Alfa Romeo MiTo 1.6 JTD: volba stylu

TEST: Nejmenší model italské automobilky Alfa Romeo vtrhl na český trh s novým a povedeným designem, širokou nabídkou motorů a tajemným systémem DNA. Než jsme převzali klíčky od silnějšího naftového kousku, jedno bylo jisté už dopředu: nejmenší Alfa Romeo je hezké auto. Že se s ním dá také docela příjemně jezdit jsme zjistili během redakčního testu.


Vydáno: 25.2.2009

První věty testu stylového auta, jakým je MiTo, se nemohou nedotknout jeho vzhledu. Hodnotit v několika řádcích vizuální stránku něčeho tak líbivě vypadajícího, jako je MiTo, je úkol věru nesnadný. Snad každý se shodne na tom, že vzhled Alfa Romeo MiTo je hezký až krásný. Potud bude jasná shoda – troufnu si tvrdit – u drtivé většiny populace. Jakmile ale zacházíme do rozsáhlejších rozborů, můžeme dojít k tomu, že ne každý by MiTo označil za nejhezčí auto ČR.

Dokonalý vzhled? Věc názoru

Mířím tím ke svému skromnému subjektivnímu hodnocení. Osobně se mi MiTo líbí, ale pokud bych hledal designově dospělejší a celkově atraktivnější modely s hadem ve znaku, upřednostnil bych modely Brera nebo GT. Náběh na sportovní vzhled v případě MiTa trochu degraduje jistá buclatost.

Pokud budeme hledat inspirační zdroj, z něhož tento vůz čerpá, dojdeme k tomu, že vnější design Alfy Romeo MiTo vychází z křivek modelu 8C Competizione. S ultimátním supersportem si ale MiTo nespletete ani náhodou, protože je (pochopitelně) na pohled hravější a roztomilejší. Díky tomuto vzhledu si u blonďatější poloviny populace může MiTo vysloužit přezdívky typu zvířátko.

Nechybí samozřejmě možnost jisté personalizace – jako správné stylové auto si MiTo můžete pořídit upravené na míru různými drobnůstkami, jako jsou třeba rámečky na světla nebo polepy.

Uvnitř bez výstřelků

Dveře jsou jak se patří bezrámové, nastupování skrz ně je bezproblémové i díky tomu, že jsou otevíratelné doširoka. Stylovému vzhledu je podřízena menší plocha prosklení, což naštěstí není ve světelnosti v kabině nijak významně znát.

Interiér už se v tak ojedinělém stylu jako zevnějšek nenese. Vcelku standardní rozložení ovládacích prvků, které navíc známe i z některých jiných italských vozů, nenabízí téměř nic zvláštního – tedy kromě systému DNA, k němuž se dostaneme za okamžik. Příjemné je použití kvalitních a příjemných materiálů (byť převážně tvrdých plastů) a oceňujeme i jejich poctivé tovární zpracování.

Multifunkční volant má dobrou ergonomii, ale jeho tříramenné pojetí by mohlo více respektovat volnost řidičových rukou ve výběru pozice, v níž ho bude držet.

Pro pohodlné cestování

Sportovní sedačky se nastavují v šesti směrech (volant ve dvou) a poskytují slušnou oporu díky širšímu bočnímu vedení. Mezi malými italskými auty patří sedačky v MiTu rozhodně k tomu lepšímu.

Kde vidím jednu z největších (ale při pohledu na auto celkem logických) slabin malého MiTa je patrné právě jeho velikost. Není v něm právě místa na rozdávání a pokud si po chvilce najdete pohodlnou pozici za volantem, je prakticky jisté, že za sebe si příliš pohodlně nesednete (alespoň pokud jste osoba obvyklého vzrůstu). MiTo zkrátka není žádné rodinné auto a je vhodnější spíše pro dva.

Uznávám, že objem zavazadlového prostoru u stylového auta není zrovna zásadní faktor, proto přijatelnou hodnotu 270 litrů nehodlám nijak kritizovat – stejně jako vyšší nakládací hranu a malé víko kufru. Menší praktičnost (i když nijak výrazně proti konkurence v kategorii) je zkrátka třeba respektovat jako přijatelnou daň za dosažený vzhled.

Hrátky s genetikou

Alfa Romeo MiTo přišlo s novinkou, kterou automobilka nazývá DNA. Tento systém se ovládá přepínačem vedle řadící páky a spočívá ve znatelně fungující volbě tří jízdních režimů. DNA je zkratkou tří slov: Dynamic – Normal – All Weather.

Režim Dynamic je určen pro sportovnější jízdu, která se při jízdě skutečně projeví zvýšenou vitalitou, čitelnější odezvou volantu a poněkud méně aktivní stabilizací. Většinou se asi budete pohybovat v režimu Normal, který je určen pro běžnou volnější jízdu. Poslední režim All Weather je volbou do nepříznivých podmínek.

Motor a jeho specifika

Možná máte pocit, že v italském autě s celkem sportovním vzezřením má své nezastupitelné místo benzinový agregát. My jsme měli pod kapotou k dispozici silnější ze dvou naftových motorů, 1.6 JTD, a vůbec této volby nelitujeme. Nejde jen o to, že 120 koní by s 1200 kilogramů těžkým vozem dokázal docela příjemně hýbat (tabulkové zrychlení 0-100 km/h za 9,9 sekundy), ale ocenili jsme také zátah od nízkých otáček – maximální točivý moment 320 Nm je dostupný při 1750 ot./min.

Potěšující byla také velmi nízká spotřeba, která v kombinovaném provozu při jízdě bez servítek činila 5,6 litru na sto kilometrů (o necelý litr více, než výrobcem udávaná kombinovaná spotřeba), což je opravdu velmi dobrý výsledek. Samozřejmě těžko soudit, nakolik zrovna zákazníci Alfy Romeo jsou ti, kteří budou nějak zásadně řešit spotřebu, ale na druhou stranu neznám nikoho, koho by urazil laciný provoz jeho vozu.

Jízda s Alfou MiTo ale není tak sportovním zážitkem, jak by se mohlo na pohled zvenčí zdát. Podvozek je spíše nedotáčivý a jeho naladění je komfortnější, než bychom čekali, což se projevuje i náklony v zatáčkách. Na druhou stranu z vás měkčí podvozek nevytřese duši. Milé je také že brzdy s lehkým autem nemají žádný problém a jejich účinek nevadne.

Až moc peněz
MiTo je pohledné malé kupé, jehož funkčnost je (jak to u italských vozů občas bývá) do určité nezanedbatelné míry podřízena vzhledu. Přesto se italským konstruktérům podařilo skloubit tyto protichůdné požadavky v solidně působící celek, což je třeba ocenit.

Pohlednou Italku z Milána a Turína tak nejvíce tíží pořizovací cena. Počáteční cena nižší výbavy Progression s nejslabším motorem 1.4 MPI (58 kW) činí 359 tisíc korun. Náš motor 1.6 JTD s vyšší výbavou Distinctive začínal na hodnotě přesahující půl milionu, což je za malé třídveřové auto poměrně dost, a to ani nemluvíme o příplatkové výbavě, které cenu malého MiTa vyšponovaly na bezmála šest set tisíc. A to jsou peníze, za které se dá bez výrazných kompromisů pořídit automobil o dvě třídy výš. Možná jen nebude tak hezký.

Výsledná známka 2-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Já zrovna cílová skupina takového auta, jako je Alfa Romeo MiTo, určitě nejsem. Oceňuji sice docela příjemné sezení za volantem, ale prostoru není přespříliš ani vepředu, a to vůbec nemluvím o zadních sedačkách. Kufr je také malý s velice omezeným přístupem. Tohle by prostě nešlo.
Dávám známku 4
Jana Jana: Tak to tedy ne. Zde musím zkrátka souhlasit  s manželem, i když k tomu mám jiné důvody. Dát za malé a nepraktické auto půl milionu nebo dokonce šest set tisíc je čiré bláznovství. Jediné pozitivum, které jsem na tomto autě našla, je nízká spotřeba, to ho ale od špatného hodnocení nezachrání.
Dávám známku 4
Nikola

Nikola: Alfa Romeo MiTo je přesně to, co bych si představovala na denní ježdění: normální auto v opravdu krásném kabátě. Ať už v testované bílé nebo třeba výrazné červené barvě je to pohledné auto pro stylovou ženu.
Dávám známku 1*

Tomáš Tomáš: Musím konstatovat zklamání. Od vyzývavého (i když trochu infantilního) vzhledu jsem čekal víc, ale jízdu zkrátka nedělá kapota, ale motor a podvozek. Ani v jednom mne MiTo neuchvátilo (i když v režimu Dynamic by se už dalo mluvit o relativně solidní jízdě), a to jsem se ještě nezmínil o nekomunikativním řízení. Dohromady tedy žádný zázrak.
Dávám známku 3
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Jan Markovič, Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení 1.6 JTD Distinctive: 504.000,- Kč

Cena doplňkové výbavy: 86.200,- Kč

Celková cena: 590.200,- Kč

Výbava

AIRBAG ŘIDIČE, AIRBAG SPOLUJEZDCE, ASFÉRICKÉ ZRCÁTKO NA STRANĚ ŘIDIČE, AUTORÁDIO S PŘEHRÁVAČEM CD A MP3 (6 reproduktorů), BRAKE ASSISTANCE SYSTEM (pomoc při panickém brzdění), DEAKTIVACE AIRBAGU SPOLUJEZDCE, DOJEZDOVÉ KOLO MALÉ (nelze pro 18″ ráfky), ELEKTRICKÝ POSILOVAČ ŘÍZENÍ, HLAVOVÉ AIRBAGY, KAPSA NA ZADNÍ STRANĚ PŘEDNÍCH OPĚRADEL, KOLENNÍ AIRBAG ŘIDIČE, KOSMETICKÉ ZRCÁTKO U SPOLUJEZDCE, NASTAVENÍ SKLONU SVĚTEL, NASTAVITELNÁ BEDERNÍ OPĚRKA ŘIDIČE, PALUBNÍ POČÍTAČ, PŘEDNÍ BOČNÍ AIRBAGY, PŘEDNÍ ELEKTRICKY OVLÁDANÁ OKÉNKA, PŘEDNÍ HLAVOVÉ OPĚRKY ANTI WHIPLASH, PŘEDNÍ STROPNÍ SVĚTLO SPOT S FUKCÍ STMÍVÁNÍ, SENZOR PROTI PŘISKŘÍPNUTÍ OKEN, SENZOR VNĚJŠÍ TEPLOTY, SNÍMAČ VODY V PALIVOVÉM FILTRU (pro diesel 1,6 JTD), STĚRAČ ZADNÍHO OKNA S PŘERUŠOVANOU FUNKCÍ, VDC + HILL HOLDER (ABS+ASR+BRAKE ASSIST) A ELEKTRONICKÝ SYSTÉM Q2, VNĚJŠÍ ZPĚTNÁ ZRCÁTKA EL. OVLÁDANÁ A VYHŘÍVANÁ, LAKOVANÁ V BARVĚ KAROSERIE, ZADNÍ OKNO ATERMICKÉ, KLIMATIZACE MANUÁLNÍ, KONFIGUROVATELNÝ DISPLEJ, PRAHOVÉ LIŠTY, RÁFKY Z LEHKÝCH SLITIN 16″ SPORT, SLUNEČNÍ CLONA SE ZRCÁTKEM U ŘIDIČE, VNĚJŠÍ CHROMOVANÁ OZDOBNÁ LIŠTA OKOLO BOČNÍCH OKEN, VOLANT A HLAVICE ŘADICÍ PÁKY V KŮŽI

Doplňková výbava

AUTORÁDIO S PŘEHRÁVAČEM CD A MP3 (dvojitý tuner, 4x repro, 4x tweeter) (4 800), BI-XENONOVÉ SVĚTLOMETY (s ostřikovači světel) (20 000), CONVERGENCE C1 (hlasové ovládání, Bluetooth, USB port, přehrávání MP3) (7 600), DVOUZÓNOVÁ AUTOMATICKÁ KLIMATIZACE (15 000), KUŘÁCKÝ KIT (800), OVLÁDÁNÍ RÁDIA A TELEFONU NA VOLANTU (8 000), SPORTOVNÍ PAKET 1 (MLHOVKY + SPECIÁLNÍ NÁRAZNÍKY + RÁFKY Z LEHKÝCH SLITIN 17″ SPORT + PALUBNÍ POČÍTAČ + ČALOUNĚNÍ SILK + SPOILER) (20 000), KOBEREČKY (2 000), TEMPOMAT (8 000)

ALFA ROMEO MITO 1.6 JTD Distinctive
Objem motoru 1598 ccm
Maximální výkon 88 kW / 120 koní (3750 ot./min.)
Maximální točivý moment 320 Nm (1750 ot./min.)
Převodovka manuální šestistupňová
Maximální rychlost 198 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,9 s
Udávaná spotřeba město 5,9 l/100 km
Spotřeba mimo město 4,1 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 4,8 l/100 km
Spotřeba během testu 5,6 l/100 km
Pohotovostní hmotnost 1205 kg
Délka / výška / šířka 4063 / 1446 / 1720 mm
Rozvor 2511 mm
Zavazadelník / po sklopení 270 / – litrů

Galerie