Hyundai i30 1.6 CRDi ISG: skoro golf

TEST: ZaVolant nošovického Hyundaie i30 jsme usedali už několikrát. Náš názor na jihokorejské želízko v ohništi nižší střední třídy je veskrze pozitivní a i30 si nás po omlazení získává čím dál tím víc: s faceliftem dostal tvář pohledného mladíka, z nudného patrona se rázem stal sportovní elegán. Ačkoliv jeho interiér a jízdní vlastnosti zůstaly nezměněny, i30 je teď autem, které bychom si si klidně pořídili.

Vydáno: 6.9.2010

Omlazený Hyundai i30 se k nám dostal v moderní bílé barvě s perfektními 17palcovými elektrony, dieselovým agregátem CRDi s objemem 1.6 litru, výkonem 85 kW a systémem Idle Stop&Go, který jsme vám představovali třeba v testu starší verze i30 nebo sesterského automobilu KIA Cee’d.

Ačkoliv jsem dřívější vzhled i30 hodnotil jako nemastný, neslaný, musím nyní o 180 stupňů otočit. Současná podoba je o velký kus dál – stačilo relativně málo změn, a z uťáplého maloměšťáka se vyklubal sportovní dravec, který budí pozornost. Bohužel, zatím jen svým vzhledem, výkon zůstal v kategorii rychlejšího městského auta. I tak ale jezdí slušně.
 

Faceflit zaznamenala hlavně přední část vozu. Nárazník tak nyní koresponduje s ostatními vozy značky a zapadá do nové progresivní image firmy. Nejvýraznější změnou je průduch chlazení, který má tvar šestiúhelníku, a posunuté otvory pro přední mlhovky.

 
Změnily se také nástavce prahů, které na rozdíl od svého předchůdce, sportovně přesahují linii karoserie. Pestřejších i ostřejších tvarů doznal zadní nárazník. S dobou jsou stylové blinkry v zrcátkách, které stará verze i30 neměla.
 
Celkově tedy žádné dramatické změny, ale i30 teď působí stylověji, dravěji i sportovněji. Zatímco dřív jsem tenhle hyundai škatulkoval do kategorie usedlých rodinných hatchbacků, současná verze vypadá skoro tak dravě, jako Ford Focus. Rovnou bych ho vyměnil za svůj stávající VW Golf. Tolik se mi líbí.
 

Navíc jízdní vlastnosti má srovnatelné s chloubou VW a v mnohém ji překračuje. Hyundai třeba lépe sedí a … a to je popravdě asi všechno. Ve všem ostatním je golf dále, ale i30 ho velmi výrazně předbíhá cenou.

Zatímco za nejlevnější golf 1.6 TDI (77 kW) zaplatíte 476 300 korun, vyjde vás znatelně silnější i30 1.6 CRDi (85 kW) ve verzi Comfort na necelých 360 000 Kč. Tady už je potřeba se zamyslet.

Hyundai poskytuje všechno, co golf a přitom je o poznání levnější. Za svých 350 tisíc dostanete dobře vypadající auto, které hravě vozí pět lidí i s plným kufrem, střízlivý interiér (který je, pravda, kombinací levných, i když měkčených plastů), a šetrného spotřebitele, který po městě jezdí za 6,7 litru, kombinovaně za 7 a pokud mu budete na dálnici šlapat na krk, čekejte stále příznivých 7,5. S lehčí nohou odečtěte cca 3-5 dcl od posledních dvou údajů.

Pravdou zůstává, že golf není nejoblíbenějším hatchbackem náhodou. Je konstrukční provedení má stále vyšší standard. Hyundai kulhá v nepříliš přesném řazení s dlouhými drahami převodů a zvláštně přecitlivělým řízením.
 
Zato má šestku. Ani tak mi ale převodovka k srdci nepřirostla, působila dost rozbitně a každé řazení kladla odpor do jednoho místa páky. Hladkým chodem bych to určitě nenazýval.
 
Nakonec, i ta spotřeba by mohla být lepší. Zatímco s dieselem od Volkswagenu jezdíte město-neměsto za 6l/100km, s i30 se dostanete velmi snadno k sedmi litrům i s lehkým autem a jízdou podle předpisů.
 
 
Navíc, chod vznětového čtyřválce můžeme označit za kultivovaný až po zahřátí. Při studeném startu se podobá spíše traktoru. Ani výkon 85 kW není tak oslnivý, jak vypadá na papíře. V mírném kopci s jediným pasažérem a nohou na podlaze stěží zvládá 160 km/h.
 
Celkově vzato je ale i30 dobré auto.
 
Pokud vezmete v potaz jeho cenu, kterou snadno můžete při volbě nižší výbavy a výkonu motoru stlačit na 320 000 Kč.
 
 
Pokud nechcete do auta investovat všechny své úspory, případně se zadlužit na desítky let, a hledáte rodinné auto za velmi rozumnou cenu, s relativně dobrou spotřebou i náklady na povinné ručení, je i30 autem pro vás. Nejen, že skvěle pasuje do města, ale snadno zvládá i delší vzdálenosti. V rychlostech v mezích zákona. A co víc, už nevypadá jako auto vašich rodičů a když to vychytáte, získáte třeba pětiletou záruku nebo jiný bonus. Takže, máte stále ještě nad čím se rozhodovat? Já moc ne.
 

A pokud by se vám krátká i30 zdála moc malá, počkejte si na náš test nového Hyundaie i30 CW neboli kombi, který na ZaVolantem.cz najdete už zanedlouho. Do té doby si můžete přečíst test verze před faceliftem.

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Co se rozměrů týče, tak žádná velká sláva to není. Tu Octavii prostě jen tak něco nepřekoná, ale když vezmu, že je to hatchback, tak vlastně docela dobrý. Do kufru se vejdou věci pro celou rodinu a na zadních sedačkách se ti naši dva andílci rozvalujou na první pohled velmi pohodlně. A ani já si v předu nestěžuju. Když připočtu cenu, tak musím dát hodnocení velmi vysoko.
Dávám známku 1-
Jana Jana: No tohle je zase jednou auto pro mě. Ten poměr cena/výkon je vynikající a přitom pořád dobře vypadá. Ta spotřeba je tedy na hranici. Po zkušenostech s fabii s podobným motorem, bych čekala, že bude tenhle hyundai žrát méně, ale ještě pořád to jde. Navíc patří i30 mezi nejbezpečnější ve své kategorii. Pět hvězd v evropském testování mu uniklo jen o malý kousek. Takže, co víc si přát?
Dávám známku 1-
Nikola Nikola: No oproti tomu, jak tenhle hyundai vypadal dřív, pořádná změna! Stejně to ale stále zatím není auto pro mě. Je takové moc městské, ničím nevybočující z řady nudných aut typu fabia, octavia nebo golf. Ale pokud by mi ho rodiče koupili, tak se v budu vozit ráda.
Dávám známku 2
Tomáš Tomáš: Nová i30 konečně vypadá, že by to mohlo být slušné auto, ale změny zůstaly jenom u toho vzhledu. Žádnou divočinu s autem nezažijete, ačkoliv tvrdý podvozek by to klidně dovolil. Na dálnici se dokáže docela dobře rozjet, ale limitem mu je 160 km/h, což není špatné, na druhou stranu také nijak oslnivé. Tak auto pro rodiče, řekl bych. A ještě spíš než pro moje, pro nějaké mladší.
Dávám známku 3
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Pavel Cyprich
Foto: Matěj Žovinec, Pavel Cyprich


PARAMETRY

Základní cena v provedení Comfort 1.6 CRDI VGT (85 kw) IGS: 354 900 Kč
Cena doplňkové výbavy:  7 000 Kč
Celková cena: 361 900 Kč

Výbava

Antiblokovací systém ABS + elektronický rozdělovač brzdné síly EBD, čelní airbag řidiče, čelní airbag spolujezdce (vypínatelný), boční airbagy předních sedadel, okenní airbagy pro přední i zadní sedadla, aktivní přední opěrky hlavy, úchyty pro dětskou sedačku, imobilizér, alarm, automatické světlomety (světelný senzor), dešťový senzor, rozmrazování předního skla pod stěrači, dálkové ovládání centrálního zamykání, automatické uzamčení vozu při rozjezdu (aut. odemčení v případě nárazu), palubní počítač, progresivní posilovač řízení, výškově a podélně nastavitelný volant, kůži potažený volant a hlavice řadicí páky, kombinované čalounění sedadel látka/kůže, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, bederní opěrka v sedadle řidiče, středová opěrka rukou pro přední sedadla s úložným prostorem, kapsy na zadní straně opěradel př. sedadel, asymetricky dělená a sklopná zadní sedadla, fixační síť zavazadlového prostoru, uzamykatelná schránka před spolujezdcem s osvětlením, automatická klimatizace vč. chlazení schránky před spolujezdcem, integrované rádio s CD přehrávačem (RDS, MP3), USB & iPod & AUX port, 2 výškové reproduktory, 4 hlavní reproduktory, ovládání audiosystému tlačítky na volantu, střešní anténa, regulace osvětlení palubních přístrojů, osvětlená kosmetická zrcátka ve slunečních clonách, čtecí lampičky pro přední sedadla, tónovaná skla se solárním př. sklem, elektrické ovládání předních i zadních oken, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka v barvě vozu, kliky dveří v barvě vozu, nárazníky v barvě vozu, přední mlhovky, plnohodnotné náhradní kolo, disky kol z lehkých slitin s pneumatikami 205/55 R16

Doplňková výbava

System Idle Stop & Go (7 000 Kč)

HYUNDAI I30 1.6 CRDi VGT (85 kW) IGS COMFORT
Objem motoru  1,6 litru
Maximální výkon  85 kW
Maximální točivý moment  255 Nm / 1900-2750 ot.
Převodovka  6MT
Maximální rychlost  188 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h  11,6 s
Udávaná spotřeba město  5,7 l
Spotřeba mimo město  4,1 l
Kombinovaná spotřeba  4,7 l
Spotřeba během testu  6,7 / 7,5 / 7
Provozní hmotnost  1366-1470 kg
Délka / výška / šířka  4245 / 1480 / 1775 mm
Rozvor  2650 mm
Zavazadelník / po sklopení  340/1250 l

 

Galerie