Audi A4 Avant 1.8 TFSI: neúnavný polykač kilometrů

TEST: Když jsem k testu přebíral Audi A4 Avant s tím, že budu zkoušet základní motorizaci, nebyl jsem z onoho slovíčka „základní“ příliš nadšený. Tato formulka většinou znamená maximálně průměrnou jízdu. Jak jsem se ale mýlil! Pod kapotou kombi střední třídy totiž tluče 1,8 litrový TFSI. Týden strávený v jeho společnosti mě přesvědčil o tom, že je opravdu vytříbený společník.

Vydáno: 7.7.2008

Nové Audi A4 Avant je další generací poměrně oblíbeného kombi střední třídy navíc s puncem prémiové značky. O majiteli okolí prozrazuje, že patří k úspěšným lidem s dobrým vkusem, kteří se ale okázale nechlubí svými hmotnými statky. Audi při úpravách z minulé generace zůstalo věrno klasickým tvarům. A i když se místy zostřilo do trochu sportovnějšího vzezření, jde stále o vcelku nenápadný vůz.

Audi vybočuje z řady hlavně novými LED denními světly, které na sebe poutají pozornost, zejména za šera. Za ostrého slunce by vás zas mohl leckterý příslušník policie obvinit, že nejste dostatečně osvětleni, neboť nejsou až zas tak výrazné, jako třeba u kupé A5. A4 Avant disponuje z kombi střední třídy nejnižší světlou výškou, která jí přidává na dynamičnosti. Pokud na světlech stojíte třeba vedle VW Passatu, tento fakt opravdu vynikne.

Prvotřídní až do konce
Když jsem před nedávnem testoval Audi A3 Cabriolet, pěl jsem ódy na kvalitu interiéru, hlavně co se týče palubní desky. A nic se nemění ani u většího sourozence. Deska tvořená v podstatě jedním kusem a vkusně dekorovaná lesklými i matnými prvky je prvotřídní a také tak zůstane třeba za dalších 100 tisíc kilometrů.

Za čtyřramenným volantem potaženým kůží a doplněným několika málo ovladači audia a systému se skrývají dekorované budíky tachometru a otáčkoměru doplněné o displej palubního počítače vprostřed. Ten vyniká vysokým rozlišením. Totéž se ale nedá říci o displeji rádia a dalších systémů auta nad středovou částí. Je trochu hrubší, ale na druhou stranu na ovládání těchto funkcí to bohatě stačí.

Trochu jsem nepochopil záměr ovladačů rádia a klimatizace vprostřed palubovky. Oproti předchozí A4 nebo i většímu modelu A6 se jejich kvalita spíše zhoršila, plastem jakoby pocházeli z aut slabší kategorie. Ovládání klimatizace je poněkud zmatené. Občas musíte mačkat více tlačítek a ještě otáčet kruhovým ovladačem, abyste se dostali ke kýžené funkci.

Jako doma…
Velká pochvala směřuje k celkovému pohodlí, které panuje na palubě. Jistě, na zadních sedadlech by mohlo být trochu více prostoru pro kolena, ale pokud neřídí vyložený dlouhán, není to tak hrozné. Sedáky jsou také v předu dostatečně dlouhé i široké a postarají se o dobrou podporu těla ve všech směrech.

Zavazadelník Avantu má spíše podprůměrných 480 litrů (u Passatu byste například našli hodnotu 513 litrů), po sklopení zadních sedadel to už ale není nejhorší. Objem činí 1430 litrů. Podle mého názoru to mohlo být ještě o kousek více, kdyby nebylo dno kufru tak vysoko. Užitnou hodnotu zavazadlového prostoru zvyšuje třeba roletka zabraňující putování věcí do přední části vozu. Sklopeným zadním sedadlům ale do roviny s dnem zavazadelníku chybí pár stupňů.

Potichu za všech okolností
Audi A4 Avant se startuje zasunutím ovladače do zdířky a jeho následným stisknutím. Čtyřválec TFSI o objemu 1798 ccm je ukázkově odhlučněn a po prvním rozběhnutí skoro nevíte, že je už připraven k provozu.

Výkon 118 kW není rozhodně málo a hodnota točivého momentu 250 Nm, která začíná už na 1500 otáčkách za minutu je více než potěšující. Pro Audi A4 Avant vážící 1470 kilogramů to znamená 8,9 sekundy na stovku a ručičku tachometru až na 218 km/h. Přidáme-li k tomu přesnou manuální převodovku se šesti rychlostmi, mohlo by se zdát, že toto středostavovské kombi by mělo chuť si třeba i zasportovat.

A to by byla mylná domněnka. Proč? A4 Avant je především o komfortu cestování, ne o divokém trhání asfaltu na vedlejších komunikacích. Aby člověk plně pochopil jeho filosofii, stačí strávit za volantem jen několik málo minut. Už velmi dlouhá dráha spojkového pedálu říká: „klid, není kam spěchat.“


Ničím nerušené cestování
Audi A4 Avant řidiče dokonale odtrhne od vnějšího hlučného světa. Motor se nikterak rušivě neprojevuje a ačkoliv je vybaven turbem, není v pravdě cítit žádné neelegantní trhnutí ani pískání z motorového prostoru. V Avantu prostě jezdí někdo, kdo si raději pustí komorní hudbu než metal.

Výsledkem tichého provozu, dlouhé šesté rychlosti a pohodlných sedadel je fakt, že s A4 Avantem můžete ujet klidně několik stovek kilometrů, aniž byte pocítili sebemenší únavu. Totéž zažijí i vaši spolucestující.

Pokud se přece jen dostane ke slovu nutné přidání rychlosti třeba při předjíždění, A4 by vás neměla nechat na holičkách. Hlavně díky nízko posazenému točivému momentu a možnosti vytáhnout otáčky až někam k 7000 za minutu. Motor má tak široké spektrum možností a prudší jízda s ním nebude problémem.

To ale neplatí pro podvozek, který stejně jako volant s hodně výrazným posilovačem, je naladěn na velmi komfortní jízdu. Daní za pohodlí v přímém směru bude jistá nedotáčivost do zatáček a náklon způsobený zvláště karosérií kombi. Jenže určitá nekontaktnost řízení a měkčí jízda řidiče opět prosí, aby zvolnil a hlavně se kochal.

Dálniční křižník
Audi A4 je stavěno hlavně na dálnice. Tam mu to šlape perfektně a v závěru se odmění i slušnou spotřebou okolo 8 litrů na 100 km. Ve městě už naroste třeba k 11, během testu jsem nakonec jezdil za něco málo přes 9 litrů. A to není rozhodně zlé za podobný komfort na palubě s relativně dobrou zásobou energie k občasným prudším manévrům.

Z celého testu vyplynulo jasné shrnutí: Audi A4 Avnat je perfektním vozem na dlouhé cestování, ve kterém můžete strávit hodiny a hodiny bez jakékoliv citelné únavy. Zároveň je reprezentativním produktem prémiové značky a stydět se rozhodně nebudete ani za jeho základní motorizaci 1.8 TFSI. Vždyť i ta se s příplatkovou výbavou vyšplhala kousek nad jeden milion korun.

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Audi A4 Avant na tom není zdaleka nejlépe co se týče prostoru v kufru i pro posádku. Vše ale dohání dokonalým komfortem při cestování. Tím si mě jendnoznačně získala.
Dávám známku 2
Jana Jana: Je pravda že za pohodlí a bezpečnost se platí. Za cenu jednoho miliou korun si ale dovedu představit různou konkurenci, která nabídne jak výkonnější motor, tak více prostornosti. Audi je hlavně o exkluzivitě, kterou příliš neuznávám.
Dávám známku 3
Nikola Nikola: Vzhledově jsou nové Audi všechny stejné. Hrají na notu dymaniky a to se jim daří hlavně nízkým profilem a LED svítilnami (jen za příplatek). Jinak je to ale staré známé reprezentativní ale trochu usedlejší auto. Však zákazníci této značky nemají moc rádi velké změny. V tom je chápu.
Dávám známku 2-
Tomáš Tomáš: Dynamika 1,8 litrového turbem přeplňovaného čtyřválce není nikterak oslnivá. Totéž platí pro jízdní vlastnosti v krajních situacích. Vadí mi také necitlivé řízení. I když to samé bylo u A3 Cabrio 2.0 TFSI, byl jsem více spokojen s dynamikou vozu. Škoda nedotáčivosti, která se projevuje neustálým skřípotem pneumatik v každé ostřejší šikaně.
Dávám známku 3 
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena: 912 800 Kč
Cena doplňkové výbavy: 
93 348 Kč
Celková cena:
1 006 148 Kč

Výbava: Airbag řidiče a spolujezdce, airbagy pro hlavu vpředu a vzadu SIDEGUARD, včetně bočních airbagů vpředu, ESP – elektronický stabilizační program včetně brzdového asistentu, ABS, EDS, TOL, komfortní automatická jednozónová klimatizace, bezpečnostní sloupek řízení podélně i výškově nastavitelný, držák nápojů na středové konzole, dálkové ovládání centrálního zamykání, dekorace hliník micrometallic platin, determální skla – zeleně tónovaná, čtecí lampičky vpředu, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, elektromechanická parkovací brzda, halogenové světlomety, imobilizér, inteligentní klíč včetně paměti pro servisní data vozu, kola hliníková litá v 6ramenném designu, velikost 7 J x 16, s pneumatikami 225/55 R 16, kryty vnějších zpětných zrcátek v barvě vozu, s ukazateli směru z LED diod, kapota zavazadlového prostoru automaticky otvíratelná, mlhové světlomety, nástupní lišty v hliníkové optice, osvětlení interiéru vpředu a vzadu, potahy sedadel tkanina Cosinus, posilovač řízení hydraulický, rádio Chorus s 6,5″ monochromatickým displejem, přehráváčem CD a 6 reproduktory, sedadlo řidiče výškově nastavitelné, servotronic, světla pro denní svícení, středová loketní opěrka vpředu, ukazatel vnější teploty, velurové rohožky vpředu a vzadu vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, asférické na straně řidiče, volant kožený 4ramenný, zadní opěradlo dělené a sklopné.

Doplňková výbava: Informační systém řidiče s barevným displejem (+ 10 026 Kč), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče ( 20 025 Kč), světelný a dešťový senzor (+ 3 858 Kč), automaticky zaclonitelné vnitřní zpětné zrcátko (+ 7 542 Kč), multifunkční kožený volant (+ 11 400 Kč), příprava pro mobilní telefon (+ 15 561 Kč), automatická klimatizace (+ 15 704 Kč), litá 16″ kola v sedmiramenném designu (+ 9 232 Kč)

AUDI A4 AVANT 1.8 TFSI
Objem motoru 1798 ccm
Maximální výkon 118 kW při 4500 ot/min
Maximální točivý moment 250 Nm při 1500 ot/min
Převodovka 6stupňová manuální
Maximální rychlost 218 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,9 s
Udávaná spotřeba město 9,7 l/100 km
Spotřeba mimo město 5,8 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 7,2 l/100 km
Spotřeba během testu 9,1 l/100 km
Provozní hmotnost 1470 kg
Délka / výška / šířka 4703 mm / 1436 mm / 1826 mm
Rozvor 2808 mm
Zavazadelník / po sklopení 480 l / 1430 l

Galerie