Audi S4: pozor, kouše!

TEST: Když jsem se poprvé svezl s novou generací Audi S4, bylo to na okruhu v severočeské Sosnové. Na úzké a klikaté trati naplno vynikly její schopnosti vytáčet zatáčky na hranici fyzikálních zákonů. Ale jak se s ostrým sedanem žije v každodenním provozu? To jsem se pokusil zjistit během týdenního redakčního testu.


Vydáno: 18.5.2009

Pokud neřídíte sytě červenou S4, se kterou nádherně kontrastují stříbrná zrcátka (typický symbol ostrých verzí současných Audi), tedy takovou, s jakou jsem řádil na okruhu v Sosnové, nečekejte, že svou přítomností na silnici budete budit větší rozruch. Zvlášť když máte k stříbrným zrcátkům stříbrné lakování. To už se v něm ztratí i výraznější singleframe na přídi a decentní rozšíření prahů spolu s lehce vystouplou hranou na víku zavazadelníku, kterou by někdo pošetile mohl nazvat spoilerem.

Ne, pozor, tohle není rozhodně žádná výtka, Audi číslo čtyři vypadá skvěle i jako běžná verze s velkým důrazem na sport. Není proto zapotřebí, aby se designéři dopouštěli nějakého tunigového kýče. Jde zkrátka o skrytého ďábla, kterého naznačují jen drobné odlišnosti. S podobnou filosofií jezdí třeba Volkswagen Passat R36, nebo Lexus IS F.

Luxus na pořád

Logicky nemůžete očekávat žádné velké změny ani uvnitř. Vše je tak, jak má u Audi být. A budu se opakovat naprosto oprávněně, když napíšu, že u S4 je všechno v té nejvyšší kvalitě. A to hovořím o slícování, tvrdých i měkkých plastech, dekorech nebo sportovních sedadlech. Ta s hlavovou opěrkou srostlou do opěradla poskytují maximální možné boční vedení. Zároveň jim ale zůstala adekvátní porce pohodlí, které nemění nic na tom, že tento prémiový sedan střední třídy poslouží pohodlně jako přemísťovadlo na libovolně dlouhé vzdálenosti. Maximální komfort jsme už ostatně vyzdvihovali u testu slabší Audi A4 Avant 1.8 TFSI, který se odehrál zhruba před rokem.

Pokud bychom se měli bavit o místě vzadu, pak je na tom Audi S4 průměrně, pokud budeme hovořit o kufru, tak tam se 490 litry je na tom Audi S4 mizerně. Ale proboha, jestli vám tohle vadí, kupte si Škodu Superb! Když totiž dostanete S4 do ruky, nebude vás zajímat nic jiného, než kde je tlačítko START.

Skrytý reaktor

Mě to zajímalo také, ale žádné jsem na rozdíl od předchozí zkušenosti nenašel. Stříbrný kousek se totiž startoval zasunutím oblé runy do prostoru na palubní desce, podobně jako Passat. U toho je třeba mít ještě sešlápnutou spojku, jinak se brumlajícího svalovce nedočkáte. Dunění je ale velmi jemné, o motoru by se dalo hovořit jako o vyloženém kliďasovi. Tedy před tím, než poprvé šlápnete na plyn.

Pojďme zabrousit trochu do historie, protože Audi S4 není v nabídce automobilky žádnou novinkou. Má za sebou už pár generací, ta předchozí se vyznačovala chlapáckým osmiválcem. S objemem 4,2 litru házel na silnici 344 koní a to bez jakéhokoliv dopinku v podobě přeplňovadla. Prostě čistá atmosféra tak, jak se na velký motor sluší. Doba se ale mění a v koncernu se hojně začaly objevovat malé čtyřválce opepřené o nějaké to turbo, aby výkony zůstaly. Nebojte se, čtyřválec si do S4 inženýři dát nedovolili, přesto jsme přišli o párek šlapadel. Výsledek je vidlicový šestiválec přeplňovaný kompresorem. Na velikosti mu naměříte 3,0 litru a výkonově trochu zeslábl na jazykolamných 333 koní. Díky kompresoru má ale maximum točivého momentu 440 Nm natažené takřka v celém spektru otáček. Aha!

Nespoutané reakce

Tabulkové parametry zcela odpovídají mým zážitkům za volantem. Motor táhne opravdu nezadržitelně a užívá si hlavně střední a vyšší otáčky. Když trochu napnete sluch, uslyšíte, jak si kompresor vesele pohvizduje. Řešení je to v dnešní době turbodmychadel méně obvyklé a sahá po něm spíše koncernová konkurence (například Mercedes-Benz CLC 200k), na druhou stranu mu nelze upřít čistotu jediného tahu, kterým vás provede celým otáčkoměrem.

A tah je to tak brutální natolik, že dokáže s vozem překonat stovku za 5,1 sekundy (pokud stihnete dostatečně hbitě řadit přesným 6stupňovým manuálem. Krátké dráhy mezi stupni vám v tom budou pomáhat). Omezovač je stanoven na obligátních 250 km/h (za příplatek ho posunou trochu výš) a není to rozhodně nikterak nereálné číslo. Audi S4 totiž takřka v jakékoliv rychlosti reaguje na plyn s velkou vervou a razí si to vpřed. Je jedno, jestli jedete 100 nebo 200. Tah je pořád silný.

Velkou roli v řízení vozu hrál v mém případě systém Drive Select, který dovoluje v několika stupních nastavit reakce plynu, volantu nebo naladění podvozku. Jsou to změny poměrně citelné, troufnu si tvrdit, že rozhodně mnohem více, než v případě Audi Q5, kde tolik o akci na silnici nejde. Volant pracuje tak akorát příjemně. Rozhodně to není žádné pírko, v komunikačním oddělení PR agentury by se ale ztratil. Podvozek je skvěle odladěný a je jedno, že se stříbrná Audi S4 pyšnila mohutnými 19palcovými koly. Jistě, občas nějaká ta rána přijde, ale běžné nerovnosti vyžehlí přinejmenším přijatelným způsobem. Ve vysokých rychlostech pak dodává tolik potřebnou jistotu stability. O zážitcích v zatáčkách díky pohonu quattro a sportovnímu diferenciálu si můžete přečíst v článku z okruhu v Sosnové.

Za málo? Jak kdy…

Audi u nové S4 hodně akcentuje nízkou spotřebu. Ehm, když jsem auto přebíral, ukazovala plná 64litrová nádrž dojezd 420 km.  To znamená 15 litrů Naturalu na 100 km. Na konci testu jsem věděl proč. Přeplňování motoru totiž s sebou přináší onu nepříjemnou vlastnost vysokého výkyvu ve spotřebě. Prostě výrazně záleží na tom, jak se k vozu chováte. Proto není takový problém dosáhnout tabulkové kombinované spotřeby 9,7 litru na sto. Chce to ale pořádnou dávku sebezapření, jet na minimální otáčky a plyn jemně lechtat. Jednu chvíli mi počítač ukazoval dokonce 7,5 litru. Jestliže se budete chtít bavit (a to mi věřte, že s tímhle autem budete), pak za to pořádně zaplatíte. Patnáct litrů bývá nejběžnějších a ani se raději nezajímám o to, kolik tenkrát musel ukazovat počítač v Sosnové. Trocha dynamičtější jízdy a následná snaha o snížení nákladů nakonec znamenala výsledný průměr 12,5 litru benzínu na sto.

Audi S4 je přesně takové, jaké má být. Luxusní, zábavné, sportovní, ale vůbec ne kýčovité. O svém majiteli toho umí říct hodně. Hlavně to, že má dobrý vkus a samozřejmě peníze. Není ale od věci upozornit, že za 1.449.700 korun dostanete poměrně slušné množství základní výbavy. Pokud si za něco připlatit, tak hlavně za sportovní diferenciál (28.474 Kč) a multimediální systém MMI poslední generace (83.859 Kč). Pak už v zábavě nic nebrání. Snad jen rozpočet u benzínky.

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Kdybych se na Audi S4 měl dívat pohledem stěhováka, tak ji samozřejmě nemůžu pochválit. Co se ale týče pohodlí pro posádku, dosahuje maximálního komfortu. Na silncicích jezdí málo aut, která tak dobře kombinují sportovní podvozek a zároveň příjemnou jízdu. Audi S4 je jedním z nich.
Dávám známku 2
Jana Jana: Cenově je tento vůz samozřejmě nepřijatelný. Na druhou stranu se mi zamlouvá ona zmiňovaná nízká spotřeba. Když se chce muž bavit, ať si platí! Pak do auta ale sedne jeho umírněná žena a průvan v peněžence jí to neudělá. A to zajímá i bohaté lidi, ne?
Dávám známku 2
Nikola Nikola: Vzhled Audi A4 jsem hodnotila pozitivně a nic se nezměnilo ani po roce. Sportovnost je prostě stylová. Interiér na jedničku, jen některé ovladače by si zasloužily více pozornosti. Audi S4 se tolik neodlišuje a to je pro někoho dobře. Pro koho to dobře není, ať osloví tuningovou firmu.
Dávám známku 1
Tomáš Tomáš: Pecka! Vůbec mi nevadí, že se upustilo od osmiválce. V6 s kompresorem pracuje dokonale. A ten podvozek! Sportovní diferenciál a quattro pracují na výbornou, navíc s důrazem na zadní kola. V zatáčkách se chvílemi dočkáte dokonce drobné přetáčivosti. A to je u Audi co říct!
Dávám známku 1*
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena: 1 449 700 Kč

AUDI S4
Objem motoru 2995 ccm
Maximální výkon 245 kW (333 k) při 5500 – 7000 ot/min
Maximální točivý moment 440 Nm při 2900 – 5300 ot/min
Převodovka 6rychlostní manuální
Maximální rychlost 250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 5,1 s
Udávaná spotřeba město 13,8 l/100 km
Spotřeba mimo město 7,5 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 9,7 l/100 km
Spotřeba během testu 12,5 l/100 km
Provozní hmotnost 1650 kg
Délka / výška / šířka 4717 mm / 1406 mm / 1826 mm
Rozvor 2811 mm
Zavazadelník
480 l

 

Galerie