Honda Accord 2.4 i-VTEC: cesta za sportem

TEST: Accord přišel na náš trh ve své osmé generaci a vypadá ambiciózněji, než kdy dřív. Střední třída je nyní přeplněna zdatnou konkurencí, a tak jsme byli zvědaví, jak si s tím japonský klasik poradí. Naším testem prošel s nejsilnější motorizací v nabídce, která je však na úrovni středních motorizací konkurence. Budou Accordu na jejich knokaut stačit čtyři válce a dvě stě koní?


Vydáno: 22.12.2008

Nová generace Hondy Accord designem vychází ze svého úspěšného předchůdce. Ačkoli je na první pohled téměř shodný, za což mohou shodné linie, už na pohled druhý lze odhalit patrné výrazné odlišnosti. Především je nový Accord vizuálně větší a masivnější (narostl na délku o 60 mm a na šířku o 80 mm, přitom se o 5 mm snížil) a některé prvky, které v předchozí generaci ctily čisté rovné tvary, dostaly vykousnutý hranatý vzhled, což je případ třeba světel či nárazníků. Rovněž byly zvýrazněny linky blatníků, takže nový Accord má na pohled svalnatější karoserii, což jeho vzhledu prospělo.

Kokpit pro sportovce

Po usazení do kabiny vás obklopí pohodlná kožená sedačka s širokým bočním vedením, které oceníte v každé ostřeji projeté zatáčce. Tříramenný volant s poměrně tlustým věncem má malý průměr, řadící páka šestistupňové převodovky je miniaturní a řadí naprosto přesně v krátkých drahách. Ve spojení s nízkým posezem v kabině to přispívá k pocitu, že sedíte za volantem vozu s opravdu sportovními ambicemi – i slibný motor 2.4 i-VTEC se stádem dvou set koní k tomuto dojmu svádí, ale o tom až níže.

Přístrojová deska svým pojetím připomíná vlajkovou loď Hondy, Legend, oproti němu je ale přeci jen modernější a nabízí lepší přehlednost řady ovládacích prvků. Kvalitní materiály i precizní zpracování by nedělalo ostudu ani německému prémiovému sedanu

Pokud hodláte Accord pořídit coby rodinné auto, neměli byste z hlediska prostoru narazit na problém. Vpředu je štědrá prostornost samozřejmostí, na zadních sedadlech oproti předchozí generaci sice ubyly milimetry nad hlavami, zato se ale zvětšilo místo pro nohy a kvalita sedaček. Přesto je patrný jasný důraz na pohodlí cestujících na předním páru sedadel na úkor těch zadních a pohodlné sezení za sebou samým doporučujeme vyzkoušet. Rovněž zavazadlový prostor 467 litrů v hlubokém sedanu s menší přístupností vyplývající z pojetí karoserie nepatří ve střední třídě k největším, navíc menší plocha dna není zrovna nejpraktičtější.

Nejsilnější z nabídky

Co nás ale bude zajímat více než nějaký ten centimetr či litr v interiéru bude motor pod kapotou a jízda s ním. Čtyřválcový benzinový motor 2.4 DOHC i-VTEC vypovídá už papírovými hodnotami o nutnosti točit k vyšším otáčkám, pokud si chcete užít nejvyššího výkonu 201 koní (148 kW). Této hodnoty totiž dosáhnete až při vysokých otáčkách 7000 ot./min., dlouho si ji ale neužijete, omezovač rozlet utne na hodnotě 7400 ot./min.

Accord s nejsilnějším motorem v nabídce akceleruje z nuly na stovku za 8,1 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 227 kilometrů v hodině. Agregát se vyznačuje skvělými schopnostmi ve vyšších otáčkách, a nutno přiznat, že odspodu je trochu línější. Maximální točivý moment motoru je 234 Nm při 4300-4400 ot./min., nad čtyřmi tisíci otáček také dojde k výraznému ožití za doprovodu lahodné zvukové kulisy. Pokud máte náladu jet ostřeji, doporučujeme se držet nad touto hodnotou.

A pokud touhu po ostré jízdě zrovna nemáte, odvděčí se vám čtyřválec příjemnou spotřebou – průměrná spotřeba během testu, který sestával ze všech typů provozu, činila 8,5 litrů na sto kilometrů. Na okreskách při devadesátikilometrové rychlosti se Accord umí pohybovat dokonce mezi šesti a sedmi litry, ucpané město naopak zvedne spotřebu klidně na deset. To jsou ale na střední třídu stále slušné výsledky. Navíc pokud svého Accorda půjčíte manželce, bude jí radit dvojice zelených šipek v kapličce, kdy řadit výš a kdy zase dolů (někdy je ovšem třeba brát tato doporučení s rezervou, elektronika má tendenci jet na šestku i v padesáti bez ohledu na to, že za okamžik bude nutno opět podřadit).

Klikaté blaho

Co nás na nové generaci Accordu opravdu nadchlo, byly jeho jízdní vlastnosti. Naprostá jistota při jízdě na dálnici není ničím, co bychom nečekali, s Accordem si ale užijete zábavné jízdy také na okresce, kde vůz ani náznakem nepřizná hmotnost přesahující 1,5 tuny. I přes tužší nastavení podvozku, který v zatáčkách dává karoserii prostor jen k minimálním náklonům, je jízda na horším povrchu dostatečně tlumena a pohodlí posádky nijak neruší.

Zásluhu na bezchybné jízdě má vedle slušného motoru vynikající manuální šestistupňová převodovka, o níž už padla slova výše. Miniaturní řadící páka je naprosto přesná a zaručuje zcela ladné řazení v krátkých drahách – manipulace s ní nám při ostřejší jízdě vyloženě dělala radost.

Vrchol dosti nízko

Abychom ale byli zcela upřímní, z Accordu s tímto motorem jsme zažili mírné zklamání. Ne že by nebyl rychlý, nebo že by jízda s ním nebyla zábavná. Ale od stáda dvou set koní bychom čekali ještě živější jízdu, než nám Accord dopřával. Možná jsme ale doplatili na příliš veliká očekávání – i když je jasné, že čtyřválec na schopnosti šestiválce nedosáhne, my to po něm chtěli.

S tím souvisí ještě další poznámka – čtyřválec s dvěma sty koní jako vrchol nabídky je ve voze střední třídy trochu málo. Tím spíš, že mluvíme o voze, který by rád útočil nejen na „běžná“ Mondea, C5 nebo Laguny, ale i na německou trojici prémiových značek Mercedes-Benz, BMW a Audi – a který by na to měl. K efektivnímu útoku tímto směrem bychom si ovšem představovali alespoň šestiválec.

Únosné srovnání

Honda Accord je sportovní sedan, který snese srovnání s prémiovými evropskými vozy střední třídy i se svým japonským konkurentem Lexusem IS 250 – s výjimkou motoru, který u Accordu i přes podobný objem doplácí na čtyři válce.

Na druhou stranu je třeba vyzdvihnout pohodlí sportovně působící kabiny, vynikající podvozek a perfektní řazení. Jestliže pokukujete po sportovněji střiženém sedanu, který vám neudělá ostudu, a stáj dvou set koní vašim nárokům tak akorát vyhovuje, nechť Honda Accord postoupí do užšího výběru.

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Accord je pohodlné auto na ježdění, na tom má značnou zásluhu dvojice svkělých předních sedadel. Ani na těch zadních to ale není zlé. Naopak mne zklamal zavazadlový prostor, jehož 467 litrů už dnes není nic úchvatného, a kromě toho má opravdu nestandardní plochu pro ta zavazadla.
Dávám známku 3
Jana Jana: Honda dělala vždy vyspělá a bezpečná auta, v základu této výbavy Executive dodává také šestici airbagů a elektronické asistenty. Na druhou stranu stojí přes osm set tisíc, a za tyto peníze už je ve střední třídě z čeho vybírat. Kdyby tak Honda ještě o kousek slevila…
Dávám známku 2-
Nikola

Nikola: Nejdřív jsem, přiznám se, nerozeznala rozdíl mezi starou a novou generací Accordu. Natolik shodnými liniemi mate. Po bližším ohledání ale neváhám, nový Accord je mohutnější, hrdější a hezčí, dokonce velmi hezký. Pochválit je třeba i interiér, který nejenže vypadá hezky, ale také působí kvalitně.
Dávám známku 1

Tomáš Tomáš: I přes výhrady autora článku trvám na tom, že ten motor je skvělý. Jezdí relativně levně a ve vyšších otáčkách dost svižně. Když k tomu připočítám i absolutní top mezi podvozky střední třídy i mezi převodovkami, a pocit za malým sportovním volantem, je Accord auto, které stojí za úvahu. Ovšem při všech těchto parametrech souhlasím, že je škoda, že v nabídce není ještě silnější motorizace.
Dávám známku 1
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Accord 2.4 Executive: 809.000,- Kč
Celková cena: 809.000,- Kč

Výbava: ABS + EBD, VSA + TSA, 6x airbag, vyhřívaná zpětná zrcátka, mlhovky, xenony s ostřikovači, aktivní opěrky hlavy, imobilizér, alarm, dálkově ovládané centrální zamykání, sklopný klíček, elektricky ovládaná boční okna a střešní okno, elektricky ovládaná a sklopná zpětná zrcátka, el. Nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, nastavitelná bederní opěrka, tempovat, kožený interiér, dvouzónová klimatizace, zpětné zrcátko s automatickou clonou, dešťový senzor, palubní počítač, vyhřívání předních sedadel, parkovací senzory, litá kola 17“, audio s CD a MP3 s 10 reproduktory a automatickou regulací hlasitosti, ovládání audia na volantu, vstup AUX + USB, anténa integrovaná v zadním okně

HONDA ACCORD 2.4 i-VTEC EXECUTIVE
Objem motoru 2354 ccm
Maximální výkon 148 kW / 201 koní (7000 ot./min.)
Maximální točivý moment 234 Nm (4300-4400 ot./min.)
Převodovka manuální šestistupňová
Maximální rychlost 227 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,1 s
Udávaná spotřeba město 9,4 l / 100 km
Spotřeba mimo město 5,9 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba 7,2 l / 100 km
Spotřeba během testu 8,6 l / 100 km
Pohotovostní hmotnost 1554 kg
Délka / výška / šířka 4725 / 1440 / 1840 mm
Rozvor 2705 mm
Zavazadelník / po sklopení 467 / – litrů

Galerie