Auta bez řidičů brzy na našich silnicích

Napadlo vás někdy, jaké by to bylo, kdyby se auta řídila sama? Na cestu do práce nebo na dovolenou byste si jen sedli na sedačku a jako v kině sledovali celou cestu film. Auto by samo našlo nejlepší cestu a bezpečně podle předpisů odřídilo. Zní to jako sci-fi, že?

 

Vydáno: 2.4.2013

Brzy v běžném provozu

Překvapivě auta bez řidičů mají ke sci-fi daleko. Google již od roku 2010 testuje na silnicích San Francisca a Los Angeles hned několik exemplářů. Auto je velmi dobře rozpoznatelné podle vysoké nástavby se senzorem na střeše. Už trochu méně je vidět, že řidič vlastně auto vůbec neřídí.

Projekt je sice vzdálený tomu, aby auta byla uvolněna k prodeji, ale v roce 2013 už mají odježděno přes 300 000 km po všech druzích silnic s pouze příležitostným zásahem člověka do řízení. Auto samozřejmě není neřízená střela a „řidič“ může kdykoliv zabrzdit nebo zatočit. Pro běžnou veřejnost Google provozuje malou testovací dráhu, kde si každý může zkusit jízdu počítačem řízeným golfovým vozíkem. Přesto už v květnu 2012 vydaly úřady ve státě Nevada první povolení na provoz počítačem řízeného auta. Vývoj je tedy v plném proudu.

Pro testování byla vybrána především Toyota Prius. V České republice ještě nějaký čas samořízená auta nebudou, ale Toyotu Prius si můžete koupit hned a aspoň šetřit životní prostředí a vaši peněženku. Mrkněte do nabídky Auto ESA, recenze na Prius najdete všude na internetu.

„Oči“ auta v podobě senzorů

Je asi zřejmé, že silnice a doprava je naprosto nepředvídatelná. Nikdy nevíte, co udělá řidič před vámi, za vámi, případně někdo další kolem vás. Jako člověk jste však schopni vyhodnotit situaci dřív, než nastane problém, a reagovat. Tímto „šestým smyslem“ počítač nedisponuje a musí se spolehnout na mraky senzorů a získání co nejvíce informací a dat z okolí.

Nejdůležitější částí celého systému je takzvaný LIDAR. Jedná se o laserový radar, který v každém okamžiku snímá prostor kolem sebe a generuje třírozměrnou mapu okolí. Zároveň je to také důvod, proč neuvidíme tato auta hned tak u nás – samotný LIDAR stojí víc jak milion korun.

Dalším prvkem je videokamera na předním skle, která sleduje semafory, chodce, cyklisty a jakýkoliv další pohyb. Té pomáhá radar umístěný na náraznících kolem auta, který upozorňuje počítač auta na pozici vzdálených objektů. Poslední je senzor umístěný na zadním kole auta, který přesně měří pohyb vozu a upřesňuje pozici auta na mapě zjištěné z GPS.

Ani parkovací asistent není na škodu

Jestliže jste příznivci podobných „vychytávek“ jako je brzdový nebo parkovací asistent, zkuste se poohlédnout po autech Lexus nebo Mercedes-Benz. Několik podobných exemplářů mají i v Auto ESA, zkušenosti třeba s parkovacím asistentem jsou vesměs pozitivní.

V případě, že nemůžete vydat za Mercedes stovky tisíc, počkejte si na novou generaci Kia Cee’d, která bude také oplývat parkovacím asistentem a dalšími systémy. Ojetou ji pak určitě seženete třeba v Auto ESA.

Ať se vám to líbí nebo ne, moderní technologie pronikají stále více i do automobilového průmyslu. Kutilové jsou sice rozhořčení, že už neopraví svůj automobil jen s pomocí kladiva, ale každé zvýšení bezpečnosti silničního provozu za mírně komplikovanější servis stojí. A kdo ví, už brzy možná budou auta řídit jen počítače a dopravní nehody zmizí úplně.

Text: Redakce
Foto: Google

Galerie