Citroën C5 2.0i 16V: ve jménu pohodlí

TEST: Skoro by se chtělo říci: „No konečně“. První Citroën C5 jsme totiž měli už před pěkně dlouhou dobou. Jenže ani napoprvé, ani na podruhé se nám nedostala do rukou verze, která by byla vybavena oním francouzským zázrakem, tedy hydropneumatickým odpružením Hydractive. Jenže nás jen tak něco neodradí, a tak tu pro vás, trochu pozdě, ale přece, jeden takový vůz nakonec máme.


Vydáno: 18.1.2010

Hned na úvod je důležité upřesnit jeden dosti zásadní fakt. Bavíme se totiž o verzi sedan, která je vybavena dvoulitrovým zážehovým motorem a manuální převodovkou. Jenže tato kombinace už před časem z nabídky francouzské značky vypadla. Atmosférický dvoulitr byl nahrazen známou jedna-šestkou THP a testovaný motor je k dostání už pouze v kombinaci s automatickou převodovkou. Pokud si tedy myslíte, že tento test přichází tak trochu „s křížkem po funuse“, máte asi pravdu. Nás ovšem zajímal hlavně podvozek, který nese v současném vydání označení Hydractive 3+.

Miss střední třídy

Přestože jsme tento vůz testovali už dvakrát, musíme znovu napsat, že po stránce designu je dle našeho názoru jedním z nejhezčích ve své kategorii. Designéři se vyvarovali nějakých křiklavých tvarů, což ovšem na výsledku vůbec nic neubírá. Jedním slovem jde o vůz elegantní. Zároveň už od pohledu dává najevo, že slovo sport tady opravdu není na místě.

Komfortní a elegantní je také interiér, navíc je dostatečně prostorný. Kromě odpružení Hydractive je zde další dobře známá specialita této značky, tedy volant s pevným středem a asi tak stopadesátiosmi tlačítky. Na tohle si budete muset zvyknout, zástupci značky slibují, že pokud do tohoto systému proniknete, z velké části můžete ovládat automobil pouze prostřednictvím volantu. Snad jen ovládání klimatizace tam nenajdete, ovšem nám na to týden nestačil a ani po několika desítkách hodin strávených za tímto speciálním volantem jsme po slepu nemohli trefit to správné tlačítko. Některé funkce, jako například tempomat, nejsou právě intuitivní. 

Výborný i po 30 tisících km

Pravdou ovšem zůstává, že kromě komplikované ergonomie se v interiéru hledají další záporné vlastnosti poměrně složitě. Samozřejmě, sedačky by mohly nabízet lepší boční vedení, jenže u takto zaměřeného automobilu to příliš nevadí. Naopak majitele bude více zajímat to, že se sedí jak jinak než komfortně, že to nejsou sedačky, ale že to jsou více křesla, že nechybí ani vyhřívání, ani odvětrávání a že si řidič v našem případě mohl zapnout masáž bederní oblasti zad. 

 Než opustíme interiér, musím zdůraznit ještě jedenu poměrně zásadní věc. Testovaná „cé-pětka“ měla najeto 30.000 km, což je na novinářský vůz nevídané a já osobně jsem se s tím ještě nesetkal. Co je ovšem důležité, v interiéru to absolutně nebylo znát, nikde nic nevrzalo, vše vypadalo naprosto zachovale. Nakonec to samé platilo o celém automobilu, jedinou známkou delšího provozu byly trochu omšelé chromované lišty. 

Létající koberec

 Hned poté, co jsem ujel sotva pár kilometrů s tímto vozem, jsem měl v podstatě jasno. Systém Hydractive je skvělý, výborný, skoro dokonalý. Pro ty z vás, kteří zastávají názor, že se s rodinným automobilem jezdí plynule, nebo kteří prostě nemají rádi ostrou jízdu, to je úplně ideální volba. Ano, Citroën C5 vás tímto systémem odřízne od dění u kol a pokud k tomu připočteme francouzské řízení, pak je izolace řidiče dokonalá. Ale při klidné jízdě se s tím dá žít a odměnou vám bude komfort, který bych se odvážil říci, žádná jiná značka nenabízí.

Také poslední generace systému Hydractive si ponechala své klasické funkce. Řidič má k dispozici tři možnosti nastavení světlé výšky. Především ta vrchní občas zcela určitě přijde vhod, jen se musíte připravit na to, že v tomto režimu podvozek mnoho komfortu nenabízí. Beztak se o změnu světlé výšky bude téměř vždy starat řídící jednotka, která v závislosti na rychlosti automobil sníží a spolu s tím tedy klesne i odpor vzduchu. V neposlední řadě se automaticky upravuje tuhost tlumičů v závislosti na celé řadě snímačů.

Kdyby na vás přece jen přišly touhy po rychlé jízdě, můžete využít sportovní režim. I když tady by bylo na místě, po vzoru jiných značek, nahradit slovíčko „sport“ označením „dynamic“. Změna je sice patrná, ale není nijak zásadní a z maximálně pohodlného automobilu sportovní sedan ani zdaleka neudělá. 

Starší, ale dobrý

Jak už jsme zmínili hned na úvod, spojení atmosférického dvoulitru a manuální pětistupňové převodovky je už minulostí. Nutno podotknout, že to je jen dobře, protože byl tento pár nahrazen modernějším a výkonnějším přeplňovaným motorem a hlavně dostal šestistupňovou převodovku.

 Atmosférický dvoulitr není špatným motorem. Nabízí maximálně 143 koní a 200 Nm, nejvyšší rychlost 210 km/h a zrychlení z nuly na sto za 9,7 s (vše samozřejmě v případě manuální převodovky). Je tichý a kultivovaný, pouze na dálnici nám chyběla šestka. Celkový dojem z motoru je nakonec trochu průměrný. Pozitivně ovšem hodnotíme spotřebu, která se po testu jen těsně přehoupla přes devět litrů (9,1 l/100 km).

Citroën C5 má oproti konkurenci jednu obrovskou výhodu. Není totiž obyčejný a jasně říká, co nabízí. Podle našeho názoru ho budou jedni milovat a jiní mu zase nebudou moci přijít na jméno. Systém Hydractive nedělá žádné velké kompromisy, zde jednoduše nejde o nic jiného, než o komfort a pohodlné cestování. Žádné jakoby sportovní ambice natož sportovní svezení tento vůz nenabízí. Pokud tedy preferujete komfort a pohodlí, dá vám ho v té nejvyšší možné míře. Kdo chce nějaké univerzálnější jízdní vlastnosti, ten by se tomuto automobilu měl velkým obloukem vyhnout.

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Myslím, že nikoho nepřekvapí, když řeknu, že bych preferoval verzi kombi s motorem HDI. Toto provedení není špatné, ale z mého pohledu je benzinový motor průměrný a má vyšší spotřebu. Samostatnou kapitolou je Hydractive. Jsem nadšen z toho, jakým způsobem se auto nese a jakým způsobem žehlí všechny možné nerovnosti. Ano, pokud bych měl zakoupit Citroën, byla by to cé-pětka kombi s dieselem a podvozkem Hydractive III+. Je výborný.
Dávám známku 2
Jana Jana: Souhlasím s manželem, komfort cestování jsem si nemohla vynachválit. V tomto je Citroën výborný. Chválím také kompletní bezpečnostní výbavu a přijatelnou cenu. Vzhledem k tomu, jak toto auto vypadalo po 30 000 km, určitě by stála za uvážení také možnost pořídit ho jako ojeté. Myslím, že by se potom dalo ušetřit velké množství peněz.
Dávám známku 1-
Nikola Nikola: Já to řeknu stručně, vzhled je dokonalý. Nemám k tomu co dodat, designéři odvedli výbornou práci a já jim za to dám stejnou známku.
Dávám známku 1
Tomáš Tomáš: Ano, pokud bych pokud bych preferoval pohodlí a komfort, asi bych o tomto automobilu uvažoval. Mé priority jsou ovšem zcela jiné, a to, jakým způsobem vás Citroën oddělí od silnice je až hrozivé. Z mého pohledu je tedy tento vůz zcela nepřijatelný, takže se zařadím k té skupině, která ho bude tak trochu nenávidět. Ale chápu ty, kteří ho milují, já mezi ně prostě nepatřím.
Dávám známku 4
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková

Konkurence v našich testech



Peugeot 407
Renault Laguna
Toyota Avensis

PARAMETRY

Základní cena v provedení Exclusive: 669 900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  39 000 Kč

Celková cena: 708 900 Kč

Testované provedení bylo před vydáním testu nahrazeno verzí s motorem 1.6 THP. Ta stojí ve výbavě  Exclusive 704 900 Kč.

Výbava

7xairbag, ESP, ASR, ABS, EBD, EBA, akustická a vizuální signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů vpředu i vzadu, tempomat, zadní parkovací asistent, palubní počítač, odpružení Hydractive III+, automatická elektronická parkovací brzda, denní světlomety, přední mlhové světlomety, bi-xenonové samonatáčecí světlomety, elektrické ovládání oken, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, kožený volant stavitelný ve dvou osách, automatické stěrače, samočinné rozsvěcení světlometů, automatická dvouzonová klimatizace, rádio s CD, MP3, 6xrepro, ovládání na volantu, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí a masážní funkcí v bederní oblasti, 17“ disky kol z lehké slitiny, detektor stavu tlaku vzduchu v pneumatikách, chromované boční ochranné lišty a lišta okenního rámu a hrany zavazadlového prostoru.

Doplňková výbava

Paket Bezpečnost: alarm, superzamykání, boční airbagy pro druhou řadu sedadel (13 000 Kč), paket Parkování Plus: přední parkovací asistent se systémem změření volného místa pro parkování, vnější zpětná zrcátka s automatickou clonou (11 000 Kč), metalický lak (15  000 Kč).

CITROËM C5 2.0i Exclusive
Objem motoru 1997 ccm
Maximální výkon 103 kW (143 k) / 6000 ot./min
Maximální točivý moment 200 Nm / 4000 ot./min
Převodovka 5stupňová manuální
Maximální rychlost 210 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,7 s
Spotřeba během testu 9,1 l / 100 km
Provozní hmotnost 1583 kg
Délka / výška / šířka 4779 mm / 1458 mm / 1860 mm
Rozvor 2815 mm
Zavazadelník 439 l

 

Galerie