Hyundai ix35 2.0i D-CVVT VIS: klídek a pohoda

TEST: Hyundai se rozhodl, že ze svého oblíbeného modelu Tucson udělá úplně jiné auto. A vsadil na správnou kartu. Na původní automobily jihokorejské produkce, včetně všech nedostatků v ergonomii, kvalitě zpracování a materiálech se v příjemné a pohodlné ix35 jen s úsměvem vzpomíná.


Vydáno: 7.8.2010

I když se jinde po světě Hyundai Tucson, předchůdce ix-třicet-pětky, prodává v nové generaci, pro Evropu postavil korejský výrobce úplně nové auto. Použil přitom strategii úspěšně odzkoušenou už na povedeném modelu i30: v německém Rüsselsheimu (nebo v případě KIA ve Frankfurtu) auto navrhnou, v Nošovicích nebo Žilině vyrobí a evropský zákazník jen tleská. Stejně jako motorističtí novináři.

Spolehlivý společník
Hyundai ix35 se řadí do kategorie SUV, tedy aut které mají vypadat, že projedou jakýmkoliv terénem, jsou spolehlivá a uvnitř nabízí pokud možno maximální komfort a pohodlí. A ix35 taková je. Tedy až na ten terén, ale v rámci možností se drží statečně a jen tak něčeho se nezalekne. Pomáhá jí k tomu i světlá výška podvozku minimálně 170 mm.

Představa, jaký typ lidí si tohle auto koupí a proč, je tady docela široká: lépe situovaná rodina s chatou, ke které vede nezpevněná cesta (nebo bydlící na Koněvce či jiných tankodromech po Praze), či mladá úspěšná manažerka s obdobnou chatou, či bydlištěm.

Hyundai ix35 neposkytuje kdovíjak ohromující zábavu ani na silnici, ani mimo ní. Ale je elegantní, bezpečný, pohodlný a ohromně příjemný. Těšil jsem se na jízdu v něm, obzvláště když jsem se dostal ze stověžaté matičky ven na okresky.  

Benzinová volba

K dispozici jsem měl zážehový motor o obsahu 2,0 litrů a výkonu 120 kW, respektive 163 koní. Oproti základu měl testovaný vůz i pohon všech čtyř kol a šestistupňovou automatickou převodovku.

Motor dokáže auto rozjet až na 180 km/h, stokilometrové rychlosti dosáhne za 11,2 sekundy a řekne si za to v průměru o sympatických 8,2 litrů benzínu každých 100 kilometrů – tedy alespoň podle tabulek výrobce. Mně se podařilo dostat spotřebu nejníže k 11 litrům, ovšem za cenu toho, že se mi na semaforu smál cyklista, který mě předjížděl. Pokud chcete z auta dostat trochu dynamiky, nebo zabloudíte mimo zpevněné cesty, počítejte se spotřebou 15 litrů. Ve městě a na dálnici při maximální dovolené rychlosti to bude kolem 12 litrů.

Důležitou roli hraje i to, jak se chováte k plynovému pedálu, nebo přesněji řečeno jak se naučíte spolupracovat s automatickou převodovkou. Ta nereaguje vždy úplně optimálně. Sekvenční řazení, kdy máte možnost zadávat rychlostní stupně ručně, taky nijak nepomůže.

Hlavně v bezpečí

Což vlastně ani nijak moc nevadí, protože nikam nepospícháte, jelikož vezete rodinku na chatu a důležité je dovézt všechny v pořádku. Jako v každém SUV i tady platí, že sedíte vysoko a tak máte dobrý výhled na silnici. K bezpečí přispívá i pocit masivní karoserie, pod kterou se skrývá soustava podélných nosníků. Jejich průměr se směrem dozadu postupně zvětšuje, což v případě nehody pomáhá pohlcovat nárazovou energii. Kromě toho vás chrání i šestice airbagu, či aktivní hlavové opěrky.

Z hromady elektronických systémů zmíním tři: Za prvé je to systém pohonu všech kol, který rozděluje podle potřeby točivý moment jen do předních, nebo i do zadních kol, od poměru 100:0 až k 50:50, který jde v případě potřeby i uzamknout. To se hodí hlavně v terénu, s čímž souvisí další systém pro sjíždění z kopce, který za vás udržuje bezpečnou rychlost a hlídá, aby se nezablokovala kola. Třetím systémem je asistent pro rozjezd do kopce, který by ocenila hlavně moje manželka („Jé, ono to samo necouvá!“).

Komfort na prvním místě

Hyundai si své zákazníky hýčká prvky výbavy, které bychom ještě před pár roky hledali jen u prémiových značek. Rychle se zvyká třeba na systém odemykání a startování vozu, který je k dispozici v druhé nejvyšší výbavě za příplatek deset tisíc, v nejvyšší výbavě je pak standardně. Funguje jednoduše: vaší jedinou starostí je mít v kapse klíč od auta, odemykání a zamykání vozu se děje pomocí tlačítek na klice, pokud je inteligentní klíč v dosahu přibližně jednoho metru. Start pak probíhá tak, že sešlápnete brzdu, zmáčknete tlačítko START, auto zavrčí, zabliká, napíše, že vás vítá, a vy můžete jet.

Takže v situaci, kdy máte v náruči ohromný nákup a manželka nese jen svou obligátní kabelku, nemusí vám už sahat do kapsy, a vedle postaršího kapesníku hledat klíče od auta. Jen stiskne tlačítko na klice dveří, a můžete vstoupit. Pokud se vám mezitím nepodařilo nákup rozsypat, jak se stává redaktorům ZaVolantem.cz pravidelně.

Další příjemná věc je kamera v zadním nárazníku, která vám promítá co se za autem děje, pokud zrovna couváte. Obraz doplní barevné čáry, které prostor za autem rozdělí do tří polí, podle toho, jak blízko překážce jste. Do toho vám ještě začne radit pípání, které se dá naštěstí vypnout. S kamerkou a bočními zrcátky se dá parkovat, aniž byste se museli otáčet.

Dost a dost místa

Cestování je, jak jsem už naznačil, pohodlné, SUV poskytuje hodně místa a dostatečně velká a nastavitelná sedadla, včetně vyhřívání. Jen trochu bočního vedení by se hodilo, zvláště u auta, které se díky své výšce na nerovnostech přeci jen pohupuje.

Odkládací prostory tu najdete, ale vzhledem k prostornosti vozu bych si jich dovedl představit víc. Potěší dvě 12V zásuvky poblíž vstupů audiosoustavy. Celý systém audia, informací o dopravě a navigace je poměrně intuitivní a člověk lehce pochopí, co se kde ovládá. I dálkové ovládání na volantu chválím, až na tempomat, který se nastavuje zbytečně složitě a navíc nikde neukazuje hodnotu, na níž je nastaven.

Dostatek prostoru je i na zadních sedadlech, která jdou sklopit do roviny s kufrem. Dobře vyřešen je bezpečnostní pás pro cestujícího uprostřed, který už nemusíte lovit mezi sedadly, ale čeká na vás pod střechou. Kufr má objem 465 litrů, a pokud sklopíte dělitelná sedadla, dostanete se na 1463 litrů.

Levnější z levných

Íiks-třicet-pětka mě bavila. Pokud k autu přistupujete s vědomím, že se nejedná o sportovní vůz, a dáváte raději přednost pohodlí a bezpečí, je to auto přesně pro vás. Cena 664.900 korun za plně vybavené auto je v tomto segmentu velice zajímavá, zvláště když připočteme pětiletou záruku, kterou na vůz Hyundai dává. Nevýhodou je vysoká spotřeba. Ovšem za vznětový motor se doplácí víc než 100.000 korun, což se vám bude u benzínek vracet hodně dlouho.

Výsledná známka 2-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Do ix35 se pohodlně nastupuje. Člověk má přehled o dění na silnici. Uvnitř je spousta místa a pohodlí, na dlouhé dálniční cesty ideální. Cena je taky docela příznivá. Jenom ta spotřeba je docela děsivá, i když záleží na tom kde a jak člověk jezdí. A za to pohodlí a bezpečí to stojí.
Dávám známku 1-
Jana Jana: Musím říct, že v ix35 jsem se cítila jako královna. Mohla jsem si natáhnout nohy, pohodlně se opřít a i ruce jsem nemusela mít složené v klíně a i při vystupování jsem nevypadala jako mrož. Zvenku nevypadalo, že by se tam vše vešlo, ale příjemně mě kufr překvapil. Ale ta spotřeba nám rozpočtem docela zamávala, provoz tohohle auta by byl dost drahý.
Dávám známku 3
Nikola Nikola:No jako dobrý, ale k čemu by mi takový auto bylo? Cesta do salonu by mě stála tak pětikilo, a že bych v tom hyundaji někoho nějak extra zaujala, to taky ne.
Dávám známku 4
Tomáš Tomáš: Čekal jsem rozhodně víc dynamiky. Ale je to SUV, takže jsem byl zvědavý na terénní schopnosti. A tady ix35 nezklamala. V terénu se cítí jako voda ve vodě. Určitě by to muselo být super v zimě na sněhu, na hory na lyže bych s tím klidně vyrazil. A věděl, že si můžu lyžování užít, že mě auto nezklame.
Dávám známku 2
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Michal Urban
Foto: Matěj Žovinec


PARAMETRY

Základní cena v provedení Comfort 4×4: 549 900,- Kč (vše včetně DPH)

Základní cena v provedení Premium 4×4: 664.900,- Kč

Cena doplňkové výbavy: 13.000,- Kč

Celková cena: 677.900,- Kč

Hyundai ix35 2.0i DOHC D-CVVT VIS PREMIUM 4X4
Objem motoru 1998 ccm
Maximální výkon 120 kW / 163 koní / 6200 ot/min
Maximální točivý moment 194 Nm / 4600 ot/min
Převodovka automatická šestistupňová
Maximální rychlost 180 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,2 s
Udávaná spotřeba město 10,6 l/100 km
Spotřeba mimo město 6,8 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 8,2 l/100 km
Spotřeba během testu 11,7 l/100 km
Provozní hmotnost 1455 – 1567kg
Délka / výška / šířka 4410 / 1660 / 1820 mm
Rozvor 2640 mm
Zavazadelník / po sklopení 465 / 1436 litrů

 

Galerie