TEST: BMW X3 je na světě už od roku 2004 a je to na něm znát. Vpředvečer uvedení nové generace se BMW snaží zaujmout speciálními edicemi povedeného SUV. Je to ale těžký boj – konkurence nespí a nabízí novější a hezčí kousky. Jak se daří bavorské automobilce bojovat s nepřízní času jsme zjišťovali s nejsilnější motorizací a sportovním paketem Limited Sport Edition.
Vydáno: 6.7.2009
Kompaktní SUV z Mnichova se pod názvem X3 začalo prodávat před pěti lety a (i proto, že zpočátku nemělo žádného přímého soupeře) dosáhlo výrazných prodejních úspěchů. V současnosti jde sice o nejstarší model, který automobilka nabízí a jedná se o zřejmě nejošklivější auto ze současné nabídky BMW, ale jeho značné kvality mu nelze upřít.
Limitovaná sportovní edice
Jenomže čas je zkrátka neúprosný a uplynulé roky jsou na modelu X3 znát i přes facelift, který vůz prodělal v roce 2006. Přitom se svými novinkami přichází i konkurence, což pro zastarávající model znamená zásadní hrozbu. Automobilka BMW si je toho vědoma a proto se snaží přicházet se zajímavými nabídkami, které by šance X3 opět zvýšily.
Jednou z takových nabídek je sportovní paket Limited Sport Edition. K našemu testu se dostavil s nejsilnější, velice povedenou motorizací „xDrive35d“, o níž se dopodrobna rozepíšeme níže. S tímto paketem (tedy za „drobný“ příplatek 195.000 korun) dostanete rozsáhlou paletu doplňků, které vaše BMW ozvláštní a pomohou vám (alespoň částečně) obelhat čas.
Samotná X3 xDrive 35d má téměř maximální výbavu, proto přidávat k ní další doplňky nebylo jednoduché. Součástí výbavy Limited Sport Edition je série aerodynamických „M“ doplňků, které mají přispět ke sportovnímu vzhledu karoserie a především sportovní (rozuměj: přitvrzený) M podvozek. Úpravy zevnějšku nejsou nijak zásadní a kromě černého laku Karbon Black Metalic a několika hliníkových dekorů snad ani nestojí za řeč.
Zajímavější jsou skutečné prvky výbavy, které s paketem dostanete: jde tu především o devatenáctipalcová kola a adaptivní xenonové světlomety s ostřikovači. Bonusem budiž drobnosti, jako dešťový senzor, multifunkční senzor a podobné.
Staronové posezení
Na interiéru se staří podepsalo daleko méně, než na vnějším vzhledu – nejenže je k nerozeznání od „současných“ modelů značky, ale stále nabízí vynikající materiály, skvělé zpracování a dobrou ergonomii. Se sportovním paketem přišla nová sportovní sedadla, které vypadají luxusně díky kombinaci černé kůže Nappa v kombinaci s Alcantarou v antracitové barvě. Potěšující zprávou je fakt, že se v nich také pohodlně sedí.
Další změny už nejsou tak zásadní (pomineme třeba dekorace z leštěného hliníku a nové koberečky). Řidiče neznalé modelu X3 překvapí relativně velký (multifunkční) volant, který by měl být symbolem sportovního naladění už pro použití písmenka M (stejně jako M hlavice řadicí páky). Součástí sportovního paketu je rovněž degresivní posilovač Servotronic.
Některé neduhy modelu X3 se ale zakrýt nepodařilo. Prostor, který má k dispozici řidič, je jen průměrný a odkládacích prostor je dramatický nedostatek. Na druhou stranu ale cestující na zadních sedadlech nedostatkem prostoru trpět nebudou a slušný je i objem zavazadlového prostoru, který dosahuje hodnoty 480 litrů.
To je síla!
V tuto chvíli se konečně dostáváme k tomu nejdůležitějšímu, čímž je motor. Pod kapotou BMW X3 xDrive 35d tepe řadový naftový šestiválec o objemu 3,0 litry. Původ tohoto motoru najdeme v podařeném modelu 535d a jeho parametry pod kapotou BMW X3 vypadají opravdu slibně: výkon dosahuje hodnoty 286 koní (210 kW) a točivý moment 580 Nm.
Vpředu podélně uložený šestiválec se může pochlubit dvěma turbodmychadly, jichž k dosažení vysokého výkonu využívá s technologií postupného přeplňování VTT. To ve zkratce znamená, že menší turbodmychadlo dodává tlak už v nízkých otáčkách a od nějakých 1500 ot./min se k dílu přidá i druhé, větší turbodmychadlo, které pomáhá motoru v horní polovině otáčkoměru.
Vysoký výkon přenáší automatická šestistupňová převodovka na obě nápravy v poměru 40:60 ve prospěch zadní a k její práci nemáme žádných výhrad – řadí rychle a inteligentně a díky jejímu odstupňování není problém razantně zrychlovat i vysoko nad dálničním limitem. Pokud chcete řadit sami, nabízí převodovka ruční řazení, pádla pod volantem ale bohužel chybí.
Tři sta z místa
Razantní dupnutí na plyn je pokynem k nekompromisnímu vystřelení z místa. Zrychlení z nuly na stovku zvládne X3 za svižných 6,4 sekundy a pružné zrychlení je ještě lepší. Malé SUV je tak i přes svou vyšší konstrukci hbitější než kdejaký „sportovní“ sedan.
Schopnosti tohoto motoru jsou i ve skoro dvoutunovém autě ohromující. Šestiválec má obrovskou chuť zrychlovat téměř v jakýchkoli otáčkách i rychlosti. I když jedete opravdu hodně rychle, má tahle X3 stále sílu vás dalším zrychlováním zatlačit do sedačky, a to až do rychlostí kolem 240 km/h, kde leží maximum tohoto motoru. Motor má přitom velice kultivovaný projev a ve vyšších otáčkách má blízko k benzinovým kolegům.
Pokud jde o jízdní vlastnosti, patří BMW X3 na naprostou špičku ve své kategorii a troufáme si tvrdit, že překonává i řadu sedanů srovnatelné velikosti. Sportovní podvozek je naladěn opravdu tvrdě a jízda po nekvalitním povrchu způsobuje nepříjemné natřásání, na druhou stranu ale auto výborně drží stopu a i při vyšších rychlostech naklání v zatáčkách jen minimálně.
Při tom všem výkonovém kouzlení se navíc nemusíte obávat, že spálíte zbylé zásoby fosilních paliv. Papírové kombinované spotřeby 7,8 l/100 km jsme sice nedosáhli, ale i tak nás nízká žravost vozu potěšila. Při střídavém ježdění ve městě a mimo něj jsme se pohybovali mezi devíti a desíti litry na sto kilometrů. Pokud budete s X3 řádit a naplno využívat, počítejte se spotřebou 12-13 l/100 km, což vzhledem k fantastickým možnostem šestiválce stále není zlé.
Legrace za dva miliony
Doposud jsme na adresu BMW X3 nešetřili (po právu) superlativy. Jenomže hlavní úskalí tohoto po všech stránkách povedeného auta poznáte v okamžiku, kdy nahlédnete do ceníku.
Už cena základního modelu BMW X3 xDrive35d je poměrně dost vysoká: 1.426.950 korun. Připočítejte si částku 195.750 korun za paket Limited Sport Edition a přihoďte pár dalších drobností a s hrůzou zjistíte, že cena testovaného modelu se vyšplhala – držte se – na závratných 1.881.900 korun.
BMW X3 xDrive35d Limited Sport Edition je sice skvělé auto s kompletní výbavou, ale dát skoro dva miliony za malé SUV – navíc odcházející model – to se prostě nepodaří ospravedlnit ani takové značce, jakou je BMW. Proto vás, drazí čtenáři, prosíme, pokud se chystáte tento kousek pořídit, abyste svého prodejce přiměli k alespoň desetiprocentní slevě.
Chmurná budoucnost X3
Naše prognóza pro X3 není – i přes kvality výše popisovaného kousku – vůbec růžová (a to nejen vzhledem k ceně, nad níž jsme si už zalamentovali). Alespoň do té doby, než letos na podzim spatří světlo světa jeho druhá generace.
Současné BMW X3 je sice stále vynikající auto, ale ta léta se především na jeho zevnějšku velmi podepsala. Dva úhlavní konkurenti BMW, tedy stuttgartský Mercedes-Benz a ingolstadtské Audi, přišli se svými modely v této kategorii teprve nedávno. Poté, co jsme je oba podrobili redakčním testům víme, že vozy Mercedes-Benz GLK a Audi Q5 jsou nejen výborná kompaktní SUV, ale jsou zkrátka novější a navíc i daleko hezčí.
Bez ohledu na konkurenci si ale největší nebezpečí pro dožívající X3 připravil sám Mnichov – za několik týdnů se v autosalonech objeví nový model, BMW X1. Bavorští střílí do vlastních řad a upřímně řečeno, pochybuji že po představení X1 kdokoli ještě pomyslí na koupi X3. BMW X1 je daleko hezčí, menší jen o nějaký ten centimetr, a pochopitelně u něj čekáme nižší cenu.
Výsledná známka 2
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: BMW X3 je pohodlné auto vhodné pro podobnou rodinu, jako mám já. Kladně hodnotím slušný zavazadlový prostor (480 litrů) a velmi dobrou hodnotu přes 1500 litrů po sklopení zadních sedaček. Záporně hodnotím méně prostoru než bych čekal vpředu a absenci odkládacích prostor. A nakonec dodávám: za stejné peníze bych si bez problému pořídil daleko větší X5. Tak proč tohle??
|
|
Jana: Já vím že jde o BMW a u toho se na cenu tak nekouká. Ale číslovka 1 880 000 korun u mě rozhoduje všechno. Bez ohledu na to že je to bezpečné auto které možná ani tolik nežere. Za tyhle peníze bych pořídila snad tři takové od nějaké jiné značky. Dávám známku 4 |
|
Nikola: BMW X3 se mi nelíbí, nelíbí, nelíbí! Nic na tom nezmění ani spousta chromu všude kde to jde, ani krásné sedačky z kůže a alcantary. Ani ten facelift, který na tom autě není skoro vidět. Je to zkrátka uvadající model, který si stěží hledá své poslední zákazníky. Ale já nežiju z minulosti, proto mě neoslovuje. Konec… Dejte sem X1!!! Dávám známku 4 |
|
Tomáš: Nikdy bych nečekal, že to někdy řeknu o naftovém motoru, ale BMW X3 xDrive35d je FANTASTICKÉ!! Dlouho jsem se tak nepobavil s nízkým autem, ale s vysokým SUV?? Vynikající podvozek vám nedá tušit, že jste v SUV, ale zkrátka sedíte výš a jedete… jako přibití. A rychle. A s obrovskou silou pod pedálem plynu. A zábavně. A vůbec! Dávám známku 1* |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení xDrive35d: 1.426.950,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 454.950,- Kč
Celková cena: 1.881.900,- Kč
BMW X3 xDrive35d Limited Sport Edition |
|
Objem motoru | 2993 ccm |
Maximální výkon | 210 kW / 286 koní (4400 ot./min) |
Maximální točivý moment | 580 Nm (1750 – 2250 ot./min) |
Převodovka | automatická šestistupňová |
Maximální rychlost | 240 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 6,4 s |
Udávaná spotřeba město | 9,7 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 6,7 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 7,8 l/100 km |
Spotřeba během testu | 9,4 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost | 1940 kg |
Délka / výška / šířka | 4569 / 1674 / 1583 mm |
Rozvor | 2795 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 480 / 1560 litrů |