Audi TTS Coupé: oranžová bestie, která nekouše

TEST: V Ingolstadtu lepí na výkonné modely kouzelné písmeno S. Dočkalo se ho i kupé Audi TT. Ve verzi TTS najdeme pod jeho kapotou přeplňovaný čtyřválec, ze kterého se podařilo vymáčknout celých 272 koní. Když k tomu přidáme sexy oranžové lakování, máme před sebou neobyčejný sporťák, který rozhodně stojí za pozornost.


Vydáno: 17.11.2008

Druhá generace Audi TT je oproti té první vzhledově výrazně povedenější. Rozhodně působí vyzrálejším dojmem, na druhou stranu nevyvolává příliš emocí, stejně jako tomu bylo u jeho předchůdce. Pravým opakem je ale ostrá verze TTS, která do vínku dostala slušivá přetipaprsková kola z lehkých slitin, výraznější masku chladiče, difuzor nebo upravená stříbrná zrcátka.

Pravým vrcholem je ale kombinace s oranžovým lakováním, které působí na oči kolemjdoucích a kolemjedoucích jako magnet. Neexistuje jiná barevná volba, se kterou byste se cítili jako celebrita ve výkladní skříni. Vyzkoušeli jsme Audi TTS v provedení Roadster v černé i modré barvě, ale Coupé v oranžové, to je vážně něco!

Sexy i uvnitř

V podobném nádechu se nese i interiér skrytý za bezrámovými dveřmi. Kombinaci oranžové a černé najdeme jak na kožených sportovních sedačkách, tak na středovém tunelu, volantu (černá kůže je obšita oranžovou nití), nebo i na koberečku. Interiér je typické Audi se vším, co k němu patří. Dokonalé zpracování, vše na svém místě a jasně pochopitelné ovládání. Sedí se nízko, jak se na takový sporťák sluší, za volantem, který mohl být o kapánek menší, ale budiž.

Na rozdíl od Roadsteru najdeme v kupé i druhou řadu sedadel. Ta je ale prakticky nepoužitelná, nejen kvůli takřka nulovému prostoru pro nohy, ale i příliš vzpřímenému nastavení opěrek zad. Nevadí. V případě tohoto auta bude beztak sloužit jen jako nouzové místo pro zavazadla nebo golfový bag, když se už nevejde do 290litrového zavazadelníku.

Zvukové hody

Stačí jednou otočit klíčkem v zapalování a Audi TTS si vás získá. Ze čtyřech koncovek výfuku se ozývá brumlání přeplňovaného agregátu, který je připraven okamžitě k akci. Nikdy bych neřekl, že čtyřválec bude znít takhle krásně, ale inženýrům z Ingolstadtu se povedla skvělá práce.

Svědčí o tom i výkonnostní parametry. Dostat ze čtyřválce o objemu dvou litrů rovných 200 kW, tedy 272 koní, je už docela pořádný kumšt. Ostatně, běžné dvoulitrové TFSI, které nás svižně vozilo třeba v Audi A3 Cabriolet, mělo výkon 147 kW (200 koní). Aby to nebylo málo, je TTS ještě o 90 kilogramů lehčí (1395 kg). Výsledkem je překonání stokilometrové rychlosti za 5,4 sekundy a obligátních 250 km/h maxima.

Po prvním sešlápnutí plynového pedálu se Audi TTS Coupé projevuje jako pořádná bestie. Motor má úchvatný zátah. Jeho točivý moment 350 Nm totiž leží v rozmezí 2500 až 5000 otáček v minutě, takže dokáže opravdu tvrdě pracovat takřka v celém spektru. U toho doprovodí jízdu skvělou zvukovou kulisou. Maximum výkonu pak je ještě o tisíc otáček za minutu výše.

Audi TTS by tak mohlo být hodně nebezpečné, nebýt pohonu všech kol quattro, který využívá poslední generaci elektronické spojky Haldex. V základu to tedy není žádná čtyřkolka, nebojte se, spojka posílá nejvíce síly na přední kola a jen malé procento na zadek. V zájmu zachování stability a tak i života posádky, si ale s porcí točivého momentu umí dobře poradit a přesouvat pořádnou porci energie tam, kde je právě potřeba.

Nejlépe do zatáček
Abych si její účinnost pořádně prověřil, vyrazil jsem na noční projížďku po mé oblíbené testovací silnici Řitka – Řevnice – Karlštejn – Beroun. První část trasy vede z kopce a ověřila takřka nevadnoucí účinnost vydařených brzd. Z Karlštejna do Berouna je to pak hlavně o testu stability vozu a chuti vrhat se do četných zatáček co nejvyšší rychlostí. Důležité je cestu jet za tmy, díky odrazu světel pak poznáte, zda se proti vám z druhého konce zatáčky řítí jiné auto.

Audi TTS na místních okreskách excelovalo. Ani jednou se mi ho nepodařilo dostat do extrémní situace. Ačkoliv jsem měl neustále pocit, že jedu na hraně, gumy prakticky neskřípaly a Audi TTS skvěle drželo určenou stopu. Systém quattro tedy pracuje skvěle a stejně tak i podvozek, který je naladěn náležitě na tvrdou notu. Problémy nastaly jen ve chvílích, kdy se TTS ocitlo ve spárech několika za sebou jdoucích výmolů nebo jiných nerovností. S nekvalitou českých silnici si sportovní vozy stále příliš nerozumí a občas jim to trochu uskočí stranou.

Klikatá a liduprázdná silnička je za volantem Audi TTS skvělým řidičským zážitkem, který ale trochu kazí příliš lehké řízení. Kvůli němu není předek vozu tolik čitelný, na druhou stranu, jak už jsem psal výše, tuhost karosérie a perfektní podvozek odvedou výbornou práci, takže se není třeba bát. Stejně tak jsem si pochvaloval šestistupňovou manuální převodovku s krátkými dráhami a vysokou přesností.

Má žízeň

Horší to bylo jen při pohledu na palubní počítač, který během mého půlhodinového testování ukazoval spotřebu 18 litrů na sto kilometrů. Pokud bych Audi TTS tolik neproháněl, pak by mohl mimo město klesnout klidně i takový litr pod desítku. Tabulková venkovská spotřeba 6,4 litru benzínu na 100 km je spíš z říše fantazie. A navíc, kdo má tohle kupátko jednou v rukou, tak se prostě neudrží. Za podaný výkon je to ale zasloužený apetit.

Audi TTS je jednoduše bestie, která ale nekouše. Dosahuje sice vysokých jízdních výkonů, na příkazy z pracoviště řidiče reaguje rychle a poslušně. Dostat tohle kupé do extrémů dá pořádnou práci a člověk by musel na dobro ztratit pud sebezáchovy. Výborná německá technika tak umožní docílit řidičského zážitku i začátečníkům, nebo těm, kteří si dosud na sportovní kupé netroufli. Jedinou překážkou bude cena, která startuje na 1.239.800 korunách. Díky bohaté výbavě testovaného vozu stál extravagantní oranžový kousek ještě o 220 tisíc víc.

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Nesmím se nechat unést svou láskou ke kupé TT, mým úkolem je tu hodnotit hlavně praktickou stránku. V ní příliš nevyniká. Rozhodně s tímto kupé počítejte jako s dvoumístným. Pak totiž nebudete zklamaní ani z miniaturního kufru. Ten můžete prostorem na zadních sedadlech docela dobře doplnit.
Dávám známku 3
Jana Jana: Zřejmě se zase diskutujícím nezavděčím, ale cenově je TTS dost nadhodnocené. Sice si nemůžeme stěžovat, že je unás dražší, díky přepočtu eur v konkrétní den nákupu vozu, 1,46 milionu je ale za podobné kupé hodně. Neudělal by vám stejnou službu třeba nějaký o polovinu levnější hothatch?
Dávám známku 3
Nikola Nikola: Krása, nádhera, orgie pro oči! Kombinace oranžové karosérie se stříbrnými doplňky je opravdu neodolatelně sexy. Jindy nudný interiér Audi také těží z barevného provedení. Prostě senzace!
Dávám známku 1*
Tomáš Tomáš: Už tu vidím ty zaryté fanoušky zadokolek, jak tady na TTS plivají. No jistě! Ale zkuste se v tom jednou svézt a budete mluvit jinak! Výkonný motor a skvělý podovzek spolu s nejnovějším quattrem dokáže udělat závodníka z každého! A to se počítá!
Dávám známku 1*
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena: 1 239 800 Kč

Cena doplňkové výbavy:  220 774 Kč

Celková cena: 1 460 574 Kč

Výbava: ABS, ESP, Audi Magnetic Ride, pohon všech kol, brzdový asistent, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, automatická klimatizace, podélně a výškově stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, determální skla, elektrické stahování oken vpředu, imobilizér, palubní počítač a Auto-Check-Control, litá kola s pneumatikami 245/40 R18, hliníková optika interiéru, mlhové světlomety fixační body pro dětskou sedačku Isofix na sedadle spolujezdce, posilovač řízení, tříramenný zploštělý sportovní volant S čalouněný kůží a s řazením pod volantem, rádio se 4 reproduktory, sportovní sedadla výškově nastavitelná, potahy sedadel v kombinaci Alcantara a kůže Perlová Nappa, ukazatel vnější teploty, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, vyhřívání sedadel, lepicí sada tire mobility, kontrolní systém tlaku vzduchu v pneumatikách, elektricky ovládaná sklápěcí střecha, bezpečnostní vystřelovací oblouky za zadními sedadly, xenonové světlomety, nárazníky v designu S

Doplňková výbava: Alarm včetně kontroly vnitřního prostoru, nezávislého zdroje napětí (Back-up-Horn) a ochrany proti odtažení (+9 624 Kč), Čelní sklo se zatmaveným pruhem proti slunci (+1 880 Kč), Paket odkládacích prostor (+4 022 Kč), Tempomat (+7 067 Kč), Zkrácená řadicí páka manuální převodovky (+5 075 Kč), kola hliníková litá s 5ti pararelními paprsky, velikost 9Jx19 s pneumatikami 255/35 R19. U těchto kol není z technických důvodů možné použít sněhové řetězy (+26 690 Kč), Glutorange (+16 014 Kč), navigační systém Plus s integrovanou DVD mechanikou a ovládací logikou MMI (+60 296 Kč), rozšířený paket kůže barevný Výbava obsahuje obšití kůží: rukojeť ruční brzdy, loketní opěrka na středovém panelu, madla dveří, kryt přístrojové desky, obložení středového panelu, loketní opěrky ve dveřích v barevné kůži (barva dle barvy potahů sedadel) (+21 088 Kč), kůže jemná Nappa potahy sedadel, opěrek hlavy a obložení dveří (částečně) (+16 014 Kč), měnič CD umístněn v bočním obložení vlevo vzadu, zásobník na 6 CD (+9 887 Kč), systém reproduktorů BOSE-soundsystém (+16 014 Kč), bederní opěrka elektricky nastavitelná pro sedadlo řidiče a spolujezdce (+6 691 Kč), příprava pro zabudování mobilního telefonu sítě GSM duální, obsahuje rozhraní Bluetooth. Adaptér na mobilní telefon je nutno objednat přes příslušenství Audi. Cena adaptéru není započtena (+14 022 Kč), vnitřní zpětné zrcátko automaticky zaclonitelné, včetně senzoru světla a deště (+6 391 Kč)   

AUDI TTS Coupé
Objem motoru 1984 ccm
Maximální výkon 200 kW (272 k) při 6000 ot/min
Maximální točivý moment 350 Nm při 2500 – 5000 ot/min
Převodovka 6stupňová manuální
Maximální rychlost 250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 5,4 s
Udávaná spotřeba město 11 l/100 km
Spotřeba mimo město 6,4 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 8,1 l/100 km
Spotřeba během testu 11 l/100 km
Provozní hmotnost 1395 kg
Délka / výška / šířka 4178 mm / 1352 mm / 1842 mm
Rozvor 2468 mm
Zavazadelník 290 l

Galerie