Citroën C4 Sedan: zahozený potenciál kvality

TEST: Zatímco ostatní automobilky nabízejí coby větší verze základního modelu kombíky, Citroën na to šel jako vždy z druhé strany a nabídl sedan. A rovnou dlouhý čtyři a tři čtvrtě metru s objemem kufru přes pět set litrů. Na nižší střední třídu slušně rozměrný vůz ale trpí zásadním hendykepem: patří minimálně o tisíc kilometrů dál na východ.


Vydáno: 14.8.2008

Předchozí odstavec je samozřejmě jen parafrází skutečné cesty modelu C4 Sedan do českých, respektive východoevropských showroomů. Model byl původně určen pro Čínu, kde mají malé sedany vysokou oblibu. Rozhodnutí nabízet model také v Evropě přišlo až mnohem později – a původní určení pro rozvojové trhy, jak vyplyne z následujících odstavců, je více než zřejmé.

Design sedanu je až po B sloupky totožný s hatchbackem, už letmý pohled na profil ale prozradí, že narostl rozvor 2712 milimetrů (z původních 2608 mm). To jednak zajišťuje o něco více prostoru pro cestující na zadních sedačkách, a jednak to nepůsobí zrovna nejlepším dojmem z estetického hlediska. I přes značnou snahu designérů záď působí dosti naroubovaně.

Francouz z Jižní Ameriky

Základním problémem interiéru je to, že se vůz nevyrábí v rodné Francii, nýbrž v Argentině, v závodě v Palomar nedaleko Buenos Aires. A je to na něm zatraceně znát.

Design interiéru je zcela shodný s bratříčkem hatchbackem, nicméně provedení je narozdíl od Citroënů z Francie nevalné. Degradují ho levně působící, byť měkčené plasty a především nízká kvalita jejich skladby v jeden celek. S vrzáním či skřípáním se po několika stovkách kilometrů snad smíříte, vůz vás ale překvapí i občasnou tendencí zanechat vám v ruce nějaký ovladač.

Jeden příklad za všechny: zatímco pod loketní opěrkou byste čekali odkládací prostor, po odkrytí pofiderně uchyceného plastového víka vás překvapí kabeláž zadních výdechů klimatizace. To po třinácti tisících najetých kilometrech není nejlepší vizitka.

Předchozí odstavce mohou znít sarkasticky, je to ale bohužel realita a daň za výrobu s minimálními náklady. Právě zde je nejvíce patrný radikální rozdíl mezi modelem s identickým interiérem vyráběným ve Francii a levnou argentinskou napodobeninou. Na trzích latinské Ameriky nebo Číny patrně tato kvalita zpracování není problém, náročnější trhy v Evropě by si ale zasloužily něco lepšího.

Větší rozvor, větší prostor

Ale dost kritiky. Pokud si někdo bude v České republice pořizovat Citroën C4 Sedan, rozhodně jedním z nejvýznamnějších faktorů, které ho k tomu přesvědčí, bude zavazadlový prostor. Jeho objem nabízí solidních 513 litrů a dalšího prostoru dosáhnete sklopením zadních sedadel, která jsou dělená v klasickém poměru 2/3.

Dobré je to s místem pro řidiče a spolujezdce, to ale není u známé C4ky velké překvapení. Více nás zajímala zadní sedadla, kde jsme rovněž díky delšímu rozvoru s testovací posádkou neměli žádný problém s nedostatkem místa.

Pravda, jistým omezením oproti karoserii koncipované například jako kombi, které snad může C4 Sedan v nabídce nahrazovat, může být právě tříprostorová karosářská verze. Menším víkem zákonitě naložíte jen menší předměty. Zavazadlový prostor u C4 Sedan je navíc tak dlouhý, že se při cestování kufrů po jeho podlaze někdy neubráníte zběsilému naklánění hluboko do jeho nitra.

Za volantem šestnáctistovky. Té benzinové
Kvůli okrajovému zařazení v nabídkových katalozích není nabídka motorů zdaleka tak rozsáhlá, jako u ostatních modelů se štítkem C4. Sedan se u nás nabízí jen ve dvou motorizacích, po jedné vznětové a jedné zážehové, se stejným objemem 1,6 litru a stejným výkonem 80 kW (110 koní). Rozdíly jsou jasné: naftový agregát vyniká významně nižší spotřebou, ale také o sedmdesát tisíc dražší pořizovací cenou. Volba tedy záleží především na předpokládaném nájezdu.

V námi testovaném voze byl ale ten druhý, benzinový motor. Jde o známý čtyřválec o objemu 1,6 litru 16V. Jeho výkon 80 kW (110 koní) při praktické jízdě ale nebyl příliš znát, navíc s ohledem na vysokou spotřebu kolem deseti litrů na sto kilometrů nebyly ani dynamické schopnosti automobilu oslňující. Na běžnou jízdu stačí, ale rozhodně od něj nemůžete očekávat sportovnější svezení.

Od pomyšlení na jakékoli sportovní snahy vás odradí také manuální pětistupňová převodovka, jejíž dlouhé dráhy a značná nepřesnost řazení nemá konkurenci ani v jinak nevalném standardu francouzského výrobce.

Vůz má také na francouzské automobily nezvykle tvrdý podvozek (což ve srovnání třeba s německými vozy znamená tvrdost zhruba střední). Zajišťuje to vozu slušnou stabilitu. Díky většímu rozvoru a především díky kvalitám výchozího modelu C4 drží dobře stopu a nemá sklon ke smykům.

Sympatie nepomohou

Chtě nechtě musím být v závěru dosti kritický. Citroën C4 mám rád pro jeho někdejší odvahu jít jinou cestou než ostatní (kterou nechápe řada mých známých ani kolegů). O to více mne ale modifikace C4 Sedan zklamala a obávám se, že mi i sebrala část odhodlání původní C4 obhajovat. Alespoň do té doby, dokud bude stát C4 Sedan půl milionu.

Chápu, že Citroën zkouší nabídnout existující model i na jiných trzích, než kam byl původně určen. Mnoho tím neriskuje. Náklady na dopravu přes půl zeměkoule jsou dnes zanedbatelné a když už se model vyrábí, proč ho nenabídnout i dalším zákazníkům. Stačí prodat pár kusů měsíčně a jeho zařazení do nabídky se už vyplatí.

Je ale neoddiskutovatelné, že si je Citroën vědom nižší kvality vozu, který se vyrábí v Jižní Americe. Z klíče, podle kterého Citroën volil země, ve kterých C4 Sedan půjde do prodeje, lze jednoznačně vyvodit, že v České republice stále patříme mezi východní trhy. V sousedním Německu si francouzská automobilka C4 Sedan nabízet netroufla.

Výsledná známka 4

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Oproti standardní C4, tedy hatchbacku, mohu jen chválit. Vepředu je místa stejně, zadní cestující však už pocítí nárůst prostoru a jakmile se pokusíte něco naložit do kufru, uchvátí vás ten prostor. Bohužel víko sedanu trochu komplikuje přístup, ale i tak se mi C4 Sedan líbí víc, než C4.
Dávám známku 2
Jana Jana: Zdaleka nejsem tak nadšená jako manžel. Ne že bych nevěřila Citroënu v pasivní bezpečnosti, ale s touto kvalitou zpracování bych se bála i dílenské kvality karoserie. Navíc je cena docela vysoká.
Dávám známku 3-
Nikola Nikola: Citroën C4 je osobité auto. Jde o francouzskou stylovku, ale v tomhle případě se jim bohužel tolik nepodařila. Karoserie sedan tomu autu nesluší, je v ní moc dlouhé a úzké a má přivařený velký zadek – kufr je tam opravdu navíc. Ani interiér tentokrát neoplývá přílišnou nápaditostí.
Dávám známku 3
Tomáš

Tomáš: Ne, ne a ještě jednou ne. Jestli chcete sportovní svezení, sáhněte kamkoli jinam, jen ne sem. Podvozek je sice slušný, ale to řazení je k uzoufání, a to ani nemluvím o motoru, který svých sto dest koní dost umně skrývá. Jeho projev bohužel snahu o ostřejší jízdu nesnese, a místo rychlosti roste spotřeba.
Dávám známku 4

Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Exclusive: 484.500,- Kč (v letní akci 397.500,- Kč)

Cena doplňkové výbavy:  32.000,- Kč
Celková cena: 516.500,- Kč

Výbava: Čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, okenní airbagy vpředu i vzadu, přední mlhové světlomety, automatické zamykání dveří za jízdy s možností odpojení, ABS + EBD + EBA, samočinná aktivace světlometů při prudkém brzdění, variabilní posilovač řízení, tempomat s omezovačem rychlosti, palubní počítač, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání předních oken, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektronický imobilizér, všechna sedadla s výškově nastavitelnými opěrkami hlavy a tříbodovými pásy, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelná sedadla řidiče, 16palcová kola s celoplošnými kryty „Azzana“, autorádio s CD přehrávačem – šesti reproduktory a ovládáním na volantu, automatická klimatizace s pylovým filtrem, odkládací kapsy ve dveřích a v opěradlech předních sedadel, kliky dveří v barvě karoserie, dotykové lišty v barvě vozu

Doplňková výbava: Metalický lak (+ 13.000 Kč), 4 hliníkové 16palcové disky kol „Sepang“ s pneumatikami o rozměru 215/55, mechanické zabezpečení řadící páky (+ 5.500,- Kč)

CITROËN C4 SEDAN 1.6i 16V Exclusive
Objem motoru 1587 ccm
Maximální výkon 80 kW / 110 koní
Maximální točivý moment 147 Nm
Převodovka manuální pětistupňová
Maximální rychlost 185 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,8 s
Udávaná spotřeba město 10,1 l / 100 km
Spotřeba mimo město 6,0 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba 7,6 l / 100 km
Spotřeba během testu 9,8 l / 100 km
Pohotovostní hmotnost 1317 kg
Délka / výška / šířka 4771 / 1512 / 1773 mm
Rozvor 2712 mm
Zavazadelník 513 l

Galerie