Hyundai ix35 2.0 CRDi VGT: nejen městské SUV

TEST: Hyundai ix35, nástupce neforemného, ovšem velmi praktického a široce oblíbeného Hyundaie Tucson, zdědil všechny přednosti svého předchůdce a navíc přidal líbivý kabát. Nejmenší z rodiny SUV klame tělem. Čekáte stísněné městské auto, ale ix35 vám poskytne vzdušný prostor, svižnou jízdu po silnici i veselé a bezpečné hrátky v terénu. Jedno z nejlepších SUV současnosti? Určitě.


Vydáno: 14.10.2010

Když se jednou svezete s velikánským SUV typu Hyundai ix55 (Q7, X5, ML, XC90), budete ke všem menším a levnějším autům tohoto typu přistupovat s despektem. Žádné vám přeci nenabídne tolik mužnosti a nemůže při každé jízdě tolik lechtat vaši ješitnost a ego. Před nasednutím do „maličkého“ Hyundaie ix35 vám proto prolétne hlavou: „Tohle auto úplně křičí – Chci mít SUV, ale nemám na něj dost peněz!“ Po nastartování se vám ovšem tyhle kacířské myšlenky z hlavy v mžiku vypaří. Mohu to slíbit. Tenhle pochod totiž patřil mě. 

Můžete vystrkovat hlavu ze střešního okénka

Hyundai ix35 vás přivítá velmi vzdušným interiérem, ve kterém se žádný z pasažérů rozhodně nebude cítit utlačovaný. Pokud sáhnete po námi testované verzi Premium 4×4, dýchne na vás stylové pohodlí, které v mnohém předčí svého většího a staršího bráchu ix55. Tak jak je u Hyundaie ovšem zvykem, interiér není nikterak předimenzovaný nebo snad dokonce okázalý. Sází na účelnost a funkčnost.

 

 

Prostor uvnitř opticky zvětšují hned dvě střešní okna (posuvné je pouze přední), za které ix35 získává opravdu mnoho plusových bodů, a výborný dotykový palubní počítač, osazený bohužel už ne tolik kvalitní navigací. Dvouzónová klimatizace, USB konektor pro váš iPod (umí i mass-storage) a startování bez používání klíče už jsou pro SUV od Hyundai standardem.

 

Česko-slovensko-japonská bitva

Hyundai ix35 je konkurencí především pro Škodu Yeti a Nissan Qashqai. Co se vzhledu týče, stojí mezi svými dvěma rivaly. Nepůsobí totiž tak elegantně jako Nissan, který nedávno prošel faceliftem, ovšem ani tak robustně a tvrdohlavě jako škodovka.

 

O líbivosti vzhledu nechám rozhodnout vás. Mně osobně vizáž ix35 do oka nepadne. Přední část auta s ohromnou maskou mi přijde příliš těžkopádná. Nelíbí se mi ani nepoměr kola-dveře-okna, středová část je oproti malým kolům a oknům mohutná. Qashqai je vedle ix35 decentnější a Yeti naopak zachovává drsnou tvář horala, který není poplatný trendům.

 

 

Cestou necestou, kopcem nekopcem

Filozofie vzhledu se přenáší i do jízdních vlastností. Zatímco Nissan je prakticky pouze městským autem a škodovka díky tuhosti své karoserie vyhrává v terénu, Hyundai ix35 zvládá obě polohy s klidem i nadhledem a jezdí pro úsměv na tváři svého řidiče.

 

Jako větší městské auto ix35 vyniká svojí prostorností a úsporností, na dálnicích se naopak umí velmi příjemně rozjet. Maximální rychlost 191 km/h je dosažitelná po vypnutí městského „eco“ modu, který omezuje otáčky motoru a šetří palivo, velmi snadno. Dynamika auta je ovšem dost neslavná a pro přejíždění je potřeba nechat si v levém pruhu dost prostoru.

 

Při vyšších rychlostech bohužel poznáte, že auto je ideální tak pro české dálnice. Při snaze o dosažení maximální rychlosti komfort jízdy rychle klesá. Větší bratr ix55 v tomto případě jednoznačně vyhrává.

 

Terénní praktik

Radost vám tento Hyundai rozhodně udělá v terénu. Pohon 4×4, jehož rozložení lze pevně zamknout na 50:50, zvládá i velmi strmé kopce bez větších obtíží. Jak ve směru vzhůru, tak opačně. Nutno podotknout, že kopce a terény bez větších výmolů. I když je spodek auta velmi přijatelně oplechován, jeho světlá výška je pouhých 170 mm (jen o 3 cm výše než např. Octavia, a o jeden níže než Yeti), a ta samozřejmě žádnou velkou divočinu nedovoluje.

 

Pro sjezdy lze využít elektronický asistent, který sám brzdí automobil. Funguje ovšem dost rozpačitě. Než pozná, že je potřeba začít auto zpomalovat, často už sami na pedál dupete, protože byste skončili v chroští pod kopcem. Naopak, jak jednou sepne, nepustí vůz ani v mírných kopcích.

 

Pokud tedy plánujete čas od času brázdit české kopce nebo lesy, rozhodně se v ix35 nezklamete.

 

 

A to všechno za kolik?

Když ix35 nešetříte (nebo jedete v městských kolonách), pohybuje se spotřeba klidně kolem 10 litrů na sto kilometrů. Jakmile ale začnete jezdit s trochu lehčí nohou (případně se z města vymotáte na okresky), spotřeba rychle padá. Výsledkem bylo poněkud lepší číslo 7,7 l/100 km, ale u nafty bychom si dokázali spotřebu představit třeba ještě o litr nižší. Když ix35 vezmete na výlet mimo silnice, počítejte samozřejmě s 4-6 litry na sto kilometrů navíc.

 

Cena samotného vozidla patří mezi příznivější v kategorii, i tak to ale není žádná láce. Za verzi Premium 4×4 s 6ti stupňovou automatickou převodovkou zaplatíte bezmála 760 000 Kč. Pokud byste oželeli notnou část výbavy, která je ovšem velmi příjemná a dělá každou jízdu speciální, lze Hyundai ix35 4×4 pořídit s motorem 2.0 CRDi za 625 000, což už je velký rozdíl. Zda-li chcete spíše auto funkční nebo komfortní, to je na vás.

 

Pokud nahlédneme ke zmíněné konkurenci, tak cena Qashqaie 2.0 dCl 4×4 s rovnocennou výbavou roste téměř až k 800 000 Kč (nejlevněji za 718 000 Kč) a podobně je na tom Yeti, který sice startuje s 2.0 TDI ve verzi Experience na 706 000 Kč, ale po přidání střešního okna, kožených sedaček nebo navigace se snadno dostanete na 750 000+ Kč, spíš ještě výš.

 

 

Musím přiznat, že mě Hyundai ix35 okouzlil. Ani ne tak svým vzhledem, jako nenucenou praktičností (ačkoliv zadní sedačky nejdou sklopit do rovné plochy), výbornými jízdními vlastnostmi a v námi testované verzi také špičkovým komfortem pro všechny cestující.

Po několika dnech jízdy mi ohromný ix55 přišel jako prehistorický mastodont, který kam šlápne, přestanou růst květiny, naopak ix35 adekvátním autem do města i na chalupu, kam se musíte dostat přes polní cestu. Pokud je městské SUV autem vašich snů, tak směle pro ix35. 

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: No, že by mě ix35 vizuelně nějak ohromila, to se říci nedá a stejně tak je to s prostorností auta. Nemyslím ani tak pozici řidiče a pasažérů, ale velikost kufru a nemožnost sklopit zadní sedačky do rovné polohy. Na druhou stranu, tak často to člověk nedělá, aby to byl větší problém. Jinak auto je nad očekávání vzdušné a při volbě vyšší verze výbavy také vysoce komfortní.
Dávám známku 2-
Jana Jana: Když už bychom chtěli pořizovat SUV, tak ix35 je nejpravděpodobnější volba. Z tria ix35-Yeti-Quasqai vypadá podle mě nejlépe a je z nich vlastně nejlevnější. Sice musím uznat, že yeti má spotřebu ještě o kousek nižší, ale ani Hyundai není žádný extra žrout. A co se bezpečnosti týče, tak je to přeci SUV, víc není co dodávat.
Dávám známku 2
Nikola Nikola: Existují studie, které pozici SUV, coby nejbezpečnějších vozů, nepotvrzují. Ba naopak, bežný sedan je na tom často lépe. Takže tady bych s mámou nesouhlasila. Co se týče vzhledu ix35, tak tady jdou ode mě plusové body – desing je neotřelý a podle mě se hned tak neokouká, podobně je na tom i komfortní interiér, který působí útulně a luxusně. Hlavně díky hnědému koženému čalounění. Ale jinak tohle auto nic moc pro mě, je příliš velké.
Dávám známku 2
Tomáš Tomáš: Je to SUV, takže pro mě žádné terno. Já raději něco menšího a rychlejšího. Ix35 má v tomhle směru velké nedostatky – od malé maximální rychlosti až po špatnou akceleraci. Zato v terénu je tenhle drobek jako doma. Je až překvapivé, jak mu to v kopcích jde. Kdybych si ho třeba čas od času na tyhle pánské výlety mohl půjčit od rodičů, nezlobil bych se, ale sám bych si ho rozhodně nepořídil. Navíc, proč taky takhle velké auto. Fabie RS nebo Clio Gordini jsou pro mě několikanásobně zajímavější a navíc jsou i za lepší cenu.
Dávám známku 3
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Pavel Cyprich
Foto: Matěj Žovinec


PARAMETRY

Základní cena v provedení Premium 4×4: 759 900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  55 000 Kč

Celková cena: 814 900 Kč

Výbava

Airbag řidiče a spolujezdce, aktivní přední opěrky hlavy, asistent pro rozjíždění do kopce HAC a pro sjíždění ze svahu DBC, boční aribagy, brzdový asistent HBA, elektronický stabilizační systém ESP, okenní airbagy pro všechny řady sedadel, protiprokluzový systém TCS a systém bránící převrácení vozu ROP, úchyty pro dětskou sedačku (Isofix), boční černé obložení dveří, disky kol z lehkých slitin+pneumatiky 225/55 R18, chromovaná mřížka chladiče, chromované kliky dveří, plnohodnotné náhradní kolo, přední i zadní zástěrky, přední mlhové světlomety, integrované rádio, CD přehrávač, MP3, USB+AUX, ovládání audiosystému tlačítky na volantu, střešní kompaktní anténa, střešní ližiny, vnější zrcátka se směrovými ukazateli, vnější zrcátka v barvě vozu, zadní spojler, asymetricky dělená, sklopná zadní sedadla, automatické světlomety (světelný senzor), automatické uzamčení vozu při rozjezdu (aut. odemčení v případě nárazu), bederní opěrka v sedadle řidiče, bluetooth handsfree, centrální zamykaní a alarm systém, dálkové ovládání centrálního zamykání, dešťový senzor, dvouzónová automatická klimatizace s ionizérem vč. chlazení schránky před spolujezdcem, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, el. sklopná vnější zpětná zrcátka, elektrické ovládání předních a zadních oken, fixační síť zavazadlového prostoru, funkce komfortního blikání, inteligentní klíč a startování tlačítkem, kapsy na opěradlech předních sedadel, kontrolka ekologického stylu jízdy, kožené čalounění sedadel, kůží potažený volant a hlavice řadící páky, monitorování tlaku v pneumatikách, palubní počítač a ukazatel venkovní teploty, parkovací asistent s obrazem zadní kamery ve zpětném zrcátku / navigaci, regulace osvětlení palubních přístrojů, rozšiřitelná sluneční clona s osvětlenými zrcátky, samostmívací vnitřní zrcátko s kompasem, solární přední sklo, středová opěrka rukou pro přední a zadní sedadla, tempomat, tmavá zadní skla, vyhřívání předního skla pod stěrači, vyhřívání předních i zadních sedadel, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, zadní parkovací čidla

Doplňková výbava

Integrovaná navigace, včetně zadní parkovací kamery, externího zesilovače a subwooferu (+30.000,- Kč), panoramatické střešní okno (dvoudílné, přední část elektricky posuvná) (+25.000,- Kč)

HYUNDAI IX35 2,0 CRDI VGT PREMIUM 4X4
Objem motoru 2,0 L
Maximální výkon 100 kW (136 k) při 4000 ot/min
Maximální točivý moment 320 Nm / 1800 – 2500 ot/min
Převodovka 6-ti st. automatická
Maximální rychlost 181 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,3 s
Udávaná spotřeba město 6,7 L
Spotřeba mimo město 5,1 L
Kombinovaná spotřeba 5,7 L
Spotřeba během testu 9,7 / 7 / 7,7 L
Provozní hmotnost 1600-1754 kg
Délka / výška / šířka 4410 / 1670 / 1820 mm
Rozvor 2640 mm
Zavazadelník / po sklopení 465 / 1436 L

 

Galerie