Citroën DS3 1.6 THP: snaha o francouzské mini

TEST: Vedle nového Citroënu C3 začala francouzská automobilka prodávat také třídveřové kupé DS3, které se tváří v tvář staví slavnějším a zaběhlejším – Mini Cooperu nebo Fiatu 500. Jak se v tomto boji malému citroënu daří si můžete přečíst v našem testu nejsilnějšího provedení 1.6 THP, s nímž jsme během jednoho týdne najeli tisíc kilometrů.


Vydáno: 6.7.2010

Citroën DS3 se ve svém názvu odkazuje k legendárnímu avantgardnímu sedanu Citroën DS, který francouzská automobilka vyráběla mezi lety 1955-75. DS byl revolučním autem – používal hydraulické tlumiče, kotoučové brzdy a světla, která se natáčela do zatáček; už v den představení dostal Citroën 12 tisíc objednávek a slávy se mu dostalo taky proto, že v něm jezdil sám Fantomas.

Dé-eS-trojka tak zdánlivě navazuje na legendu, jak tomu činí jeho dva největší konkurenti – Mini Cooper a Fiat 500. Jenže DS3 je na rozdíl od nich autem úplně jiným než byla kdysi DS (na její tradici navázal v roce 2005 Citroën C6) a Citroën se od dob minulých (i od svých konkurentů) distancuje sloganem „antiretro“.

Nově písmena DS u Citroënu značí vznikající stylovou řadu modelů (podobně jako přívlastek Picasso označuje rodinná auta), z níž prvním modelem je DS3 coby extravagantnější třídveřová verze Citroënu C3.

Vážně stylové auto?

O Citroënu DS3 dnes nejčastěji uslyšíte jako o „stylovce“. Což o to, on Citroen DS3 svým způsobem stylový je, jenže tak nějak zvláštně – jako kdyby na jeho městského bráchu C3 spadl balvan a auto trochu deformoval. DS3 je nižší a nemá kulatou střechu, taky se mu trochu propadl středový sloupek, dostal stříbrnou ozdobu na boky, nová zadní světla a na třetí dveře logo, o kterém kdybych nevěděl, že znamená DS3, tak ho nerozluštím. Chloubou mu jsou perfektní přední denní LED světla.

Na jednu stranu tohle auto chce působit zajímavě, na tu druhou ovšem je ona originalita tak nějak laciná a prvoplánová – když se podíváte na Mini nebo Fiata, okamžitě se vám jejich tvary a detaily vryjí do paměti. Projděte si obrázky DS3 a co si budete za pár minut pamatovat? Že je žlutá.

Právě tahle žlutá je jediná barva, ve které si můžete koupit DS3, aby byla opravdu stylová. V černé nebo bílé se zajímavost vytrácí a zbývá pouze sportovní verze Citroënu C3. A to i přesto, že si můžete zvolit hned z osmi různých barev interiéru – palubní desky a sedadel a na výběr je také ze čtyř barev střechy nebo možnost je si zvolit jednu z několika nálepek na střechu. Mimochodem, stejná možnost provází Mini už od jeho počátku.

V žádném případě ovšem nechci říkat, že je Citroën DS3 ošklivým autem. Jeho tvary působí velmi elegantně, s barevnou střechou ladící s litými koly si tvoří vlastní styl odlišný od většiny aut, které potkáte na našich silnicích. Vzhled podtrhuje třídveřové provedení a sportovně laděný čumák. Ale jen tohle mě nepřesvědčí k jeho koupi. Když už mám za „stylové“ auto vysypat půl milionu korun, chci něco víc.

Pomíjivý v čase

Můj dojem zachraňuje povedený interiér, který je laděn do hlavních barev auta – respektive si jeho tóny můžete vybrat z osmipoložkové palety. Celou palubní deskou se táhne pruh ve vámi zvolené barvě a stejný tón nesou také sedačky, celé to působí velmi kompaktně i příjemně a v tomto případě se ono označení „stylové“ více než hodí. Vždy, když jsem do auta usedal, interiér mě nadchnul.

Horší to ovšem bude s trvanlivostí a životností nyní poměrně luxusně vypadajících materiálů interiéru. Za pár let se středový panel a smyslný pruh na palubce poškrábají, případně obdrží jiné šrámy a budou vypadat velmi neadekvátně až lacině.

Tím se dostáváme k hlavnímu problému celého „stylového“ Citroënu DS3. Jak se zdá, je to auto především pomíjivé, vozítko pro daný okamžik, pro krátké pobavení, ale rozhodně to není automobil, do kterého když sednete i za pět let, budete z něj mít stále stejné nadšené pocity – tak jako když třeba jen potkáte na ulici Mini nebo Fiat 500. Jeho životnost bych viděl na tři, maximálně čtyři roky.

Citroën DS3 prostě není francouzské Mini, není to Chanel no. 5, ale parfém Victorie Backham, jehož trvanlivost – stejně tak jako „krása“ autorky této vůně – bude za pár let tatam. DS3 vás buď uchvátí a hned si ho koupíte, nebo po úvaze sáhnete po konkurenci – tohle auto tak perfektně kopíruje naturel Francouzů, o kterých se říká, že nejprve volí srdcem, teprve potom rozumem.

Sportovní auto?

Když už tedy podle mého názoru není Citroën DS3 stylovým autem, je alespoň malým sporťákem?

Bohužel, ani tady nehraje pro malého Citroëna mnoho faktorů. DS3 jako malý dravec vypadá, ale není to jeho cílem. Pro jeho závodní charakter hraje sice snížený podvozek, sedmnáctipalcové nízkoprofilovky, sedadla (na můj vkus příliš měkká) s ohromnými bočnicemi (na můj vkus příliš měkkými) a v neposlední řadě nejsilnější benzínový motor 1.6 THP s výkonem 155 koní. To není málo, natož když auto váží jenom dvanáct set kilogramů. Citroën DS3 s nimi zrychluje z nuly na sto kilometrů v hodině za výborných 7,3 sekundy a maximální rychlost – poměrně snadno dosažitelná – se zastaví na 214 km/h.

Benzinový čtyřválec THP je vůbec největší předností auta. Jeho výkon pro takhle malé a lehké auto je nejen naprosto adekvátní, ale dokáže se do kol také docela slušně opřít. Akcelerace je vůbec největší legrací tohoto auta, v mžiku dokáže malého DS3 nakopnout do poměrně vysoké rychlosti a to už od velmi nízkých otáček. Předjíždění se tak stává největší zábavou při výletech po našich luzích a hájích. Tah motoru odchází po překoročení hranice pěti tisíc otáček, takže je potřeba častěji řadit, k dispozici máte ovšem hned šest rychlostních stupňů.

Za své výkony si ale motor řekne o náležitou dávku benzinu. Při rychlejší jízdě mimo město vám palubní počítač bude hlásit 9,9 litrů, při kombinované jízdě je hodnota prakticky stejná – 9,8 a ve městě lze spotřebu stlačit přibližně 8,5 l/100 km.

V neprospěch sportovního naturelu DS3 mluví příliš dlouhé a nepřesné řazení (i Fabie má znatelně lepší), přeposiloavné řízení, což je nešvar, který trápí i Citroën C3, a také už zmíněný podvozek, který ačkoliv se tváří jako sportovní, tak při rychlých průjezdech v zatáčkách nedrží auto, jak by měl – už i z toho je poznat, že DS3 je laděná spíše jako sportovnější městské auto.

Mišmaš

Zatímco Citroën C3 ví s nekompromisní jistotou ke komu přesně míří, cílovou skupinu DS3 vlastně nevidím. Nebo alespoň ne v České republice.

Pro mladý pár, který na to má peníze (a když má na DS3, má i na Mini Coopera), není dost stylové. Na druhou stranu, je alespoň dostatečně velké – zavazadlový prostor je opravdu překvapující. Na zadních sedadlech je to už ovšem horší, posadíte tam maximálně dvě štíhlé menší dívky. Pro mladíka toužícího po sportovní jízdě DS3 také není, nemá na to dostatečný výkon. A pro jeho partnerku je naopak auto moc výkonné a raději sáhne po krásně modrounké C3.

Když k tomu všemu připočtete nepříliš lidovou cenu, vysokou spotřebu pro tak malé auto, tak se nad koupí DS3 musí člověk opravdu pozastavit. Pokud se pro ni nakonec opravdu rozhodnete a pořídíte žlutou DS3, odměnou vám bude mnoho za autem otočených hlav – slečen i pánů – a kapka sportovní jízdy. Ne velká, čekejte komfortní svižnou jízdu. Jestli vám to od auta za půl milionu stačí, je na vašem uvážení. Mně tedy ne.

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Poměrně zajímavě vypadající kousek, musím uznat. Pro nás dva s mámou ale trochu moc stísněný, to víte, s věkem rostou i kila. Takže pro starší páry vlastně nic zajímavého. Do karet DS3 naopak hraje velice komfortní jízdní vlastnosti a překvapivě velký zavazadelník. Pro dva lidi naprosto dostačující. Pro čtyři naopak velmi malý. Zkrátka, auto pro dva mladé, pro nás starší nic zajímavého.
Dávám známku 3
Jana Jana: No docela hezky se na to kouká, ale to je asi tak všechno. Pro mě úplně zbytečné auto. Nejen, že pro naši rodinu by bylo hrozně malé, ale ani s Tondou bychom se tam sotv vešli. Co víc, vždyť se podívejte na tu cenu! Za auto, kam se vejdou dva dávat skoro půl milionu? Pro mě úplně nemyslitelné. Že bychom teda potom měli nízké povinné ručení je hezké, ale peníze bychom rvali především čerpacím stanicím, ta spotřeba je hrozná! Jsem za jedno s tátou, pro dva movité mladé, prosím, ale pro nás dva, starce, nic zajímavého.
Dávám známku 3
Nikola Nikola: No MINI to sice není, ale musím uznat, že tenhle Citroen nevypadá vůbec špatně. Není to teda žádná revoluce, ale ostudu tedy rozhodně neudělá. Opravdu nadšená jsem byla z interiéru. Takhle zajímavý a vkusně udělaný už jsem dlouho neviděla. Člověk se pak do auta vyloženě těší. Pro mě je DS3 vlastně skvělou volbou. V té žluté výborně vypadá a má i povedený kufr. S tím bych klidně jezdila do školy i práce.
Dávám známku 1-
Tomáš Tomáš: Musím souhlasit se sestrou, že DS3 docela dobře vypadá, především v té žluté.  A k mému překvapení to není jenom žlutá plechovka na kolech, ono to dokáže i docela svižně jezdit. Ne že by tedy od kol lítal asfalt, ale v zásadě, když se opřete do plynu, se můžete docela hezky projet. Dynamika je vážně perfektní, celkový výkon už tak dechberoucí není a na okruhu by to byla vyloženě ostuda, ale když nemáte tyhle ambice, je DS3 pro vás. Trochu mě zklamal podvozek, který jsem čekal trochu tvrdší, ale protože tenhle Citroen není koncipován vyslověně jako RS verze, tak mu to jsem schopný odpustit.
Dávám známku 2
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Pavel Cyprich
Foto: Michal Hofmeister


PARAMETRY

Základní cena DS3 1.4 VTi 16V Chic 95k: 365.000,- Kč
Cena v provedení 1.6 THP 16V Sport Chic 155k: 475.000,- Kč
Celková cena: 477 600,- Kč

Výbava

ABS + EBD + EBA + ASR + ESP + samočinná aktivace výstražných světlometů při prudkém brzdění, čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce s možností odpojení airbagu spolujezdce, hlavové airbagy pro první a druhou řadu sedadel, bezpečnostní pásy vpředu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu, 3x bezpečnostní tříbodové pásy vzadu, akustická a vizuální signalizace nezapnutí a rozepnutí bezpečnostního pásu řidiče a předního spolujezdce, 5 x výškově nastavitelné opěrky hlavy, 2 x bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky na krajních sedadlech druhé řady, automatické zamykání dveří a zavazadlového prostoru za jízdy (automatická deaktivace v případě dopravní nehody), variabilní posilovač řízení, indikátor řazení, sportovní odpružení, palubní počítač, otáčkoměr a ukazatel vnější teploty, tempomat + omezovač rychlosti, zadní parkovací asistent, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna předních dveří se sekvenčním ovládáním a ochranou proti přiskřípnutí pro místo řidiče a spolujezdce, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, výškově a podélně nastavitelný kožený volant, sportovní sedadla, LED diodová světla v nárazníku, zatmavená skla zadních oken, automatická klimatizace s klimatizovanou přihrádkou spolujezdce, filtr s aktivním uhlím, pylový filtr, stěrač zadního okna, přední mlhové světlomety, rádio s přehrávačem CD / MP3 (mono-tuner, AM/FM, RDS, přehrávač CD, 6 x repro, audio zásuvka typu jack, dálkové ovládání pod volantem), Bluetooth, hi-fi systém se zesilovačem, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, středová loketní opěrka pro přední sedadla s úložným prostorem, sklopná lavice ve druhé řadě dělená v poměru 2/3 – 1/3, 17“ kola Bellone s pneumatikami 205/45 R 17

Doplňková výbava

Dekor Sport Yellow (2.600,-)

CITROËN DS3 1.6 THP 16V Sport Chic
Objem motoru  1598 ccm
Maximální výkon  115 kW (155 k) při 6000 ot/min
Maximální točivý moment  240 Nm při 1400 ot/min
Převodovka  šestistupňová manuální
Maximální rychlost  214 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h  7,3 sekundy
Udávaná spotřeba město  9,4 l/100 km
Spotřeba mimo město  5,1 l l/100 km
Kombinovaná spotřeba  6,7 l l/100 km
Spotřeba během testu  9,9 / 9,8 / 8,9 l/100 km
Provozní hmotnost  1240 kg
Délka / výška / šířka  3948 / 1458 / 1715 mm
Rozvor  2464 mm
Zavazadelník / po sklopení  285 / 980 litrů

 

Galerie