Honda Crosstourer DCT: polykač kilometrů

TEST MOTORKY: Dvouspojková automatická převodovka, kardan, kombinovaný brzdový systém C-ABS a kontrola trakce – to je jen pár technických inovací, které charakterizují nový Crosstourer. Kromě toho je to ale pořád tvrdá motorka pro velké kluky. Jestli vás lákají dálky a dobrodružství, hledáte spolehlivou mašinu na cesty do zahraničí a absence asfaltu pro vás nepředstavuje limit, pak je Crosstourer to pravé řešení.

Vydáno: 10.8.2012

„Automat na motorce? To už se zbláznili,“ říkal jsem si. V Hondě ale sází na inovace a technické novinky, a nový Crosstourer mě přesvědčil, že to byla sázka na správnou kartu. Tenhle motocykl je krásný příklad skloubení špičkové technologie a bytelného motocyklu na daleké cesty do hor. Pojďte se přesvědčit.

Polykač kilometrů

První dobrou zprávou je, že Honda na Crosstoureru nešetřila. Do hliníkového rámu dělené konstrukce, který umožňuje optimální rozložení zátěže a tím lepší ovladatelnost motorky, vložila kapalinou chlazený vidlicový čtyřválec UNICAM o celkovém objemu 1237 ccm s výkonem 129 koní (95 kW), který známe už z modelu VFR 1200 (kde je však naladěn ještě o čtyřicet kobyl silněji).

Ten motor je skvělý. Umí oslnit silným zátahem ve středních otáčkách (maximální točivý moment 126 Nm při 6500 ot./min.) a urazit s ním sebevětší vzdálenost je hračka. Jízdní pozice je uvolněná, vzpřímený posed dodává pocit kontroly nad strojem. Výška sedadla je 850 mm, což se zdá dost, avšak konstrukce motorky je dost zúžena v oblasti těsně za nádrží, takže i s menší postavou došlápnete na zem.

Navzdory velkým rozměrům a opravdu značné hmotnosti (285 kg živé váhy není zrovna sousto pro drobné chlapce) mě Crosstourer překvapil lehkostí, s jakou se s ním dá pohybovat. I přes vyšší konstrukci byl na silnici absolutně stabilní a kontrola trakce mi pohlídala zadek, i když jsem se trochu rozdováděl. 

Elektronika hlídá bezpečí

Vůbec elektronikou je Crosstourer dost prošpikován. Systém kontroly trakce sníží výkon, když zadní kolo ztrácí přilnavost k vozovce (systém Ride-by-Wire), naštěstí se ale dá vypnout krátkým podržením tlačítka v levé části kapotáže. Brzdný systém C-ABS je dokonalý pomocník při prudkém brzdění, jehož účinek zvyšuje tím, že ho rozděluje mezi obě kola.

Co se karoserie motorky týče, tak musíme podotknout, že velmi dobře chrání před protivětrem. Testovací Crosstourer byl opatřen nižším ochranným plexi štítem, který slouží dobře spíše menším postavám, Honda ale nabízí i variantu většího plexi. Dalším prvkem zvyšujícím komfort řidiče je vyhřívání řidítek, což ocení každý, kdo miluje chladnější destinace.

Redakce si důkladně posvítila i na jízdu v noci. Crosstourer je vybavený předním světlometem a dvěma LED mlhovkami. V tomto směru musíme konstruktéry pochválit, černočerná tma se rázem proměnila v dokonale osvětlenou silnici. 

Crosstourer má plně digitální přístrojovou desku, což možná bude mrzet zastánce klasiky, ale je to dosti přehledné řešení. Najdeme zde digitální otáčkoměr, teplotu motoru, teplotu vzduchu, hodiny, rychlost, ujeté kilometry, stav paliva v nádrži atd. Vše je poměrně robustní a přehledné. Velice dobrý přehled poskytují i zpětné zrcátka, jsou poměrně velká a ne příliš elegantní. 

Pohodlí v automatu

Také vás láká motorku vyzkoušet? Stačí nastartovat, stisknout tlačítko D a vyrazit. Ano, testovaný Crosstourer byl automat. A věřte nebo ne, tohle řazení si zamilujete po pár ujetých kilometrech, když vyzkoušíte všechny variace převodovky, nakonec zařadíte automatický režim D nebo S a necháte starosti s řazením na řídící jednotce. 

Automatická převodovka od Hondy opravdu má smysl, nabízí nebývalou míru pohodlí a pro ty, kteří mají rádi dálky, je to geniální záležitost. Dvojitá spojka zajišťuje pohodlí při přeřazování jednotlivých stupňů, vše probíhá s velkou rychlostí a přesností.

Režim MT je určený k vlastnímu řazení pomocí ovládacích prvků na řidítkách, a i když máte zařazený automat, ponechávají tlačítka možnost zařazení dolů nebo nahoru podle aktuální potřeby. To se hodí v případě předjíždění, nebo když si chcete přibrzdit motorem. Po dokončení manévru převodovka pokračuje ve svém programu.

V automatickém řazení si můžete vybrat režim D, který je určen pro klidnou jízdu a je zaměřený na spotřebu, zatímco režim S je mnohem agresivnější a více vytáčí motor; ostře a plynule řadí jeden stupeň za druhým. A také se s ním výrazně zvýší spotřeba. 

Absence spojkové páčky vás bude děsit jen po dobu pár kilometrů. Pokud jsem vás ale nepřesvědčil, Honda nabízí samozřejmě i verzi s klasickým manuálem.

Exkluzivní zboží

Honda vytvořila stroj pro náročné, který je přímo nadupaný technickými novinkami – ať už se bavíme o automatické převodovce, C-ABS nebo o kontrole trakce, Crosstourer spojil nespojitelné a nám ukázal, že konstruktéři v továrně Honda mají stále nové nápady, jak zlepšit naše jízdní prožitky. 

Vyježděného veterána potěší, mladého dravce neurazí. Crosstourer je kombinací pohodlí, praktičnosti a zábavy. Co se prožitku z jízdy týče, bude tahle Honda hledat konkurenci dost těžko. Stejně tak ale svojí cenou 335 tisíc korun, která z něj tvoří exkluzivní zboží.

Výsledná známka 1-

Text: Adam Hruška
Foto: Matěj Žovinec


PARAMETRY

Základní cena: 334.900,- Kč

HONDA CROSSTOURER DCT 1200
Motor 1237 ccm, čtyřdobý vidlicový čtyřválec UNICAM 76° V-4
Maximální výkon 95 kW při 7750 ot./min.
Maximální točivý moment 126 Nm při 6500 ot./min.
Počet válců vidlicový čtyřválec
Chlazení motoru kapalinou
Maximální rychlost 230 km/h
Spotřeba během testu cca 10 l/100 km
Objem nádrže 21,5 litru
Provozní hmotnost 285 kg (DCT verze)
Délka / výška / šířka 2285 x 915 x 1335 mm
Rozvor 1595 mm
Řidičské oprávnění A (od 21 let)

 

 

Galerie