Audi Q5 2.0 TFSI: die erste Klasse

TEST: U Audi dlouho váhali, než vzali segment malých prémiových SUV útokem. Zóna okupovaná postarším BMW X3 se otřásá v základech a nejen kvůli tomu, že sem zamířil i Mercedes-Benz GLK. V Ingolstadtu jsou si úspěchem tak jistí, že předvídají zdvojnásobení prodeje v této třídě jen díky Q5. Zda má novic proti dlouholetému králi šanci jsme zjišťovali během redakčního testu.


Vydáno: 19.12.2008

Audi Q5 jsme podrobili už prvnímu srovnávacímu testu před několika týdny, kdy se do ringu postavilo s nováčkem Mercedes-Benz GLK. Nechceme se tu příliš opakovat, ovšem sluší se podotknout, že každý z rivalů na to šel jinak. Zatímco GLK zaujme svou originalitou, Audi Q5 už v podstatě známe.

Inspirace
Ale to se nedá nic dělat, taková je politika Audi. V Ingolstadtu dobře znají své zákazníky, kteří vyžadují luxus, pokročilé technologie, ale jsou natolik konzervativní, že by výraznější obměnu designu těžce nesli přes srdce. Proto se při prvních obrázcích nové Q5 hovořilo o zmenšenině Q7. Po detailním seznámení musíme všechny škarohlídy upozornit, že tomu tak opravdu není.

Audi Q5 se hodně inspirovala napříč všemi řadami automobilky. Jde hlavně o A4, na čelní masce najdeme i prvky ze sportovních verzí jako RS6. Vyzdvihnutá maska chladiče pěkně kontrastuje se spíše sportovním nárazníkem. Nezbytné LED denní svítilny se velmi povedly, u Q5 opisují horní oblouk světlometů. Zboku působí Audi Q5 dynamicky i se svou velkou světlou výškou. Svažující se záď odkazuje na vozy kupé a dává autu šmrnc. Zpětná zrcátka přebraná z Q7 jsou až příliš velká, navíc z pozice řidiče trochu brání ve výhledu.

Zadní část se designérům hodně povedla. LED umístěné pod čirými skly vypadají opravdu pěkně a stejně hezky navazují i na řez s logem, pod nímž se skrývá příplatková couvací kamera. Audi Q5 používá stejný systém vyklápění víka zavazadelníku, jako Q7 – světla se zvednou spolu s dveřmi, což působí dojmem, že máme k nakládce mnohem více místa. Uvnitř kufru najdeme systém posuvných držáků, který brání pohybu menších předmětů v kufru. Na ně máme vymezeno 540 litrů, což je nadprůměrná hodnota, po sklopení je pak k dispozici 1560 litrů.

Jako doma

Po usednutí se řidič znalý novějších modelů Audi musí okamžitě cítit jako doma. Palubní deska je totiž převzatá více méně z Audi A4. Platí pro volant s multimediálními tlačítky s lehkým sportovním tvarováním i dobře čitelné budíky umístěné spolu s barevným displejem palubního počítače v jedné kapličce.

Středový panel si ale tolik příkladu ze sedanu brát nemusel, když jsme totiž měli A4 v testu, vadila nám horší kvalita některých ovladačů klimatizace a také jejich trochu pomotané ovládání.To bohužel zůstalo i v případě Q5. Vadí nám, že když chcete změnit teplotu, stačí otočit ovladačem, kdežto pro změnu síly proudění vzduchu musíte nejdříve zmáčknout příslušné tlačítko a pak teprve tím samým ovladačem vybrat. Totéž platí pro vyhřívání sedadel i směr ventilace.Ale budiž, takový nedostatek se dá snadno přežít a kdybychom měli Q5 k dispozici déle, určitě bychom si na něj po několika týdnech zvykli.

Samostatný odstavec si jistě zaslouží systém MMI, který se ovládá tlačítky na středovém tunelu za pákou sedmistupňová automatické převodovky. Sdružuje v sobě média, rádio, navigaci a handsfree, plus se dají nastavovat i určité parametry vozu. Oproti předchůdcům se zlepšilo ovládání a orientace v menu, totéž platí pro displej, který je detailní a dobře čitelný. Pochvala musí směřovat k mapám, jenž mají v Česku velmi dobré pokrytí, což v minulosti také nebývalo zvykem.

Audi Q5 nepřekvapí velmi dobrou prostorností, to se očekává i od menších SUV. Na sedadlech potažených černou kůží se sedělo opravdu pohodlně díky množství možností elektrického nastavení. Řidiče dobře obejmou a mají tak perfektní boční vedení – tím se zvyšuje i pocit sportovnosti. Vzadu je místa opravdu maximum, na prostor před koleny si nemohou stěžovat ani vyložení dlouháni. Na prostředního pátého cestujícího ale zapomeňte – nevejde se sem rameny, nohám brání zvednutá podlaha a to nemluvě o tvrdé loketní opěrce, která by ho tlačila do zad.

Oblíbený dvoulitr

Pod kapotou námi testovaného vozu jsme našli dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec 2.0 TFSI. Díky koncernové spolupráci Audi, Volkswagenu a Škody jsme už měli v rukou hned několik jeho variant slabších i silnějších a vždy jsme s jeho dynamikou byli nad míru spokojeni. V případě Audi Q5 dosahuje výkonu 211 koní a točivého momentu 350 Nm. Ani tentokrát mu nemůžeme mnoho vyčíst.

Audi Q5 váží celých 1740 kg, což by ho už podle čísel mělo degradovat jen na plíživý luxusní crossover. Jenže parametry benzínového čtyřválce jsou tak dobré, že jakmile poprvé vyzkoušíte jeho dynamiku, už nebudete hledat nic nového. Maximum točivého momentu je totiž dostupné už odspodu, od 1500 otáček za minutu (to skoro zavání parametry naftového motoru). V akci vydrží až do 4200 otáček v minutě. Jenže ani tam to nekončí. Všech 211 koní je totiž připraveno sloužit záhy – od 4300 až do 6000 otáček. Výsledkem je tak absolutně rovnoměrný zátah v celém spektru, kdy vůz zvládá stovku za 7,2 sekundy s maximem 222 km/h.

O převod výkonu na kola se starala automatická 7stupňová převodovka S tronic. Pokud by zlobila, lze pro volbu rychlostí použít i páčky pod volantem, většinou ale nebylo třeba. Automat nezmatkoval a choval se podle etikety. Navíc jsme měli možnost korigovat jeho chování (spolu s odezvou plynu a tuhostí podvozku) díky systému Audi Drive Select, který se dá ovládat buď přes rozhraní MMI nebo pohodlněji tlačítky přímo na palubovce.

Až na tu cenu…

Podvozek Audi Q5 je naladěn špičkově, vůz skvěle podrží i na klikatých okreskách a určitě si s ním můžete užít zábavnou sportovní jízdu. O bezpečnost se stará poslední generace pohonu quattro, která za normálních podmínek tahá na zadní kola 60 procent síly, v případě podkluzu až 85 procent. S tímto vozem se do limitů jen tak nedostanete. Za jeho volantem se z vás dozajista stane velmi sebevědomý řidič. Svůj díl na tom nese i řízení, které na Audi klade poměrně značný odpor, což zlepšuje komunikaci mezi řidičem a předními koly.

Audi Q5 dokazuje, že heslo „náskok díky technice“ není je planým marketingovým žvástem. Vůz se může směle postavit do boje. Zvlášť když předvádí tak dobrou dynamiku a kvalitu zpracování. Výsledná spotřeba devíti litrů benzínu na sto kilometrů vás rozhodně také nezruinuje. Trochu horší je to s cenou. Ač začíná na přijatelném milionu korun, výsledné příplatky ji v našem případě vynesly až na 1 804 722 korun.

Výsledná známka 1

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Audi Q5 mě potěšila jak svou velikostí prosotru, který nabízí, tak komfortem na palubě. Sedadla jsou příjemná, zavazadelník objemný a praktický. Můžete jí vytýkat páté místo vzadu, ale ruku na srdce, kdo by s ním počítal?
Dávám známku 1
Jana Jana: S Audi a podobnými mývám trochu problém. Jsou to auta až příliš cenově nadsazená. Musím ale pochválit bezpečnost nejen díky systému quattro ale celé sestavě elektronických pomocníků. Škoda, že za pořádně vybavený vůz dáte 1,8 milionu.
Dávám známku 2-
Nikola Nikola: Když jsem viděla obrázky Audi Q5 poprvé, byla jsem trochu zklamaná. Na žiovo ale vypadá nádherně, mnozí se za námi otáčeli, jasně věděli, že je to hoká novinka. LEDky zbožňuju a luxus uvnitř taky. Volila bych ale světlou kůži.
Dávám známku 1
Tomáš Tomáš: Jsem naprosto spokojen! Rouhám se? Má to quattro, je to malé SUV, je to Audi… Ale proč by to nemohl být také sporťák?! Já říkám, že je. Úžasný, bezpečný a hlavně zábavný. Navíc vás nestojí u pumpy tolik. Paráda!
Dávám známku 1
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena: 1 080 000 Kč

Cena doplňkové výbavy:  724 722 Kč

Celková cena: 1 804 722 Kč

Základní výbava: kryt zavazadlového prostoru, bezpečnostní sloupek řízení podélně i výškově nastavitelný, dálkové ovládání centrálního zamykání, dekorace hliník micrometallic platin, halogenové přední světlomety včetně světel pro denní svícení s žárovkami se sníženou spotřebou energie, imobilizér, dělicí síť výsuvná mezi zavazadlovým prostorem a zadními sedadly, rohožky vpředu a vzadu, rezervní kolo dojezdové nouzové, třetí opěrka hlavy vzadu včetně tříbodového samonavíjecího pásu na středním sedadle vzadu, zadní opěradlo dělené a sklopné, zásuvka na 12 V v zavazadlovém prostoru, airbag řidiče a spolujezdce hlavový airbag sideguard včetně bočních airbagů vpředu, sedadla vpředu manuálně podélně a výškově nastavitelná, manuálně, nastavitelný sklon opěradla, stálý pohon všech kol quattro s asymetrickým dynamickým rozdělením točivého momentu, paket leštěných prvků, uchycení dětské sedačky systémem ISOFIX pro sedadlo spolujezdce a vnější zadní sedadla. Včetně deaktivace airbagu před spolujezdcem, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, asférické na straně řidiče, nárazníky v barvě vozu, podélný střešní nosič hliníkový, potahy sedadel tkanina, Steppe, rádio Chorus s 6,5″ monochromatickým displejem, přehráváčem CD a 6 reproduktory, kožený čtyřramenný volant, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, elektronický stabilizační program včetně brzdového asistentu, informační systém řidiče s monochromatickým displejem, kola hliníková kovaná v 7paprskovém designu, velikost 8Jx17, s pneumatikami 235/65 R 17, automatická klimatizace jednozónová, kontrolní systém tlaku vzduchu v pneumatikách, mlhové světlomety, servotronic, střední loketní opěrka vpředu, ukazatel venkovní teploty 

Příplatková výbava: Adaptivní světlo natáčivé ve směru jízdy, slouží k osvětlení zatáček; automatická dynamická regulace sklonu světlometů, Adaptivní tempomat, advanced key, Alarm včetně kontroly vnitřního prostoru, nezávislého zdroje a ochrany proti odtažení, Audi drive select Individuální mód pouze u navigačního systému plus, Audi dynamic steering, Audi hold assist, Audi parking system advanced sledování odstupu vpředu a vzadu, usnadňuje parkování akustickým signálem, optickým zobrazením v Multi Media Interface a přenosem obrazu prostoru za vozidlem na displej Multi Media Interface, Audi Soundsystem, Dekorace hliník Dimension stříbrný, Designové pakety kůže jemná Nappa pro normální sedadla potah sedadel a opěrek rukou ve dveřích v kůži jemná Nappa, dekorace kořene ořechu, z olšového dřeva hnědého nebo mandlově béžového nebo hliníku Dimension stříbrného, Designové pakety kůže jemná Nappa se sportovními sedadly vpředu včetně elektricky nastavitelné bederní opěrky potah sedadel a opěrek rukou ve dveřích v kůži jemná Nappa, dekorace kořene ořechu, z olšového dřeva hnědého nebo mandlově béžového nebo hliník, dešťový a světelný senzor, asistent dálkových světel, Informační systém řidiče s barevným displejem palubní počítač, Auto-Check-Control a ukazatel vnější teploty, Kapota zavazadlového prostoru automaticky ovládaná, Kola a pneumatiky hliníková litá kola v 5ramenném designu, velikost 8,5J x 20 s pneumatikami 255/45 R 20, Kolejnicový systém v zavazadlovém prostoru včetně fixační sady, Komfortní automatická klimatizace 3zónová, nástupní lišty a nákladová hrana v provedení z hliníku, Navigační systémy Navigační systém plus včetně MMI 3G systém s pevným diskem a 7palcovým barevným displejem s vysokým rozlišením, kapacita pro využití 10GB, formáty MP3, WMA, AAC, včetně DVD přehrávače a čtečky na 2 SD karty, ochranná vana v zavazadlovém prostoru, paket odkládacích prostor, Paket vnitřního osvětlení, Podvozky Audi CES podvozek, Potahy sedadel Kožený paket opěrky rukou ve dveřích v provedení z kůže, Radiopřijímače CD měnič a DVD přehrávač pro navigační systém plus, Radiopřijímače příprava na telefon Bluetooth, Sedadla zadní sedadla dělená v poměru 60:40, sklopná a posuvná v rozsahu 100 mm včetně zadní loketní opěrky a zařízení pro přepravu dlouhých předmětů, Sedadla přední sedadla elektricky nastavitelná, Sedadla vyhřívání sedadel vpředu pro sedadlo řidiče a spolujezdce, Sportovní paket S line lze objednat pouze v kombinaci s některou z následujících výbav: multifunkční sportovní kožený 3ramenný volant s pádly řazení v designu S Ve spojení s výbavou Audi Lane Assist je volant 4ramenný bez designu S line, Střešní okna panoramatické střešní okno, Vnější zpětná zrcátka sklopná, automaticky zaclonitelná a vyhřívaná včetně vyhřívaných ostřikovačů čelního skla, Vnitřní zpětné zrcátko automaticky zaclonitelné, xenonová světla plus včetně denních potkávacích a zadních světel z LED diod, Laky bílá Ibis, Laky plné lakování matné lakování nárazníků, bočních prahů a rozšířených podběhů kol

AUDI Q5 2.0 TFSI
Objem motoru 1984 ccm
Maximální výkon 155 kW (211 k) při
Maximální točivý moment 350 Nm při 1500 – 4200 ot/min
Převodovka 7stupňová automatická
Maximální rychlost 222 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,2 s
Udávaná spotřeba město 10,4 l/100 km
Spotřeba mimo město 7,3 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 8,5 l/100 km
Spotřeba během testu 9 l/100 km
Provozní hmotnost 1865 kg
Délka / výška / šířka 4629 mm / 1653 mm / 1880 mm
Rozvor 2807 mm
Zavazadelník / po sklopení 540 l / 1560 l

Galerie