Duroplast: zázračná hmota, která nahradila plech

Proběhla druhá světová válka a v západním bloku Evropy je nedostatek materiálu pro výrobu klasických automobilů. Původně plechová karoserie vozů nemohla být nadále běžně vyráběna, a proto se v roce 1958 uvádí v život nový materiál. Evropa objevuje duroplastového trabanta.

Vydáno: 16.10.2008

Uvedení nového materiálu do výroby předcházely nezbytné zkoušky u vývojářů a inženýrů, kteří museli prověřit duroplastovou hmotu, zda je vůbec vhodná ke konstruování automobilů. V roce 1956 byly vytvořeny první zkušební prototypy vozů, na kterých se testovala bezpečnost a odolnost materiálu v zátěžových zkouškách. Duroplast se osvědčil na výbornou, jeho vlastnosti přinášely výhody jak pro výrobce, tak pro zákazníka.

Karoserie vyrobená z „papundeklové“ hmoty byla především velmi lehká, odolávala menším nárazům, nehrozila u ní koroze a jednotlivé díly skeletu – střecha, blatníky, dveře, víko od motoru i kufru – se daly jednoduše odmontovat a opravit. Automobilka ušetřila na materiálu a celkovém času potřebnému k výrobě vozu a zákazník se mohl pochlubit nereznoucím vozem.

Jak se uvádí v dobovém článku z časopisu Der Deutsche Strassenverkehr (9/1962) – „nejdůležitějšími součástmi duroplastové hmoty jsou tři typy syntetické pryskyřice a čtyři druhy plniva (bavlněného odpadu).“  Bavlna je nakadeřena asi do 10 centimetrů tlustého rouna, které je prosypáno pryskyřicí.

Z rouna jsou poté ručně nastřihány jednotlivé díly karoserie. Jde jen o hrubou práci, díly nejsou přesně odměřovány. Správný tvar dostanou až v lisu, kde se při teplotě 170 °C a tlaku 4-6 MPa lisují přibližně 11 minut. Každý kus byl v podstatě unikát a měl mírné odchylky. Aby po smontování karoserie správně seděla, bylo nutné plastové díly v případě potřeby ručně doupravit.

Příručka Údržba a opravy vozů Trabant 601 vydaná v roce 1984 Vlastislavem Šlehoferem udává jako vlastnosti duroplastu: „hustota 1,38 kg/dm3,  mez zlomu při prohnutí 150 000 až 180 000 kPa, tepelná soudržnost 120 °C, značně poškozené duroplastové díly se vyměňují za nové, menší poškození (praskliny) je možno zalepit.“

A navíc, všechny opravy je možné provést si doma v dílně.

Od vynálezu duroplastové hmoty uplynulo půl století. Bohužel si tento materiál svou hvězdnou kariéru odbyl při výrobě vozů Trabant a od té doby se nepoužívá.

Text a foto: Zuzana Procházková

Galerie