Citroën C5 2.0 HDi: jízda plná kontroverze

TEST: Citroën C5 je pravý Francouz, který v sobě chová celou řadu kontroverzí. Reprezentativní vzhled jasně říká, kam útočí, a podvozek nabízí zážitky, které jinde nenajdete. Má ale i několik slabin. Jak to jde dohromady a komu je nový přírůstek ve střední třídě určen? To prověřil náš test.


Vydáno: 24.7.2008

Když se dostanete blíže k Citroënu C5, už na první pohled vás bezpochyby zaujme jeho vizáž. Vzhled auta je zároveň nový a zároveň navazuje na designovou linii, kterou před lety započala C4. Citroënu se povedlo vytvarovat hrdou masku, který působí reprezentativně a blíží se tak majestátné C6, ale zároveň jde vlastní cestou a zachovává si vlastní ojedinělý charakter. Vysoký předek s hrdě vypjatou hrudí značí, že C5 míří vysoko, mezi luxusní německou konkurenci (zároveň připomíná některé německé limuzíny značky Audi).

Originálně působí i interiér, nicméně pouze v tom smyslu, že nabízí nezvyklý tvar přístrojové desky. Ve srovnání s některou německou i německo-českou konkurencí ale bohužel vypadá levně, čemuž přispívá i částečné využití tvrdých plastů, které nezachraňuje ani imitace karbonu či čehosi podobného.

…sráží levněji působící interiér

Sympatické je jedno: u interiéru Citroën dostál pověsti automobilky, která se nebojí jít dál, než ostatní, i za cenu možného kroku vedle. Tím může být i právě fakt, že nepůsobí tak kvalitním dojmem, jako vozy některých konkurenčních značek z Německa.

Vysvětlení horšího dojmu je stejné, jako u dalšího francouzského konkurenta Renaultu Laguna – třeba kousky vystavené na autosalonech dokazují, že Citroën nabízí celou řadu kombinací. Jedna se vám líbit nemusí, ale jiná už působí daleko lépe. Proto to, co tentokrát zní jako kritika, může být u případného příštího setkání chvála.

Ovládání: přehled nebo zmatek?
Budíky poskytují přehledně a pohromadě všechny důležité informace, které řidič potřebuje k plavbě krajinou. Francouzskou originalitu nezapře fungující kombinace analogově a digitálně prezentovaných dat.

Naopak integrovaný mobilní telefon se zdířkou pro SIM kartu přivádí na přístrojovou desku zběsilou změť tlačítek. Pod ovládáním klimatizace se tak kombinují číslice telefonu nebo ladění rádia a zorientovat se v tom všem vyžaduje čas a nejedno zaváhání.

Velký displej navigace má nižší rozlišení, veškerá zobrazovaná grafika je tak poněkud hrubší. Na navigaci to samozřejmě stačí, ale i to působí lacinějším dojmem, než u konkurence. Dalším problémem palubního počítače je to, že kromě navigace vlastně nemá co zobrazovat. Rádio s CD a MP3 přehrávačem zkrátka nepotřebuje tak velký displej, který navíc doplácí na nepříliš povedenou grafiku, již nezachrání ani několik přednastavených skinů přehrávače.

Komfort dle francouzských zvyků

Z modelu C4 přebírá nová C5 volant s pevným středem, oproti menšímu kolegovi jde ale dál a práce s čtyřramenným volantem je ještě příjemnější. Navíc poskytuje prostor pro držení téměř po celém obvodu rozměrného věnce.

Řazení zajišťuje šestistupňová manuální převodovka. Její charakteristika bohužel nijak nevybočuje ze zažitého francouzského klišé: je nepřesná a má vůli. Tuhé pedály kontrastují s až městsky měkce naladěným volantem, nástup brzd je rychlý a ostrý.

Design sedadel je futuristický, takže ze zbytku interiéru nijak nevyčnívají. Jejich polstrování je měkčí, sedí se v nich ale pohodlně a myslím, že na delších cestách by neměly působit posádce žádný problém v oblasti zad.

Daní za odvážnější interiér je i absence použitelných odkládacích prostor. Jejich nepřítomnost nutí skladovat všechny peněženky, doklady či klíče v loketní opěrce, což není zrovna nejpohodlnější řešení. Celkový prostor pro řidiče a spolujezdce je slušný, i když v rámci střední třídy jde o dobrý průměr, což považuji za pozitivní hodnocení. Problém by neměl být ani na zadních sedadlech, i když je pravda, že v oblasti nohou je česko-německá konkurence velkorysejší.

Abnormální nadšení z podvozku…

V této části se dostávám k mému největšímu překvapení z Citroënu C5. Nevím, jak to pánové z Citroënu udělali, ale podvozek, s nímž jsem se projel u testovaného vozu, byl nejjistější, jaký jsem zatím poznal ve střední třídě. Při zapnutém ESP se vám ho v podstatě nepodaří dostat do smyku.

Pro upřesnění dodávám, že tento Citroen C5 byl postaven na vinutých pružinách, nikoli na slavném citroënovském vynálezu, na hydropneumatickém podvozku. Ten najdete ve výbavě Hydractive (na test Citroënu C5 s hydraulickým podvozkem se ale u nás můžete těšit už v následujících týdnech).

I klasický pružinový podvozek ale dělá z C5 měkce naladěný koráb určený na pohodlnou jízdu. Bohužel ani měkké naladění není tak měkké, že by vám dopřálo luxus výrazné eliminace nerovností, a podle mého názoru nežehlí české rozpadající se okresky s takovou noblesou, jakou popisují některé konkurenční magazíny.

…kazí houpavá jízda

Snaha o komfortní naladění navíc dohnala naprosto jistý podvozek k zajímavému paradoxu – podvozek se v zatáčkách a při všech jízdních režimech nadměrně houpe (a tím myslím opravdu nezvykle hodně), přesto se vám jej v naprosté většině případů nepodaří utrhnout z naplánované stopy.

Výsledkem je tedy houpavá jízda, což příkře kontrastuje s naprosto precizními jízdními vlastnostmi a řidiči způsobuje nejistotu nejen v zatáčkách, ale i při jakékoli snaze o ostřejší jízdu.

Jde ale samozřejmě o naprosto subjektivní pocit. Jízda v C5 je totiž dosti nezvyklým zážitkem, který někomu může sednout lépe a někomu hůře. Proto při sebemenší pochybnosti o mých slovech vřele doporučuji návštěvu prodejce a testovací jízdu na vlastní kůži.

Pohodlně a za málo

Dvoulitrový HDi o výkonu 100 kW (138 koní) je na velké 1608 kilogramů těžké auto relativně slabý. Přesto dokáže pohybovat s autem dostatečnou hbitostí, zrychlení z nuly na stovku za 10,6 sekundy rozhodně není šnečí a dálniční rychlosti kolem pohodových sto šedesáti zvládá bez problémů.

Vedle toho u nafťáka potěší i spotřeba kolem šesti a půl litru na sto kilometrů. Další výhodou je skvělý dojezd, který při běžné, neuspěchané jízdě mírně nad hranicí rychlostních limitů České republiky činil klidně kolem 900 kilometrů na plnou sedmdesátilitrovou nádrž.

Ve spojení s houpavým podvozkem si s Citroenem C5 ale příliš sportovní svezení nedopřejete, což je vzhledem k jinak vynikajícímu podvozku docela škoda. Přesto by bylo naivní se domnívat, že právě C5 s touto motorizací si koupí sportovně naladěný řidič. Takový by s ní asi trpěl, C5 bude naopak vyhovovat majiteli který má rád klidnou a pohodlnou jízdu.

Výsledná známka 2-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Chválím pohodlná měkká sedadla a dostatek prostoru jak vpředu, tak i celkem vzadu. Ale kufr má objem pouhých 439 litrů, což není v dnešní době nic, čím by se mohl Citroën chlubit.
Dávám známku 2
Jana Jana: Jako správné auto střední třídy je i C5 vcelku rozměrný vůz. Má samozřejmě pět hivězdiček za bezpečnost a řadu airbagů, jeho elektronické systémy opravdu fungují a podvozek je jistý, což opět přispívá bezpečnosti.
Dávám známku 1
Nikola Nikola: Zvenku není ta nová cé pětka vůbec ošklivá, naopak. Vypadá hezky a neotřele. Interiér mne zklamal a překvapivě ani ovládání není pro dívku příliš přívětivé – s výjimkou volantu je vše takové tuhé a nepřívětivé. A ten displej navigace je opravdu dost hrubý.
Dávám známku 3
Tomáš Tomáš: Bohužel musím konstatovat, že tahle C5 mne opravdu ničím nenadchla. Má sice perfektní podvozek, ale to je jediný světlý bod mého hodnocení. Všechno ostatní kazí houpavé pružiny, pomalý nafťák, přeposilovaný volant a mizerné řazení. A to ani nemluvím o tom, jak jsem se cítil při průjezdu zatáčkou. C5 může být dobrá pro starší lidi, ale sportovní svezení v ní nečekejte.
Dávám známku 4
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Dynamique: 719 900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  104 500 Kč

Celková cena: 824 400 Kč

Výbava: 7x airbag, ESP + ASR + ABS + EBD + EBA + samočinná aktivace výstražných světlometů při prudkém brzdění, akustická a vizuální signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu řidiče a rozepnutí bezpečnostních pásů spolujezdce a cestujících na zadních sedadlech za jízdy, tempomat + omezovač rychlosti, palubní počítač s ukazatelem venkovní teploty, klasické odpružení Métallique, filtr pevných částic, denní světlomety, statický systém přídavných bočních světlometů (osvětlení do úhlu 75°), přední mlhové světlomety, elektrické ovládání předních i zadních oken, elektricky ovládaná vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, výškově a podélně nastavitelný kožený volant s pevným středem a sdruženými ovladači, automatické stěrače s dešťovým senzorem, samočinné rozsvícení světel za snížené viditelnosti, automatická dvouzónová klimatizace s nezávislou regulací pro levou a pravou stranu, detektor kvality vzduchu, akustické a termoreflexní čelní sklo, zatmavené sklo zadního okna, rádio RD4 s přehrávačem CD / MP3

Doplňková výbava: paket Bezpečnost: alarm, superzamykání, boční airbagy pro druhou řadu sedadel (+13 000 Kč), paket Parkování: přední a zadní parkovací asistent se systémem pro snadné parkování (+15 000 Kč), paket NaviDrive (+62 000 Kč), metalický lak (+14 500 Kč)

CITROËN C5 Dynamique 2.0 HDi 16V FAP
Objem motoru 1997 ccm
Maximální výkon 100 kW / 138 koní
Maximální točivý moment 320 (340) Nm
Převodovka manuální šestistupňová
Maximální rychlost 204 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,6 s
Udávaná spotřeba město 7,9 l / 100 km
Spotřeba mimo město 4,9 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba 6,0 l / 100 km
Spotřeba během testu 6,6 l / 100 km
Provozní hmotnost 1608 kg
Délka / výška / šířka 4779 mm / 1458 mm / 1860 mm
Rozvor 2815 mm
Zavazadelník 439 l

Galerie