BMW X6 35d xDrive: nabušený cvalda

TEST: BMW X6, to je vůz budící emoce již od dob svého zrození na skicách designérů BMW. I přes rozměry a váhu srovnatelné spíše s malým náklaďákem se ho Mnichovský výrobce snaží vydávat za kupé? Ano, to opravdu nezní vůbec logicky. Ale přesně dle sloganu BMW, zde jde o zcela jinou záležitost, než je logika. Jde o radost z jízdy a volbu spíše srdcem, než-li hlavou. Je tomu tak ale doopravdy? Na to se pokusí odpovědět následující test.


Vydáno: 29.9.2011

X6 vznikla jako mladší bratr známých modelů X3 a X5, které byly světu prezentovány pod známou zkratkou SAV – Sport Activity Vehlicle. Pro x-šestku automobilka vymyslela zcela nové označení SAC, kde je změna posledního písmena však velmi zásadní. Pod písmenem C se skrývá ono coupé, a dává tušit, že X6 zřejmě nebude klasické baculaté neohrabané SUV.

X-šestka má velmi líbivý design, který na první pohled dává najevo svojí vznešenost a dravost. Automobil má vyšší světlou výšku a zajímavý boční profil, od mohutného předku se karoserie postupně směrem vzad sklání a zužuje. Toto designové vyjádření je velmi efektní a neokoukané, podobnou linkou se pyšní snad jen VW Passat CC a právě tento přísný bavorák. K jeho praktičnosti se dostaneme později.

Coupé necoupé

Po otevření velkých předních dveří a nástupu do kabiny vás uvítá důvěrně známá palubní deska, která je prakticky shodná s ostatními modelovými řadami německého výrobce. Proč také měnit, když výborná přehlednost, ergonomie a kombinace kvalitních materiálů při výborném zpracování patří mezi to nejlepší, co dnes v automobilech lze vidět a vlastnit. Všechny ukazatele i budíky jsou dobře viditelné, ovládací prvky nalézáte od prvních chvil snadno. Vše obsluhujete z pohodlí poskytnutém výbornými sedačkami. Ty jsou ideálně tvarované, elektricky nastavitelné a za příplatek i vzduchem dofukované, pro nejvyšší možný komfort v jakékoliv situaci.

Představu, že sedíte v kupé, navozuje i pár kompromisů o kterých všechny automobily této třídy jsou. Někde musela praktičnost ustoupit oné sportovnosti. Pocit opticky menší a na BMW poněkud stísněné kabiny je spíše o zvyku a většina populace na předních sedačkách nebude mít žádný problém. To už se bohužel nedá říct o zadní části vozu. Zde svezete pouze dva pasažéry a v ideálním případě by jejich výška nemela přesáhnout 180 centimetrů. To je totiž limit, kdy nebude jejich pohodlí sníženo nedostatkem místa pro hlavu. Další daní je extrémně skloněné zadní okno s vysoko umístěnou spodní hranou. Výhled vzad je tak značně omezen a zejména pří parkování jsou příplatkový parkovací asistent a parkovací kamery velmi vítané. Jejich provedení je na velmi dobré úrovni a čtveřice kamer simuluje na středovém LCD panelu pohled z ptačí perspektivy. Nutno poznamenat, že i s tímto vybavením chce parkováni trochu cviku.

Zavazadlový prostor je mělčí než u modelu X5, ale stále je dost objemný a nenastane problém ani při větším počtu zavazadel. Rezervu v kufru nenajdete, místo ní je pod podlahou k dispozici další úložný prostor. Celková velikost 0,570 m3 překonává i konkurenční Porsche Cayenne. V případě nutnosti převést ještě objemnější náklad bude nutné sklopit zadní řadu sedadel. Vznikne tak rovná plocha o velikosti 1,450 m3 což by bylo na kupé velmi slušné, ale dobrý výkon je to i pro SUV.

Koráb s duší sportovce
Konečne se dostáváme k technické specifikaci a jízdním vlastnostem. Oproti výchozímu modelu X5 je zde laděn podvozek daleko více do sportovna. Standardně je k dispozici pohon všech čtyř kol. Výkon je rozprostřen 40 procent na přední a 60 procent na zadní nápravu. Aktivní diferenciál je již v základní výbavě a při průjezdech zatáčkami ho velmi oceníte. X6 se do nich vrhá velmi odvážně a na více než dvoutunového cvaldu až neuvěřitelně jistě a ochotně. Zde oceníte příplatkové aktivní stabilizátory, které potlačují naklánění karoserie. Přes všechnu snahu elektroniky, fyzikální zákony obejít nejde, a vrtkavého pocitu vás zcela nezbaví. Podvozek však perfektně drží a i díky 20 palcovým diskům o rozměrech 275/40 vpředu a 315/35 vzadu máte přes drobné náklony velmi příjemný pocit bezpečí a jistoty.

 

 

 

Testovaná varianta X6 měla pod kapotou nejvýkonnější turbodiesel o výkonu 210 kW, který je velmi dobrým kompromisem mezi dynamikou a ekonomikou provozu. Zrychlení z nuly na sto trvá výborných 6,9 vteřiny a umožní vám pořádně provětrat nejednoho konkurenta na silnici. Je potřeba zdůraznit, že vzhledem k nízkému hluku motoru a proudícího vzduchu je vnímání rychlosti v kabině poněkud zvláštní. Proto oceníte head-up displej, který promítá aktuální rychlost na přední sklo a vy nemusíte uhnout pohledem ani o milimetr. Chod motoru je celkově velmi kultivovaný a na naftu opravdu tichý.

Na výrobcem udávané hodnoty 8,6 l/100 kmse nám za celý průběh testu dostat nepodařilo. Většinu času se spotřeba pohybovala minimálně o 3 litry výše. Pokud jinak výborně fungující automatickou převodovku přepnete do sportovního režimu, nebo si vypomůžete pádly pod volantem, není problém se na klikaté okresce dostat k průměrné hranici 16cti litrů. Vaše vášně pomáhají krotit opravdu kvalitní brzdy, které ani po delší ostré jízdě nevadnou a stále dobře fungují. Odpadá zde i nepříjemný pocit brždění velké váhy za vámi, důvěrně známý z některých jiných současných SUV. Brzdná dráha se spíše podobá o tunu lehčímu osobnímu automobilu.

Unikát
X6 je skvělé auto pro každého kdo ho chápe a rozumí mu. BMW samo ví, že je velmi rozporuplné a názory lidí se velmi liší. Je proto zcela na vás, zda budete tohoto namakaného cvalíka nesnášet či milovat. V každém případě ale za své peníze dostanete jedno z nejlépe fungujících aut na trhu a výborného společníka na dlouhé cesty. 

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín

Antonín: Musím říct, že X6 mě po svezení donutila změnit názor na ni. Pouze jako pozorovatel zvenčí na silnici jsem ji neměl rád. Tak velké auto a tak málo prostoru?, říkal jsem si. Bral sem jí jako nabubřelé auto bez jiného užitku, než machrování na okolí. Ale po svezení, zejména na našich nekvalitních silnicích, musím přiznat opak. X6 se mi velmi zalíbila, je pohodlná. Ale pravdou zůstává, že na zadních sedačkách a v kufru to s prostorem není žádný zázrak.
Dávám známku 3

Jana Jana: Pro mě tohle auto rozhodně není. Jeho sportovní vlastnosti, které všichni doma tak opěvovali, bych nikdy nevyužila a luxus uvnitř mi příjde až přehnaný. A k tomu všemu stojí snad přes dva miliony – no to je šílené…
Dávám známku 4
Nikola Nikola: Mám pro elegantní SUV slabost, stejně jako pro tuhle značku. Takže X6 jsem si naprosto zamilovala už když jsem se v ní projela poprvé. Kdyby jenom cena byla nižší (tak alespoň desetinásobně :D), hned bych si ji v bílé barvě objednala!!
Dávám známku 1-
Tomáš Tomáš: Exteriér úžasný, řízení klasicky bmw dokonalé a ten pocit při jízdě je nezapomenutelný! Tohle že je SUV? Tohle je kupé na vysokém podvozku! X6 se mi vůbec nechtěla vracet, bral bych ji hned všema deseti!!!!!
Dávám známku 1+
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Tomáš Kozar
Foto: Matěj Žovinec


PARAMETRY

Základní cena v provedení Název: 1 734 020 Kč

Cena doplňkové výbavy: 306 084 Kč

Celková cena: 2 040 104 Kč

 


Základní výbava: ABS, Airbag, 10 x airbag, 5 x dveře, ABS, automatická klimatizace, automatická převodovka, autorádio, CD měnič, CD přehrávač, dálkově ovládané centrální zamykání, dělená zadní sedadla, dřevěné obložení, el. ovládání oken, el. ovládání zrcátek, el. seřiditelná sedadla, ESP, indikátor parkování, kožené potahy, litá kola, multifunkční volant, nastavitelný volant, palubní počítač, protiprokluzový systém kol (ASR), satelitní navigace, senzor stěračů, ski box, sportovní sedadla, střešní nosič, střešní okno, tempomat, vyhřívaná sedadla, vyhřívaná zrcátka, xenony

 

Doplňková výbava: Harman Cardon sound system, Odvětrávané sedačky Další výbavy: el. sklopná zrcátka, bezklíčové startování a odemykání, el. dovírání dveří, aut. zabrždění v kopci, zadní světla LED, natáčecí světlomety, senzor světel

BMW X6 xDrive 35d
Objem motoru 2933 ccm
Maximální výkon 210 kW/4400 ot.
Maximální točivý moment 580 Nm/1750 ot.
Převodovka automatická 6ti stupňová
Maximální rychlost 236 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 6,9 s
Udávaná spotřeba město 10,5 l/100km
Spotřeba mimo město 7,1 l/100km
Kombinovaná spotřeba 8,3 l/100 km
Spotřeba během testu 11 l/100km
Provozní hmotnost 2158 kg
Délka / výška / šířka 4877 / 1690 / 1983 mm
Rozvor 2933 mm
Zavazadelník / po sklopení 0,570 m3 / 1,450 m3

 

 

Galerie