Hyundai i20 1.6 CRDi: spořivý rychlík

TEST: Hyundai svým novým modelem i20 udeřil hřebíček na hlavičku. Trefil se do vkusu motoristických novinářů a už začíná oslovovat i širokou veřejnost. Má k tomu dobré předpoklady, jak jsme si podruhé po krátké době ověřili – atraktivní vzhled, dobré zpracování a nízké ceny. I proto si nový model korejské automobilky brousí zuby na soupeře z největších: Škodu Fabia.


Vydáno: 22.6.2009

Nová “í-dvacítka” se na ZaVolantem.cz objevila už před dvěma týdny, kdy jsme otestovali její benzinovou verzi 1.2i. Tentokrát se nám do spárů dostala naftová motorizace, a to rovnou ta nejsilnější: 1.6 CRDi. Aby nám to nebylo málo, Hyundai ještě přidal nejvyšší výbavu Style.

Popis povedeného vzhledu a vnitřního prostoru s dovolením přeskočíme a případně vás odkážeme na nedávný test i20 1.2i. Jen pro pořádek ovšem zopakujeme, že vzhled Hyundaie i20 hodnotíme jako hezký, vyvážený a osobitý a uvnitř se nám navzdory jeho kompaktním rozměrům sedělo příjemně, pokud ovšem pomineme přehnaně tvrdé sedačky. To vše bezezbytku platí i tentokrát.

Bleděmodrý blesk

V tuto chvíli se ale už vrhneme na to nejdůležitější, čímž je protentokrát motor. Vznětová šestnáctistovka 1.6 CRDi plní v nabídce malých hatchbacků i20 roli nejsilnější motorizace (i když benzinový motor o stejném objemu jí sahá na paty), což není při jejím výkonu 128 koní (94 kW) vzhledem ke kategorii auta žádná ostuda.

Od dieselu bychom čekali záběr od nejnižších otáček, ale ani 1800 ot./min, v nichž tento nafťák teprve ožije, není nijak vysoká hodnota. Pokud se budete pohybovat od tohoto čísla výše, odmění vás vůz překvapivým zátahem a ochotou k příjemné dynamice. Právě mezi hodnotami 1900 – 2750 ot./min naplno využijete slušný točivý moment 260 Nm.

Pokud chcete slyšet ono magické číslo, tady je: motor vykouzlí s 1233 kg těžkým autem zrychlení z nuly na sto za 10,4 sekundy. Nepokládejte ho ale za bernou minci. Často zde opakujeme, že hodnota zrychlení z klidu nepodává vždy zcela odpovídající obraz o tom, jak svižná může být jízda, a to je přesně případ i tohoto Hyundaie. V praxi častěji oceníte pružné zrychlení a o dynamice se přesvědčíte ve chvíli, kdy budete potřebovat předjíždět.

Výtky? Jen drobnosti
S tím souvisí i poměrně důležitá schopnost vozu udržet se na silnici. I na tomto poli dosahuje i20 výborných výsledků – i přes jisté náklony v zatáčkách skvěle drží stopu a je stabilní v dálničním kvapu. Vedle toho se může pochlubit výborným řízením bez zbytečně akčního posilovače. Naopak řazení na manuálním šestikvaltu patří k průměru.

Neodpustíme si ale i výtku směrem k jízdě, byť bude jediná. Mezi sešlápnutím plynového pedálu a pochvalovanou akcelerací totiž patrná jistá (bylo by troufalé tvrdit že dlouhá, ale bezpochyby je přinejmenším znatelná) prodleva. Za těch několik milisekund nám vlasy nezšedli, ale prodlevu jsme pocítili.

Dvě tváře a obě milé

Padlo už zde mnoho slov o tom, jaký dokáže být Hyundai i20 s motorem 1.6 CRDi rychlík. Přitom je ale stále dosti úsporný a když se vyřádíte a budete s ním jezdit v rámci předepsaných limitů, odvděčí se vám vskutku minimální spotřebou.

Tady je důkaz místo slibů – my jsme s i20 jezdili za 5,4 litru na sto kilometrů, přičemž zhruba do poloviny nádrže jsme se drželi zkrátka, potom jsme ale nechali průchod našim závodním choutkám. Výsledkem tohoto testování je dojem, že i20 se s tímto motorem bez problémů udrží pod pětilitrovou hranicí spotřeby, pokud ho o to požádáte.

Jen pro doplnění uvedeme papírové hodnoty spotřeby: 5.5 / 3.9 / 4.4 l/100 km (v pořadí město / mimo město / kombinovaná). Za zcela reálné je sice nepovažujeme, ale uznáváme, že realitě se (s rozdílem zhruba o půllitr) mohou blížit.

Třídní boj

Pokud si postavíme vedle sebe Hyundai i20 1.6 CRDi a v Česku mimořádně populární Škodu Fabia, možná se dostaneme k překvapivým závěrům. Vezměme si na paškál jediný srovnatelný nafťák ve Fabii – ten představuje klasický čtyřválec 1.9 TDI.

Vyšší objem 1,9 litru by neměl být problémem (snad jen kvůli vyšší sazbě povinného ručení), ovšem při srovnání výkonů narážíme na první potíž. Zde dává Hyundai Škodovce knockout, neboť nabízí pouhých 105 koní (77 kW) výkonu. Hyundai i20 1.6 CRDi má přitom sílu 128 koní (94 kW). Narozdíl od Fabie dostal do vínku také šestistupňovou převodovku.

Základní cena rozebírané Fabie 1.9 TDI činí 359.900 korun, pokud se ale budeme chtít dostat na srovnatelnou výbavu (i20 má v nejvyšší výbavě Style 6 airbagů, ABS, EBD a ESP, rádio s CD/MP3 i automatickou klimatizace), musíme se v případě Fabie TDI uchýlit také k nejvyšší výbavě, kterou je Elegance. Ta ovšem začíná na částce 424 900 korun, což dělá rozdíl celých 40 tisíc ve prospěch i20. To je přibližně 10% (podotýkáme, že se slabším motorem a pěti stupni na převodovce).

O sto tisíc míň

Přímým srovnáním jsme nahlédli do stejné kategorie, kde i20 přemohl Fabii. Jenomže ani on nemá vyhráno. V nejvyšší výbavě totiž stojí, jak již bylo řečeno, 385 tisíc korun. Skutečně zákazník za stejné peníze nesáhne o třídu výš, k (rovněž povedené) i30? Ta se s motorem 1.6 CRDi nabízí od 325 tisíc (ovšem za základ).

Síla modelu i20 je jinde, pod třísettisícovou hranicí. Tam jsme mu prorokovali šťastnou budoucnost, a nemuseli jsme mít ani křišťálovou kouli. Ano, Hyundai i20 s motorem 1.6 CRDi se nám líbil, ale nejprodávanější z nabídky určitě nebude. 

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Můj názor se od minule nijak nezměnil. Vzhledem k ceně je to slušné auto, i když mně by stačila slabší motorizace. Prostor pro cestující není nijak zázračný, ale na tuto kategorii je docela slušný. Stejně tak skoro třísetlitrový zavazadlový prostor, který jde rozšířit i sklopením zadních sedáků. Zkrátka průměr.
Dávám známku 3
Jana Jana: Když jsem viděla i20 před nedávnem poprvé, byla jsem nadšena. Tentokrát už tak oslněna nejsem. Proč? Tím důvodem je cena. Dát 400 tisíc za takové auto už mi připadá docela hodně, a to i přes skvělý výsledek crashtestu a kompletní bezpečnostní výbavy, kterou tento kousek díky nejvyšší výbavě dostal do vínku.
Dávám známku 2-
Nikola Nikola: Úsilí designérů se vyplatilo. Mně se tenhle model od Hyundaie líbí, a stejně jako minule zelená, tak i tentokrát bledě modrá metalíza mu sluší. Dokonce mne tentokrát i trochu potěšil interiér, protože narozdíl od minule obsahoval stříbrné dekory velkých ploch a modré čalounění sedaček i výplní dveří se povedlo (to jsou ale výdobytky pouze nejvyšší výbavy). I když plastové ažaž je to pořád.
Dávám známku 1-
Tomáš Tomáš: Hyundai i20 nabízí přesné řízení a jisté chování na silnici – to jsem říkal už minule a ten názor mám pořád. Ovšem s nejsilnějším motorem, i když je to nafta, se už dá nějak pracovat, tedy ve smyslu práce za volantem. Díky skoro 130 koním vás malé autíčko dokáže i zamáčknout do sedačky. Škoda jen toho průměrného manuálu a jisté prodlevy v reakcích na dupnutí na plynový pedál.
Dávám známku 1-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení 1.6 CRDi Style: 384.900,-Kč

Cena doplňkové výbavy: 17.740,- Kč

Celková cena: 402.640,- Kč

 

Výbava

Pneumatiky 185/60 R15 s litými koly, nárazníky a zrcátka v barvě karoserie, kotoučové brzdy na všech kolech, ABS, EBD, ESP, TCS, 6x airbag, el. ovládaná a vyhřívaná zrcátka a boční okna, imobilizér, posilovač řízení, dvouose stavitelný volant, kožený volant a hlavice řadicí páky, tónovaná skla, osvětlení přihrádky před spolujezdcem, palubní počítač, 6x repro, rádio s CD, MP3, AUX a USB, ovládání audia na volantu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, automatické zamykání, alarm, automatická klimatizace, opěrka ruky na sedadle řidiče, dělaná a sklopná zadní sedadla. 

Doplňková výbava

Vyhřívání předních sedadel (7450,-), komfortní blikání směrových světel (1290,-), metalický lak (9000,-) 

HYUNDAI i20 1.6 CRDi Style
Objem motoru 1582 ccm
Maximální výkon 94 kW / 128 koní (4000 ot./min)
Maximální točivý moment 260 Nm (1900 – 2750 ot./min)
Převodovka manuální šestistupňová 
Maximální rychlost 190 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10.4 s
Udávaná spotřeba město 5.5 l/100 km
Spotřeba mimo město 3.9 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 4.4 l/100 km
Spotřeba během testu 5.4 l/100 km
Pohotovostní hmotnost 1233 kg
Délka / výška / šířka 3940 / 1490 / 1710 mm
Rozvor 2525 mm
Zavazadelník / po sklopení 295 / 1060 litrů

 

Galerie