Citroën C4 1.6 VTi: první jízdní dojmy

Když v roce 2004 uváděla automobilka Citroën svůj nový model C4, působilo to na tehdejším unylém trhu s automobily jako zjevení z jiného světa. Bláznivý design exteriéru i interiéru si mnozí zamilovali a milují ho dodnes. Jak dopadne jeho nová verze s motorem 1.6 VTi vyvinutým ve spolupráci s BMW? S novu C4 jsme se svezli, máme první jízdní dojmy.

Vydáno: 15.10.2008

Proč vlastně měnit něco, co je samo o sobě už dost přitažlivé. Malý hatchback i kupé tak trochu vybočují ze standardu automobilového designu i dnes, i když už ustupují na pozadí mladším novinkám. Dnes se na ulici nikdo za C4 neotočí tak jako kdysi. Velký podíl na tom  nese jeho masové rozšíření, což je jedině potvrzením toho, že se opravdu líbí.

Změn jen pár

Nový Citroën C4 vypadá na první pohled mladistvěji. I když jsou změny jen drobné, rozhodně se o nich nedá říct, že by byly nepostřehnutelné, jak se občas někdy stává. Nová C4 má přepracovanou čelncí masku – dostala nové mlhovky a změnila se jemně i přední kapota. Od A-sloupku je to ale už to samé. Námi testovaná pětidvéřová verze z normálu nevybočovala. Někteří se svezli v kupé, které má navíc jiné zadní svítilny.

Uvnitř najdeme rozdílů ještě mnohem méně. Volant s pevným středem, který ve své době vyvolával bouřlivé diskuse v klubech automobilových fanatiků na celém světě zůstal nezměněn. Automobilka koncept tohoto ovládání aplikovala i v dalších modelech, vzpomeňme C4 Picasso nebo nejnovější C5. Komu se to nelíbí, může jít o dům dál. Ostatní si C4 zamilují právě kvůli tomu.

O jeden displej méně

A nejde jen o multifunkční volant. Sada displejů zobrazujících nejrůznější informace byla také velkým lákadlem. Po faceliftu se jejich počet ale redukoval. Grafický otáčkoměr, který v první generaci trůnil hned na sloupku za volantem se přesunul do horního středového displeje po vzoru většího C4 Picasso. Je to krok správným směrem, protože teď řidič nemusí rozdělovat pozornost mezi dvě různá místa.

Podle Citroënu se také vylepšila výbava, konkrétně je teď k dispozici nový navigační systém MyWay s detailními mapovými podklady za přijatelnou cenu. Navíc C4 přišla o slot na SIM kartu, automobilka raději implementovala moderní bluetooth handsfree. Žádnou z těchto vymožeností jsme ale v testovaném voze neměli možnost vyzkoušet. Podobná výbava bude v této kategorii nakonec stejně volbou menšího množství zákazníků.

Motor od BMW

To co nás ale během krátkého svezení zajímalo nejvíc, byl motor umístěný pod kapotou. V nové generaci dostalo C4 dva nové motory, které nahradily předešlé jednotky. Na jejich vývoji se podílelo BMW, což slibuje sportovnější svezení. Raketová 1.6 THP s přeplňováním a výkonem 150 koní se bude na českém trhu prodávat až příští rok, proto jsme usedli do C4 vybavené 1,6litrovým benzínovým čtyřválcem VTi. Ani ten ale nezaostává svým výkonem 122 koní.

Na malý vůz je takové stádo určitě dostatečné, zvláště když točivý moment 160 Nm, nebo alespoň jeho většina, jsou dostupné v širokém spektru otáček. Po nastartování příjemně přede, nikterak rušivě. Neprobouzí se ani při jízdě, jen pokud ho vytočíte, začne výrazněji pronikat k vaším uším.

Jízda s ním je dynamická, ale opět v rámci určení auta. Žádné zázraky rozhodně čekat nelze, zvláště když je omezen stále docela nepřesnou manuální převodovkou, která má pouze pět rychlostních stupňů. Škoda, že se Citroën nepoučil ani v nové řadě, tak nějak jsme to od něj čekali. Kvalitní převodovka by ale měla přijít s přeplňovanou jednotkou.

A bude se prodávat!

Stejný pocit máme i z naladění řízení a podvozku. Zatáčkovité okresky s C4 rozhodně řezat nebudete. Jednak k tomu není vhodný volant, který má kvůli pevnému středu stále veliký věnec, navíc od kol nepřináší dostatek kýžených informací.

Jenže nemůžeme vyčítat příjemnému hatchbacku, že se nechová jako sportovní maniak. Citroën C4 za svou dobu existence na trhu jasně prokázal své pevné místo. Dobyl si srdce zákazníků neotřelým designem a nakonec třeba i dobrou spotřebou, která v kombinaci u námi zkoušeného agregátu činila 6,7 litru na 100 km. S cenou začínající na 399 900 korunách se C4 rozhodně nemusí bát, že by o svou vybudovanou pozici nějak dramaticky přišel.

Text a foto: Jan Markovič

Galerie