Ford Edge HySeries Drive: první vodíkový hybrid je v Evropě

V poslední době se automobilky začínají předhánět v tom, která se více stará o naše životní prostředí. Vzhledem do budoucna je hledání alternativního řešení pohonu automobilů velmi záslužná činnost. Svůj nejnovější příspěvek přivezl Ford do německého Aachenu.

Vydáno: 14.8.2008

Vůz s názvem Ford Edge HySeries Drive je jediný funkční hybrid, který ke svému pohonu využívá kombinaci vodíkových palivových článků a lithium-iontových baterií. K našim západním sousedům dorazil za účelem rozsáhlého testování, které bude trvat tři měsíce.  

Kola roztáčejí dva asynchronní motory o výkonu 130 kW. Těmto motorům dodává elektrickou energii soustava lithium-ion baterií o napětí 336 voltů. Pokud jejich kapacita klesne pod 40%, do hry se dostanou palivové články, které baterie dobíjejí.

Samotná kapacita akumulátorů vystačí na 40 km, palivové články poskytnou energii na 320 kilometrů. Stroj tak dohromady ujede vzdálenost 360 km a nevyprodukuje žádné emise. K těmto hodnotám je potřeba 4,5 kg vodíku, který je uchováván v nádrži pod tlakem 350 baru. Vůz dosahuje maximální rychlosti 140 km/h.

Palivové články dodala společnost Automotive Fuel Cell Cooperation. Celá soustava údajně využívá nových technologií. Díky tomu Ford slibuje snížení hmotnosti, velikosti, ceny i složitosti o 50%. Naopak životnost by měla být dvojnásobná v porovnání s ostatními technologiemi palivových článků.

Nejnovější vodíkový hybrid není prvním takovým automobilem značky Ford. Už dříve bylo představeno několik prototypů. Za zmínku stojí Ford Fusion 999, který stanovil rekord pro vozidla s elektrickým pohonem, když dosáhl na solných pláních v USA rychlosti 330 km/h. Aktuálně se také v běžném provozu testuje třicet Focusů s vodíkovými články. Problémem však stále zůstává distribuce, skladování a především výroba vodíku samotného.

Text: Redakce
Foto: Ford

Galerie