Honda Jazz 1.4: útok ze zálohy

TEST: Honda Jazz byla představena v roce 2001 a zatímco u nás se prodává téměř sedm let, v Japonsku už jezdí její nástupce. I proto jsem se na ni zpočátku díval s despektem. Po týdenním testu mohu ale s klidem konstatovat, že ve stáří není sebemenší problém. Honda Jazz může hrdě figurovat v nabídkových katalozích do chvíle, než do Evropy dorazí její nová generace.

Vydáno: 19.6.2008

Říkal jsem si: jak může Honda nabízet sedm let staré auto s designem předchozí generace Civicu? Už první osobní setkání s Jazzem mne ale ujistilo, že mé obavy o zastaralosti nejsou na místě. S autem jsem se sžil během několika minut a po pár dnech mi přirostl k srdci i jeho dnes už střídmější vzhled.

Odkaz Civicu
Zvenčí je Honda Jazz takový trochu vyšší Civic předchozí generace s hranatou zádí. Žádná překvapení či designérské výstřelky „nových“ Hond na nás ale přichystané nemá. Přídi dominují velké čelní světlomety zasahující vysoko k přednímu sklu. Už tento designérský prvek Jazze tak trochu předurčuje pro městský provoz. Nenechte se ale mýlit – oproti prckům typu kolínských trojčat je Jazz velmi rozměrné auto, a to i pro cestující na zadních sedačkách.

Po usednutí za volant řidiče čeká další překvapení, a to kvalita celého vnitřního prostoru. Není to žádná nuda, byť je interiér jednoduchý. Jednotlivé části přístrojové desky jsou sice poněkud nesourodé a tvoří je jen tvrdé plasty, to ovšem nevadí díky netradiční použité povrchové úpravě v podobě „golfových ďolíků“ (kterou můžeme najít i u některých dalších modelů značky). V ovladačích, které na první pohled nemusí příliš lahodit oku, se velmi snadno zorientujete, a vzápětí oceníte jejich funkčnost.

Uvnitř by i MPV závidělo
Interiér potěší chytrým využitím omezeného prostoru. Sedadlo řidiče je dostatečně polohovatelné, místa je dost na předních i zadních sedačkách. Jedinou výtku, společnou pro všechna menší či městská auta, mám v nedostatku odkládacích prostor s důrazem na držáky na nápoje, ať už v kelímcích či plastových lahvích.

Skvěle je využit prostor pro zavazadla, která nemusíte nutně odkládat jen do zavazadlového prostoru, ale díky netradiční konstrukci zadních sedadel je lze umístit i pod nohy cestujících. Pokud pojedete na dovolenou a pro menší kufr se vám zavazadla nevejdou, nezoufejte – místa je pod nohama dětí či babiček dost.

Celý systém zadních sedadel je důmyslný – jsou jednak klasicky dělená v poměru 60:40, kromě toho se dají ale zvednout sedáky, takže se sice nikdo neposadí, ale zadními dveřmi naložíte další stovky litrů zavazadel. Kromě toho pak sedačky lze samozřejmě položit a vytvořit tak rozměrný zavazadlový prostor o objemu 1323 litrů s rovnou plochou v němž se v případě extrémní potřeby vyspí i jeden člověk průměrného vzrůstu.

S jistotou a za málo
Stejně příjemné pocity jako po otevření dveří čekají řidiče i po rozjetí. Motor pracuje pilně a s chutí a i když nepodává výkon supersportu, zrychlení z nuly na sto za třináct sekund a maximálka sto sedmdesát by v městském provozu mohla stačit.

Pedály jsou poměrně tuhé, dávkování brzd přesně kopíruje dráhu brzdového pedálu. Vynikající volant je menšího průměru a zajišťuje i díky malému poloměru otáčení v městském provozu dobrou manévrovatelnost. Řadící páka je poměrně přesná, při prvním zařazení možná trochu překvapí netradičně malá hlavice s povrchem golfového míčku, na její velikost jsem si ale velmi rychle zvykl.

Motor o objemu 1339 ccm a výkonu 61 kW (83 koní) a maximálním točivým momentem 119 Nm při 2800 otáčkách za minutu samozřejmě nepodává žádné vynikající sportovní výsledky, ale na běžné ježdění bohatě postačuje (a rozhodně je to lepší alternativa než slabší dvanáctistovka).

Ale ani zde Honda nezapře svůj sportovní původ – ukazatel otáček končí až na hodnotě osmi tisíc. Při běžné jízdě oceníte dynamický zátah nad hranicí tří tisíc otáček za minutu. Vynikající je také podvozek, který by bez problémů snesl výrazně silnější motor (však se do ní v minulosti montoval také jedenapůllitrový 1.5 L L15A VTEC se silou 109 koní!)

Vedle odpovídajícího výkonu potěší i spotřeba malého motoru, která tvořila po stovkách kilometrů převážně městského ježdění včetně pražských kolon rovných sedm litrů na sto kilometrů. Při jízdě po okreskách se dá dostat pod šest litrů, v kombinovaném provozu pak počítejte s hodnotami právě mezi šesti a sedmi litry. Mimochodem – ani na dálnici vám Jazz žádnou ostudu neudělá, dobrý podvozek zaručuje příjemnou jízdu i ve vyšších rychlostech, na místě není ani obava z přílišné náchylnosti k bočnímu větru.

Jazz všemi deseti?
Jazzů po českých silnicích příliš mnoho nejezdí a já se ptám proč. Je to škoda. Sám bych si ho dokázal představit jako velmi příjemné auto pro běžné ježdění za velmi přijatelnou cenu.

Pravda, s nabídkami motorizací to není zrovna nejslavnější, ale vzhledem k pozvolnému odchodu této generace do důchodu to je absence větší nabídky motorů pochopitelná. V nabídce jsou jen dva agregáty, oba benzínové čtyřválce, 1.2 a 1.4, a dohromady dávají tři výbavové stupně: 1.2 S, 1.4 LS (Cool) a 1.4 ES.

V našem testu se objevila ta prostřední, která začíná na částce 339 900 korun – za tyto peníze nabízí čtvero airbagů, automatickou klimatizaci, CD přehrávač nebo přední elektricky stahovatelná okna. To z malé Hondy dělá velmi zajímavou nabídku i třeba ve srovnání s populární Fabií, byť by bylo férovější srovnávat s její předchozí generací.

Honda Jazz ještě do starého železa nepatří. Za své peníze dostane kupující jedno z nejspolehlivějších aut kategorie, které je navíc prostorné, výborně ovladatelné, má dobrý podvozek i motor, a vyčnívá neokoukaným (byť starším) designem.

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Přestože tento Jazz patří do segmentu malých vozů, má co do prostronosti hodně co nabídnout. Vedle takové Fabie je to znatelný rozdíl, navíc se mi líbí zajímavý systém zadních sedaček, pod které se vejde dost věcí a v případě potřeby jdou sklopit do úplné roviny.
Dávám známku 1
Jana Jana: Honda Jazz se mi líbí. A to přestože není nejlevnější. Není sice předražená, ale ono těch 340 tisíc není také úplně málo. Za to ale nabízí čtyři airbagy a slušnou nabídku výbavy. Ani spotřebou nezruinuje náš rozpočet, díky objemu motoru zajistí i nižší povinné ručení.
Dávám známku 2
Nikola

Nikola: Ne, toto auto bohužel opravdu není pro mne. Zvenčí neuchvátí, design působí zastarale, a zezadu je to taková malá krabice. Ani interiér se mi nelíbí, dal by se udělat mnohem zajímavěji. Imageové toto auto opravdu není. Od nejhoršího hodnocení ho zachraňuje jen ta červená barva.
Dávám známku 4

Tomáš

Tomáš: Vzhled několik let staré karoserie by mi tolik nevadil, koneckonců už logo Hondy znamená, že auto nebude jen tak nějaký střízlík. Motor sice není pomalý nebo líný, zrovna sportovně ale nevyniká. Na druhou stranu jezdí na výborném podvozku, což ještě více zamrzí vzhledem k síle agregátu. Stačilo by pár koníků navíc a byla by to krása.
Dávám známku 3

Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení LS (Cool): 339.900,- Kč

Výbava:
Bezpečnost: ABS + EBD, Airbag na straně řidiče, Airbag na straně spolujezdce, Boční airbagy, Předpínače bezpečnostních pásů, Kotoučové brzdy přední+zadní, Posilovač řízení, Vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, Třetí brzdové světlo; Ochrana vozu: Centrální zamykání, Dálkově ovládané centrální zamykání, ECU imobilizér; Vnitřní výbava: Elektricky ovládaný posuv předních oken, Elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, Výškově nastavitelný volant, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče, Kapsa na opěradle spolujezdce, Digitální hodiny, Sklopné opěradlo zadního sedadla, Dělené v poměru 3:2, Středová zadní opěrka hlavy, Zadní středový 3 bodový bezpečnostní pás, Uchycení dětské sedačky ISO FIX vzadu, Zrcátko ve sluneční cloně řidiče, Zrcátko ve sluneční cloně spolujezdce, Kontrolka zapnutí bezpečnostních pásů, Čtecí lampička, Kryt zavazadlového prostoru, Pylový mikrofiltr, Klimatizace (A/C) auto; Vnější výbava: Nárazník v barvě vozu, Vnější zrcátka v barvě vozu, Čidlo venkovní teploty, Směrová světla ve zpětných zrcátkách, Metalická / perleťová barva; Audio: Autorádio s přehrávačem CD, Ovládání autorádia na volantu, Zabudované 2 reproduktory, Konektor vstupu AUX

Honda Jazz 1.4 LS Cool
Objem motoru 1339 ccm
Maximální výkon 61 kW (83 koní)
Maximální točivý moment 119 Nm
Převodovka manuální pětistupňová
Maximální rychlost 170 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 13,3 s
Udávaná spotřeba město 6,9 l/100 km
Spotřeba mimo město 4,9 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 5,7 l/100 km
Spotřeba během testu 7,0 l (převážně město)
Provozní hmotnost 999 – 1071 kg
Délka / výška / šířka 3845 / 1525 / 1675 mm
Rozvor 2450 mm
Zavazadelník / po sklopení 380 / 845 / 1323 l

Galerie