidí i triků, který se stal milníkem v kinematografii, to teda nemá společného vůbec nic.
Dávám známku 4-

Tomáš Tomáš: Seznam všeho, co mě na tomhle autě vyděsilo, by byl hodně dlouhý. Obrovský volant z hrozného materiálu, tuhá řadící páka s šíleně dlouhými drahami, dost nedotáčivý podvozek, nejisté jízdní vlastnosti, naklánění velmi vysoké karoserie, laxní motor, hrozný naftový zvuk….. opravdu hodně dlouhý. S tímhle autem bych jezdit nemohl.
Dávám známku 5
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková

Konkurence v našich testech



Citroën C3 Picasso
Škoda Roomster
Nissan Note

 


PARAMETRY

Základní cena s motorem 1.5 CRDi: 260.420,- Kč plus DPH (=309.900,- Kč)  

Cena doplňkové výbavy: 17.960,- Kč

Celková cena: 327.860,- Kč

Výbava

ABS s rozdělovačem brzdných sil EBD, přední airbagy, dálkové ovládání centrálního zamykání dveří, dělené sklopné zadní sedadlo 60/40, výškově nastavitelný volant, rádio s přehrávačem CD-MP3, USB vstup, 4 reproduktory, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, imobilizér, klimatizace, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, tónovaná skla

Doplňková výbava

Metalický lak (+10.000,-Kč), kola z lehkých slitin (+7.960,-Kč)

HYUNDAI MATRIX 1.5 CRDi VGT
Objem motoru 1493 ccm
Maximální výkon

81 kW / 110 koní (4000 ot./min)

Maximální točivý moment 235 Nm (1900 – 2750 ot./min)
Převodovka manuální pětistupňová
Maximální rychlost 173 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 13.9 s
Udávaná spotřeba město 6.3 l/100 km
Spotřeba mimo město 4.5 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 5.2 l/100 km
Spotřeba během testu 5.8 l/100 km
Provozní hmotnost 1305 kg
Délka / výška / šířka 4060 / 1685 / 1740 mm
Rozvor 2600 mm
Zavazadelník / po sklopení 354 / 1284 litrů

 

Galerie