Honda Civic Type S: kosmická loď pro běžný provoz

TEST: Honda se svým futuristickým Civicem způsobila malou revoluci v nižší střední třídě. Dnes už sice extravagantní vzhled tak nešokuje, ale rozhodně nevyčpěl a mnohé vábí stejně, jako tenkrát – zvlášť, když ho natřete výrazným oranžovým lakem. Jak se v běžném provozu osvědčil Civic Type S, tedy „ten druhý“ po ostrém Type R, ve své benzinové podobě?


Vydáno: 30.10.2008

Když se v roce 2005 současná osmá generace Civicu objevila na silnicích, působila jako zjevení. Oproti předchozí generaci znamenala dramatický krok k extravaganci a v celé nižší střední třídě se tehdy nenašlo auto, které by šlo víc proti tradičnímu pojetí malého hatchbacku. Nejeden novinář při popisu Civicu neváhal použít slova UFO a veřejnost tento termín přijala.

A dnes? I po více než třech letech působí Civic originálně, svěže a moderně. Frekvence výskytu na silnicích už sice způsobila, že nebudí pozornost jako dřív, ale stále se najdou lidé, kteří se za ním s povděkem ohlédnou. Tím spíš, pokud je oděn do zářivé oranžové metalízy, jako testovaný Civic Type S.

Type S: až ten druhý

Abychom si pro začátek udělali jasno v označeních – námi testovaný model se nazývá Type S, je to tedy „druhý nejsilnější“ model – pokud tedy čekáte test „toho ostrého hothatche“, respektive „toho legendárního ostrého Civicu“, budu vás muset zklamat. Ten se nazývá Type R a zatím jsme jej bohužel neotestovali.

Nezklamu vás ale zcela – i přesto, že nejde o vrcholný model v řadě Civiců, dokáže řidiči Type S zprostředkovat nevšední jízdní zážitek. A nejenom díky tomu, že interiér se nedá přirovnat k ničemu, s čím se dnes můžeme setkat (snad krom některých studií na velkých autosalonech). Tlačítka a ovládací panely nenalézáte na místech, kde jste zvyklí, displeje nevypadají jako z normálních aut a pojetí přístrojové desky vyvolává spíše dojem ultraligtu.

I díky snaze o ozvláštnění se ale designéři byli schopni uchýlit k nelogičnostem – jako když pravou rukou klasicky pootočíte klíčkem v zapalování, ale pro nastartování motoru ještě musíte levou rukou zmáčknout červené tlačítko. Při bezklíčovém startování má tlačítko START/STOP snad opodstatnění, ale toto?

Extravagance použitelná v praxi

Přesto je ale i třídveřový sportovně se tvářící Civic relativně praktických autem nižší střední třídy. Dostatek místa pro řidiče i spolujezdce je samozřejmostí a pro ně v kabině není rozdílu oproti pětidveřové verzi. Při pohledu na vnější fotografie ale možná potěší fakt, že i pár dospělých cestujících se celkem pohodlně vměstná na zadní místa schovaná za odklápěcími sedačkami. Stejně tak potěší zavazadlový prostor se slušným objemem 415 litrů, který sklopením zadních sedaček lze rozšířit na 1352 litrů.

Malý volant, navozující sportovní pocity, stejně jako přesná a do ruky padnoucí řadící páka (opět) extravagantního tvarování, překvapí svou reálnou použitelností v každodenním provozu.

Po vstřebání nevšedního interiéru brzy pochopíte, že ač to tak na první pohled nebo i při prvním svezení nemusí vypadat, můžete čekat – překvapivě – docela normální jízdu, která znamená především přepravu osob a věcí po silnicích. Toto zjištění by pro někoho možná mohlo být zklamání. Ne, toto skutečně není kosmická loď. Je to opravdu jen auto. Ale vcelku dobré auto.

Benzin a technika

Pod kapotou Civicu Type S najdete jednu ze dvou motorizací, z nichž obě nabízejí shodně výkon 103 kW (140 koní): benzínový čtyřválec 1.8 i-VTEC a diesel 2.2 i-CTDi. V našem případě se jednalo o první z nich, benzínový motor i-VTEC o objemu 1,8 litru.

Jak jsme psali už v testu Civicu v poněkud usedlejší verzi sedan, jedná se o velmi dobrý agregát, který, jak je u motorů automobilky Honda zvykem, je na vysoké technologické úrovni. Ono „i“ v názvu totiž označuje „inteligenci“, díky níž se plynulým natáčením váčkové hřídele plynule mění i časování ventilů. V praxi tedy motor táhne už odspodu, a to i přes umístění točivého momentu 174 Nm až od 4300 ot./min. a výkonu 140 koní až v 6300 ot./min.

Otáčkami za spotřebou

To, že toto funguje, je sice velmi hezké, ale fyzikální vlastnosti neošálí ani vyspělá technika a proto budete cítit, že pro lepší tah je skutečně potřeba jít s otáčkami výš. Pokud budete chtít (a vězte, že charakter celého automobilu vás k tomu bude vybízet) jezdit trochu ostřeji, budete nutně muset trávit čas ve vyšších otáčkách, což se negativně projeví především na spotřebě, stejně tak, jako se to stalo nám.

Ve výsledku jsme se pohybovali mezi devíti a desíti litry, což je v kontrastu s Civicem Sedan, který se stejným motorem při prakticky totožných velikostních parametrech jezdil za 7,5 litru. Co tento výsledek znamená? Ano, nechali jsme se zlákat skvělým podvozkem  To ale nevadí, protože z dřívějška už víme, že když budeme chtít jezdit za oněch 7,5 litru, půjde to.

Ve stínu nejsilnějšího

Civic Type S zrychlí z nuly na sto kilometrů v hodině za přijatelných 8,9 sekundy. To sice není zlý údaj, ale už toto číslo nám prozrazuje, jak se se sportovními ambicemi „eSka“ věci mají. Poměrně tuhý a jistý podvozek, přesné řízení, které obstarává docela malý volant a sportovní doplňky v interiéru – nic z toho nezajistí ten pravý sportovní zážitek.

Zkrátka, Civic by snesl i silnější motor, což ostatně v ostré verzi Type R také předvádí. A než se projedeme jím, budeme se muset spokojit se sportovně se tvářícím, ale v jádru příjemně běžným hatchbackem nižší střední třídy, Civicem Type S. Oranžovou kosmickou lodí pro běžný provoz.

Výsledná známka 2-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Oproti normálnímu Civicu má tento jen troje dveře, což ho u mne automaticky staví mimo zájem. Notabene když už v původním pětidveřáku není místa na rozdávání. Na druhou stranu je fakt, že se v něm sedí pohodlně a že ani vzádu to TAK hrozné není, navíc je zde i vcelku použitelný kufr.
Dávám známku 2-
Jana Jana: Airbagům a pevnosti karoserie věřím, ale spotřebu by tedy mohl mít Type S nižší. Prý se s ním dá jezdit i za 7,5 litru na sto kilometrů, ale také s ním jde bez problémů jezdit skoro za deset a to už je tedy opravdu hodně. Pořizovací cena je pod půl milionem, více už by bylo asi opravdu moc.
Dávám známku 3
Nikola

Nikola: O exteriéru Civicu snad nemohu napsat nic jiného, než že je úžasný. Vypadá futuristicky a předběhl dobu a nic na tom nezmění ani ty roky od uvedení. Interiér už na tom tak dobře není, je sice fakt zvláštní, ale nesourodý a podivně rozházený. Navíc jsou v něm použity výhradně tvrdé plasty. Takže bohužel na jedničku to není.
Dávám známku 2

Tomáš Tomáš: Kdybych tu měl před sebou Civica Type R, tak by nebylo co řešit a musel bych napsat za jedna. Tohle ale bohužel Type R není, je to „jen“ Type S, a to, že se jmenuje podobně ještě neznamená, že zábava s ním bude podobná. Má příjemné ovládání, malý pohodlný volant i slušné řazení, jistý a tvrdý podvozek a tak dále, ale ten motor… tomu zkrátka chybí koně. Chtělo by to tak ještě o padesát víc a byla by to paráda.
Dávám známku 2-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Type S: 475.000,- Kč
Celková cena: 475.000,- Kč

Výbava:
Bezpečnostní prvky: ABS + EBD, VSA-stabilizační systém, Airbag na straně řidiče, Airbag na straně spolujezdce, Boční airbagy, Hlavové airbagy, Předpínače bezpečnostních pásů, Kotoučové brzdy přední+zadní, Posilovač řízení, Vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, Třetí brzdové světlo, Ochrana vozu: Dálkově ovládané centrální zamykání, ECU imobilizér, Vnitřní výbava: Elektricky ovládaný posuv předních oken, Elektricky ovládaný posuv zadních oken, Výškově nastavitelný volant, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče, Kapsa na opěradle spolujezdce, Digitální hodiny, Sklopné opěradlo zadního sedadla dělené v poměru 3:2, Středová zadní opěrka hlavy, Zadní středový 3 bodový bezpečnostní pás, Uchycení dětské sedačky ISO FIX vzadu, Zrcátko ve sluneční cloně řidiče s osvětlením, Zrcátko ve sluneční cloně spolujezdce s osvětlením, Kontrolka zapnutí bezpečnostních pásů, Čtecí lampička, Luxusní prvky: Klimatizace (A/C), Pylový mikrofiltr, Kožený volant se stříbrným prošitím, Kliky dveří (vnitřní) v chromu, Palubní počítač, Sportovní hliníkové pedály, Multiinformační display, Vnější výbava: Nárazník v barvě vozu, Vnější zrcátka v barvě vozu, Kliky dveří – chrom, Disky kol z lehkých slitin, Zadní spoiler, Čidlo venkovní teploty, Směrová světla ve zpětných zrcátkách, Metalická / perleťová barva, Disky kol z lehkých slitin 17″, Audio: Autorádio s přehrávačem CD+MP3, Ovládání autorádia na volantu, Automatická regulace hlasitosti, Zabudované reproduktory 4, Integrovaná micro anténa v zadním okně

HONDA CIVIC TYPE S 1.8 i-VTEC
Objem motoru 1799 ccm
Maximální výkon 103 kW / 140 k (6300 ot./min.)
Maximální točivý moment 174 Nm (4300 ot./min.)
Převodovka manuální šestistpňová
Maximální rychlost 205 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,9 s
Udávaná spotřeba město 8,4 l/100 km
Spotřeba mimo město 5,5 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 6,6 l/100 km
Spotřeba během testu 9,4 l/100 km
Provozní hmotnost 1266 kg
Délka / výška / šířka 4270 / 1460 / 1785 mm
Rozvor 2620 mm
Zavazadelník / po sklopení 415 / 1352 l

Galerie