Audi A4 allroad quattro: první jízdní dojmy

Po úspěchu Audi A6 allroad quattro se v Ingolstadtu rozhodli, že mu připraví menšího bratříčka spadajícího do modelové řady A4. Lepší průchodnost terénem způsobená zvýšenou světlou výškou, ochrana proti nástrahám přírody v podobě plastových a hliníkových doplňků a hlavně vysoká výbava a silné motory zůstávají. Zářivě bílý allroad jsme se pokusili zašpinit v lesích nedaleko Konopiště.

Vydáno: 28.4.2009

Jak příhodné! Smetánka zkostnatělé monarchie se na Konopišti scházela, aby na místním panství střílela zvěř. My jsme na stejná místa vyjeli o sto let později, s moderní technikou v podobě Audi A4 allroad quattro. S běžným kombi by to byla cesta přinejmenším problematická, Audi ale ukazuje, že na bahnité cesty, prach a štěrk nepotřebujete přerostlé SUV.

Jasně, Audi A4 allroad quattro čeká s největší pravděpodobností stejný osud, jako většinu prémiových allroadů a SUV. Majitelé je jaktěživ nevytáhnou mimo silnici, ale když už se nechají přemluvit a pustí se do hlubokých lesů, chtějí mít jistotu, že to nebude problém. Proto dostal allroad ochranu spodku auta z ušlechtilé oceli, která je vytažená až na zadní partie a zdobí ji dvě koncovky výfuku. Stejně tak je markantní přední část nárazníku a boční profil, který zdobí ochranné lišty kolem blatníků kol. Energicky působí 17palcová hliníková kola.

Podovzek byl navíc oproti běžné Audi A4 Avant zvednut o 37 mm. Celková výška vozu se tak vyšplhala na 1495 mm. Šířka 1841 mm dodává terénnímu vozu rozkročenou postavu a jistý vzhled. Délka 4721 mm se blíží už vozidlům vyšší kategorie, navíc bude posádka uvnitř těžit z rozvoru 2805 mm, který poskytne dostatek místa pro nohy.

Vnitřek vozu se v podstatě neliší od jiných A4, my jsme v naší verzi našli vysoce luxusní materiály a pohodlná sedadla. Do terénu bychom se přimlouvali za menší zdobnost a tmavší materiály Bezpečnost cestujících zajišťuje nejen propracovaná konstrukce karoserie s vysokým podílem plechů z vysokopevnostních druhů ocelí, ale také zádržné systémy s čelními, bočními a okenními airbagy, které lze na přání doplnit bočními airbagy i na zadních sedadlech. Cestující na předních sedadlech jsou před nepříjemnými následky nárazu zezadu chráněni integrálním systémem opěrek hlavy.

Jeden benzín, dvě nafty

Audi A4 allroad quattro se budou zpočátku dodávat se třemi motory. Zájemce o zážehovou jednotku uspokojí čtyřválec 2.0 TFSI, který již čtyřikrát za sebou získal prestižní ocenění Engine of the Year (Motor roku). Díky přímému vstřikování benzinu FSI, přeplňování turbodmychadlem a variabilnímu zdvihu ventilů Audi valvelift system dosahuje tento motor největšího výkonu 155 kW (211 k). Audi A4 allroad quattro s ním zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,9 s a dosahuje největší rychlosti 230 km/h při průměrné spotřebě 8,1 l/100 km.

Příznivci nafty mají na výběr ze dvou turbodieselů. Základní 2.0 TDI s šestistupňovou mechanickou převodovkou nabízí výkon 125 kW (170 k), ale v průměru se spokojí jen s 6,4 l/100 km, ačkoli zrychlení z 0 na 100 km/h proběhne za 8,9 s a největší rychlost je 213 km/h. Za vysokou kulturu běhu vděčí tento motor nové vstřikovací soustavě common rail s maximálním tlakem 1800 barů.

Vrcholem řady je vidlicový šestiválec 3.0 TDI s výkonem 176 kW (240 k) a působivým maximem točivého momentu 500 N.m, které je k dispozici od 1500 do 3000 min-1. Tento motor se dodává výhradně s převodovkou S tronic. Přestože si průměrně řekne o 7,1 l/100 km, umí sprint na sto za 6,4 s a v případě potřeby se rozjede až na 236 km/h.

Zda jsou tabulkové hodnoty reálné, ukáže až plnohodnotný redakční test. Co jsme ale poznali už při krátké projížďce po lesních cestách je fakt, že systém quattro pracuje na jedničku. Třílitrový turbodiesel má porci energie na rozdávání a utahat ho je v podstatě nemožné. Čistě mechanický mezinápravový diferenciál rozděluje hnací sílu motoru mezi nápravy v poměru 40:60 %, ale za nepříznivých podmínek může přední náprava přenášet až 65 % točivého momentu a zadní náprava až 85 % točivého moment

Pohodlí na prvním místě

Audi A4 allroad quattro 3.0 TDI jsme ale neváhali vytáhnout také na krátkou cestu po klikatých okreskách v okolí Konopiště. Mimo terén, na kvalitním asfaltu, se allroad projevuje výrazným komfortem. Dobře filtruje nerovnosti ale přitom pevně drží náklony karosérie na uzdě. Zvýšenou světlou výšku tak zaznamenáte jen z pozitivního hlediska: poskytne vám větší přehled o dění na silnic a pocit, že máte “navrch”.

Audi A4 allroad quattro začíná na ceně 1.091.000 korun s naftovým dvoulitrem. Benzínový 2.0 TFSI vyjde na 1.125.400 korun. Námi zkoušený vůz s naftovým třílitrem a automatickou převodovkou S tronic seženete od 1.349.700 korun.

Text a foto: Jan Markovič

Galerie