Citroën C4 1.2 PureTech 130: tříválcové omlazení

TEST AUTA: Současný Citroën C4 je na trhu nějakých pět let a to je dost dlouho na to, aby se ho výrobce pokusil modernizovat. Citroën na to ale tentokrát šel decentně a změny jsou spíše kosmetické. Nejzajímavější novinkou tak zůstává nový tříválec Pure Tech.

Pojďme se nejdřív podívat na facelift. C4 dostala nové přední světlomety, samozřejmě s diodami pro denní svícení, jak káže trend. Nová je také grafika zadních světel, a pokud sáhnete po výbavě s vestavěnou navigací, tak i ta byla vylepšena: má nově 7 palců a je dotyková. Příjemné je, že za ni Citroën chce jen 10.900 Kč navíc.

Pět let staré přátelství

V kabině si faceliftu asi ani nevšimnete, a tak platí to, co jsme psali v testu před pěti lety: přehlednější přístrojová deska, ale sdružený ukazatel (resp. v případě testovaného auta multifunkční displej navigace) je pohromadě s displejem rádia, takže nemáte všechno úplně před očima.

Sedadla jsou pohodlná a rozměrově dobrá, pozici za volantem si budete chvilku hledat, ale při troše štěstí vám sedne. Prostornost je v rámci kategorie v pořádku, na zadních sedačkách je to spíš průměr, stejně jako kufr o velikosti 380 litrů, který naroste po sklopení opěradel na 1183 litrů. Ložná plocha ale není úplně rovná.

Dobrá zpráva je, že interiér nijak zásadně nezestárnul, jen volant bychom navrhli na výměnu, má zbytečně hmotný střed.

Hlavní novinka: tříválec Pure Tech

Z výše vyřčeného je jasné, že dnes se cyklus současné generace C4 pomalu chýlí ke konci. Ještě než se ale pomalu odebere do penze, Citroën se ji rozhodl zatraktivnit novým motorem.

Tím je přeplňovaný tříválec Pure Tech, který je také jedinou zásadní novinkou testovaného exempláře, a novinkou o to zajímavější. Nový motor pochází z aktuální generace tříválců PureTech, kterými koncern PSA v potřebě plnit normu Euro 6 nahradil letité čtyřválce. Testovaná dvanáctistovka je z nich nejsilnější, poskytuje výkon 96 kW čili 130 koní, má přímé vstřikování a turbo napojené na chladicí okruh motoru.

Jak už to ale u benzinů od PSA bývá, musíme si zvykat na unylejší reakci na začátku plynového pedálu. Ale pak už je to jenom lepší, neboť na tříválec jde tenhle PureTech docela ochotně do otáček a na chvilku nám dokonce podsouvá dojem čtyřválcového motoru.

Na strop točivého momentu 230 N.m narazíte sice už v 1750 otáčkách, subjektivně je ale jeho většina k dispozici v širokém rozsahu 1500 – 3500 ot./min, což v praxi znamená, že do patnácti set otáček se nic neděje, ale nad nimi motor docela dlouho velmi slušně táhne a nabízí překvapivě dobrou dynamiku. Chce to chvilku zvyku, ale pak nám ten projev dělal skutečnou radost. A přitom tříválec!

To ovšem znamená, že spotřeba bude neadekvátní, říkáte si možná. Překvapíme vás, ale nikoliv. Dokonce ani při méně citlivém zacházení jsme se nedostali moc přes 7 l/100 km a běžně jsme jezdili v intervalu 6 – 7 litrů. Finálních 6,7 l/100 km bychom určitě dokázali srazit i níž. To považujeme za dobrý výsledek.

Moc naměkko

Zatímco motor paradoxně dovoluje i ostřejší zacházení, brzy narazíte na limity podvozku, který sice dobře žehlí drobnější nerovnosti, ale je zkrátka příliš měkký.

Pochopitelně, nikdo nebude Citroënu vyčítat měkké naladění. Ale i u něj by bylo možné vychytat ty věci, co nás trápily: uskakování zadní nápravy na rozbité vozovce a výrazné náklony v zatáčkách, které přecházejí až v houpání. Tady hledejme problém v nedokonalé komunikaci tlumičů s pružinami. Zato pochvalu zaslouží dobře účinné brzdy.

A i tentokrát si trochu rýpneme do řazení, které, jak už je u menších francouzských aut zvykem, nepatří k těm nejlepším. Dokonce i přesto, že šestikvalt, dodávaný standardně s nejsilnějším motorem, je to nejpřesnější, co C4 nabízí, pořád to není ono, a když chcete rychleji střídat kvalty, bude vás brzdit svojí nejistotou. Takže znovu, tam, kde by motor dovolil větší rozlet, narážíme na zbytek auta.

Patří do města

Možná to tak z předchozích řádků nevyznělo, ale jako kombinace se nám Citroën C4 1.2 Pure Tech v zásadě líbil. Největší zásluhu na tom měl právě motor, který navzdory našim očekáváním potěši, nezdráháme se dokonce říct, že nadchl. Narazili-li jsme na nějaké limity, byly dány starší koncepcí auta a naladěním podvozku. Nic, co by hrálo zásadní roli v téhle kategorii.

Pokud budeme dosluhující generaci C4 brát jako auto, se kterým se nebudou řezat zatáčky a spíš než klikatou rozbitou okresku bude projíždět městským a příměstským prostředím – a přesně tak je podle nás potřeba ho vnímat – pak je ta kombinace dobrá. Ne dokonalá, ale dostatečná k tomu, aby ospravedlnila cenovku 370 tisíc.

Výsledná známka: 2-

Text: Martin Jedlička
Foto: Matěj Žovinec


PARAMETRY

Základní cena Tendance 1.4 VTi: 326.900 Kč
Základní cenTendance 1.2 Pure Tech 130: 369.900 Kč
Testovaný vůz Feel Edition 1.2 Pure Tech 130: 474.300 Kč

  • Základní výbava: Šest airbagů, stabilizační systém, pomoc při rozjezdu ve svahu (Hill Start Assist), kontrola tlaku v pneumatikách, zadní parkovací čidla, tempomat + omezovač rychlosti, dvouzónová klimatizace, výškově a podélně nastavitelný volant, automatické stírače s dešťovým senzorem, přední mlhovky s funkcí přisvícení do zatáček, zásuvka 12V vpředu a v zavazadlovém prostoru, lepicí sada, bluetooth, litá 16” kola, chromovaná lišta na zadním nárazníku, středová loketní opěrka pro přední sedadla s úložným prostorem, elektricky ovládaná boční okna, elektricky sklopná vnější zrcátka s integrovanými diodami bočního osvětlení atd.
  • Výbava testovaného vozu: Barva karoserie šedá Spirit (+ 14.500,-), dotykový 7“ displej (satelitní navigace GPS s kartografickým zobrazením, integrovaná mapa Evropy, autorádio RD5 bi-tuner) (+ 10.900,-).

Citroën C4 Feel Edition 1.2 Pure Tech 130
Objem motoru 1199 ccm
Maximální výkon 96 kW (130 koní) při 5500 ot/min
Maximální točivý moment 230 Nm při 1750 ot/min
Převodovka šestistupňová manuální
Maximální rychlost 199 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,8 s
Udávaná spotřeba město 5,9 l/100km
Spotřeba mimo město 4,2 l/100km
Kombinovaná spotřeba 4,8 l/100km
Spotřeba během testu 6,7 l/100km
Provozní hmotnost 1205 kg
Délka / výška / šířka 4329 / 1489 / 1789 mm
Rozvor 2608 mm
Zavazadelník / po sklopení 380 / 1183 litrů

Galerie