TEST: Francouzská automobilka Citroën slaví docela slušné úspěchy se svým slavným jezdcem Sébastienem Loebem. Je jasné, že by této tváře byla škoda nevyužít pro marketing. A stalo se. Pohledné kupé C4 nese ve speciální limitované edici jeho podpis. Stačí to ale k tomu, aby se z obyčejného vozu stal jako mávnutím kouzelného proutku hot hatch?
Vydáno: 11.1.2010
Jméno Sébastiena Loeba nezná jen málokdo. Dokonce i já, naprostý sportovní analfabet vím, kdo to je. Na zbytek si už ale musím vzít Wikipedii (ano, nestydím se za to), která mi prozradí, že francouzský jezdec se může pochlubit celkem 54 vítězstvími v kategorii WRC, což ho staví do pozice nejlepšího závodníka této soutěže. Jeho posledním vozem byl právě model C4 WRC. Takové auto na rally má ale s produkční verzí společné možná základní tvary kapoty, jinak ale zhola nic.
Abyste se necítili ošizeni, musím vám hned na začátek prozradit, že Citroën C4 By Loeb 1.6 THP na tomto faktu vůbec nic nemnění. Nedočkáte se speciálu WRC, nedočkáte se ani hot hatche. Hlavní je tu autogram, který svítí jako bílá nálepka na dveřích červeně lakované karosérie. Tu ještě zdobí decentně šedé polepy. Citroën C4 by Loeb je limitovaná edice, i když nevíme v jakém počtu kusů. Plaketa pod řadící pákou nás jen informovala, že námi testovaný vůz je 1074 v pořadí.
Rozhodně si ale nemyslím, že by limitovaná edice byla špatná cesta k oslovení zákazníků. Citroën C4 v provedení Coupé se mi líbí už v základu a sportovně střižené doplňky mu sluší. Litá 17palcová kola s bílým lakem a přítlačné křídlo na zádi vypadají zajímavě. Atmosféru uvnitř doplňují kovové pedály a pohodlná sedadla se slušivými potahy a relativně slušným bočním vedením. Navíc provedení By Loeb přináší slušnou výbavu s dvozónovou klimatizací, tempomatem, kůží na volantu i řadící páce, šestici airbagů a podobně. U zkoušeného vozu se připlácelo jen za multimediální systém s navigací, který vyšel na solidních 26.500 korun.
Nejsilnější s turbem
Citroën C4 parkoval v naší redakční garáži už několikrát. Poprvé jsme se s ním setkali, když měl jako pětidveřový pod kapotou benzínovou šestnáctistovku. Vůbec se nám ale nelíbil jako sedan, zato aktuální facelift jsme si pochvalovali. Neváhali jsme a vyzkoušeli jsme ho s novou šestnáctistovkou od BMW. Ta je pro edici by Loeb také k dispozici, nyní jsme si ale k testu vybrali nejsilnější motor, přeplňovanou jednotku 1.6 THP s výkonem 152 koní.
Jak už jsem řekl, hot hatch čekat nesmíte. Dostanete ale nejrychlejší C4 na trhu. Maximum točivého momentu 240 Nm je dostupné mezi 1400 až 4000 otáčkami. V praxi se v nízkých otáčkách motor chová na malou chvíli mdle, pak ale zabere turbo a s jemným nakopnutím vás postrčí vpřed. Stovka přichází za 8,4 sekundy, maximální rychlost je 211 km/h. Speciální edice neobsahuje žádné ozvučné koncovky výfuku a motor je slušně utlumený, takže se nedočkáte žádného řvaní, spíše klidného chodu.
Co se týče spotřeby, projevuje se agregát jako klasický benzínový turbomotor. Pokud budete jezdit s velmi lehkou nohou, bude se konzumace pohybovat okolo 7 litrů na 100 km, při drsné jízdě se dostanete na 11 litrů. Auto jsme vraceli s kombinovanou spotřebou 9,2 litru na 100 km, pravda ale je, že jsme v redakci využívali pružnosti pohonné jednotky poměrně často. Měli jsme na kapotě Loebův podpis, takže proč ne?!
Adrenalin? Spíš ne
Speciální výbava vám nerozproudí adrenalin v žilách, jak by vám možná mohlo marketingové oddělení Citroënu tvrdit. Svižný motor ale mnoho řidičů bude vybízet, aby si na klikatých silničkách alespoň na chvíli užili. A rozhodně jim v tom nebude bránit ani nová 6stupňová manuální převodovka. Ta se na francouzské poměry náramně povedla a musím za ní Citroën jednoznačně pochválit za krátké dráhy a přesný chod. Na německá soustrojí sice ještě nemá, ale rozhodně je to krok správným směrem.
Nepřejícně k rychlé jízdě se ale budu stavit řízení. To má sice tužší posilovač než obvykle, rozhodně ale nepřináší příliš mnoho informací o tom, co se děje pod koly vozu. Navíc je volant kvůli pevnému středu zaplněnému tlačítky až příliš rozměrný. Na druhou stranu reaguje ale celkem přesně. Na druhém místě tu je podvozek. Ten sice působí tužším dojmem, nicméně na silnici nepředvádí nic světoborného. Pokud budete Céčtyřku používat pro běžnou svižnou jízdu, budete spokojeni. Jestli ale budete řádit trochu víc, narazíte brzo na limity.
Zvrácené počty
Když jsem seděl za volantem Citroënu C4 By Loeb 1.6 THP, přemýšlel jsem nad tím, na kolik vlastně tahle speciální edice přijde a kolik je zákazník ochoten dát jenom za plaketku s podpisem a bílá kola. Pohled do ceníku mě ale překvapil. Edice By Loeb s motorem 1.6 THP přijde na 463.900 korun, což není zlé. O kolik je to více než běžná verze C4 Coupé s přeplňovanou šestnáctistovkou? Není! Vlastně je to mnohem méně. Motor 1.6 THP se totiž pojí pouze s vyšší výbavou VTS a stojí celých 613.900 korun, při současné akční ceně pak na 503.900 korun. I tak jde v této cenové kategorii o podstatný rozdíl.
Výsledek je tedy naprosto jasný. Pokud se vám červený Citroën C4 Coupé líbí v červeném lakování, s bílými koly a křídlem na zádi, pak do něj jděte. Je to nejlevnější způsob jak získat silný motor a kvalitní převodovku od Citroënu. Netvařte se ale, že v garáži máte něco speciálního. Tu nálepku na dveřích vám stejně nikdo závidět nebude.
Výsledná známka 2
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Ani verze se jménem mého oblíbeného jezdce nezmění verdikt, který jsem vynesl v případě Coupé zhruba před rokem. V autě je prostě málo místa uvnitř i v zavazadlovém prostoru. Sedačky jsou ale tentokrát příjemnější. Za půl milionu si ale dokážu představit prostornější auto. Dávám známku 3 |
|
Jana: Jestliže je edice By Loeb nejlevnější možností jak si koupit motor 1.6 THP, pak za zmíněné peníze stojí. Zejména výbava je bohatá. Jediný problém vydím ve vyšší konzumaci motoru. V této kategorii je 9 litrů na 100 km trochu nepříjemný údaj a hodně zákazníků by to mohlo odradit. Možná se pak zamyslí nad 1.6 VTi. Dávám známku 2 |
|
Nikola: Když jsem před lety poprvé viděla C4, uchvátila mě. Design už se sice trochu okoukal a drobný facelift mu nepomohl. Auto se mi ale přesto líbí a v edici By Loeb má ještě větší šmrnc. Horší je to s ergonomií uvnitř, ale nic, co by se nedalo překousnout, to není. Dávám známku 1 |
|
Tomáš: Ehm. Chudák Seb! Takhle brát jeho jméno nadarmo! Marketéři dobře ví, co toto jméno v některých vyvolává. Pro mě je to zklamání, aspoň mohli trochu poladit motor a podvozek, zahodit ten příšerný volant. Na druhou stranu jsem jásal, když jsem řadil s převodovkou. Nejlepší, kterou kdy Citroën vyrobil! Jinak to ale není nic, než průměrně svižné auto s trochu zajímavějším zevnějškem. Dávám známku 3 |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text a foto: Jan Markovič
Konkurence v našich testech | ||||||||
Kia Pro_Cee’d |
Opel Astra GTC |
Renault Mégane Coupé |
PARAMETRY
Základní cena v provedení By Loeb: 463 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 26 500 Kč
Celková cena: 490 400 Kč
CITROËN C4 BY LOEB 1.6 THP |
|
Objem motoru | 1598 ccm |
Maximální výkon | 110 kW (150 k) při 5800 ot/min |
Maximální točivý moment | 240 Nm při 1400 až 4000 ot/min |
Převodovka | 6stupňová manuální |
Maximální rychlost | 211 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8,4 s. |
Udávaná spotřeba město | 9,8 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 6,3 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 6,9 l/100 km |
Spotřeba během testu | 9,2 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1271 kg |
Délka / výška / šířka | 4288 mm / 1512 mm / 1769 mm |
Rozvor | 2608 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 314 l / 1083 l |