Dodge Nitro 2.8 CRD: buďte pozornost

TEST: Automobilka s beranem ve znaku má ve své nabídce vzhledově atraktivní automobily, o nichž ale evropský zákazník mnoho neví. Třeba takový Dodge Nitro: na pohled je to opravdové muscle-SUV s typicky americkými rysy. Navenek působí hrdě a sebejistě, jenomže jak je tomu zevnitř? Až do nitra tohoto Nitra jsme pronikali v redakčním testu.


Vydáno: 12.12.2008

Svalnatý chlapík

I když to tak na fotografiích nevypadá, Dodge Nitro je víceméně kompaktní SUV. Přes svůj nekompromisní svalnatý vzhled, který zejména v čelních partiích podtrhuje masivní chromovaná maska a výrazné blatníky, na něž navazuje rozměrný plastový nárazník, se rozměrově řadí k menším SUV jako Mercedes-Benz GLK, Audi Q5, Honda CR-V nebo Volkswagen Tiguan.

Z profilu je patrná malá plocha skel, která přispívá k mohutnému vzhledu. Naštěstí menší prosklení nebrání výhledu řidiči, ten je z Nitra dobrý. Zadní partie jsou nejméně excentrické z celého vozu, s celkovou koncepcí designu ale ladí. Z některých úhlů může Nitro trochu připomínat Jeep Cherokee, s nímž má společnou část techniky i interiéru, byť se oproti němu mírně liší rozměry podvozku.

Interiér prozrazuje pravdu

Po usazení za volant vás obklopí dostatek prostoru a ani dlouháni nebudou mít problém se pohodlně usadit. S jedinou výjimkou: středový panel je nadbytečně široký a směrem dolů k nohám řidiče a spolujezdce se dále rozšiřuje, což řidiči může vadit při pohodlném sešlapávání plynového pedálu. Nevím, zda je to ústupek objemnému ústrojí automatické převodovky (a docela o tom pochybuji), ale v jinak rozměrném automobilu je to trochu škoda.

A škoda je ještě další věci. Jak je Nitro sebejisté a atraktivní z pohledu zvenčí, tak je v interiéru chudé a bez nápadu. Sebejistota se ztrácí s tvrdými plasty a z nagelovaného frajera ve značkové vestě se po vstupu do jeho nitra stává rázem bázlivý a nevyrovnaný chlapík. Povrchní slupka se v interiéru odlupuje (či spíše ani nebyla rozbalena) a Nitro tak odhaluje svoji pravou tvář.

Není ale všechno tak zlé a interiér lze i chválit. Za prvé pro jeho robustnost a zjevnou odolnost vůči hrubějšímu zacházení, za druhé pro příkladnou ergonomii ovladačů včetně palubního počítače. Sympatické je také osazení přístrojové desky dobrým rádiem / přehrávačem s měničem na 6 CD, které bylo standardní součástí naší výbavy SXT.

Prostor pro život

V podobném duchu jako přístrojová deska se nesou sedadla, která jsou bohužel jen průměrná a absence výraznějšího vás v zatáčkách zrovna nepodrží. Na druhou stranu to ale není příliš potřeba, protože s poměrně mohutným autem s naftovým čtyřválcem zatáčky často řezat nebudete.

Ale než přejdeme k motoru a jízdě, podívejme se ještě na zavazadlový prostor. K tomu se dostaneme přes snadno otevíratelné páté dveře a docela vysoko položenou nakládací hranu. Základní hodnota zavazadlového prostoru 389 litrů sice není nijak oslnivá, po sklopení zadní řady sedadel bychom naopak dosáhli úctyhodného prostoru o objemu 1994 litrů při zachování naprosto rovného dna. Chválíme také volbu plnohodnotného náhradního kola a přítomnost integrovaného výsuvného plata, které usnadní manipulaci s nákladem až do hmotnosti 180 kilogramů.

Náš testovaný kus byl ovšem devalvován příplatkovou přestavbou N1, která sice umožnila odečíst DPH, ale značně omezila reálnou použitelnost zavazadlového prostoru.

Nafta a automat

Kritika, která zazněla na účet interiéru ale pomalu odezní, jakmile se s Nitrem rozjedeme. Poměrně tichý naftový čtyřválec 2.8 CRD nabízí výkon 177 koní (130 kW), technologii Common-rail a variabilní geometrii lopatek. Výkon v našem případě přenášela na kola automatická pětistupňová převodovka, která obstarala 460 Nm točivého momentu (šestistupňový manuál přitom nabídne jen 410 Nm).

Bezmála sto osmdesát koní ale s autem nehýbe tak, jak bychom si představovali, a kdybychom hodnotu výkonu neznali, tipovali bychom spíš méně. Na vině je vysoká provozní hmotnost, která těsně překonává dvě tuny.

Automatickou převodovku tentokrát nemůžeme kritizovat, řadí velmi citlivě a přispívá ke slušnému komfortu jízdy. Mohla by sice být rychlejší, v tomto případě nám ale k vozu sedí více než manuál (pakliže majitel nemá ambici jezdit ostřeji). Ve spojení s měkkým odpružením, které statečně žehlí většinu nerovností, přispívá k pohodlné komfortní jízdě a více sedí k charakteru auta. Spotřeba by ovšem mohla být nižší, v kombinovaném provozu jsme se dostali na průměrnou hodnotu 10,5 litru na sto kilometrů. Vzhledem k vysoké hmotnosti ji ale chápeme.

Raději jen silnice

Motor standardně pohání jen zadní nápravu, volitelně lze připojit také pohon předních kol s pevně daným přenosem poloviny točivého momentu. Zapíná se otočným ovladačem, který najdete vedle páky převodovky. Jako většina současných SUV menších rozměrů ale ani Nitro nemá výraznější terénní ambice a v tomto ohledu poněkud klame tělem. Už fakt, že potenciál štědrého předního nájezdového úhlu zabíjí plastový nárazník padající až téměř k zemi naznačuje, že příjezdová cesta k chatě je blízko vrcholu možností tohoto SUV.

Na rozdíl od výše zpomínaného Jeepa Cherokee se Dodge Nitro daleko lépe hodí na silnici. I tak ale papírové maximální rychlosti 182 km/h využijete zřídkakdy a dálniční limity ve většině Evropy budou vhodnou hranicí pro maximální rychlost jízdy. Pokud se snažíte o ostřejší jízdu, umí zadní náhon způsobit časté zablikání kontrolky ESP, přesto se na limity podvozku nemáte příliš šanci dostat.

Umění budit pozornost

Přesně jako jiné modely značky Dodge je i Nitro zvenčí atraktivní a sebejisté, uvnitř už to ale už taková sláva není. Nemusíme ho ale hned odepisovat – pokud se necháte zlákat netradičním designem a nebude vám nebude vadit tvrdý (zato masivní) interiér, Dodge Nitro se vám odvděčí příjemnou, docela komfortní jízdou, množstvím místa pro cestující a použitelným zavazadlovým prostorem. Navíc k tomu přidá slušný seznam výbavy, a to za cenu, na níž konkurenční kompaktní SUV začínají.

Výsledná známka 2-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Až na zmíněný středový tunel, jehož šířka se rozpíná do mimořádných rozměrů a brání tak v pohodlném mačkání plynu je v autě dost prostoru, a to na předních i zadních sedadlech. Průměrný kufr se dá také odpustit, když po sklopení zadních sedaček dostanete dva tisíce litrů prostoru. Co je opravdu mrzuté je mřížka pro podnikatele, která použití toho místa zabraňuje. To je opravdu trest za podnikání. Už aby ji Kalousek zrušil.
Dávám známku 2
Jana Jana: Nesouhlasím s autorem článku, když tvrdí, že devět set tisíc za tohle auto je slušná cena. Podle mne je to hodně. Podle mne je hodně i tři čtvrtě milionu, které byste dali za nejnižší stupeň výbavy s tímhle motorem – navíc to auto jezdí za více než deset litrů na sto kilometrů, což je na nafťák i na mne trochu moc…
Dávám známku 4-
Nikola Nikola: Dodge Nitro je hezké auto na pohled, se kterým se nemusíte stydět někam přijet, a naopak spíše bude lidi zajímat. To, že celou dobu sedíte v nenápaditém interiéru plném tvrdých plastů a nezajímavého barevného řešení nikdo z okolí vědět nebude. Opravdu dlouho jsem neviděla auto, které by bylo v tak příkrém rozporu mezi hezkým vzhledem a mizerným interiérem.
Dávám známku 3
Tomáš Tomáš: Nechtějte po mně, abych tohle auto hodnotil z hlediska sportovní jízdy. Té si s ním opravdu moc neužijete. Je to americké auto se vzhledem na efekt, nic víc. Má to naftový čtyřválec a pětistupňový automat, vysokou konstrukci, měkký podvozek a docela se to naklání. Může být ještě něco méně sportovního? Alespoň že to má ten náhon na zadek, občas se vám pak podaří vjet do zatáčky v mírném driftu.
Dávám známku 4
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení 2.8 CRD SXT: 872.250,- Kč

Cena doplňkové výbavy: 38.300,- Kč

Celková cena: 910.550,- Kč

Výbava: Bezpečnost: ABS – 4 diskové, Airbagy přední – řidič a spolujezdec nové generace – vícestupňové, Airbagy boční clonové – v obou řadách – vícestupňové, Bezpečnostní alarm se systémem SENTRY KEY®, dálkový ovladač s imobilizérem, Bezpečnostní systém EARS (aktivace bezpečnostních prvků v případě nehody), Bezpečnostní úchyty dětské sedačky ISOFIX, Elektricky nastavitelné přední světlomety, ESP, BAS (brzdový asistent), ERM (elektronický systém zamezení převrácení vozidla), TCS – All Speed Traction Control system (blokování prokluzu), Rezervní kolo plnohodnotné, Sledování tlaku v pneumatikách (displej – monitorování jednotlivých kol), Třetí brzdové světlo, Tříbodové bezpečnostní pásy s předepínači, Systém pohonu: PART TIME 4WD SYSTEM (2WD + 4WD LOCK Mode), Interiér a komfort: Cestovní informační centrum – kompas/venk.teplota/spotřeba/čítač km, Hlavové bezpečnostní opěrky u všech sedadel – nastavitelné, Interiér – dvoubarevné látkové čalounění YES ESSENTIALS®, Klimatizace s automatickou regulací teploty, Kryt zavazadlového prostoru, Kuřácká výbava – zapalovač a vyjímatelný popelník, Panel podlahy zavazadlového prostoru – systém LOAD N´ GO, Elektricky nastavitelná venkovní zrcátka, manuálně sklopná, Elektricky ovládaná okna (řidič One-Touch system), Elektricky ovládané zámky dveří vč. ovladače, Elektricky vyhřívané okno zadních dveří včetně stěrače, Elektrochromatické zpětné zrcátko řidiče – tlumení den/noc, Posilovač hydraulický hřebenového řízení, Rádio AM/FM/RDS/MP3 6xCD (Changer) (RET), Reprosoustava 6x reproduktor (RCG), Sedadla zadní řady dělená, polohovatelná vzad, sklopná 65/35, Sedadlo řidiče elektricky nastavitelné – 6ti směry NA, Sedadlo spolujezdce horizontálně sklopné vpřed, Středová loketní opěrka vč. konsole s odkládacím prostorem, Stříbrný dekor – ukazatele přístrojové desky, Tempomat, Tónovaná skla oken – solar control, Volant potažený kůží včetně ovládání audia, Volant výškově nastavitelný, Výstup 12V – panel přístrojové desky a v zavazadlovém prostoru, Exteriér: 17″ x 7.0″ disky kol z lehkých slitin (WGN), Pneumatiky 235/65 R17 BSW All Season, Blatníky – plasty lakované v barvě vozidla, Maska / kříž – v barvě stříbrné / chrome, Označení – SXT, Park Sense – parkovací senzory zadního nárazníku, Přední mlhová světla, Zamykatelné víko palivové nádrže

Doplňková výbava: Metalický lak (+13.400), Přestavba na užitkovou vezi N1 – možnost odpočtu DPH (+24 900)

DODGE NITRO 2.8 CRD SXT
Objem motoru 2777 ccm
Maximální výkon 130 kW, 177 koní (3800 ot./min.)
Maximální točivý moment 310 Nm (2000-2800 ot./min.)
Převodovka automatická pětistupňová
Maximální rychlost 182 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,5 s
Udávaná spotřeba město 12,2 l / 100 km
Spotřeba mimo město 7,8 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba 9,4 l / 100 km
Spotřeba během testu 10,3 l / 100 km
Provozní hmotnost 2015 – 2070 kg
Délka / výška / šířka 4584 / 1755 / 1856 mm
Rozvor 2763 mm
Zavazadelník / po sklopení 389 / 1994 litrů

Galerie