Dacia Logan Pick-up 1.5 dCi: nenáročný pracant

TEST: Vedle tradičního čtyřdveřového sedanu a kombíku MCV se Dacia Logan nabízí ve dvou „pracovních“ variantách – jako uzavřená dodávka Van a jako otevřený Pick-up. Na posledního jmenovaného jsme se podívali blíže, abychom zjistili, že jde téměř o bezkonkurenční nabídku. Logan Pick-up je praktický, levný a dobře se s ním jezdí. Je to vůbec možné?


Vydáno: 15.7.2009

Logan Pick-up přišel na český trh s několika přednostmi. Tou nejvýznamnější je samozřejmě nízká cena, kterou vynikají všechny modely rumunsko-francouzské automobilky Dacia. Model Pick-up se nabízí se základním motorem 1.6 (90 koní) už za 159.900 korun bez DPH, dražší naftové motory pak stojí stále velmi atraktivních 209.900 korun (1.5 dCi 70 koní) a 224.900 korun (1.5 dCi 85 koní). V obou případech se dodávají jen s vyšší ze dvou výbav (Ambiance).

Dalšími trumfy Loganu Pick-up jsou kromě ceny také bytelný interiér, inteligentní konstrukce a v neposlední řadě je jeho lákadlem také čistý vzhled, který není u vozu za 200 tisíc (a u pracovního auta zvlášť) zdaleka samozřejmostí.

Starý známý
Design Loganu Pick-up logicky vychází ze známého Loganu, ovšem v jeho starší podobě před faceliftem. S ním je shodný nejen vnější vzhled po B sloupek, ale i interiér. Podoba Dacie Logan před faceliftem se nám sice nelíbí tolik jako ta nová, ale odhadujeme, že to je to poslední, čím se bude potenciální uživatel tohoto vozu zabývat.

Uvnitř nehledejte nic jiného, než tvrdé plasty a jednoduchý, funkční design – od vozu této kategorie se ani nic jiného čekat nedá. Dobrou zprávou je, že interiér nevrže a působí odolně a bytelně. Věříme tomu, že by mohl snášet i nevybíravé zacházení manuální prací ošlehaných mužů, kteří za jeho volantem budou sedat nejčastěji. Horší zprávou je jen to, že na ergonomii ovladačů by se dalo ještě zapracovat (zejména bychom nemuseli kvůli stahování oken sahat doprostřed přístrojové desky).

Kouzlo jednoduchosti

Ve dvousedadlové kabině řidiče nečekejte žádné technické výstřelky. Součástí výbavy Ambiance (vyšší ze dvou, dodává se s oběma naftovými motory) jsou dva airbagy, ABS a okénka v elektrice. Připlatit si můžete za klimatizaci (velmi rozumných 11.800 korun) nebo rádio s CD/MP3 přehrávačem (4.200 korun).

Místa bude mít řidič i spolujezdec dostatek, prostor odpovídá nadprůměru nižší střední třídy. Výtku máme jen k pevnému volantu, který není stavitelný ani výškově, ani podélně, což je v dnešní době nevídané. Pohyblivost sedaček se omezuje na směr dopředu – dozadu a sklápění opěradla. Přesto se nám za volantem sedělo překvapivě pohodlně a štelovat volant jsme ani příliš nepotřebovali. Přitom s Loganem Pick-up není problém absolvovat ani stovky kilometrů dlouhé úseky po dálnicích, což jsme si ověřili na 1000 kilometrů dlouhé cestě.

Navíc Logan Pick-up nabízí – na rozdíl od svého uzavřené kolegy jménem Van – úložný prostor za zadními sedadly, a to v hodnotě příjemných 300 litrů. To v praxi znamená, že se sem vejdou všechny nutné předměty a nástroje (včetně lan na uchycení nákladu) a dokonce i nějaké to zavazadlo.

Práce všeho druhu
Ložná plocha má délku 1807 mm a je široká 1374 mm (mezi podběhy zadních kol 1024 mm). To znamená, že je nejen výrazně delší, než rezavějící Škody Pick-up, které vycházejí ještě z Felicie, ale také že se na ní vejdou na délku dvě europalety (na šířku bohužel jen jedna, právě kvůli užšímu prostoru mezi podběhy).

Dno je potaženo tuhou gumovou podlážkou (příplatek 3.000 korun), a i když se při nakládání palety možná poškrábe, nemělo by hrozit jeho proražení. Nechybí oka pro upevnění převážených předmětů, a to jak na podlaze, tak po celém obvodu horního okraje karoserie (celkem 16 úchytů).

Při nakládání je třeba překonat výšku 610 mm a délku výklopného čela 460 mm. Na nákladové ploše Logan Pick-up uveze 800 kilogramů těžký náklad (sklopné dveře unesou 300 kg). My jsme si vyzkoušeli převézt 350 kg těžkou hutnící desku přes polovinu republiky, a můžeme konstatovat, že ani s takovým nákladem jsme necítili žádná omezení v jízdních vlastnostech či komfortu.

Jako v osobáku
Tímto už se dostáváme k otázce, jak se s takovým levným pracovním automobilem jezdí. Odpověď by mohla být krátká: příjemně. A to také díky kultivovanému francouzskému naftovému čtyřválci 1.5 dCi pod kapotou.

Ten svém slabším provedení disponuje výkonem 70 koní (50 kW) při 4000 ot./min a maximálním točivým momentem 160 Nm při 1700 ot./min. Díky němu je motor překvapivě hbitý hlavně při rozjezdech, byť číslovka zrychlení z nuly na stovku za 16,8 sekundy nevypadá zrovna optimisticky. Dynamika sice poněkud ubývá s naloženou korbou, ale od 70 koní bychom ani víc nechtěli.

Potěšilo nás i ovládání malého pick-upu. Díky bohatému prosklení máte dobrý výhled kolem sebe, volant akorát padne do ruky a ucházející je i převodovka, s níž komunikujete prostřednictvím pětistupňové řadící páky. Jízdní vlastnosti jsou dobré i díky delšímu rozvoru (2905 mm, tedy stejně, jako Logan Van) a na tužší podvozek se můžete spolehnout jak v zatáčkách, tak na dálnici.

Volněji a za málo
Maximální udávaná rychlost je 146 km/h, my jsme na německé dálnici dosáhli tachometrových 170 km/h. Bez ohledu na to, nakolik toto číslo odpovídalo fyzikální realitě, to nebyla rychlost, kterou bychom s tímto vozem chtěli cestovat dlouhodobě. Kolem120 km/h je Logan Pick-up stabilní a umožňuje komfortní cestu po dálnici a i akustická situace v kabině je ještě únosná.

A pokud s tímto nepříliš aerodynamickým vozem nebudete uhánět jako my, dostanete se i na vynikající spotřebu. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 5,3 litru na sto kilometrů a my potvrzujeme, že se dá pohodlně udržet mezi 5-6 litry. Naložená korba přitom spotřebu zvýší zhruba o litr.

Nenáročný pracant
Tak si to shrňme: máme před sebou úsporný a praktický pick-up s dobrými předpoklady pro práci, se kterým se docela dobře jezdí a i obstojně vypadá. A navíc za cenu těch nejlevnějších osobních vozů. Je třeba něco dodávat?

Svoji cílovou skupinu Logan Pick-up uspokojí dokonale. Když si k tomu připočteme fakt, že v kategorii malých pick-upů není v podstatě žádná konkurence, není nad čím váhat.

Výsledná známka 1

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Nevím, jestli bych využil zrovna karoserii pick-up, ale v každém případě uznávám, že jde o výbornou nabídku se skvělým poměrem cena/užitná hodnota (výkon v tomto případě úplně ne). Volil bych tedy sice raději klasické kombi Logan MCV, ale jinak si stojím za tím, že rodina Loganů je jak stvořená pro lidi, jako jsem já.
Dávám známku 1
Jana

Jana: Jásala bych nad tímto autem pro jeho cenu a spotřebu – to jsou parametry velmi důležité, a v těch je Dacia možná skoro nejlepší. Ovšem ještě důležitější je pochopitelně zdraví a z toho bych tu měla určitou obavu – žádný oslnivý úspěch v crashtestech se nekonal a k tomu Logan Pick-up nabízí jen dva airbagy a ABS. To je na dnešní dobu trochu málo.
Dávám známku 2-

Nikola Nikola: Já uznávám, že pro svoji cílovou skupinu je Logan Pick-up dobré auto. Ale já do té skupiny rozhodně nepatřím a když tohle auto mám hodnotit, musím být upřímná: je to ošklivý náklaďák ze kterého bych se styděla na parkovišti vystoupit, a šedá přístrojová deska a interiér z tvrdých materiálů můj názor jenom podtrhují. Tohle auto jsem raději vůbec neměla vidět.
Dávám známku 5
Tomáš Tomáš: Ani já nejsem tím pravým konzumentem pro Logan Pick-up. A nejenže se nejedná o žádného závoďáka – s nejslabším francouzským nafťákem v rumunském autě se ani nedá jezdit nějak hbitě. Sice se mu nedá upřít určitý odpich z místa, ale ten rychle uvadá a auto upadá do výkonnostní letargie. Ale obávám se, že o moc lepší pocity bych neměl ani ve dvou silnějších motorizacích. Zkrátka toto auto není pro mě.
Dávám známku 4
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Pick-up 1.5 dCi: 209.900,- Kč (bez DPH)

Cena doplňkové výbavy: 22.000,- Kč

Celková cena: 231.900,- Kč

 

Výbava

ABS s elektronickým rozdělovačem brzdného účinku EBV, airbag řidiče, airbag spolujezdce s možností odpojení, tříbodové bezpečnostní pásy – výškově nastavitelné, dvě výškově nastavitelné bezpečnostní opěrky hlavy, elektronický imobilizér, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, hydraulický posilovač řízení, otáčkoměr, multifunkční displej (hodiny, ukazatel počtu ujetých kilometrů, stavu paliva a teploty chladicí kapaliny), zvuková výstraha zapnutých předních světlometů, přední stěrače s cyklovačem (2 rychlosti), vnější zpětná zrcátka nastavitelná zevnitř, topení a ventilace (4 rychlosti), elektrické ovládání předních oken, tónovaná skla, stropní světlo, zapalovač, vyjímatelný popelník, stropní madlo u spolujezdce, sklopné sedadlo spolujezdce/řidiče pro přístup do odkládacího prostoru v kabině, odkládací schránka spolujezdce (8 l), odkládací přihrádka v předních dveřích, držák nápojů na středové konzole, 2 věšáky na přepážce za sedadly, příprava na rádio – úplná, přední a zadní nárazníky v šedé barvě, boční ochranné lišty, oblouk se dvěma integrovanými vzpěrami na zadním okně, kola 15″

Doplňková výbava

Autorádio/přehrávač CD MP3 2 x 15W (+4.200,-Kč), klimatizace (+11.800,-Kč), mlhové světlomety (+3.000,-Kč), gumový koberec v nákladovém prostoru (+3.000,-Kč) 

DACIA LOGAN PICK-UP 1.5 dCi 50 kW Ambiance
Objem motoru 1461 ccm
Maximální výkon 50 kW / 70 koní (4000 ot./min)
Maximální točivý moment 160 Nm (1700 ot./min)
Převodovka manuální pětistupňová
Maximální rychlost 146 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 16.8 s
Udávaná spotřeba město 6.2 l/100 km
Spotřeba mimo město 4.8 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 5.3 l/100 km
Spotřeba během testu 5.7 l/100 km
Pohotovostní hmotnost 1140 kg
Délka / výška / šířka 4496 / 1554 / 1735 mm
Rozvor 2905 mm
Zavazadelník / po sklopení 300 / – litrů

 

Galerie