BMW X1: první jízdní dojmy

V Mnichově mají evidentně dobrý pocit z toho, že tak trochu předbíhají konkurenci. Po velkém BMW 5 Gran Turismo, pro kterého se jen těžko hledá soupeř podobných parametrů, totiž přijíždí i malý crossover X1. Ten na poli prémiových miniSUV také ještě na konkurenci čeká. My jsme si ho mohli poprvé vyzkoušet v okolí Karlštejna. Zajeli jsme i do lomu Čertovy schody.


Vydáno: 19.10.2009

Díky mohutné masce chladiče se dvěma ledvinkami a plastovému nárazníku podtrženému hliníkovou lištou, vypadá nové BMW X1 na fotografiích větší, než je. Než se s ním seznámíte na živo, přemítáte o tom, zda není nový model tak trochu kudlou do zad zavedenému kompaktnímu SUV BMW X3, které navíc poměrně zestárlo a čeká na svou další generaci. O tom jsme ostatně přemýšleli i my. Ale pak stačí jedno setkání a na vlastní oči vidíte, že tomu tak být nemůže.

BMW X1 totiž více než X3 evokuje kombi BMW řady 3, postavené na velikých kolech a se zvýšeným podvozkem. Však na délku měří jen 4454 mm, což je dokonce o 73 mm méně, než trojkový kombík. Za to na výšku má 1545 mm (BMW X3 1674 mm).  Takže jsme opět trochu někde jinde. Dalo by se tedy tvrdit, že BMW X1 ještě čeká na svou konkurenci, která by měla za čas přijít jako kompaktní Audi Q1 nebo podobná kreace od Mercedesu-Benz.

Osvědčený mix

Uvnitř se sedí samozřejmě výš, což zpříjemňuje přehled nad provozem a celkový pocit z řízení. Palubní deska si bere něco z trojkové řady, linie a případné výplně dřevem připomínají bavoráky vyšších tříd. Celkově se dá ale hovořit o přiměřeném luxusu, na který jsme u BMW zvyklí. Samozřejmostí je pak špičková kvalita materiálů a slícování. Pohodlná sedadla jsou bez kompromisů.

U malého SUV se musí samozřejmě myslet i na praktičnost. Tři sedadla ve druhé řadě mají možnost individuálního nastavení. Opěradla zadních sedadel jsou dělená v poměru 40/20/40 a mohou samostatně měnit svůj sklon, nebo je možné je zcela sklopit. Zavazadlový prostor se tak zvětší ze 420 na 1350 l. Na přání je k dispozici elektricky ovládaná prosklená panoramatická střecha, která by měla zpříjemnit cestování. Výbava zahrnuje spolu s navigačními systémy Business a Professional, které září na detailní 7palcové obrazovce, i aktuální generaci systému BMW iDrive. Na přání může být audiosystém se vstupem AUX zdokonalen na vysoce kvalitní HiFi systém doplněný USB vstupem pro externí zdroje hudby.

Jeden benzín, spousta nafty

Jedinou benzínovou volbou je BMW X1 xDrive28i. To má pod kapotou zážehový šestiválec o objemu 3,0 litru s největším výkonem 190 kW/258 k a je standardně vybaveno stálým elektronicky řízeným pohonem všech kol. V modelu BMW X1 xDrive23d pracuje čtyřválcový turbodiesel s technologií TwinPower Turbo s největším výkonem 150 kW/204 k a točivým momentem 400 Nm. Toto provedení dokáže z nuly na 100 km/h zrychlit za 7,3 s a přitom v kombinovaném režimu spotřebovat 6,3 l/100 km. Nabídku motorů doplňuje BMW X1 sDrive20d, které může být vybaveno buď pohonem zadních, nebo všech kol xDrive. Nejúspornějším verzí je sDrive18d. Je vybaveno například systémem regenerace kinetické energie, parametricky řízeným příslušenstvím motoru nebo u modelů s manuálními převodovkami také funkcí Auto Start Stop. Kombinovaná spotřeba tak podle tabulky může být 5,2 litrů nafty na 100 km.

My jsme si pro rychlou předváděcí jízdu vybrali BMW xDrive20d. To bylo oproti asi častější volbě automatické vybaveno manuální převodovkou, což rozhodně nebylo na škodu. Šestistupňová páka totiž chodila velmi přesně a bez problémů. Agregát je moderní turbodiesel, který rozhodně neklepe ani se neprojevuje nepříjemným „chraplákem“, jak stále ještě bývá zvykem u některých nafťáků. Až ve vyšších otáčkách je zvukově jasné, že máme tu čest s dieselem. Kdo bude chtít větší zátah, sáhne logicky po silnějším modelu 23d, „dvacítka“ ale poskytuje asi nejlepší volbu mezi výkonem a spotřebou.

Precizní řízení

Cestu po klikatých okreskách vedoucích od golfového resortu na Karlštejně k lomu Čertovy schody jsme si náležitě užívali. BMW X1 je totiž díky svým kompaktním rozměrům velmi mrštné, inteligentní pohon všech kol pak dodává potřebný pocit bezpečí a stability. Auto se nenaklání ani trochu a přidáme-li pověstně komunikativní a přesné řízení z Mnichova, máme tu jedno z nejlépe ovladatelných malých SUV na trhu.

Organizátoři akce nás navíc pustili přímo do lomu. Když jsme dali přednost v jízdě 50tunovému Caterpillaru, mohli jsme si zařádit na vyjetých cestách plných kamení, nerovností a bahna. Díky zvýšenému podvozku to nebyl problém. Neděláme si iluze, že by BMW X1 obstálo na překážkách Hummer centra, nebo ve složitějším terénu, rozhodně toho ale může nabídnou více, než tolik propagované allroady. Podvozek byl celou dobou naladěn na ideální notu mezi tuhostí a komfortem, rozhodně jsme se nebáli ani v terénu trochu přišlápnout pedál plynu.

BMW X1 přichází na český trh se základní cenou za model sDrive18d za zajímavých 707.200 korun. Verze s pohonem všech kol je dražší o 52 tisíc korun. Námi testovaný vůz BMW X1 xDrive20d přišel v základu na 826.800 korun. Nejdražší je samozřejmě verze vybavená špičkovým šestiválcem, která přesahuje o jednu tisícovku milionovou hodnotu. Těžko předpovídat budoucnost tohoto crossoveru v dosud řídce obsazeném segmentu, určitě se ale těšíme na redakční test i na první čísla prodejnosti. Za takto zajímavé ceny má rozhodně šanci.

Text: Jan Markovič
Foto: Autor, BMW

Galerie