Hyundai BlueOn: chytrý elektromobil z Koreje

Hyundai představil svůj první elektromobil, pojmenovaný BlueOn. Jde v podstatě o přepracovaný vůz Hyundai i10, jehož elektrická verze se ukázala už loni na autosalonu ve Frankfurtu. Název „BlueOn“ je odvozen od strategie společnosti Hyundai Blue Drive, která je zaměřena na vývoj a výrobu ekologických produktů. Slovo „On“ symbolizuje „switch on“ (zapnout).

Vydáno: 10.9.2010

Hyundai BlueOn má kompaktní karoserii s délkou 3585 mm, šířkou 1595 mm a výškou 1540 mm. Vůz se může pochlubit výkonem 61 kW (83 koní) a maximálním točivým momentem 210 Nm. S těmito parametry dosahuje nejvyšší rychlosti 130 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 13,1 sekund. Je vybaven elektromotorem napájeným inovativními lithium-polymerovými akumulátory o kapacitě 16,4 kWh.

Automobilka vybrala Li-Pol baterie proto, že v porovnání s dosavadními akumulátory NiMH poskytují stejný výkon při hmotnosti, která je o 30 procent nižší, a objemu, který je o 40 procent menší. Zvýšená účinnost umožňuje zvětšit vnitřní prostor pro cestující.

BlueOn je také vybaven systémem VESS (Virtual Engine Sound System), který vytváří umělý zvuk napodobující motor, aby byla zajištěna bezpečnost chodců, neboť elektromobily jsou v malých rychlostech téměř neslyšitelné.

Chytré dobíjení
BlueOn dokáže na jedno nabití ujet 140 km, přičemž nabízí dvě metody dobíjení. První používá domácí elektrickou zásuvku na 220V (což trvá šest hodin), rychlodobíjení probíhá ze sítě 380V a je jím možné nabít akumulátory na 80% maximální kapacity během 25 minut. Hyundai bude budovat dobíjecí stanice ve spolupráci se soulským magistrátem a dalšími vládními organizacemi.

BlueOn se od konvenčního modelu i10 liší také elektrickým pohonem posilovače řízení a vodního čerpadla a brzdovým systémem s rekuperací kinetické energie. Komfort řidiče navíc zvyšuje vyspělý telematický systém, který ukazuje stav nabití akumulátoru a polohu dobíjecích stanic. Hlasové navádění k cíli je doplněno zobrazováním map na displeji LCD TFT 4,2“, který je součástí přístrojové desky Supervision.

Testováno vládou
Hyundai bere vývoj elektromobilů docela vážně – do vývoje vozu BlueOn investoval asi 40 miliard wonů (cca 665 milionů korun).

Po oficiálním představení plánuje Hyundai do října poskytnout 30 vozidel BlueOn v testovacích flotilách různým vládním organizacím v Koreji. Tato vozidla budou sloužit především k vývoji a testování infrastruktury dobíjecích stanic po dobu přibližně dvou let do srpna 2012.

Není proto divu, že elektromobil si svojí premiéru odbyl v „Modrém Domě“, což je oficiální rezidence jihokorejského prezidenta Lee Myung-Baka, který se odhalení zúčastnil. Přítomni byli také ministři pro oblast ekonomiku a životní prostředí a desítky dalších významných představitelů vládních institucí i průmyslových podniků.

Text: Redakce
Foto: Hyundai

Galerie