Citroën C5: první jízdní dojmy

PRVNÍ JÍZDA: Citroën vzal střední třídu útokem. Do vod, které až dosud okupoval hlavně Volkswagen Passat nebo Ford Mondeo vplouvá s modelem C5. Přináší futuristický design smíchaný s prostorností a komfortem. Všechny indicie naznačují, že by se mu mohlo na trhu dařit. Podívali jsme se na něj zblízka při první testovací jízdě.

Vydáno: 22.5.2008

Představení nového Citroënu C5 proběhlo na zámečku Trnová nedaleko od Prahy. Jak už bývá při letošních podobných událostech zvykem, počasí se příliš nevydařilo. Celý večer byla obloha zahalena dešťovými mračny, ze kterých bez přestání lilo – stejně jako tomu bylo u nedávné prezentace Citroënu Berlingo nebo Audi A3 Cabriolet.

Nenechali jsme se ale odradit a k testovací jízdě zvolili kombi Citroën C5 Tourer s naftovým motorem 2.0 HDi pod kapotou v nejvyšší výbavě exklusive, která byla doplněna podvozkem s hydropneumatickým odpružením.

Prostor a komfort

Citroën C5 Tourer působí na první pohled rozměrně a je jasné, že uvnitř nabídne velkoryse pojatý interiér: auto měří 4829 milimetrů s rozvorem 2815 milimetrů. Vnější vzhled zdobí nejrůzněji umístěné hliníkové lišty, které vůz příjemně rámují a dávají mu jasnější rysy. Přední maskou s rozměrnými světlomety zapadá do nového společného designu Citroënu a navazuje tak na C-Crosser a C4 Picasso.

Z boku zaujme velká skleněná plocha a lomení ve výšce klik, kombi tu připomíná Ford Mondeo. Zadní část Toureru má klasičtější tvary něž C5 v provedení sedan, které má zadní sklo prohnuté dovnitř po vzoru luxusního Citroënu C6. Pod elektricky vyklápěnými pátými dveřmi Toureru se skrývá zavazadelník o objemu 533 litrů, po sklopení zadní řady do roviny až 1490 litrů.

Nejen pro zavazadla je tu místa dost. Z prvních dojmů je vše v pořádku ve druhé řadě i na předních sedadlech. Ta svou velikostí převyšují konkurenci. Skvěle obejmou tělo a nabízí komfort spolu s dobrým bočním vedením. Ve verzi Exklusive byla čalouněna kůží a tlačítka na boku dovolila polohovat jak celý sklon zádové opěrky, tak pouze její horní část u ramen.

Palubní deska je vyvedena z kvalitních plastů (kombinuje tvrdé, měkké, matné i lesklé) a nabízí mnoho odkládacích prostor. V kabině jasně dominuje volant s pevným středem na kterém najdete nepřeberné množství tlačítek. Při prvním setkání to působí nepřehledně. Navíc věnec volantu musel kvůli pevnému středu pořádně narůst, takže si budete chvíli na ovládání zvykat.

V kapličce najdeme přístroje kombinující retro styl (font čísel tachometru a ručičku, která krouží po vnější straně ukazatele) se třemi displeji. Ten prostřední komunikuje barevně. Další barevná obrazovka trůní vprostřed palubovky a kombinuje systém navigace, multimédií handsfree NaviDrive . Dotykový není, ovládá se z pevného středu volantu nebo skupinou tlačítek umístěných pod ovladači klimatizace.

Plavně přes nerovnosti i do zatáček

Startujeme. Motor 2.0 HDi pracuje už sám o sobě velmi tiše (na naftový agregát), navíc je dobře odhlučněn. Vznětová přeplňovaná jednotka s variabilní geometrií, přímým vstřikováním a Common Railem produkuje rovných 100 kW (138 koní) a točivý moment 320 Nm. V naší verzi byla kombinovaná s automatickou převodovkou s možností sekvenčního řazení.

Auto se plavně rozjíždí, zátah turba neobtěžuje klasickým „kickem“ a je souměrný. Automat stíhá přeřazovat hbitě. Testovací trasa nebyla samozřejmě dostatečně dlouhá, abychom mohli vše řádně prozkoušet a ohodnotit, k tomu poslouží až klasický redakční test. Každopádně platí, že se nemusíte bát ani sekvenčního řazení, které pracuje dobře. Drží se ale tradičního nešvaru, který sportovněji naladění řidiči nemají v lásce – nahoru se řadí pohybem vpřed, podřazuje se k sobě.

Citroën už desítky let piluje svou technologii pneumatického odpružení. Ta montovaná do C5 Tourer (Hydractive 3 Plus) přináší nebývalý komfort. Jízda je co do ladnosti pohybů a přejezdu přes nerovnosti v podstatě totožná s luxusní limuzínou C6. Auto se nad vozovkou vznáší, ladně pluje krajinou. Troufáme si tvrdit, že podobný zážitek vám žádné jiné auto střední třídy neposkytne.

Plavnost se ale bohužel přenáší do značné míry i při průjezdu zatáčkami, což v podstatě nedovoluje sportovnější jízdu. Všimli jsme si tlačítka „sport“, které podvozek částečně ztvrdí. Rozdíl ale není příliš veliký. Pro sportovce bychom tedy předběžně doporučili klasické odpružení ocelovými pružinami doplněné hydraulickými tlumiči pérování. Pro ostatní, co na okreskách tolik nespěchají ale Hydractive 3 Plus velmi zpříjemní dobu strávenou za volantem.

Má své místo

Naše první chvilky za volantem nového Citroënu C5 se ale už nachýlily ke konci. Vystupujeme a auto nás ještě upozorní na nezhasnutá světla. Konečně vůz, který s námi komunikuje kvalitními tóny, ne otravným pípáním jednoho druhu jako tomu bývá zvykem! Je to posun, jako když mobilní telefony přecházely na polyfonní melodie.

Jízda v Citroënu C5 v nás vyvolala jednoznačně pozitivní dojmy. Vůz začíná v sedanu už za 594 900 korun, kombi Tourer pořídíte o 60 tisíc dráž. Námi zkoušená verze Exklusive s automatem a 2.0 HDi pod kapotou přijde nejméně na 904 900 Kč. Nabízí ale bohatou základní výbavu. Kompletní ceník a technické údaje najdete na stránkách Citroen.cz.

Z první jízdy už začíná být zřejmé, že by si mohla nová C5 mezi řidiči vydobýt popularitu. Poskytovaným komfortem a kvalitou zpracování by si to bezesporu zasloužila. Jaké budou její jízdní vlastnosti na delších a náročnějších trasách, než na té okolo zámečku Trnová, nám odpoví až redakční test.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková

Galerie