Hyundai ix55 3.0 V6 CRDi: mocný i chudý

TEST: Hyundai přivezl z Ameriky svůj Veracruz a přejmenoval ho na ix55. Jak tenhle trik zafungoval? Na prémiovou evropskou konkurenci jihokorejský obr sice kvalitou zpracování a mírou luxusu nedosahuje, zato jim dává pořádně na frak v soutěži cen. Pokud byste rádi velké SUV, do kterého hravě naložíte sedm lidí a nechcete se zruinovat, je ix55 autem přesně pro vás.


Vydáno: 20.7.2010

I když je největší SUV ze stáje Hyundai v porovnání s prémiovou konkurencí v podobě BMW, Audi nebo Mercedesu docela dostupným autem, pořád stojí přes milion. Proto je potřeba zvážit, jestli se vám tahle investice vůbec vyplatí: zodpovědět si, jak často potřebujete převážet sedm lidí, a když už je vozit musíte, jestli opravdu není lepší se vymluvit na nedostatek místa v autě. Případně zda máte čtyřčlennou rodinu, která potřebuje spoustu místa v kufru a ráda a často cestuje.

Pokud byly odpovědi na výše položené otázky kladné, potom je Hyundai ix55 autem přesně pro vás. A věřte mi, jakmile se jednou svezete, budete se na každou další jízdu těšit jako malí kluci (dámy prominou). Přesně takové pocity totiž ve vás téměř pětimetrový kolos vyvolá.

Tohle auto by si ale měli pořídit i ti, kteří v předchozím odstavci odpověděli vždy záporně. Sám patřím mezi ně a i přesto mě Hyundai ix55 jednoduše nadchnul. Nejen svojí nonšalantní ležérností a bezprecedentní velikostí, ale také nenucenou, velmi svižnou a navýsost komfortní jízdou po dálnici. A nepřekvapivě i schopnostmi v terénu. S přihlédnutím na cenu, která je na míle hluboko pod průměrem veškeré konkurence – Q7, X5, ML i dalších – je tenhle automobil jedním z nejlepších, které v současné době můžete pořídit.

Neokázalý pracant

Pokud vyberete ix55 v nezajímavé a průměrné (v tuzemsku tolik oblíbené) stříbrné metalíze, budete mít problém ho vůbec najít na parkovišti. Vzhled není silnou stránkou tohoto SUV a platí stejná fráze, kterou jsem častoval i30: nenadchne, ani neurazí. Padesát-pětka se nechce předvádět, jejím úkolem je pohodlně vozit lidi z bodu A do bodu B, do té doby si hoví v koutě a čeká, až se na něj zavolá. Pro egomaniaky, kteří potřebují být viděni ve stylovém a co nejnápadnějším autě, tenhle drobek rozhodně není.

O podobě a složení interiéru platí to samé co o jeho outfitu, ix55 sází na funkčnost. Ať už použitými materiály, které jsou z větší části poměrně laciné, nebo samotným zpracováním, které je až drze jednoduché. Na druhou stranu automobil je vybaven kvalitním DVD systémem Clarion, ke kterému dostanete i dálkové ovládání, vkusnými a příjemnými polokoženými sedačkami, ale i takovou vychytávkou, jako je lexusovsky putující volant, který si nastavíte do požadované polohy, do které se bude vracet automaticky při každém startu. S vypnutím motoru se totiž volant uklidí, aby se vám lépe vystupovalo – efektní a funkční. Otázkou zůstává, kdy se to rozbije.

Rozum především

Až uvnitř ix55 pochopíte, co je jeho hlavní devízou: je obrovský. O velikosti vozu si nedělejte obrázek podle našich fotek a raději si objednejte předváděcí jízdu, velikost ix55 doceníte teprve, když do něj usednete. Jeho nevýrazné tvary a mírumilovná maska klamou.

Automobil poskytuje každému cestujícímu dostatek prostoru, až se zdá, že při jízdě o samotě slyšíte vlastní ozvěnu. Kufr poskytuje výborných 598 litrů při standardním složení sedaček a až 1746 pokud sklopíte i zadní dvě (bez rovné plochy). Pokud naopak povezete auto úplně plné – tedy všech sedm možných pasažérů – musíte počítat s kufrem, za který by se styděla snad i městská supermini – 148 litrů.

Vzhled mate i v případě jízdy s ix55. Pod kapotou mu tepe ohromný dieslový vidlicový šestiválec o objemu tři litry a výkonu 240 koní (176 kW), který zaručuje dostatek síly i pro auto vážící dvě a čtvrt tuny. Ani tak sice není velký Hyundai kdovíjaká raketa, ale akcelerace z nuly na sto za 10,3 sekundy a maximální rychlost 200 km/h nejsou žádný podprůměr – zvlášť s přihlédnutím k velikosti auta.

Dieselová pohonná jednotka vám sice ušetří pěkných pár korun, ale zázraky dělat neumí, a to hlavně v případě 2,2 tuny vážícího cvalíka. Když se nebudete hlídat, spotřeba hravě vyskočí na 12,4 litru při jízdě po městě, 10,5 litru na dálnici, 11 litrů při kombinované jízdě a dokonce 17,9 litru při klukovinách mimo silnice.

Hyundai ix55 je koncipovaný především na dlouhé jízdy po dálnici. Rychlosti blížící se jeho maximu mu nedělají sebemenší problém – automobil nehlučí a jede pro cestující velmi komfortně. Jízda po okreskách je naopak dost bolestivá: těžké auto s poměrně měkkým podvozkem dokáže posádkou pěkně házet. Na vesnicích to ovšem ix55 zachraňuje náhonem všech čtyř kol, které můžete zamknout v poměru 50:50, a který vám dovolí si trochu zařádit i v jednodušším terénu.

Odvrácená strana

Dosud ix55 sbíral téměř samé plusové body, je čas mu některé zase vzít. První minus putuje ke kvalitě zpracování – o tom bylo rozhodnuto v okamžiku, kdy nám hned po nástupu do auta spadla na hlavu těsnící guma dveří, a vzápětí zůstalo v rukou madlo od podlahy v kufru. Takovéhle fatální zkraty by si auto s cenovkou přes milion korun opravu nemělo dovolit. Nemělo by si je totiž dovolit ani auto pětkrát lacinější.

Další minus pro takto veliké auto uděluji za chybějící parkovací senzory na předním nárazníku, a taková zadní kamera (kterou Hyundai začal montovat i do menšího brášky ix35) by také nebyla od věci. Námi testovaná verze se pyšnila také automatickým otevíráním a zavíráním zavazadelníku, výtka v tomhle případě ovšem putuje necitlivé elektronice, která by s klidem při zavírání uštípla nohu mému nebohému psu. Aby se dveře začaly při zavírání vracet, je potřeba vynaložit poměrně velká síla.

Sečteno a podtrženo

Hyundai ix55 má co nabídnout. Je autem pro zájemce, kteří by rádi velké SUV, které uveze hodně lidí nebo zavazadel, ale nechtějí utrácet příliš mnoho peněz (nebo je nemají). Investice převyšující milion korun se vrátí v nepříliš oslnivé podobě, která je však nad poměry funkční a rozměrná, a která nabídne i trochu legrace v podobě DVD systému Clarion a pohonu všech kol. Bonusem bude poměrně dynamická jízda (na takového obra) a komfortní svezení na dálnici, které můžete kombinovat s lehkým offroadem na chatě. Jestli vám to stačí, rozhodněte sami.

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Tak tohle je ovšem něco pro mě! Co by mohl chtít chlap víc, než ohromné auto, kam se toho tolik vejde, a to i když jede s celou rodinou? Tenhle hyundai je veliký, pohodlný a třeba na dlouhé cesty úplně ideální. Jsem z něj doslova nadšený. Když k tomu všemu ještě přimyslím tu cenu, tak není o čem uvažovat.
Dávám známku 1
Jana Jana: I když vypadá lákavě, je tohle auto už zbytečně moc velké. Mně by stačilo něco výrazně menšího. IX55 sice nežere tolik, kolik bych vzhledem k jeho velikosti čekala, ale na druhou stranu to není ani úplně málo. Sice uznávám, že za ty peníze to vůbec není až tak špatné – veliké a prostorné auto, a navíc takovýhle obr je doslova oázou bezpečí – ale pořád mi to auto přijde zbytečně moc velké.
Dávám známku 3
Nikola Nikola: Kdo to má proboha řídit? Vždyť je to almara na kolech. Neříkám, že je tenhle Hyundai úplně ošklivý, ale taky to není žádný model. Pro mě rozhodně není dostatečně atraktivní, ani exteriér ani interiér, konkurence umí vyčarovat mnohem zajímavější kousky (i když uznávám, že za jiné peníze).
Dávám známku 4
Tomáš Tomáš: Ne, že by to byl nějaký sporťák, ale když se plyn prošlápne až na podlahu, tak se i tenhle víc než dvoutunový macek dokáže docela rozjet. To všechno v naprostém pohodlí a z posedu, ze kterého byste mohli střílet kance v létě na čekané. Taky s ním do toho lesa bez problémů můžete klidně dojet a trochu si tam zablbnout. Takže musím přiznat, že se mi tohle auto vážně docela líbí.
Dávám známku 2
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Pavel Cyprich
Foto: Matěj Žovinec


PARAMETRY

Základní cena v provedení Comfort 4×4: 899.000,- Kč (vše včetně DPH)
Základní cena v provedení Premium 4×4: 1.099.000,- Kč

Cena doplňkové výbavy: 15.000,- Kč

Celková cena: 1.114.000,- Kč

Výbava

Pohon 4×4 s aktivním přenosem toč. momentu, kola z lehkých slitin, pneumatiky 245/60 R18, plnohodnotné náhradní kolo, přední mlhové světlomety, vnější zrcátka v barvě vozu se směrovkami a přístupovými světly, zadní spojler, střešní ližiny, přední i zadní zástěrky, prosvětlené prahy, ABS + elektronický rozdělovač brzdné síly, brzdový asistent, elektronický stabilizační systém, protiprokluzový systém, airbag řidiče a spolujezdce, boční aribagy, okenní airbagy pro všechny řady sedadel, aktivní přední opěrky hlavy, úchyty pro dětskou sedačku (Isofix), kožené čalounění sedadel vč. vyhřívání, el. nastavitelné sedadlo řidiče, el. nastavitelné sedadlo spolujezdce, manuálně výškově a podélně nastavitelný volant, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky, el. ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, samostmívací vnitřní zrcátko, výklopné konverzační zrcátko, el. ovládaní oken, dálkově ovládané centrální zamykaní a alarm systém, funkce komfortního blikání – trojblik, dvouzónová automatická klimatizace s kontrolou kvality ovzduší, zadní manuální klimatizace, palubní počítač a ukazatel venkovní teploty, tempomat, zadní parkovací čidla, vyhřívání předního skla pod stěrači, tmavá zadní skla, chladicí box v opěrce rukou mezi předními sedadly, samočinné nastavení výšky vozidla, xenonové světlomety s ostřikovači, ovládání audiosystému tlačítky na volantu, 6 reproduktorů, integrované rádio, CD+MP3 přehrávač, vstupy USB+AUX

Doplňková výbava

metalický lak (15.000,-)

Hyundai ix55 3.0 V6 CRDi VGT PREMIUM 4X4
Objem motoru  2959 ccm
Maximální výkon  176 kW / 240 koní / 3800 ot/min
Maximální točivý moment  451 Nm / 1750-3500 ot/min
Převodovka  automatická šestistupňová
Maximální rychlost  200 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h  10,4 s
Udávaná spotřeba město  12,4 l/100 km
Spotřeba mimo město  7,6 l/100 km
Kombinovaná spotřeba  9,4 l/100 km
Spotřeba během testu  11,2 l/100 km
Provozní hmotnost  2220-2302 kg
Délka / výška / šířka  4840 / 1750 / 1945 mm
Rozvor  2805 mm
Zavazadelník 7 míst / 5 míst / 2 místa  148 / 598 / 1746 litrů

 

Galerie