Honda CBR 250R: supersport pro osmnáctileté

TEST MOTORKY: Není tomu tak dlouho, co se Honda odhodlala k výrobě čtvrtlitrového „supersportu“ CBR. Stopětadvacítku nabízí už léta, a proto zacílení o level výš bylo na místě – jediným zástupcem této polodospělé kategorie byl donedávna Kawasaki Ninja 250R, které nové CeBRo přímo konkuruje. A tak jsme se na sklonku sezóny jali CBR 250R otestovat, abychom ověřili, zda je skutečně tak skvělá, jak se říká – a zda stojí za částku sta tisíc, za níž se nabízí.

Vydáno: 23.9.2011

Pro začátek můžeme prozradit, že ano. Ale nepředbíhejme.

Honda CBR 250R je novinka této sezóny. Je jen o málo větší, než její starší kolegyně 125R (která ale v současné třetí generaci znatelně povyrostla oproti dřívějšku), a rozeznat mezi sebou dvě stě padesátku a sto pětadvacítku lze bezpečně až zblízka.

Přitom ale nevypadá čtvrtlitr nepatřičně ani vedle těch nejsilnějších strojů z rodu CBR, a svému jménu dělá důstojnou reklamu. 

Pro začátečníky i pokročilé

Malé Cebro můžete sedlat od osmnácti let, a do otevřených papírů v jednadvaceti v podstatě na silnější motorku nesednete. Za ty tři sezóny asi kdekoho těch 26 koní omrzí, ale přesto pořád platí, že se jedná o ideální „vzdělávací“ motorku. Případně ji můžete sedlat při popojíždění městem, kde oceníte její kompaktní rozměry, skvělou ovladatelnost a manévrovatelnost, přitom v kombinaci s (na město) víc než dostatečným výkonem.

Honda CBR 250R se ale nezalekne ani delší cesty, než jen do centra Prahy. Naopak svým charakterem trochu připomíná zmenšený silniční cesťák (a koneckonců i designovou linkou, ne nepodobnou velké VFR). Přestože se jedná o kategorii „sportovních“ motorek, pozice jezdce je naopak trochu více cestovní, a vyhovuje řidiči středního i většího vzrůstu (177 cm vs. 190 cm), i když dlouháni kolem 2 metrů výšky se už na tomto stroji budou skládat obtížněji.

Budíky, kterým dominuje klasický analogový otáčkoměr, jsou stejné jako o menšího modelu 125R, design je ale moderní a potěší, že stejnou grafiku naleznete před volantem svého Accordu. Digitální displej zobrazuje následující údaje: rychlost, počítadlo denních i celkových kilometrů, teplotu motoru, hodiny a stav paliva.

Čtvrtlitrový válec

Hondu CBR 250R žene, jak už název napovídá, čtyřdobý, kapalinou chlazený, jednoválcový, čtvrtlitrový motor s rozvodem DOHC a čtyřmi ventily. Papírově má výkon 19,42kW, tedy nějakých 26 koní, dosažitelný při 8500 ot/min, krouticí moment 22,9 Nm se nachází v sedmi tisících. Řazení obstarává přesná šestistupňová převodovka.

Na jednoválec se může pochlubit minimálními vibracemi a nějakého klepání dosáhnete až v nejvyšších otáčkách kolem 9500 ot/min, jen kousek pod červenými čísly. Čtvrtlitr je ale schopen akcelerace už v nižších otáčkách a na 130 km/h se dostane pod 10 sekund. Což je ve srovnání s některými lacinějšími čtvrtlitrovými motory akcelerace až překvapivá (podobně dynamický je například i o poznání větší motor v Jawě 660 Sportard).

Příjemná je i spotřeba, která se umí pohybovat kolem 3,5 l/100 km, při hodně dravé jízdě se ale dokáže dostat i na hodnoty kolem pěti litrů.

Honda je obuta do sedmnáctipalcových pneumatik 110/70 vpředu a 140/70 vzadu; pokud jde o brzdy, přední kolo je osazeno ostrým třípístkovým třmenem, doplněným příplatkovým ABS (bez něj dostanete jen dvoupístkový třmen), který lze pořídit za příplatek desíti tisíc korun a je bezchybně naladěný. Zadní brzda je již klasický jednopístek s plovoucím třmenem a kotoučem o průměru 220 mm. Brzdy patří k dobrému standardu, fungují, jak mají a nijak negativně nepřekvapí.

 

 

Hmotnost 163 kg z čtvrtlitrového Cebra činí, na jeho velikost a vzhledem k cílovce, relativně těžkou, ale na druhou stranu manévrovatelností skvěle vyváženou motorkou, a při kličkování městem nemá problém – stejně tak dlouhodobější jízda na dálničním limitu nedělá této silnici potíž, maximálka se potom pohybuje kolem 150 km/h (maximálně snad i přes 160 km/h, ale to je na pohodlnou jízdu už moc).

Zábavná, jako správná CBR

Pokud vás ale město a jízda v přímém směru tolik nezajímá, užijete si malé Cebro nejlépe. Vysoká míra zábavnosti, to je silná stránka této motorky. Podvozek je precizní, trubkový rám je dostatečně tuhý na to, aby jízda v serpentinách byla zábavná, jako s kdejakou šestistovkou, a pokud nejedete vyloženě dálniční rychlostí, nemusíte se v zatáčkách bát žádného kroucení. 

Motor má dost točivého momentu, aby dovolil Cebru ostře vystřelit od semaforu, ale to hlavní si užijete na okreskách, a když vyženete ručičku otáčkoměru k hodnotám 7 nebo 8 tisíc, budete stejně jako my překvapivě pozorovat dávku výkonu, kterou byste od čtvrtlitru rozhodně nečekali. Právě tyhle momenty opravňují Hondu řadit i tuhle malorážku mezi své supersporty, aniž by to vypadalo úsměvně. Ona totiž sportovní pocit umí dodat. Vyzývá k závodění a hlubokým náklonům v serpentinách, které budete lačně vyhledávat, a při tom všem dodává pocit dospělé motorky.

Samozřejmě má CBR 250R své limity. A pokud jste zvyklí na silnější stroje odpovídající kategorie, narazíte na ně vcelku rychle. Ale osmnáctiletý jezdec musí být nadšen, stejně jako jsme byli nadšeni i my.

Supersport za kilo

A nadšen může být i z ceny, na níž si časem (a zřejmě s nutným přispěním rodičů) snad nastřádá na brigádách. Honda totiž zvolila vcelku přívětivou cenovou politiku, a polodospělé CBR 250R nabídla za 100 tisíc korun za základní verzi včetně daně, za ABS si účtuje příplatek deset tisíc. Což jsou částky, které nejsou nijak závratné, zejména vzhledem k vysoké kvalitě renomovaného výrobce, univerzální městské praktičnosti a maximální zábavnosti na okreskách. 

Chtěli jsme ověřit, jestli je Honda CBR 250R opravdu tak skvělá, jak se všude říká. Po proběhlém testu to musíme potvrdit. Mouchy jsme v téhle nabídce žádné nenašli.

Výsledná známka 1

Text: Martin Jedlička
Foto: Matěj Žovinec


PARAMETRY

Základní cena CBR 250R: 99.900,- Kč
Cena CBR 250R ABS109.900,- Kč
Odkaz na web: http://www.honda.cz/motorcycles.html

HONDA CBR 250R ABS
Objem motoru 249.4 cm3
Maximální výkon 19.42 kW / 26 koní při 8500 ot/min
Maximální točivý moment 22.9 Nm při 7000 l/min
Počet válců 1 čtyřdobý
Chlazení motoru kapalinou
Maximální rychlost 165 km/h
Spotřeba během testu 4,9 l/100 km
Objem nádrže 13 litrů
Provozní hmotnost 162 kg
Délka / výška / šířka
Rozvor 1369 mm 
Řidičské oprávnění A do 25 kW, od 18 let

 

 

Galerie