Audi A6 po faceliftu: první jízdní dojmy

Spolu s trochu šíleným SUV Audi Q7 V12 TDI se v německém Dűsseldorfu představil i luxusní sedan A6, který podstoupil lehký facelift. Neodolali jsme a přijali pozvání, abychom vyzkoušeli hned několik motorizací. Po strhujícím RS6 jsme si krátce osahali ještě zcela novou jednotku 3.0 T a naftovou 2.7 TDI.

Vydáno: 1.10.2008

Ke slušnému chování u stolu platí, že si člověk nemá brát tu největší nabízenou porci a nechat ji až pro někoho jiného. Mezi novináři se ale na něco takového často nehraje, zvláště když jde o lahůdku, jakou je Audi RS6. Po nedávných zážitcích s její „rodinnou“ verzí Avant jsme se těšili ještě více, a tak jsme jako první sebrali klíčky právě od tohoto děla z Ingolstadtu a vyrazili na testovací trať.

Geny Lamborghini
Stejně jako u Avantu platí, že pod kapotou RS6 najdeme motor, který původně patřil jinému vozu: Lamborghini Gallardu. To už něco vypovídá. A ještě nesmíme zapomenout, že v RS6 dosahuje benzínový V10 s objemem 5,0 litru a přeplňováním dvěma turbodmychadly výkonu 580 koní. Gallardo jich má k dispozici o 60 méně.

Usedáme do sportovních, bohatě tvarovaných sedaček. Volant je potažený Alcantarou a závodní náladu vytvoří ještě karbonová dekorace interiéru kombinovaná s hliníkem a kvalitními plasty. Tlačítko START a motor už burácí hodně hluboce. Noha na plynu putuje k podlaze a RS6 vyráží kupředu. Na stovce dokáže být 4,6 sekundy, dvojnásobek zvládne za 14,9. Na 250 km/h vás jako obvykle čeká omezovač.

Testovací trať vede po dálnicích i okreskách, je perfektně vybraná. Na německém autobahnu si užíváme neomezené rychlosti. Chuť RS6 tlačit vás do sedaček takřka v jakékoliv rychlosti je ohromná. Jedeme 190 km/h, chceme 220 a opět je to dramatické, stejně jako by to bylo v nižších rychlostech. Jenže na to už jsme si pomalu zvykli, protože jsme strávili pár desítek kilometrů za volantem RS6 Avant nedaleko Mostu. Zajímá nás spíš, jaké budou rozdíly v řízení. Avant je přece jen těžší a větší než sedan. Ten by měl tedy sedět v zatáčkách ještě lépe.

O tom nás RS6 po chvíli přesvědčuje na silnicích první a druhé třídy. Řízení je citlivější než u běžné A6, posilovač výrazně oslabil a to je jedině dobře. Převodovka řadí rychle a v režimu sport ještě ostřeji a agresivněji. RS6 drží jako přilepená a není možné ji jen tak někam nechtěně strhnout. Tam kde byste si mohli s RS6 Avant připadat na limitu (a že takových situací také moc nebude), RS6 sedan ani nenapadne třeba jen skřípat pneumatikami. S vozem je opravdu zábava i když nedosahuje v řízení kvalit citlivých sporťáků třeba ze Stuttgartu.

Překvapení od šestiválce
Test se blíží ke konci, protože na stanovišti už netrpělivě přešlapuje další dvojice novinářů, aby si mohla taky užít trochu adrenalinu. My přesedáme do o poznání levnější, ovšem ne vůbec slabé Audi 3.0 TFSI. Máme čest s novou jednotkou: třílitrový šestiválec přeplňovaný kompresorem se zdá být poměrně schopný, jak odečítáme z jeho hodnot 290 koní a 420 Nm dostupných v pásmu od 2500 do 4850 otáček v minutě.

Zmlsaní zážitky z RS6 si říkáme, že tohle nás už nepobaví. Jak se mýlíme! Šestiválec podpořený se nedá rozhodně zahanbit a zrychlením z nuly na stovku za 5,9 sekundy tedy rozhodně žádnou brzdou provozu není. Standardní šestistupňová automatická převodovka řadí snad stejně rychle jako v RS6. Dělá tak z A6 3.0 TFSI jakýsi kompromis mezi obyčejným sedanem a ďábelským strojem. Jen škoda toho řízení. Komunikativní tuhost z RS6 je ta tam, tady máme měkký volant, který je sice velmi pohodlný, ale moc toho o děním pod koly neříká.

Když už nelítáme po silnicích tak zběsile, můžeme si auto prohlédnout. Facelift se na interiéru podepsal jen lehce. Palubní deska dostala jiné ovladače klimatizace a tím se zcela zařadila po bok ostatních renovovaných modelů značky. Pokud by vás se zavázanýma očima usadili za volant, po sundání šátku byste nevěděli, jestli sedíte v A4, A6, nebo v jakémkoliv jiném autě z Ingolstadtu. Musíme ale pochválit systém MMI, který má lepší rozlišení než předchozí verze.

Stejně se pracovalo i s exteriérem. Jistě A6 je větší než A4, ale spojuje je teď ještě více prvků. Stejně jako u ostatních modelů, i zde byl kladen velký důraz na LED svítilny vpředu i vzadu. Nová je také přední maska chladiče a nárazníky. My máme zapůjčený vůz s S paketem, takže auto zdobí 18“ kola. Tvrdší a o 30 mm snížený by měl být také jeho podvozek.

Pohodová nafta

Jako poslední jsme prozkoumali A6 s naftovým šestiválcem 2.7 TDI. Na něm jsme si chtěli ověřit jeho hladký chod po zkušenosti se dvěma benzínovými motory. Na rozdíl od před ním testovaných vozů, tento byl vybaven manuální převodovkou. Vůz také neměl S paket, takže jízda s ním byla lehce pohodlnější… Ne, nebudeme lhát. V podstatě jsme rozdíl nepoznali.

Naftová jednotka se zdála být opravdu kultivovaná, i když nám při jízdě bylo jasné, co máme pod kapotou. Hlavní ale je, že už dávno můžete zapomenout na traktorové koncernové TDI, které i přes si i přes svůj zvuk vybudovalo velkou zákaznickou základnu. Šestiválec podává výkon 190 koní a točivý moment 380 Nm. Na jeho velikost nám ale přijde odvedená práce poněkud slabá (nebo v nás ještě kolují zážitky z RS6 a 3.0 TFSI?). Hlavní ale je, že jízda s vozem neztrácí na komfortu, je klidná a spotřeba bude jistě skvělá. Nic na tom nemění ani manuální převodovka s velmi přesnou kulisou, převody skáčou bez váhání na pokyn řidičovy ruky.

Audi A6 se faceliftem příliš nezměnilo. Akorát trochu více zapadlo do výrazového pojetí značky. Na komfortu mu neubylo a to je dobře. RS6 je třešničkou na dortu, prodá se jí málo, ale zážitky z jejího řízení v nás jen tak nevyprchají. Třílitrový šestiválec s kompresorem je příjemným překvapením a naftová 2.7 TDI dobrou klasikou. Pokud budete chtít nové A6, stačí vám na něj 907 500 korun za verzi s motorem 2.0 TFSI.

Text a foto: Jan Markovič

Galerie