Citroën C4 Picasso 2.0 HDI: zacvičte si s robotem

TEST: Po lednovém testu Citroënu Grand C4 Picasso před naší redakcí zaparkoval jeho kratší sourozenec. Byl jsem na něj hodně zvědavý, zvláště po tolika negativních reakcích na robotizovanou převodovku. Opravdu je tak špatná, nebo ji všichni na začátku zbytečně odsuzovali? Na to jsem se snažil přijít ve verzi C4 Exclusive s dvoulitrovým HDI pod kapotou.

Vydáno: 31.3.2008

Popisovat znovu a znovu design C4 Picassa nemá teď už příliš cenu. Všichni ho znají, všichni vědí, že se velmi povedl. Nejvýraznější prvek – protáhlé čelní sklo, které končí až za hlavou řidiče, je společné pro obě verze. Krátká C4 se z předního pohledu od Grandu neliší. Z boku rozeznáte chybějící protažený zavazadlový prostor, který Grandu dává na délce o 120 milimetrů víc. Kromě toho je také linka u krátké verze pod sklem druhých dvéří mírně prohnutá, aby korespondovala se svažující se střechou. Tento prvek působí velice sexy.

Na zakulacenou záď „kraťasu“ se samozřejmě nevešly vysoké sloupcovité svítilny, jako u Grandu. Nahradily je klasičtější oválky, které více připomínají předchůdce současného Picassa stavěného ještě na bázi modelu Xsara. Jinak jsou ale všechny tabulkové paramtery shodné – záhadou zůstala výška, protože Grand je o 10 milimetrů nižší, než krátké Picasso. Tento fakt se ale nikde ani projevit nemůže.

Pro více detailů čtěte test:
Citroën Grand C4 Picasso: s rodinou první třídou

Luxus tentokráte jen pro pět
Také v interiéru se nic nezměnilo. Tím spíš, že jsem testoval i shodnou výbavovou verzi Exclusive, která se v tabulce chlubí nejvyšší cenou. Ta zahrnuje spoustu elektronických vymožeností a lahůdku v podobě Alcantarou potažených křesel. Ano, jsou krásná, ale má výtka od minula přetrvává – až příliš nefrancouzsky tuhá. Jejich boční vedení není také nejlepší.

Na zadních sedadlech je místa dostatek. V krátké verzi chybí ale třetí řada. Velká rodina tak sáhne spíše po Grandu. Picasso bylo ale na rozdíl od předchozího vybaveno střešním oknem. To v součinnosti s už zmiňovaným a nekonečně vychvalovaným vysokým čelním sklem pouštělo do interiéru neuvěřitelné množství světla. Jízda s C4, která přináší silné propojení cestujících s okolím, je nezapomenutelným zážitkem.

Krátkému Picassu ubylo logicky něco ze zavazadlového prostoru. Nyní se dozadu vejde 500 litrů, po sklopení zadních sedadel do roviny s podlahou zavazadelníku to je 1734. Hodnoty Grandu jsou pro srovnání 893/1951 litrů. Chválím osvětlení, které se dá proměnit v praktickou baterku nebo možnost snížení nakládací hrany díky pneumatickému podvozku. Krátké Picasso kompenzuje chybějící litry také příjemným dárkem v podobě praktické skládací tašky na kolečkách.

Tak se předveď, robote!
Usedám za volant s pevným středem v napjatém očekávání, co předvede robotizovaná převodovka. Zběžný pohled na volič stupňů prozrazuje odlišnosti. Zatímco plně automatická převodovka v Grandu měla k dispozici režimy P R N D M, nyní si mohu vybírat z R N A M. Rozdíl je tedy v tom, že při stání a startování se musí navolit neutrál. Navíc je třeba sešlápnout brzdu, aby vás elektronika vůbec nechala motor rozběhnout. Volba A je tu pro automatické řazení a M umožňuje řadit pákami + – umístěnými přímo pod volantem.

Jenže, co si dobře vzpomínám, umožňoval automat to samé. Ve volbě M šlo volit manuálně i v Grandu, nechápu tedy, na co vyvíjel Citroën dvě v podstatě shodné převodovky, přičemž tu robotickou charakterizuje hlavně složitější startování? Nedělejme ale ukvapené závěry. Raději tedy poslušně sešlápnu brzdu, ať se můžu pustit do podrobnějšího testování.

Naftový dvoulitr HDI jsem chválil už v Grandu. Zapomeňte na traktorový chod Volkswagenů a příbuzných Škodovek. Tohle je ušlechtilý Francouz, který si vás vyklepat nedovolí. Při volnoběhu jej charakterizuje tichý chod, za který by se nemusel stydět leckterý benzínový agregát. Ve vyšších rychlostech už samozřejmě víte, že pod kapotou tluče naftové srdce, ale díky kvalitnímu odhlučnění vám to nikterak nebude vadit.

Nepřehléďnete srovnávací test japonských MPV:
Toyota Corolla Verso: benzín vs. nafta

Léčba šokem
Chvíle šoku přichází při prvním rozjezdu. Nechávám volbu stupňů na automatu a nestačím se divit. Neznalý chování robota nesundám nohu z plynového pedálu. Následuje potrestání v podobně tvrdého škubnutí, zhruba půlsekundové prodlevy a dalšího záseku, který oznamuje nově zařazený stupeň. A tak to jde dál, dokud nedosáhnu kýžené šesté rychlosti. Otřesné! Takhle přeci jezdit nelze.

Volím proto manuální režim a doufám, že se mi podaří robota alespoň trochu zkrotit. Zrychluji, řadím a teátr se opakuje. Hlavy řidiče i spolujezdkyně putují setrvačností vpřed, z vedlejšího sedadla se navíc ozývá jemné hýknutí. Nechci se vzdát, jde přeci o francouzské auto a ty charakterizuje hlavně komfort cestování.

Po chvíli tréninku přicházím na jednoduché řešení. Představím si, že řídím klasickou manuální převodovku. Před řazením proto sundám nohu z plynu, vteřinu počkám a pak zas přidám. Heuréka! Už se jede lépe, bez nepříjemného cukání. Při každém řazení je ale jen třeba vysledovat správnou prodlevu. Začátečníkovi se stává, že rychlost přehození jednotlivých stupňů přecení a trefí se s plynem do mezery. Trestem mu je opět obhroublé škubnutí.

Čtěte také o netradičním MPV:
Honda FR-V 1.8: 5+1 na čtyřech metrech

Další nedorozumění může nastat také při prudší akceleraci, nebo při stavění na semaforech. Robotizovaná převodovka totiž řidiči plně nedůvěřuje. Nenechá ho zajít do krajních situací a ještě před červeným polem otáčkoměru sama svévolně zařadí. A je jí jedno, že máte na voliči manuál. Smůla, neumíš řadit, udělám to za tebe! Často se tak stává, že řidič začínající s Picassem zařadí v podobné chvíli jako samostatný robot. Výsledkem je přehození rovnou o dva stupně, což je v některých situacích opravdu nepříjemné.

Věčná záhada
Tak si to shrňme. Na robotizovanou převodovku si u Picassa musíte zvyknout. Když už se s ní naučíte, zjistíte, že se vůz ovládá skoro stejně, jak s klasickým manuálem. Rozdíl je jenom v tom, že vám ruka nekmitá mezi volantem a řadící pákou vprostřed. Robot je také místy až příliš drzý a do volby stupňů svévolně zasahuje. Používat automatický režim je pak úplným sebemrskačstvím. Navíc, kombinovaná spotřeba, která má být u kratší verze 6,1 litru nafty na sto kilometrů, se kvůli zápasení s řazením vyšplhala k hodnotám těžšího Grandu na 7,5 litru.

Záhadou pro mě je, proč si tedy dal Citroën práci s robotizovanou převodovkou, když má k dispozici kvalitnější metody. Pokud chcete mít nad autem plnou moc, sáhněte po manuálu. Pro ty pohodlnější řidiče je připraven hladce jednající automat. A i ten vám dovolí korekce pádly pod volantem. Tak proč se trápíme s neposlušným robotem?

Výsledná známka 2-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Menší verze není naštěstí v interiéru znát. Velký rozdíl je ale v zavazadelníku. Kdybych se rozhodoval, přistoupil bych z praktického hlediska ke Grandu. Tato verze je pro menší rodiny. Má výtka s nepraktičnosti béžové Alcantary setrvává. Nebo raději zakažte dětem v autě jíst.
Dávám známku 2
Jana Jana: Picasso má ve výbavě Exclusive hodně co nabídnout. Bohužel, cena je opravdu vysoká za malé MPV. Chválím ale spotřebu, i když se mírně vyšplhala kvůli robotizované převodovce. Tahle verze je pro ty bohatší, takže na ni beztak tolik hledět nebudou.
Dávám známku 2
Nikola Nikola: Minule jsem se rozplývala nad Grandem. A teď si nemůžu vybrat, která verze je hezčí. Luxusní výbava vyvolává opravdu jen ty nejlepší dojmy. Kratší karoserie Picassu sedí lépe a dává mu ještě vetší punc netradičnosti. Zůstávám na původním hodnocení.
Dávám známku 1*
Tomáš Tomáš: S automatickou převodovkou jsem se byl schopen smířit. S dvoulitrovým HDI uměla pracovat slušně. Ale robotizovaná verze jeho výkon sráží na kolena. Při akceleraci nebudete mít radost, ale spíše zlost. Na cestě za rychlou jízdou vám bude házet klacky pod nohy neskutečně pomalý robot. A i když je krátké Picasso o trochu stabilnější než Grand, s měkkým podvozkem se stále nemohu spokojit.
Dávám známku 4
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Exclusive: 890 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 41 000 Kč
Celková cena: 931 900 Kč

Výbava: Bezpečnostní pásy vpředu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu, čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce s možností odpojení airbagu spolujezdce, kolenní airbag řidiče, hlavové airbagy pro první a druhou řadu sedadel, 5 x bezpečnostní tříbodové pásy vzadu, 7 x výškově nastavitelné opěrky hlavy, automatické zamykání dveří a zavazadlového prostoru za jízdy (automatická deaktivace v případě dopravní nehody), 4 x bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky na sedadle, akustická a vizuální signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů vpředu, vzadu signalizace rozepnutí bezpečnostního pásu, ESP + ASR + ABS + EBD + EBA + samočinná aktivace výstražných světlometů při prudkém brzdění, automatická elektrická parkovací brzda, pomoc při rozjezdu ve svahu (Hill Start Assist), detektor stavu tlaku vzduchu v pneumatikách, pneumatické odpružení s možností výškové regulace hrany zavazadlového prostoru při nakládání předmětů, palubní počítač, variabilní posilovač řízení, zadní parkovací asistent, filtr pevných částic, tempomat + omezovač rychlosti, převodovka manuální 6-st. pilotovaná s volicí pákou pro výběr režimu na volantu a s ovládacími páčkami pod volantem pro zařazení rychlostního stupně, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s integrovanými ukazateli změny směru jízdy, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna předních dveří se sekvenčním ovládáním a ochranou proti přiskřípnutí, elektricky ovládaná okna zadních dveří se sekvenčním ovládáním a ochranou proti přiskřípnutí, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka a samočinné sklápění zrcátek při couvání, výškově a podélně nastavitelný volant s pevným středem a sdruženými ovladači (potažený kůží), panoramatické akustické čelní sklo, tónovaná skla, pylový a prachový filtr, aromatický osvěžovač vzduchu, automatická klimatizace se samostatným ovládáním po stranách v první a druhé řadě sedadel a detektorem intenzity slunečního záření, klimatizovaná přihrádka spolujezdce a klimatizovaná přihrádka v palubní desce o objemu 5,4 l, detektor kvality vzduchu (v případě detekce emisí škodlivých plynů v ovzduší automaticky zapne vnitřní cirkulaci vzduchu v kabině), termoreflexivní čelní sklo, osvětlení vozidla za snížené viditelnosti zapnutím předních a zadních obrysových světel a bočního osvětlení karoserie integrovaného do vnějších zpětných zrcátek (samostatně pro pravou a levou stranu vozu), vnitřní zpětné zrcátko pro sledování zadních sedadel, samočinné rozsvícení světel za snížené viditelnosti, lampičky integrované v sedadlech řidiče a spolujezdce osvětlující prostor výklopných odkládacích stolků, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů (funkce „Guide Me Home“), osvětlení interiéru s funkcí postupného zhasínání, osvětlení zavazadlového prostoru, automatické stěrače s dešťovým senzorem, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, denní světlomety, přední mlhové světlomety, stěrač zadního okna, protisluneční posuvné clony na straně řidiče a spolujezdce, protisluneční roletka ve druhé řadě sedadel, protisluneční roletka ve třetí řadě sedadel a na zadním platu, rádio RD4 MP3 s přehrávačem CD (bi-tuner, AM/FM, RDS, přehrávač CD, 6 x repro, dálkové ovládání na volantu ), výškově nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce s výškově nastavitelnými loketními opěrkami, sedadla ve druhé a třetí řadě sklopná do podlahy, sedmimístné provedení (2 sedadla vpředu, 3 samostatná sedadla ve druhé řadě a 2 samostatná sedadla ve třetí řadě), výškově nastavitelné sedadlo řidiče (s bederní opěrkou pro úroveň Exclusive), otevíratelné okno víka zavazadlového prostoru, výsuvná vertikální síť v zavazadlovém prostoru, hliníkové disky kol „Roskilde“ 6,5 x 17, pneumatiky 215/50 R17, Paket Parkování: zadní parkovací asistent, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka a samočinné sklápění zrcátek při couvání, Paket Komfort: Elektricky ovládaná okna zadních dveří, elektrická dětská pojistka, protisluneční roletky ve druhé řadě sedadel, Paket Světlo: stropní lampičky pro první a druhou řadu sedadel, osvětlení odkládacích přihrádek ve dveřích při přiblížení ruky, odkládacího prostoru ve vrchní části palubní desky na straně řidiče i spolujezdce, prostoru pro nohy, osvětlení ovladačů umístěných v předních a zadních dveřích, nepřímé oranžově podbarvené osvětlení palubní desky a panelů předních a zadních dveří a protislunečních posuvných roletek, Paket Zavazadelník: otevíratelné okno víka zavazadlového prostoru, výsuvná vertikální síť v zavazadlovém prostoru, síť k uchycení nákladu v zavazadlovém prostoru.

Doplňková výbava testovaného vozu: Bi-xenonové samonatáčecí světlomety s automatickou výškovou regulací + výsuvné ostřikovače světlometů (28 000 Kč), Metalický lak (13 000 Kč).

CITROËN C4 PICASSO 2.0 HDI EXCLUSIVE
Objem motoru 1997 ccm
Maximální výkon 100 kW / 138 k (4000 ot./min.)
Maximální točivý moment 320 Nm (2000 ot./min.)
Převodovka 6tirychlostní robotická
Maximální rychlost 195 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 12,4 s.
Udávaná spotřeba město 7,9 l/100 km
Spotřeba mimo město 5,1 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 6,1 l/100 km
Spotřeba během testu 7,5 l/100 km
Provozní hmotnost 1470 kg
Délka / výška / šířka 4470 mm / 1680 mm / 1830 mm
Rozvor 2728 mm
Zavazadelnk / po sklopení 500 l / 1734 l

Galerie