TEST: Jako jeden z posledních modelů prémiové značky z Ingolstadtu se v létě dočkal faceliftu její nejmenší zástupce A3. S novým vzhledem exteriéru působí dynamičtěji, než kdykoliv předtím. Sportovní zážitky podtrhuje i silný přeplňovaný čtyřválec. Jen se raději nekoukejte na cenovku. V našem případě jí k milionu mnoho nechybělo. Stojí Audi A3 Sportback za to?
Vydáno: 20.2.2009
Facelift konečně srovnal design A3 s ostatními modely a tak v paletě Audi zbývá snad jen Q7 (i když ta se také lehce změnila ve verzi V12 TDI) a odcházející top limuzína A8. Stejně jako větší příbuzenstvo, měla námi testovaná Audi A3 Sportback s modrou metalízou LED pro denní svícení. To je teď hodně moderní a nutno podotknout, že malému vozu to spolu s pozměněnou maskou a novým nárazníkem připomínajícím závodní „lízátko“ velmi sluší.
Audi A3 Sportback hraje výrazně na sportovní notu nejen svým jménem. Díky jeho kompaktním tvarům vás ani na okamžik nenapadne uvažovat o něm jako o kombi. Vždyť na délku měří stejně jen 4293 mm, jde tedy jen o lehce prodloužený hatchback, který se v základu prodává ve třídveřovém provedení. O jisté praktičnosti by ale mohly svědčit střešní nosiče, zpět na zem vás zase vrátí 17″ litá kola s pěti loukotěmi.
Uvnitř pořád stejně
O interiéru se toho po faceliftu mnoho nového napsat nedá. Je totiž až na pár tlačítek naprosto totožný. Palubní desku charakterizuje jeden masivní plastový blok, v našem případě ale dvoubarevný. Jeho velkou výhodou je nulový počet spárů a tedy žádná možnost budoucího povrzávání. Audi je ale svou kvalitou zpracování vyhlášená, takže bychom se nebáli, ani kdyby tam nějaké mezery byly. Palubní desce velmi sluší hliníkové dekory.
Ale ano, málem bychom zapomněli, jedna novinka tu přece jen je. Místo původního volantu teď máte možnost držet v ruce multimediální sportovní náčiní, které najdete mimo jiné například v Audi TT. Uvnitř působí opravdu pěkně a překvapivě dobře se s ním pracuje. Opět dodává pár kapek sportovnosti navíc. Patří k paketu S line a přijde na 12 tisíc korun.
Větší, než se zdá
Překvapením u tak malého vozu je poměrně slušný prostor pro nohy, jak vpředu, tak na zadní lavici. Na Volkswagen Golf Audi A3 nemá, ale až na vyložené dlouhány si vzadu nebude mít kdo stěžovat. Dokonce jsme s vozem zvládli naorganizovat výlet v pěti lidech, jen prostřední cestující si samozřejmě trochu stěžoval – a to nejen kvůli šířce, ale i kvůli faktu, že jeho nohám bránil zvednutý střed podlahy.
Zklamáním není ani zavazadelník. Ten ve své třídě nabízí lehce nadprůměrných 370 litrů. Ano, nemluvíme tu o Škodě Octavia, ale pokud Audi A3 Sportback srovnáme například s Volkswagenem Golf, zjistíme, že v Ingolstadtu mají o 20 litrů navíc.
Dynamika především
Největší potěšení nás ale čekalo pod kapotou testované Audi A3 Sportback. Měli jsme totiž možnost se po delší době projet s přeplňovaným čtyřválcem 1.8 TFSI. Naposledy jsme ho testovali spolu s o třídu větší Audi A4 Avant, kde hraje základní roli a přitom si nevede vůbec zle. U nové A3 je už střední nabídkou na cestě ke dvoulitru. S malým vozem si umí pohrát poměrně slušně.
Má k tomu 160 koní a 250 Nm točivého momentu. Přitom se vyznačuje silným tahem pěkně od spodu, který začíná už při hodnotě 1500 otáček za minutu. Nepolevuje až do konce, protože pásmo maximálního točivého momentu krátce před 5000 střídá zase vrchol výkonu. Dočkáme se tedy nepřerušovaného zátahu. Navíc, jak už je u moderních benzínových motorů zvykem, o jeho práci v normálních provozních hodnotách neslyšíme. Až při vytáčení se dostaví mírný ohlas z motorového prostoru, o sportovním zvuku si ale nechte zdát. Zvuk je tedy jediné, co tolik nekoresponduje s celkovým pojetím Audi A3 Sportback.
Co je naopak na špičkové úrovni, je blesková 7stupňová převodovka S tronic. Zvlášť když jí dáte režim sport nebo manuálně začnete řadit páčkami pod volantem. Dostaví se totiž závodnické blaho.
Podvozek pro sportovce
Ano, řízení vozu není sice stále tolik komunikativní, jako u bavorské konkurence, ale musíme Audi přiznat snahu jít za tvrdším ovládáním. S faceliftem následuje A3 nedávno testovanou Q5, kde se nám řízení docela zamlouvalo. Prostě, volant už nepůsobí jako pírko, klade větší odpor. I když toho o předních kolech moc nevíme, navodil se alespoň částečný pocit, že máme auto pevně v rukou.
K tomu nám dopomáhal i výborný podvozek nastavený na právě pro sportovněji laděné řidiče. Příčné nerovnosti mu dělají trochu potíže a při jejich přejíždění uštědří pár ran, slavné to nebude ani s dírami na horších silnicích, kterých je u nás nespočet. Jakmile se ale dostanete na kvalitnější zatáčkovitý povrch, budete mu pět ódy. Auto sedí pevně, přikrčeně, a plní rozkazy do puntíku. Je poměrně dobře čitelné a jeho stavba minimalizuje náklony. Vyloženě sportovní jízdě tak vůbec nic nebrání.
Kolik to bude stát
A co za to? No, když se neuklidníte, bude vás to stát okolo 11 litrů benzínu na sto kilometrů. My jsme se ale hlavně díky delším cestám mimo město dostali hodně pod 10, konkrétně na výsledných 8,5 litru na 100 km, což je za zprostředkované výkony více než přijatelné. A to jsme samozřejmě několikrát vyzkoušeli zrychlení z nuly 100 km/h za bleskových 7,7 sekundy (maximálně 222 km/h).
Jenže veškeré nadšení nás přešlo při pohledu do ceníku. Audi A3 Sportback 1.8 TFSI s automatickou převodovkou S tronic začíná na částce 772.067 korun. My jsme si navíc užívali příplatkové výbavy v podobě duální klimatizace za necelých 38 tisíc korun, xenonů s automatickou regulací sklonu za 23 tisíc a dalších. V závěru se cena vyšplhala na 959.931 korun. Ano, Audi A3 Sportback je prémiovým vozem, ale zároveň autem nižší střední třídy. A to je za tuhle kategorii opravdu hodně.
Výsledná známka 2
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Audi A3 Sportback mě potěšila velikostí vnitřního prostoru, i když na domácí stálici Škodu Octavia rozhodně nemá. Mám pocit, že u Audi se platí hlavně za image prémiového vozu a od toho se všechno odvozuje. Kvalita zpracování je ale maximální. Dávám známku 2 |
|
Jana: Cena, kterou si Audi za A3 Sportback účtuje, je absurdní. Chtít za vůz nižší střední třídy necelý milion korun, je opravdu nevídané. Za takovou částku máte výborně vybavenou stední třídu. Obávám se, že taková A3, a hlavně v době krize, nemá příliš velkou šanci na úspěch. Dávám známku 5 |
|
Nikola: Audi A3 Sportback díky faceliftu dospěla. Stala se sportovnější a vyzrálejší. Je přitažlivá a nevadí, že se jedná o malý vůz. Rozhodně působí dynamicky a to od Audi chceme. Strohý interiér má výhodu v kvalitě, takže mi tolik nepřipomíná levnější konkurenci. Dávám známku 1- |
|
Tomáš: To, že jde o střední motorizaci výkon vůbec neprozrazuje. Motor táhne opravdu silně, celu dobu má člověk pocit sportovnosti. A to nemluvím o 7stupňovém automatu, který řadí vyloženě rychle. Řízení sice není stále na nejvyšší možné úrovni, ale rozhodně nezklame. Dávám známku 2 |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text a foto: Jan Markovič
PARAMETRY
Základní cena: 772 067 Kč
Cena doplňkové výbavy: 187 764 Kč
Celková cena: 959 831 Kč
AUDI A3 SPORTBACK 1.8 TFSI S tronic |
|
Objem motoru | 1798 ccm |
Maximální výkon | 118 kW (160 k) při 5000 – 6200 ot/min |
Maximální točivý moment | 250 Nm při 1500 – 4200 ot/min |
Převodovka | 7stupňová automatická |
Maximální rychlost | 222 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 7,7 s. |
Udávaná spotřeba město | 9,0 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 5,3 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 6,6 l/100 km |
Spotřeba během testu | 8,5 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1335 kg |
Délka / výška / šířka | 4292 mm / 1423 mm / 1765 mm |
Rozvor | 2578 mm |
Zavazadelník | 370 l |