Honda City 1.4 i-VTEC: z larvy se stal motýl

TEST: Předchozí generace Hondy City byla tragická. Auto připomínalo vysavač s přilepeným lodním kufrem na zádi a jezdilo docela podobně. První fotografie nové City nám ale vyrazily dech. Malý sedan začal vypadat dospěle a přitažlivě, jako by přeskočil celé desetiletí vývoje. Klíčky k redakčnímu testu jsme tedy přebírali s určitým napětím. Opravdu to Honda tentokrát nepokazila?


Vydáno: 2.11.2009

Možná vám naše poznatky o předchozí Hondě City přijdou tvrdé, ale nemůžeme si odpustit. Zvlášť když tu teď před sebou máme novou City. Pověstné nebe a dudy platí na sto procent! Raději na starou krabici honem rychle zapomeňme, nebo tomu nebudeme moci stále uvěřit. Vůz nyní vypadá velice moderně. Mohutnější příď mu dodává pocit většího vozu a je zde cítit jasná inspirace aktuálními novinkami v nabídce Japonské značky – třeba hybridem Insight.

Malé sedany mají často potíže se vzhledem. Jejich záď vypadá jako naroubovaná. To se stalo třeba Suzuki SX4 Sedan, naopak Fiat Linea připomíná spíše zmenšeninu většího sedanu. Honda City jde po stopách italské konkurence a to je jedině dobře. Její proporce jsou vyvážené a delší převisy vpředu i vzadu jsou spíše ku prospěchu. Masivní kovové kliky dveří, povedená litá kola a lehce kubistické pojetí zádě navíc dodávají jistý charakter. Popisovat vzhled vozu je vždy obtížné, myslíme si ale, že i váš výsledný obrázek bude pozitivní.

Tak to má být

Vnitřní prostor po cestující pokračuje v pozitivech, i když se ani zde bohužel nevyhneme nešvaru malých vozů, kterým bývá lacinost použitých materiálů. Zájemce o takový vůz snad ale žádný luxus ani neočekává a spokojí se s tvrdými plasty. Ty ovšem zachraňuje perfektní slícování. Volant patří Hondě Civic a dle našeho názoru je jedním z nejlepších v daném segmentu. Totéž lze říci o červeně podsvícených budících navozujících mírně sportovní atmosféru. Rádio se oproti ostatním Hondám docela zjednodušilo, na trochu neohrabané ovládání si budete muset chvíli zvykat.

K malým sedanům, ale i městským hatchbackům patří vyšší posaz za volantem, špatné boční vedení a tím pádem jen průměrný komfort. Na druhou stranu je v Hondě City dostatek místa nejen vpředu, ale překvapivě také na zadní lavici – co se týče oblasti před koleny. Nad hlavou to bude samozřejmě horší, doporučujeme tato místa obsazovat menšími osobami, nebo bude jejich účes upravovat strop auta. Všude najdete bohatě profilované úložné prostory, takže si nemusíte dělat starosti s plechovkami od nápojů, dokumenty nebo i většími láhvemi.

Milým překvapením je navíc zavazadlový prostor. Ten pojme celých 506 litrů nákladu (kdybychom chtěli zacházet do krajností, pak je to o 26 litrů víc, než má Audi A4). Do kufru je samozřejmě trochu ztížený přístup menším otvorem a ramena víka zajíždí dovnitř, čímž snižují jeho využitelnost. Honda také neuvažovala prakticky: kufr není možné otevřít tlačítkem na víku ani na dálkovém ovládání. Jedinou možností je použít buď páčku u řidiče, nebo hezky postaru zasunout klíček a otočit. Toto zjištění nám udělalo asi nejmenší radost. Takže pokračujeme jen pozitivně?

Zaokrouhlujeme nahoru

Pojďme se podívat pod kapotu. Honda si označením motorizace 1.4 i-VTEC docela přilepšuje, rozhodně se nebojí zaokrouhlovat nahoru. Čtyřválec má ve skutečnosti objem jen 1339 ccm, ale to je vedlejší. Mnohem důležitější je, že má rovných 100 koní (o 15 koní více než třeba taková čtrnáctistovka ze stáje Seatu, Renault Thalia 1.4 má naopak stejné parametry) a točivý moment 127 Nm. Atmosférický motůrek má velmi tichý  projev, na volnoběh není skoro slyšet a neklepe. Přitom se dá točit poměrně vysoko, klidně do 6000 otáček v minutě. Celou dobu si zachovává víceméně rovnoměrný tah a ani ve vyšších otáčkách svým zvukem neobtěžuje. Jistému hukotu se ale nelze ubránit, to dá rozum. Stovku překonanou za 11,6 sekundy považujeme za dobrý parametr, zvlášť když většinou půjde ve městě o polovinu méně.

Motor má ale nejraději plynulý chod, když se nikam nespěchá. Ostatně celý vůz bude lákat hlavně starší „vyblbnuté“ řidiče, kterým půjde o bezpečný přesun z bodu A do bodu B, povětšinou ve městě. Díky své stavbě a hmotnosti auta pouhých 1096 kg potěší agregát velice střídmou spotřebou, která příliš nekolísá mezi městským a mimoměstským provozem. Mimo se dá jezdit za 5,5 litrů na 100 km, ve městě pak za 6,5 až 7,5 litrů. Tabulkové hodnoty tedy rozhodně nejsou zavádějící.

Náklonů se nezbavila

Pohonná jednotka předává sílu na přední kola pomocí 5stupňové manuální převodovky, která překvapuje svou neuvěřitelnou přesností. Takové chování bychom očekávali u mnohem výše postavených a sportovně založených aut. Ve velmi krátkých drahách chodí trochu hlučněji, ale do poloh zapadá „jedna báseň“.

Vývojáři zabývající se podvozkem odvedli pěkný kus práce, oproti původní Hondě City jde opět o pořádný pokrok. Lepé naladěný malý sedan by se vám hledal jen těžko. Faktem ale zůstává, že na horším povrchu trochu zazlobí rázy od kol, ve městě vás potrápí retardéry. Samotná stavba vozu jej také předurčuje k větším náklonům do zatáček, náchylnosti na boční vítr a celkově horší stabilitě. Řízení není příliš citlivé ani strmé, jde ale o standard v této kategorii. Ačkoliv odstavec zní spíše varovně, stále si musíme uvědomovat, o jakém segmentu se tu bavíme. Honda City v něm patří na špici.

Tomuto postavení bohužel odpovídá i vyšší cena. Honda City přijde v základní výbavě na 359 tisíc korun, v námi testované ES stojí už 419 tisíc. Taková částka začíná nepříjemně zavánět nižší střední třídou a jak známe české řidiče, budou už opět pošilhávat po Škodě Octavia. Na druhou stranu tu máme vůz, který je slušně vybaven (šest airbagů, ABS, ESP, klimatizace, litá kola, rádio s MP3, tempomat) a navíc vypadá dobře. V této kategorii si přitom můžete být jistí, že mnoho šancí potkat na cestách stejného kolegu mít nebudete.

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Na tak malé auto neobyčejně hodně prostoru. To je můj první dojem. Vzadu je více místa než v některých vozech střední třídy (nemluvím o prostoru nad hlavou). Kufr je velký, kazí ho jen špatné otevírání. Přivítal bych pohodlnější sedadla. Jinak jde ale o povedené auto do města, které nevypadá jako každý druhý hatchback.
Dávám známku 2-
Jana Jana: Cenovka je postavena dost vysoko. Ale v potaz musíme brát opravdu bohatou výbavu – překvapil mě tempomat a plně automatická klimatizace. Navíc spotřeba je opravdu chvalitebná. Pokud hledáte malý sedan, tohle je jasná volba.
Dávám známku 1
Nikola Nikola: Minulá Honda City vypadala otřesně. Tahle se ale podobá futuristickému Insightu. Opravdu, velmi se mi líbí. Uvnitř je to už horší. Připadala jsem si jako ve velice levném autě, i když cenovka tomu už moc neodpovídá.
Dávám známku 2-
Tomáš Tomáš: No. Obyčejně mě takové motory moc nezajímají. Musím uznat, že díky lehkosti Hondy City a stovce koní můžete zažít i chvíle zábavy. Pěkně se s ní kličkuje, i když by to řízení šlo ještě hodně vylepšit. Náklony karosérie mě spíše pobavily než vystrašily. Rozhodně ale nečekejte sportovní zážitky. Stejně bude průměrný věk řidičů tohoto vozu vysoko nad čtyřicítkou.
Dávám známku 3
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková

Konkurence v našich testech



Suzuki SX4 Sedan
Fiat Linea
Renault Thalia

 


PARAMETRY

Základní cena v provedení ES: 419 000 Kč

Výbava

ABS, EBD, 6x airbag, posilovač řízení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a imobilizérem, el. okna vpředu, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, dvouose stavitelný volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče, elektronická klimatizace, metalíza, zrcátka a nárazníky v barvě vozu, Rádio s CD a MP3 s ovládáním na volantu, AUX a USB vstup, 4 repro, palubní počítač, tempomat, mlhovky, sklopná opěradla zadních sedadel v poměru 3:2.

Doplňková výbava

HONDA CITY 1.4 i-VTEC ES
Objem motoru 1339 ccm
Maximální výkon 73 kW (100 k) při 6000 ot/min
Maximální točivý moment 127 Nm při 4800 ot/min
Převodovka 5stupňová manuální
Maximální rychlost 182 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,6 s.
Udávaná spotřeba město 7,3 l/100 km
Spotřeba mimo město 5,2 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 6,0 l/100 km
Spotřeba během testu 6,5 l/100 km
Provozní hmotnost 1096 kg
Délka / výška / šířka 4420 mm / 1470 mm / 1695 mm
Rozvor 2540 mm
Zavazadelník 506 l

 

Galerie