Audi TTS Roadster: první jízdní dojmy

Kouzelné písmeno S doputovalo za název kupé a roadsteru Audi TT. Slibuje nevšední sportovní zážitky. A není samo. Stačí se podívat do parametrů. Ostře přeplňovaný dvoulitr dosahuje výkonu rovných 200 kW. Je jasné, že tohle auto nebude rozhodně žádné ořezávátko.

Vydáno: 16.7.2008

Na malou ochutnávku jsme si vybrali Audi TTS Roadster ve slušivé černé metalíze. Už standardní Audi TT se tváří poměrně ostře, TTS muselo dostat samozřejmě lehce pozměněnou fazónu. Že je něco jinak si všimne oko bystrého pozorovatele hlavně při čelním pohledu: nárazník dostal aerodynamické vroubkování a maska chladiče má výraznější gril. Nechybí ani logo TTS.

Zboku zaujmou nové spodní lišty, které pěkně tvar vozu lemují a samozřejmě litá kola pod kterými se skrývají třmeny brzd opět s logem. Vzadu se pak násobilo. Místo dvou samostatných koncovek výfuku tu najdeme dva páry. Oproti TTS Coupé má Roadster zploštělou záď, která vynikne hlavně při stažené střeše. Takový luxus jsme si ale bohužel kvůli nepříjemnému dešti nemohli dovolit.

Uvnitř vozu se hraje také na sportovní notu. Naše TTS bylo vybavenou automatickou dvouspojkovou převodovkou S-tronic s možností řadit páčkami pod volantem, čehož jsme vzápětí s chutí využili. Její volič na středovém tunelu přímo láká k dotekům, naplno byste si ho ale užili u manuálu. Interiér se povedl, vyniklo hlavně obšití kůže červenou nití. Krásné je na sportovním volantu i na výborně tvarovaných sedačkách.

Naprosto jiná liga

Dost ale bylo obhlížení, na to dnes tolik času nemáme. Raději nastartovat, aby se přeplňovaný motor 2.0 TFSI předvedl ve své plné kráse. Jeho zvuk hned při rozběhu jasně ukazuje, že to není obyčejný agregát. Dvoulitrové TFSI jsme mohli testovat už třeba u Audi A3 Cabrioletu, kde se rozhodně nenechalo zahanbit, tohle je ale úplně jiné liga. Proč?

Může za to hlavně pozměněné turbodmychadlo, které odvádí mnohem větší práci. Má větší průměr a plní tlakem 1,2 baru. Audi také změnilo časování ventilů. Z původních 147 kW se tak výkon zvedl na rovných 200 kW. Kvůli tomu bylo třeba vystužit motorový blok a zvětšit průměr vstřikovačů.

Jakmile tedy sešlápneme plynový pedál, ozve se pořádný hukot a Audi TTS letí tryskem kupředu. Zrychlení z nuly na stovku zvládne Roadster za 5,4 sekundy (Coupé ještě o dvě desetinky rychleji). Tlak, kterým vás přimáčkne do sedaček, je opravdu strhující. Nejvyšší rychlost byla stanovena na obligátních 250 km/h.

Řadíme vyšší rychlost a v tu vteřinu se ozve zezadu zadunění. Že by turbo tlačilo pohonné hmoty do motoru tak vehementně, až jejich zbytky explodovaly ve výfuku? Podobný efekt známe u závodních vozů nebo některých superaut.

Jízda s TTS je dramatická, adrenalinová a nekonečně zábavná. Motor má dokonalý zátah, který se dá rozpoznat už z točivého momentu 350 Nm. Ten se drží ve velkém rozpětí otáček, konkrétně mezi 2500 až 5000 za minutu. S-tronic řadí bezchybně a rychle, přesto si pod tlakem svalnatého agregátu občas dovolí s autem pěkně škubnout. Pokud se na chvíli uklidníte, řazení nemáte šanci cítit.

Auto pro radost

Audi TTS je pěkným kouskem na hraní, kterému nechybí ani takové finesy, jako zadní křídlo vystupující nad kapotu při rychlostech nad 120 km/h. Vůz představuje vrcholnou nabídku a ve standardní výbavě už najdete třeba hliníkové dekory, rádio, klimatizaci, čtyři airbagy a ESP (stejně ho ale budete mít častěji vypnuté.)

V příplatkové výbavě nechybí klasické taháky, jako navigace za 29 tisíc korun nebo tempomat za sedm tisíc. Rozhodně si nenechte uniknout překrásné čalounění kůží Nappa, které je ovšem vykoupeno vysokým 78 tisíci korunami. Pokud toužíte po Audi TTS Coupé, může být vaše za 1 273 400 korun. Roadster je o 100 korun levnější. Ceně bude hrát do karet také stále se snižující kurz koruny vůči euru.

Text a foto: Jan Markovič

Galerie