Antiradar Escort Passport X50e Euro: první test

TEST: Jednou z možností, jak si užít bezstarostnou jízdu bez zbytečného strachu z policie, je pořídit si do auta přenosný antiradar, nebo lépe řečeno radarový detektor. Na našem trhu se vyskytuje několik druhů. Já jsem zhruba dva měsíce zkoušel luxusní Escort Passport X50e Euro, abych vám přinesl první test. Později budou následovat dlouhodobé zkušenosti.

Vydáno: 24.5.2009

Antiradar Escort Passport X50e Euro přišel v jednoduchém balení. Už samotná krabice popisuje jednotlivé funkce v angličtině. Po rozbalení na mě ale čekalo ještě luxusní pouzdro, ve kterém se přístroj dobře přenáší. To obsahovalo návod na použití, samotný antiradar, napájecí kabel a dvě kovové úchytky na čelní sklo s přísavkami. K přístroji se dá ještě doobjednat příslušenství zahrnující třeba úchytku na sluneční clonu nebo ještě příjemnější vak na přenášení.

Detektor je relativně lehký a dobře padne do ruky. Pokud se nechcete tahat s velkým pouzdrem, můžete ho lehce schovat do dámské kabelky nebo do loketní opěrky vozu. To ale nelze příliš doporučit, vzhledem k ceně antiradaru. Na horní straně Passportu je dvojice hlavních ovládacích tlačítek, která slouží k přepínání režimů, programování funkcí a nastavování světlosti jednoduchého, ale výrazně zářícího LED displeje. Na přední straně je pak neviditelné tlačítko Mute na zrušení poplachu, kterému ale zdárně sekunduje totožný knoflík umístěný na kolíku napájecího kabelu. Poplach se dá také ztlumit ovladačem hlasitosti na spodní straně přístroje. Celé čelo Passportu pak zabírá senzor radaru a laseru.

Jednoduchá manipulace

Antiradar je vymyšlený tak, že manipulace s ním je maximálně zjednodušená. Kovový držák se po přisátí na sklo dá za použití menší síly tvarovat podle sklonu čelního okna. Detektor se totiž musí umístit v rovině tak, aby zabral co nejvíce prostoru před i za autem. Antiradar lze lehce nasadit a pomocí tlačítka ukotvit. Vinutý napájecí kabel se připojuje pomocí telefonního konektoru RJ. Jde opět o chytré řešení, protože vinutý kabel se nikde okolo „nefláká“, dá se natáhnout přes jakkoliv velkou palubní desku. RJ konektor zas zajistí rychlé připojení s pojistkou. Přístroj nemá vlastní baterii, takže funguje pouze po zapojení do 12V cigaretové zásuvky. Jakmile do ní běží proud, okamžitě se zapne tím, že zkontroluje funkčnost veškerých senzorů. Start trvá zhruba dvě až tři sekundy. Napájení signalizuje také zelená dioda na kolíku přívodového kabelu.

Escort Passport X50e Euro je po zapojení okamžitě připraven k použití. V továrním nastavení jsou zapojeny všechny frekvence. Antiradar umí skenovat pásma X, K, Ka Narrow, Ku a Laser. Přehled frekvencí najdete v tabulce pod článkem. V základním nastavení při detekci zobrazuje název pásma a sílu přijímaného signálu. Podle ní se dá jednoduše odhadnout vzdálenost. Vybrat si ale můžete ze dvou dalších režimů. Můžete si také přepínat mezi režimy City (slabší citlivost), Highway (větší citlivost) a Auto, který je dobře vyvážený a bohatě postačí. Jezdit ale jen s továrním nastavením není právě nejpříjemnější.

Falešné signály

Antiradar má totiž jeden velký problém. Je až příliš aktivní. Dá se říct, že na dálnici vás upozorní na každou benzínku. Signál zřejmě způsobují automatické dveře. Je sice mnohem slabší, než u opravdového radaru a Escort také často indikuje zcela jiné pásmo, přesto by mohl slabý varovný signál řidiče zbytečně vylekat. Ve městě je pak falešných poplachů mnohem více. To po chvíli začne řidiče obtěžovat, takže přístroj buď vypne, nebo začne signály ignorovat. Obojí by ale byla chyba.

Mnohem lepší je totiž pomocí stisknutí dvou tlačítek vstoupit do programovacího menu a falešné signály co nejvíce eliminovat. Díky detailnímu nastavení se dají vypnout všechny nepoužívané frekvence a nechat jen policejní Ka pásmo. Dobrým pomocníkem je také funkce Auto Mute, která vzdálené a neškodné signály sama vyfiltruje. Po takovém přeprogramování se z Escortu Passport X50e Euro stane docela spolehlivý společník.

Kam ta policie zmizela?

Bohužel, při mém dvouměsíčním testování mě potkala smůla, kterou bych za jiných okolností považoval spíše za štěstí. Ačkoliv jezdím skoro denně, na měřící příslušníky jsem nenarazil. Potkal jsem je jen asi dvakrát a to ve chvíli, kdy jsem seděl v jiném voze jako spolujezdec. Řidič antiradar samozřejmě neměl. Nicméně hodlám Ecort používat i přes léto, které bývá obvykle plné bezpečnostních akcí, takže dříve nebo později na nějakého pomáhajícího a chránícího policistu jistě narazím.

Antiradar lze ale lehce otestovat i bez akčních příslušníků. Poslouží k tomu projížďka vedle zpomalujícího radaru, který řidiče nefotografuje, ale jen jim zobrazuje jejich aktuální rychlost. Takové zařízení jsou v každé druhé vesnici. Ve všech případech umí Escort zareagovat mnohem dříve, než dojde k samotnému změření. Podle mého odhadu byl na rovné silnici s dobrým výhledem rekord zhruba 400 metrů. V době měření už detektor ukazoval maximální sílu signálu a vydával nejvyšší varovný tón. O radaru pak informoval i po průjezdu, protože je do jisté míry schopen měřit i prostor za vozem. V takovém případě je varovný tón lehce odlišný a slabší.

Jezdit s klidem

I když jsem na policii nenarazil, antiradar mi přinesl to, k čemu byl primárně stvořen. Dobrý pocit za volantem. Díky němu jsem si ověřil, že už dlouhou dobu nefunguje nepříjemná radarová kamera v pražských Holešovičkách, kvůli které řidiči často prudce brzdí. Stejně tak jsem narazil na obávaný radar v Mělníku, který do městské kasy podvodně sype peníze za nedodržování třicítky na vlečce. Byl vypnutý a já měl jistotu, že mi poštou nepřijde nepříjemná fotografie. Antiradar prostě řidiče oprostí od každodenních obav z nesmyslného postihu. Záleží už pak na něm, zda tuto svobodu využije k agresivnější jízdě, nebo k rozumnému stylu řízení. Cena za klid je ale poměrně vysoká. Escort Passport X50e Euro patří k úplné špičce na trhu s antiradary. Seženete ho za 17 895 korun včetně DPH.

V příštím testu tohoto přístroje se vám pokusím přiblížit dlouhodobější zkušenosti s antiradarem. Zjistím, zda funguje v autech nejrůznějších značek stejně a doufám, že se i konečně potkám s úřadujícími policisty. Za zapůjčení přístroje Escort Passport X50e Euro k testu děkuji společnosti Antipokuty.cz.

Operační pásma
X-band 10.525 GHz ± 25 MHz
K-band 24.150 GHz ± 100 MHz
Ka-band 34.700 GHz ± 1300 MHz
Ka Narrow 34.0, 34,3, 34,7, 35,5 GHz ± 100 MHz
Ku-band 13.400 GHz ± 25 MHz
Laser 904nm, 33 MHz šířka pásma

Text a foto: Jan Markovič

Galerie