TEST: Když se řekne C4, tak se divákům amerických akčních filmů určitě vybaví plastická trhavina. Je Citroën C4 1.6 VTi stejně výbušný, nebo je to nuda, jak by cynik od francouzského kompaktu očekával? Pokud hledáte přijatelně velké auto do města, ale zároveň se rádi svezete po dálnici, tak si určitě přečtěte následující test.
Vydáno: 1.10.2012
Nový Citroën C4 nahradil předchozí generaci hatchbacku nižší střední třídy, která se na trhu udržela dlouhých sedm let. Cé-čtyřka byla na začátku své kariéry inovativním vozem, který ale postupem času zevšedněl a docela se okoukal. Proto je dobře, že v druhé generaci vykračuje Citroën o velký krok kupředu.
Zaujme?
Na koncepci se nic nemění. Jde o menší pětidvéřové vozidlo, které se patrně nejlépe bude cítit ve městě. Již při pouhém letmém setkání musí pozorovatele zaujmout výrazné, zajímavě tvarované světlomety, které, společně s moderně tvarovaným nárazníkem a grilem, dodávají vozu správně agresivní vzhled. Oproti tomu při pohledu zezadu vypadá Citroën spíše nudně a ničím mezi konkurenčními vozy nevyčnívá. Přesto však jako celek působí toto auto pěkně a šedá Shark metalíza to u testovaného vozu jen zdůrazňovala.
Co vás jistě zaujme jsou rozměrná okna, a to jak ta boční, tak čelní, které nabízí výborný přehled o dění na silnici. I dveře jsou dostatečně velké a s možností otevření do značné šířky, čímž umožňují pohodlné nastoupení. Nepříjemný je však plechový zvuk při jejich zavření.
Sedíme v novém
Oproti minulé generaci se kromě exteriéru výrazně proměnil i interiér. Volant s pevným středem byl nahrazen klasickým multifunkčním volantem. Přístrojová deska se přesunula ze středu palubní desky na místo, kam patří, tedy před řidiče.
A že je v případě v jejím případě nyní na co koukat – aktuální rychlost, otáčky i stav se zobrazují pomocí červeného displeje, což vypadá velmi efektně. V ciferníku se stavem nádrže se zároveň zobrazuje i dojezdová vzdálenost při aktuální průměrné spotřebě, uprostřed přístrojové desky je zase kromě aktuální rychlosti možné vidět ujeté kilometry i rychlost nastavenou na tempomatu.
Informace o průměrné spotřebě už je, trochu nelogicky, nutné hledat jinde a to na displeji ve středovém panelu, v tom se bohužel Citroën oproti minulosti nepoučil. Tento displej na první pohled působí tak, že patří pouze k rádiu, avšak po bližším zkoumání zjistíte, že dokonce zobrazuje informace o zapnutí nebo vypnutí některých prvků výbavy, jako jsou automatické stěrače nebo automatické rozsvěcení světel.
Co se týče automatiky světel, tak zde je na místě jedna výtka a to kvůli absenci zpoždění rozsvěcení nebo zhasnutí. Během testování za slunného dne docházelo při jízdě v aleji k tam rychlému střídání stavů, že na to po chvíli předjedoucí řidič zareagoval vybržďováním, neboť nabyl dojmu, že je vyblikáván.
Velmi příjemná jsou sedadla, která díky dobrému bočnímu vedení podrží posádku i při kapánek ostřejší jízdě. Interiér vozu nabízí i množství úložných a odkládacích prostorů. Kromě klasických jsou v tomto voze k dispozici i šuplíky pod sedadly řidiče i spolujezdce. Pochvalu si zaslouží i velikost přihrádek ve dveřích – bez problému je možné v nich vozit i dvoulitrovou PET láhev.
Pěkně je vyřešen i zavazadlový prostor. Přestože má pouze průměrných 380 litrů, tak potěší přítomnost jak šesti háčků na zavěšení zavazadel, tak i pružné gumové popruhy na boku prostoru, které slouží k zafixování nákladu.
Velký negativem interiéru je nedostatek prostoru nad hlavou na zadních sedadlech. Osoba průměrné mužské výšky 180 cm nemůže při sezení vzadu držet hlavu vzpřímenou, ale musí ji mít nakloněnou.
Moderně vybaven
V testované výbavě Tendance je standardem rádio s přehrávačem MP3 na USB a bluetooth handsfree. Obojí je možné ovládat buď přímo na středové konzoli, nebo i prostřednictvím multifunkčního volantu. Rovněž je k dispozici tempomat nebo třeba dvouzónová klimatizace.
Za příplatek je možné pořídit si panoramatické střešní okno s elektricky ovládanou clonou. Potvrzujeme, že jde o efektní a velmi návykový doplněk – po několika dnech bylo zatažení clony provázeno až téměř klaustrofobickými stavy. U této výbavy Tendance se dodává za příplatek 25 tisíc korun, což za prosluněné dny není až tak moc.
Střední motorizace
Model C4 se na trh dodává s naftovými motory o objemech 1,6 a 2,0 litru a benzinovými o objemech 1,4 a 1,6 litru. Námi testovaný Citroën C4 byl vybaven benzínovým motorem o objemu 1,6 litru s výkonem 88 kW, tedy 120 koňských sil, a pětistupňovou manuální převodovkou. Udávanou maximální rychlost 193 km/h můžeme potvrdit, při testování a měření pomocí GPS zařízení byla zjištěna přesně totožná hodnota.
Motor je od tří tisíc otáček vcelku živý, avšak poměrně dlouho trvá ho do těchto otáček dostat. Při nižších rychlostech není motor v kabině téměř slyšet, při vyšších již je slyšet znatelněji, ale nejde o nijak nepříjemný hluk.
Svižně a za sedm litrů
Cé čtyřka samozřejmě není a ani nemá snahu být sportovním vozem, avšak na silnici působí sebejistě a nezalekne se ani zatáček. Poměrně dobře drží stopu a pozitivní dojem z jízdy ještě umocní lehké řazení pomocí krásně do ruky padnoucí řadící páky. Zároveň je poměrně komfortně naladěný podvozek a tedy není cítit každou nerovnost vozovky. V případě hodně zanedbané české silnice ovšem nepomůže téměř nic.
Spotřeba pohonných hmot definovaná výrobcem je 8,8 l/100 km ve městě, 4,7 mimo město a kombinovaná by měla být 6,2. Testovaný vůz měl po více jak pěti stech testovacích kilometrech průměrnou spotřebu 7,3 l/100 km, přičemž je nutno podotknout, že 50 % jízd bylo podniknuto ve městě, 30 % na dálnici a jen 20 % na okreskách, a zároveň nebyly prováděny žádné pokusy o úspornou jízdu. Výsledek se tedy jeví jako dobrý.
Attraction, Tendance nebo Exclusive
Nejnižší možná cena, za kterou je možné Citroën C4 získat, je aktuálně necelých 240 tisíc korun při využití leasingu nebo 280 tisíc při okamžité platbě. Za tuto cenu můžete mít vozidlo v nejnižší výbavě (Attraction) a s motorem 1.4 VTi o výkonu 95 koní.
Námi testovaná varianta v prostřední výbavě (Tendance) a s motorem 1.6 VTi o výkonu 120 koňských sil je možné na leasing pořídit za 270 tisíc a bez leasingu za 310 tisíc korun. Za tuto vyšší cenu dostanete oproti základní výbavě bezpečnostní systémy ESP a ASR, dále elektrické stahování i u zadních oken nebo kožený volant. Dále pak například dostanete odkládací přihrádku pod sedadlem spolujezdce (v námi testovaném voze byla i přihrádka pod sedadlem řidiče a to i přesto, že by měla být jen v nejvyšší výbavě Exclusive).
Povedené repete
Nový Citroën C4 byl pro nás příjemným překvapením. Přestože jeho cena není vysoká, tak s sebou přináší líbivý design se zajímavými detaily, pěkně zpracovaný interiér a také slušnou výbavu. Jediné co trošku hodnocení sráží je nedostatek místa na zadních sedadlech. Avšak pro mladou rodinu s dětmi by to nemělo být problémem.
Takže i tentokrát musíme být v hodnocení pozitivní. Citroënu se C4 číslo 2 povedla, a soudíme, že každý si na ní může nalézt to, co se mu líbí.
Text: Robert Honc
Foto: Matěj Žovinec
PARAMETRY
Základní cena v provedení Tendance: 269 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 24 900 Kč
Celková cena: 294 800 Kč
Výbava
ABS, Airbag, ESP, ASR, tempomat, omezovač rychlosti, dešťový senzor, světelný senzor, dvouzónová automatická klimatizace, rádio s CD+mp3+Bluetooth, přihrádka pod sedadlem spolujezdce
Doplňková výbava
Panoramatická střecha (24 900 Kč)
Citroën C4 1.6 VTi Tendance | |
Objem motoru | 1598 ccm |
Maximální výkon | 88 kW (120 koní) při 6000 ot/min |
Maximální točivý moment | 160 Nm při 4250 ot/min |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Maximální rychlost | 193 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 10,8 s |
Udávaná spotřeba město | 8,8 l/100km |
Spotřeba mimo město | 4,7 l/100km |
Kombinovaná spotřeba | 6,2 l/100km |
Spotřeba během testu | 7,3 l/100km |
Provozní hmotnost | 1205 kg |
Délka / výška / šířka | 4329 / 1502 / 1789 mm |
Rozvor | 2608 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 380 / 1183 litrů |