Antiradary, díl 2: Měření rychlosti vozidel a způsoby ochrany

Máme tu druhý díl miniseriálu o měření rychlosti, který připravujeme ve spolupráci s anti-radary.net. Dnes rozebereme podrobněji další oblast této problematiky – laserové měření. Mnoho samozvaných expertů zásobuje své okolí ne zrovna pravdivými informacemi, ať už ohledně samotného měření nebo možnostech ochrany. Po přečtení následujících řádků získáte mít pravdivé a naprosto aktuální informace.

 Vydáno: 20.12.2011

Laserové měření

V posledních letech stále oblíbenější a rozšířenější způsob měření pomocí systému LIDAR (Light Detection And Ranging). Systém využívá k měření svého laserového paprsku v neviditelném (infračerveném) spektru 904nm. Paprsek dopadá na cíl, odráží se od něj a poté je opět zachycen optikou zařízení. Ze zpoždění paprsku je vypočtena a zobrazena okamžitá rychlost měřeného objektu i jeho vzdálenost. Stopa, kterou na cíli laser vytváří, je přitom velmi úzká – při 100 metrové vzdálenosti má paprsek průměr menší než 30 cm. Operátor má tak možnost přesně vybrat cíl, problémem není ani u vozidla jedoucího v koloně automobilů. Nejrozšířenějšími typy jsou – LTI 20-20 UltraLyte používaný PČR a Kustom ProLaser III ve službách MP. Jak už jsme v ČR zvyklí, strážníci z MP nikdy nespí, a proto se u některých zvláště výkonných oddílů můžeme setkat s novinkou jménem LTI 20-20 TruCam.

Měření laserovými měřiči je velmi snadné – obsluha drží měřič v ruce, namíří průhledový hledáček HUD (jinak také kolimátor) na měřený objekt (nejlépe na jeho odrazivou část) a stiskne spoušť. Měřič vypočte během 0.5 až 2 sekund okamžitou rychlost objektu. Rychlost a vzdálenost je zobrazena jak v hledáčku, tak i na LCD displeji.Nejrozšířenější laserovou měřící pistolí v USA a v České republice je Pro Laser III. Měřit je možné jak přijíždějící, tak i odjíždějící vozidla.

Ochrana

Při srovnání s ochranou v oblasti mikrovlnného měření je ochrana proti laserovému měření poněkud složitější a dle české legislativy bohužel nelegální. Klasické pasivní detektory popsané v minulém článku sice měření laserem detekují, ale přesně ve chvíli poplachu má již policista nebo strážník k dispozici záznam a údaj o aktuální rychlosti. Na diskusních fórech se lze setkat s názorem, že takováto detekce stačí a dotyčný otočí nebo odstaví vozidlo, samozřejmě jde pouze o zcela mylnou informaci. Dle zkušeností dlouholetých uživatelů detektorů je navíc poplach na laserové měření spuštěn ve zhruba deseti procentech měření. Pasivní prvky jsou proto na laserovou detekci rychlosti krátké. Pokud tedy chce být řidič opravdu chráněn, musí si pořídit pravý „antiradar“. V principu jde o laserovou rušičku, která se umisťuje do blízkosti míst, na která se policisté při měření zaměřují (světla a RZ). Při zachycení laserového paprsku dojde k okamžitému spuštění poplachu v kabině auta a zároveň k vysílání rušícího signálu. LIDAR je tak zahlcen a nedokáže určit rychlost. To zní skvěle, ovšem ani tady není situace tak jednoduchá a musíme vzít v potaz dva základní problémy.

Prvním je výběr spolehlivé a funkční rušičky. Na trhu je dnes více různých druhů, přičemž některé neumí zablokovat všechny tři v Česku používané laserové pistole (hlavně nejnovější LTI 20-20 TruCam). Dále je také možné narazit na situaci, kdy levnější rušiček svým rušení zobrazí na měřícím přístroji takzvaný JAM code. V té chvíli policista získá okamžitou informaci o probíhajícím rušení. Pak bude pravděpodobně následovat zastavení a další nepříjemnosti. Oproti tomu dražší typy mají k dispozici daleko pokročilejší algoritmy a LIDAR tak obsluze indikuje pouze, že není možné změřit cíl – což je přicházi v úvahu z mnoha důvodů – operátor neudržel cíl v záběru, slunce atd.

Druhým problémem je legálnost těchto zařízení. Ve všech případech se jedná o takzvané aktivní prvky, které znemožňují změření Vašeho vozu a proto jsou pro použití v běžném provozu na území ČR zakázány. Jedním dechem je třeba dodat, že použití není totéž jako přítomnost zařízení v automobilu. Proto je montáž do vozidla naprosto legitimní. Kvalitní produkty Antilaser mají dokonce v základním nastavení funkci parkovacího asistenta (s celoevropskou homologací) a je tedy zcela na Vás kdy využijete ochranu před změřením a kdy bude zařízení v „legálním módu“.

Doufáme, že Vám článek přinesl nové informace a příští týden nezapomeňte na jeho další pokračování. Těšit se můžete na informace o policejních Passatech a otravném poměrovém měření.

Text: Tomáš Kozar / anti-radary.net

Galerie